Gå til innhold
  • Bli medlem

Underskriftskampanje - Nei til dumping av gruveslam i Repparfjorden.


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)

Legger denne ut her.

Det er snakk om å gjennoppta gruvedrift i Repparfjorden i Finnmark.

Sist det var gruvedrift der var i en 5-6 årsperiode på søttitallet. Da deponerte de ca 460tonn slam og kjemikalier daglig, fjorden er enda i dag skadet etter forrige runde. Elva er blant norges ti beste lakseelver.

Gruveselskapet Nussir ASA vil deponere opptil fem og et halvt tusen tonn slam og kjemikalier i fjorden – daglig.

Legger ved underskriftskampanjer + diverse annet. Det som skjer her kan skape presedens for hva som vil/kan skje andre steder i landet.

http://www.underskrift.no/vis.asp?Kampanje=3789

Dagens utspill fra ordføreren i Kvalsund: http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article5920272.ece

Dette sier generalsekretær i foreninga Norske Lakseelver, Torfinn Evensen: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7980695

Dette sier fiskeridirektoratet: http://www.fiskeridir.no/fiske-og-fangst/aktuelt/2012/0212/veit-ikkje-nok-om-konsekvensane-av-gruvedeponi

og dette http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7900041

Naturvernforbundet: http://naturvernforbundet.no/forurensing/miljogifter/gruvedrift-maa-vaere-miljoeforsvarlig-article26001-156.html

Sitat ovenstående link: Norge alene om sjødeponi

Internasjonalt er det økende motstand mot sjødeponi. Store land som Kina, Australia, USA, Brasil og Canada har forbud mot sjødeponi, og EU-parlamentet vedtok en resolusjon mot sjødeponi i 2004. FNs miljøorganisasjon arbeider for stans i utslepp av gruveavfall fra land, og i dag er det bare Noreg, Papua New Guinea, Tyrkia, Indonesia og Filippinene som bruker sjødeponi.

Dette sier Øystein Rushfeldt i Nussir ASA vedrørende gruvedrift.

http://www.fikas.no/~jkleivan/n/fd040212.pdf

For egen del er dette midt i mine barndoms fjell og fiskeområder, hvert år jeg er der oppe ser jeg at området raseres mer og mer. Nye 4 hjulingtraseer, prøveboringer, brakker etc. Blir det gruvedrift så på landsiden går 5-10 fiskevann ødelagt + ett flott jaktområde

Men det verste av alt er at det er meningen og intensjonen er å dumpe alt avfallet i havet og ødelegge en hel fjord samt en av norges 10 beste lakseelver for uoverskuelig framtid.

Kom igjenn folkens dette er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vi trenger flere arbeidsplasser nordpå, så jeg støtter gruveselskapet.

+1

Støtter heller industrialisering av Norge fremfor fisk i havet.

Edit- Uansett mener jeg også dette er et bra innslag fra SRX. Er ikke ofte man finner folk med egne meninger og litt opprørsholdning i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Så fra deres ståsted er det greit å ødelegge en hel fjord samt en av Norges 10 beste lakseelver, kunn for kortsiktig profitt med ett tidsperspektiv på 15 år?

Området, fjorden og elva vil bli ødelagt for uoverskuelig framtid.

Hvem er vi som har rett til å gjøre slikt?

Spørs om pipa hadde fått en annen låt om det var "dine/deres" fjellvann og deres friluftsområder?

Dette er en sak som vil skape presedens for hva som skjer i resten av landet hva angår gruvedrift og utslipp i sjø.

Norge liker å fremstille seg som miljønasjon men når det gjelder dette er vi på linje med Papua New Guinea, Tyrkia, Indonesia og Filippinene. Tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at folk flest er villige til å ofre naturen for kortsiktig økonomisk og partipolitisk vinning. Men dette er karakteristisk for bevissthetsnivået blant nordmenn idag, dessverre.

I Norge idag vernes en og annen flekk, for å legitimere og avlede oppmerksomheten fra raseringen av naturen i folks nærmiljø, som egentlig er viktigst. Det gjelder feks utbygging av småkraftverk og store og små veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gidder jeg faktisk ikke å komme med eksempler. Men se Industrielle Norge kontra miljøvern. Norge er så tåpelig i forhold til industri at det er tragisk. Miljøvern er bare atter en latterlig grunn for å ikke ha industri og utvikling i dette landet. Greit nok å ta vare på naturen, men hallo, vi skal også faktisk leve i dette landet. Ikke bare ha folk i uføre eller at alle jobber som byrokrater i statlig virksomhet.

Edit- Det tragiske er der igjen at vi også har et miserabelt dårlig naturvern her i landet. Kan man ikke klare begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

les hva som står i underskriftskampanjen. Det er snakk om å stoppe dumping i fjorden. Personlig ønsker jeg ikke gruvedrift. Jeg er hver sommer og går på fjellet i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kraftleverandører kan bi tvunget til å bygge laksetrapper. Det må kunne finnes en bedre løsning når det gjelder dumping av materiale fra gruvedrift. I dag angrer man også på Altadammen. Men må ikke tenke for lett på miljø-ødeleggelser.

Dessuten tror jeg at laksen allerede har det veldig vanskelig i dag pga. lakselus og rømte oppdrettsfisk. Det trenger ikke enda en trussel i 10 elver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til underskriftskampanjer, særlig fordi det av naturlige grunner bare er den ene siden av saken som fremmes, men også fordi omgangen med fakta av og til kan være både kreativ og luftig. Dessuten føler jeg ikke at jeg har kontroll over eget standpunkt fordi slike saker av og til har det med å dreie litt av, men stadig med de samme underskrifter som sannhetsvitne på at mange står bak. Ja, jeg har brent meg på slike ved to anledninger.

Men, det burde ringe en bjelle mht hvor få land det er som deponerer i sjøen og hvor store og langsiktige konsekvenser det kan ha å gjøre det. Dessuten er det helt håpløst å rydde opp i det i motsetning til landdepoter og konsekvensene kan bli helt annerledes enn en hadde sett for seg.

Når det gjelder arbeidsplasser er jeg ikke fullt så entydig som jeg sikkert hadde vært for 20 år siden. Det finnes sannelig grenser. Som om vi skulle være villige til å destruere både laksestamme, naturopplevelser og en rekke faunaovergrep for at 20 eller 200 man skulle ”ha noe å gjøre” i 10-15 år!? Hvor mye skulle liksom dette innbringe statskassen og fellesskapet for blant annet å skaffe penger til andre miljøtiltak!?

Hvis vi for moro skyld leker litt med tall kan vi tenke oss at dette skulle sysselsette 200 personer i 15 år. Vi sier at de skatter 30% av 500.000 hver og at selskapet selv går med et skattbart overskudd på 3 millioner i året i de samme 15 år. Da får statskassen inn den nette sum av rundt 30 millioner i året eller til sammen kanskje 465 millioner for all forurensningen i disse 15 årene. Jada, jeg vet at det vil ha ringvirkninger og alt det der, men for det første skatter ikke staben av 500 tusen i snitt og for det andre får neppe selskapet 3 mill i snitt i skattbart overskudd heller. Dessuten må en ta med alternativkostnaden, selv om jeg ikke tror den er så veldig stor, i hvert fall ikke i første omgang.

Det paradoksale er at denne summen utgjør omtrent en tiendedel av det ”de fleste” er villige til å betale for å slippe å se strømkablene henge over vann i Hardanger. Forstå det den som vil.

For meg er det ikke et argument om jeg går tur der eller ikke, mitt miljøstandpunkt dreier seg ikke å unngå å skite i eget reir, men å bevare den mangfoldige og vidt geografisk spredte naturen som jeg er så glad i. Jeg er ikke så naiv at jeg tror jeg kan bevare miljøet innenfor eget stakitt og jeg ville i så fall ikke vært så egoistisk at jeg nøyde meg med det heller.

Hvis vi bare kunne klare å se økonomi og miljøvern som en helhet hadde mye vært vunnet. Samfunnet har spesialisert seg så mye at det mangler evne til helhetlig tenkning. Noen få arbeidsplasser for så store miljøkonsekvenser dette synes å være helt latterlig i mine øyne. 4 000 000 000 ekstra kostnad for å legge strømkabler på bunnen av en fjord heller enn å henge dem over er en grei ekstrakostnad, mens en tiendedel av dette er vel anvendte penger for å voldta natur og miljø for flere tiår for at en håndfull personer skal sysselsettes sees på som nødvendig for samfunnet.

Det hele gir ny mening til uttrykket om å pisse i buksa. Hva i all verden vil folk som sliter med dette slammet om 20 år si til dette!? Eller om 50 år?

Om ikke annet er tilliten min fremdeles såpass stor til myndigheter og fagpersoner som skal avgjøre dette at jeg stoler (litt) på at det ikke skjer.

Jeg skal sterkt vurdere mine prinsipper mot underskriftskampanjer.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les hva som står i underskriftskampanjen. Det er snakk om å stoppe dumping i fjorden. Personlig ønsker jeg ikke gruvedrift. Jeg er hver sommer og går på fjellet i området.

Jeg gjetter på at dette svaret er til meg.

Jeg setter ikke av masse tid til å bla i infolinker når det i utgangspunktet ikke interesserer meg, og når svaret jeg får fortsatt er uklart så engasjerer jeg meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg setter ikke av masse tid til å bla i infolinker når det i utgangspunktet ikke interesserer meg, og når svaret jeg får fortsatt er uklart så engasjerer jeg meg ikke.

Sier kansje mest om deg det. :)

I Norge finnes det 33 fjorder som er så forurenset og ødelagt av utslipp at mattilsynet fraråder oss å spise dyr eller mat fra disse fjordene.

Burde det ikke bli satt stopper for slikt?

Hvorfor skal vi ha miljøvennlige biler og bry oss om vårt miljømessige avtrykk og bry oss om miljøet når vi allikevell lar slikt skje? Dobbeltmoral??

Hvis en lastebil tar 20 tonn,så skal det faktisk dumpes et lastebillass med giftig slam hvert 5-6'minutt døgnet rundt i 15 år ut i Repparfjorden som er en vernet Nasjonal Laksefjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I Norge finnes det 33 fjorder som er så forurenset og ødelagt av utslipp at mattilsynet fraråder oss å spise dyr eller mat fra disse fjordene.

Burde det ikke bli satt stopper for slikt?

Hvorfor skal vi ha miljøvennlige biler og bry oss om vårt miljømessige avtrykk og bry oss om miljøet når vi allikevell lar slikt skje? Dobbeltmoral??

Hvis en lastebil tar 20 tonn,så skal det faktisk dumpes et lastebillass med giftig slam hvert 5-6'minutt døgnet rundt i 15 år ut i Repparfjorden som er en vernet Nasjonal Laksefjord.

I Norge ødelegges x-antall sjøer, skog, etc av Vegvesenets veisalting også, og det har de uten å mukke fått lov til i over 40 år uten at noenting blir gjort. Hvem vet hvor mange underskriftskampanjer det har vært for å stoppe galskapen uten at noenting har blitt gjort, og derfor gidder jeg ikke bruke mye tid på andre kampanjer, fordi pappa-Staten selv gir faen bare de tjener/sparer penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
I Norge ødelegges x-antall sjøer, skog, etc av Vegvesenets veisalting også, og det har de uten å mukke fått lov til i over 40 år uten at noenting blir gjort. Hvem vet hvor mange underskriftskampanjer det har vært for å stoppe galskapen uten at noenting har blitt gjort, og derfor gidder jeg ikke bruke mye tid på andre kampanjer, fordi pappa-Staten selv gir faen bare de tjener/sparer penger på det.

Om alle har denne innstillingen, at det ikke nytter å bry seg eller at det ikke har noen hensikt så ser det jammen mørkt ut for oss alle.

Det er mange eksempler på at en handfull mennesker faktisk har klart å gjøre en forskjell.

Jeg var selv med og startet en organisasjon og var med og fikk satt en stopper for ny motorferdsellov. Vi hadde 5000 underskrifter som vi leverte til myndighetene. Planene ble bremset og er fremdeles nå 5 år etterpå enda ikke avklart.

Personlig vet jeg at man kan gjøre en forskjell, en kan drive med lobbyvirksomhet, en kan stikke hint til personer som skal avgjøre saken.

Noen er som sauer i en flokk og gir faen, men heldigvis gjelder ikke det majoriteten av folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok å skrive under på slikt, men jeg mener som flere andre at dette må være en ren bagatell i forhold til mye annet. Det dreier seg kanskje om et par tusen mål med havbunn. I sørnorge ødelegges millioner av mål med natur hele tiden gjennom veibygging, hyttebygging og flathugst av skog osv. Tusevis av kilometer med fiskeelver og vann ødelegges gjennom drenering av våtmarksområder. Når det er mye nedbør renner regnvannet rett ut i bekker og elver og skaper flom som drar med seg store mengder møkk, og etter noen dager med tørke blir tilsiget bare en brøkdel. Da blir vannet surt oksygenfattig og alt for varmt.

Når skogsdriften har rasert et urørt villmarksområde vil det i mange tilfeller gå 600 år før naturen har reparert seg selv og kommet i balanse igjen. Hva er noen tiår i forhold til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok å skrive under på slikt, men jeg mener som flere andre at dette må være en ren bagatell i forhold til mye annet. Det dreier seg kanskje om et par tusen mål med havbunn. I sørnorge ødelegges millioner av mål med natur hele tiden gjennom veibygging, hyttebygging og flathugst av skog osv. Tusevis av kilometer med fiskeelver og vann ødelegges gjennom drenering av våtmarksområder. Når det er mye nedbør renner regnvannet rett ut i bekker og elver og skaper flom som drar med seg store mengder møkk, og etter noen dager med tørke blir tilsiget bare en brøkdel. Da blir vannet surt oksygenfattig og alt for varmt.

Når skogsdriften har rasert et urørt villmarksområde vil det i mange tilfeller gå 600 år før naturen har reparert seg selv og kommet i balanse igjen. Hva er noen tiår i forhold til dette?

Merkelig at man ikke kan protestere mot forurensende gruvedrift i nord så lenge det drives flathugst i sør... :)

Hvor er protestlistene mot flathugst i sør ? Hvor er engasjementet ?

1287 underskrifter så langt.... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Noen er som sauer i en flokk og gir faen, men heldigvis gjelder ikke det majoriteten av folk.

Vel, jeg er ingen sau i Finnmark iallfall. "De der nord" ler seg hese av oss her sørpå fordi vi ikke klarer å kjøre på norsk vinterføre. Men, de skulle prøvd selv å seile 6 mnd i året i ei sørpe av salt/snø, så kanskje dem hadde brydd seg nok til å være med på underskriftskampanjer her sørpå også. Det er ikke mye sympati der i gården når det gjelder ting vi her sør er opptatt av, og er like mye, om ikke sauer, så kanskje reinsdyr i flokk og gir faen.

På den annen side - hvor går grensene for hva jeg skal "bry meg om" og underskrive på? Dersom jeg skulle underskrevet på alt jeg bryr meg om og det jeg synes er viktig her i livet, hadde jeg tilbragt resten av året ved å skrive. For meg er det langt viktigere ting som skjer miljømessig utenfor Norge også, men som jeg og andre sauer eller reinsdyr i Norge ikke finner tid til å bry oss om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.