Gå til innhold
  • Bli medlem

pulkdrag eller tau


Lindap

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skrev i en annen tråd at vi har en hjemmelaget pulk med drag fra Fjellpulken. Den er stiv med stenger. Noen gang når jeg må gå en sving rundt et tre i løssnø og pulken er litt høyt lastet, kan det hende at den faller litt sidelengs. Da er det mye styr å få den opp igjen og stengene blir da helt vrengt. Nå ser jeg i en annen tråd at det er noen som bruker tau istedenfor pulkdrag. Er det et bra alternativ? Virker det ikke bare på flatmark hvor du skal mye framover, uten mye svinging? Hva er deres erfaringer med begge alternativer?

Hilsen

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordeler og ulemper med begge deler. Største ulempen med tau er at pulken kan nå deg igjen i utforbakkene om du ikke gir nok gass. Ellers er nok tau ofte å foretrekke nettopp på grunn av trær osv, pluss det er ikke noe styr å gå bak til pulken om man må hente noe eller rette den opp. Det er enklere å holde pulken på rett spor i skråhellinger med fast drag.

Du har sikkert noen meter tau liggende, så det er jo bare å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går selv med taudrag og foretrekker det. Når terrenget begynner å helle nedover kan du styre pulken ved siden av deg ved å holde i tauet, men da må du selvsagt ha kontroll på skiene også. Alternativt kan du ha en bit av et tau festet litt foran på pulken, på hver side, liggende oppå pulken. Får du behov for å bremse pulken legger du dette tauet under pulken. Dette fungerer også når du går oppover. Tauet kan henge rett bak pulken, og om du trenger en stopp i en bakke kan pulken skli bak en halvmeter og stoppe på tauet som blir liggende under pulken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det sies at Norge er bakkenes rike. Drag kontra kostnad er sier seg selv. Bruker drag og ser kun ulemper med tau, som lett unngåes med den summen drag kosster.

Med drag så er det nesten umulig at pulken tipper "om du laster den riktig". Med drag slipper du at pulken er overalt hele tiden. Med drag sklir sjelden pulken sidelengs.

Konklusjonen blir, bruk heller en tusenlapp ekstra på drag, enn å knote massivt med tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Paris-pulk med taudrag, og har gode erfaringer med det. Jeg bruker Paracord 550 tau. Dette veier omtrent ingen ting, og det er jo heller ingen bakdel. Ingen problemer å styre pulken fra siden i nedoverbakker. Man kan også feste et tau i bakenden av pulken, og la pulken kjøre foran seg i lange rette bakker.

Jeg liker meget godt at man ikke er 'låst fast' til pulken, men at man har mulighet til å bevege seg litt uavhengig av pulken uten å måtte koble den fra seg. man kan også feste en slags 'kjøl' på hver side bak på pulken, slik at den ikke sklir så mye sidelengs i skrålier. Men da kan det være lurt å feste slik at man kan senke den ned bare ved behov. da unngår du at pulken glir dårligere ellers;)

Jeg har et drag liggende som jeg kan bruke, men jeg tror neppe jeg kommer til å benytte meg av det. Veldig fornøyd med taudrag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Paris pulk med taudrag.

Bruker da 8mm statisk klatretau på 10 meter som jeg har tredd inn fra fronten på hver side og knytt endene bak.

Overskuddet av tau mellom pulken og meg gjør da at pulken kjører over tauet når den får større fart enn det jeg har og dermed bremser den.

Bruker stort sett truger når jeg trekker pulken og da skal det ikke rare farta til før pulken eter innpå meg, har enda ikke opplevd at den har kjørt i meg bakfra.

Men i sving hender det jeg opplever at pulken bommer litt på tauet og ikke får like god bremsekraft, men da kommer den opp på siden av meg og ikke i meg.

Selvsagt påvirkes bremseeffekten av hvor tungt lastet pulken er og hvor løs snøen er.

Har ingen erfaring med stivt drag på pulk så jeg vet ikke hvordan det er, men vurdere å skaffe stift drag til en av paris pulkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygget en mellomting mellom tau og drag.

Draget er laget av el.rør i kryss som det er tredd seiltau gjennom.

Fester drag i pulk og sekk med karabiner.

Dette draget blir litt fleksibelt så. Men det er stivt nok til at man godt merker at pulken dytter på nedover.

Fordel med litt fleks hvis man tryner, de knekker ikke så lett men bøyer seg. Skullel det gå istykker er det og en enkel sak og reparere.

Hele greia kostet vel kr 75 i deler.

Har og bremsetau montert. Foran henger de på "slakket" mellom karabiner og elrør. Når pulken får større fart en meg går "slakket" ned og bremsetau går under pulk automatisk. Bak henger de ned hele tiden , og stopper den hvis den slikr bakover.

Har og kjørt med den med bare tau men det var litt mer mas. Det jeg syns var best i nedoverbakker var å ploge og så holde pulken mellom beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg skrev i en annen tråd at vi har en hjemmelaget pulk med drag fra Fjellpulken. Den er stiv med stenger. Noen gang når jeg må gå en sving rundt et tre i løssnø og pulken er litt høyt lastet, kan det hende at den faller litt sidelengs. Da er det mye styr å få den opp igjen og stengene blir da helt vrengt. Nå ser jeg i en annen tråd at det er noen som bruker tau istedenfor pulkdrag. Er det et bra alternativ? Virker det ikke bare på flatmark hvor du skal mye framover, uten mye svinging? Hva er deres erfaringer med begge alternativer?

Hilsen

Linda

Når det gjelder eksempelet ditt med å gå rundt trær er i alle fall ikke tau noe bedre.. Jeg liker best stive drag. Der det er vanskelig og litt vinglete har jeg hendene på dragene og vrir litt motsatt vei.

Ellers kan det gjøres mye med pakkingen av pulken, som du helt sikkert vet. Alt tungt nederst. Bruke hele lengden skikkelig. Mer vekt bak enn foran. Må det stables litt høyt bør det være med det aller letteste. Jeg synes pulken oppfører seg best om jeg tar det høyeste (men letteste) foran. Har først bakenden av pulken fått overvekt er det vanskelig å kompensere med dragene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

taudrag er djevelsk i bakke i skog, mens i bakke på fjell burde det fungere bra. Det geniale med tau er at en kan gå tilbake til pulken og fikse ting uten å måtte koble seg løs. Dette sparer en litt tid på.

Særlig med barnepulk er det viktig å bruke drag, for da får en mer kontroll og den tipper ikke så lett. Men barnepulk kan trille rundt selv med drag. Dersom en kjører hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygget en mellomting mellom tau og drag.
Draget er laget av el.rør i kryss som det er tredd seiltau gjennom.
Fester drag i pulk og sekk med karabiner.
Dette draget blir litt fleksibelt så. Men det er stivt nok til at man godt merker at pulken dytter på nedover.
Fordel med litt fleks hvis man tryner, de knekker ikke så lett men bøyer seg. Skullel det gå istykker er det og en enkel sak og reparere.
Hele greia kostet vel kr 75 i deler.
Har og bremsetau montert. Foran henger de på "slakket" mellom karabiner og elrør. Når pulken får større fart en meg går "slakket" ned og bremsetau går under pulk automatisk. Bak henger de ned hele tiden , og stopper den hvis den slikr bakover.
Har og kjørt med den med bare tau men det var litt mer mas. Det jeg syns var best i nedoverbakker var å ploge og så holde pulken mellom beina.

Denne løsningen lagde Fimax og jeg for noen år siden, nærmere beskrevet og avbildet i denne tråden.
Fimax fikk seg selv og pulk på hver sin side av et tre med denne løsningen, var bare å bøye rørene tilbake, de tåler forbausende mye.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt begge deler. Startet med en Fjellpulken Veteran med stivt drag. Etter en tur i svært bratt terreng, sammen med en kamerat som gikk med Parispulk med taudrag, fant jeg ut at det var løsningen. Det er mulig det er veteranpulken, men å gå sidelengs i skrått terreng med den er å be om knekt drag på sikt, uansett hvor nøye man pakker vanlig turutstyr. Både Parispulken og Veteranpulken veltet, forskjellen var at pulken veltet dobbelt så mye og jeg enten måtte ta av draget eller få hjelp til å snu den, kameraten kunne bare snu den selv. Parispulken snudde seg noen ganger 360 grader, og da var det jo bare å fortsette å gå, det klarte heldigvis ikke pulken.

Kjøpte derfor selv inn Parispulk og gikk med taudrag under påsketur på Svalbard, og jeg tror det skal mye til for å lokke meg over på stivt drag igjen, så lenge det er skrånende terreng. Jada, du får den opp på sida, og hva så? Det er da bare å ta tak i tauet med handa, styre og holde den stabilt.

At pulker ikke sklir sidelengs med fast drag var nytt for meg, sladding med pulk var jo en morsom aktivitet både på folkehøgskole og i forsvaret, det er bare å ha is eller knallhard skare.

En stor og bred pulk vil antakelig være mindre utsatt for velting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Etter å ha prøvd både taudrag og stivt drag i forskjellig type terreng og med ulik last foretrekker jeg "halvstivt" drag.

Jeg har to elektrikerrør slik det er nevnt i tråder før, men har i tilegg tredd et rør for fiberkabel (Orange, 'lånt' av EBnett ) inn som innerrør og bøyle foran i draget. Bøylen tar jeg rundt livet foran meg og låser den med bærebelte på sekken.

Lett å frigjøre seg fra ved eventuell velt og smidighet i systemet til å unngå de verste rykkene fra et helt stivt drag.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Etter å ha prøvd både taudrag og stivt drag i forskjellig type terreng og med ulik last foretrekker jeg "halvstivt" drag.

Jeg har to elektrikerrør slik det er nevnt i tråder før, men har i tilegg tredd et rør for fiberkabel (Orange, 'lånt' av EBnett ) inn som innerrør og bøyle foran i draget. Bøylen tar jeg rundt livet foran meg og låser den med bærebelte på sekken.

Lett å frigjøre seg fra ved eventuell velt og smidighet i systemet til å unngå de verste rykkene fra et helt stivt drag.

Eirik

Bilde for oss med dårlig fantasi og svake kunnskaper om fiberkabelrør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Acapulka sin løsning, dette ligner veldig på det andre her beskriver som halvstivt drag med vaier tredd gjennom rør.

Med dette draget har pulken veltet og kranglet uten at noe har gått i stykker, og om det gjør det så har man sikkerheten i tau/vaier som fremdeles er tilstede.

Går mest med pulk i/på fjellet og synes dette er en behagelig løsning for utofrbakker etc. Ser fordelen med tau, mer frihet og kanskje man greier å lage en stram nok strikk for å fjerne mesteparten av rykket også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jankj

Her kommer bildet du etterlyste.

Eirik

Tusen takk - dette synes jeg virker som et smart opplegg :)

For min egen del har jeg trasket rundt med fjellpulk og unger. Stivt drag virker veldig lurt da...

Kommer nok til å anskaffe et parisbrett i løpet av vintersesongen - har 3 km med nesten helt flat vei (ubrøyta, blir ofte preparert til skiløpe) opp til hytta om vinteren. Kan ikke skjønne annet enn at parispulk med tau må være perfekt til å dra proviant opp til hytta langs denne veien ... :shock:

Fordeler med tau og kun tau:

Superenkelt å pakke i bil (sleng i takboksen oppå skiene)

Frigjør utrolig mye plass i bagasjerommet (jeg har bred bil og får inn vanlig fjellpulk på tvers helt bakerst - men det er greit å slippe). Evt kan man ha TO pulker: En fjellpulk og et paris-akebrett...

Superenkel å pakke før avmarsj (sett bager, ølkasser etc rett oppi, slå evt et tau eller strikk tvers over).

Ulemper med tau: For å tusle 3 km langs nesten helt flat vei tror jeg nok de er til å leve med.

Men til andre turer kommer jeg absolutt til å teste ut løsningen over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men barnepulk kan trille rundt selv med drag. Dersom en kjører hardt.

Dette har jeg sett. Noen fedre med barn i pulk kjører ikke så forsiktig i bratte nedoverbakker. Underveis er det isete og pulken går rundt. Barnet sitter etterpå og ber om en tur til fordi det var så gøy. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten er mitt bruk 90% av tiden å gå fra bilen til hytta. Pulken står lagret på hytta, så vi slipper å pakke dragen. Terrenget har litt stigning og til slutt må vi svinge mellom noen trær og det er det også litt oppover.

Det at pulken ikke blir perfekt pakket er at vi frakter en del utstyr i sånne klappkasser og de er bare delvis pakket tungt, siden de er pakket etter bruk av innholdet. Men jeg vet at det er store forbedringsmuligheter akkurat der. Når vi bruker pulken på dagstur (isfisketur) er den bedre pakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Parispulk med taudrag. Blir mer og mer fornøyd med den løsningen. Veldig praktisk å være mest mulif "fri" fra pulken. Fra pulken og ca halveis fram består mitt drag av et elastisk slepetau til bil som er lagt dobbelt. Derfra dobbelt tau som festes på hver side av et belte/ sele etc. med karabiner. Fra overgangen mellom strikk og tau har jeg festet et ekstra tau som jeg hekter fast foran på beltet. Det bruker jeg til å ta tak i og styre pulken når den har det mer travelt enn meg i utforbakker etc. Som brems bruker jeg tre tauløkker med knuter som jeg slipper ned under pulken etter behov. Fint i lengre utforkjøringer. Etter tips her inne har jeg gjort disse så lange at de bremser under bakre del av pulken slik at den blir mer retningsstabil. Jeg har også kjøpt pulkbagen til Sportsnett som er laget til Parisbrettet fordi det er såpass lavt at det kommer masse snø oppi når du ferdes i løssnø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må opp tidlig, desverre rakk ikke og/å? (damn norsken svikter her)...lese gjennom, men har brukt tau med paris i nogenlunde bratt terreng (20-25? grader? opp fra Mjølfjell stasjon og andre nærmere stasjoner på Bergens banen)...men det er for min del billig-løsningen (noe gammelt 7mm statisk tau!)...skikkelig mekka paris med ordentlig drag er vel å foretrekke? (for ikke å nevne kjøl på hver side!)...

Kan se for meg som f.eks. over grønland eller masse 'sastrugi' (vel neppe å finne her!) at tau kan være en fordel...men har man peng, er vel greiest å punge ut altfor mye gryn til grådige folk hos fjellpulk e.l., eller enda bedre lage DIY versjon med PVC (eller tenk - hjemmelagd karbon-fiber stenger! ikke SÅ vanskelig! har tross alt som kloss-major reparert min surfbrett med fiberglass - samme prinsipp!)..

Uansett, mange forum og gode tråd når det gjelder hjemme-mekking av Paris pulken (her og i Canada/USA), og den bare fortsetter å imponere. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Har tidligere pendlet mye mellom taudrag og fastdrag. I det siste kun gått med taudrag. Forrige tur gikk jeg med fastdrag igjenn, prøve mer. 

Min erfaring fastdrag versus taudrag. 

Mye draing og skyving på hofta med fastdrag, vekselvis hele tiden. Slitsomt. Har strikk på taudrag, så draget/tyngden er mer jevn. 

Liker ikke at med fastdrag må en nesten ha dragsela utenpå jakka, for enten må en ta det av eller løsne klipsene når en skal gjøre noe. Med taudrag har jeg alltid dragsela innafor jakka. Alle lufte muligheter og lommer fungerer på jakka, og dem bli ikke klemt inntil kroppen. 

Tungvint inn og ut av bil med fastdrag. Slå sammen og brette drag under. 

Psitive med fastdrag er i nedoverbakker. Med taudrag har jeg enten pulken etter meg, eller sitter på pulken. 

Med tung pulk er ikke fastdrag aktuelt for meg, alt for fastlåst og slitsomt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med rykking når man bruker fastdrag kan enkelt løses ved å montere kraftige strikker i selen og deretter klipse fast draget i disse strikkene. Jeg gjorde dette for noen år siden på mitt accapulca drag og sele. Det er helt utrolig stor forskjell! Fra å irritere meg grønn på napping og nykking fra pulken så kjenner jeg nå ingen ting fra pulken og det blir mykt og komfortabelt 👍🏼😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.