Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage egen røddspritbrenner


OutInTheWild

Anbefalte innlegg

Annonse
Mye jobb når man kan kjøpe en ferdig for under en femtilapp. :D

E jo bare å ta seg en tur ått Sverige det å kjøpa seg en brett med brus, så har du noen brusbokser! og et slikt fat koste nesten itt no! Så bedre å mekke sjøl, jobbe med henda og har det morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde min egen rødspritbrenner her om dagen, og den funker!

http://outinthewild.blogg.no/1328648742_rdspritbrenner__fremg.html - Fremgansgmåte her, konsentrer deg og du får det te helt fint!

Det finnes mange gode konstruksjoner, en av de jeg liker best er den du lagde, men med en høyde slik at diameteren på åpningen i midten er omtrent lik høyden i det samme hullet. (målt i senter)

Enig at det er viktig å lage noe selv, det gir nyttig erfaring på mange vis.

http://tinyurl.com/6dbdpp3

Fortsett og eksperimenter det finnes enklere løsninger med like god virkning.

Du må prøve ut forskjellig selv men mye av løsningen ligger i riktig lufttilførsel, og tid til forbrenning.

:)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul brenner! :D

Men "må du slukke, så bruk vann" er jeg ikke enig i. Brennende rødsprit som skvetter rundt er ukult.

Må du slukke, kvel flammen mener jeg. Enten med en kjele eller noe annet. Når du er HELT sikker på at det er slukket, kan du helle resten over igjen på flasken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men "må du slukke, så bruk vann" er jeg ikke enig i. Brennende rødsprit som skvetter rundt er ukult.

Må du slukke, kvel flammen mener jeg. Enten med en kjele eller noe annet. Når du er HELT sikker på at det er slukket, kan du helle resten over igjen på flasken :)

Helt enig. Ikke bare det, men hvis man bruker vann så kan det blir problemer med å få fyr på den igjen, spesielt hvis det er noe vekemateriale i brenneren. Alkohol er som regel veldig enkelt å slukke ved kvelning synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er egentlig effekten på sånne brennere i forhold til bare å tenne på rødspriten oppi en kopp?

Vanskelig å si egentlig. Det kommer veldig an på designet og hvor flink man har vært til å brygge den. Jeg ville tro at en brenner som opparbeider trykk ved oppvarming og forgassing av alkoholen vil ha mye høyere effekt enn en åpen brenner. Men det finnes mange interessante åpne brenner også som forbedrer effekten på en vanlig kopp ved å gi bedre lufttilførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo at effekten øker om man klarer å brenne opp mer rødsprit på kortere tid. Men er det ikke 100% effektivitet uansett? Det går ikke bort noe til annet enn varme. Eller blir forbrenningen mer effektiv og man får mer varme ut av hver mililiter med mange og riktige lufthull?

Denne var artig

Her brenner den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker rødsprit veldig mye og hele året. Har "alle mulige" brennere fra Trangia i mange varianter, via forskjellige gassbrennere, bensinbrennere og multifuel. Gjorde et lite og uhøytidelig forsøk med tre varianter av typiske alkoholbrennere en lager selv. Til alle tre ble det brukt kjele på diameter ca 10 cm med 1 dl kaldt vann fra springen og 14 ml rødsprit.

Alu. beger - Primetid 0:00 min - Fosskoking 3:05 min - Brenntid totalt - 11:10 min - Mye sot, veldig lett påvirkelig flamme. Krever kjelestativ.

Pepsi Can - Primetid 0:50 min - Fosskoking 2:35 min - Brenntid totalt - 05:38 min - Lite sot, god styring på flammen. Best med kjelestativ

Cat Stove - Primetid 0:33 min - Fosskoking 1:17 min - Brenntid totalt - 03:08 min - Lite sot, god styring på flammen. Fungerer også som kjelestativ

Nå er det jo mye som spiller inn, f.eks en kjele tilpasset brenneren, optimal høyde over brenneren osv, men det er ikke tilfeldig at jeg så godt som alltid bruker Cat Stove. Tiden for fosskoking er fra kjelen er satt over varmen, så tiden en har primet må legges til. I telt bruker jeg ikke slike brennere lengre, men sprittabletter.

Til matlaging bruker jeg nesten alltid bål (da snakker jeg om ordentlig mat, ikke vannvarming og poser), og til vannkoking synes jeg en Cat Stove er genial. En lærer seg akkurat hvor mye alkohol en trenger for forskjellige mengder vann og lar den brenne ut. Og brennstoff kan en ha på alle tenkelige flasker i alle størrelser for å få optimal utnyttelse av både vekt og plass, f.eks til å passe i en kjele, kopp e.a..

Selvfølgelig erstatter de ikke brennere på ekspedisjoner eller til å smelte vann til et hundekoppel, men jeg synes de er geniale til sitt bruk.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo at effekten øker om man klarer å brenne opp mer rødsprit på kortere tid. Men er det ikke 100% effektivitet uansett?

Jo, drivstoffet inneholder jo en viss mengde energi og effekten er jo som du sier når en setter dette i et tidsperspektiv. Men så har vi virkningsgraden. Eller forskjellen på avgitt og opptatt energi, eller hvordan en nå skal ordlegge det. Det lille forsøket mitt har ikke valgt noe optimum for noen av brennerne, men tallene gir en pekepinn.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo at "koppen" bruker ca 2,5 gang så lang tid til å koke vannet som cat stoven. Men den brenner totalt ca 3,5 ganger så lenge som cat stove. Det betyr jo i bunn og grunn at man klarer å varme mere vann med "koppen" på samme drivstoff mengde. Forskjellen vil jeg tro kommer av at den rett og slett brenner saktere og mindre varme går til spille på sidene av kjelen. Men som du også sier så har jo en helt åpen kopp noen ulemper som de andre ikke har :?: Også tar det jo tross alt lenger tid. Man kan forsåvidt øke effekten på en åpen kopp med å ha en med større kopp. Så kan man regulere med ett enkelt lokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo at "koppen" bruker ca 2,5 gang så lang tid til å koke vannet som cat stoven. Men den brenner totalt ca 3,5 ganger så lenge som cat stove. Det betyr jo i bunn og grunn at man klarer å varme mere vann med "koppen" på samme drivstoff mengde. Forskjellen vil jeg tro kommer av at den rett og slett brenner saktere og mindre varme går til spille på sidene av kjelen. Men som du også sier så har jo en helt åpen kopp noen ulemper som de andre ikke har :?: Også tar det jo tross alt lenger tid. Man kan forsåvidt øke effekten på en åpen kopp med å ha en med større kopp. Så kan man regulere med ett enkelt lokk.

Ja, forsåvidt. Men den har en utrolig flyktig flamme som soter enormt mye. I felten tror jeg det blir tilnærmet håpløst, jeg kunne knapt bevege meg eller puste uten at flammen danset helt vekk. Og så må vi ikke glemme at jeg gjorde dette i 23 grader vindstille. På tur tror jeg virkningsgraden ville falle dramatisk både pga bevegelse i luften, temperatur på vannet og ikke minst mengden vann en sannsynligvis skal koke opp. Mer brensel i brenneren senker også effekten mye, ja så mye at enkelte brennere faktisk ikke vil fungere etter hensikten om de har større "tank". På Pepsi Can Stove finner jeg også at den optimale størrelsen er totalhøyde på ca 32 mm. Mindre enn dette og den brenner så kort tid at en ikke rekker å koke vannet, større enn dette og det går så mye energi med til å varme opp drivstoffet (som faktisk ligger der og kjøler ned brenneren) at en kan risikere at effekten blir lavere enn bare å fylle rødsprit i et beger etter et tomt telys. Kan jo legge til at kjelestativ stjeler merbart effekt.

Nå må jeg jo gjenta at forholdene ikke var optimalisert for de ulike brennerne, hverken med hensym til avstand til kjele og/eller diameter til denne. Det iste har stor betydning. Kan hende høstet begeret godt av dette. Jeg ville ikke engang prøve dette på tur med mindre jeg var i beit på en eller annen måte.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul brenner! :D

Men "må du slukke, så bruk vann" er jeg ikke enig i. Brennende rødsprit som skvetter rundt er ukult.

Må du slukke, kvel flammen mener jeg. Enten med en kjele eller noe annet. Når du er HELT sikker på at det er slukket, kan du helle resten over igjen på flasken :)

Det enkleste er å bruke den ene enden av en tilsvarende brus- ølboks som lokk. Da kan bare lokket settes på og brenneren er slukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul brenner! :)

Men "må du slukke, så bruk vann" er jeg ikke enig i. Brennende rødsprit som skvetter rundt er ukult.

Må du slukke, kvel flammen mener jeg. Enten med en kjele eller noe annet. Når du er HELT sikker på at det er slukket, kan du helle resten over igjen på flasken :shock:

Ja, jeg kveler flammen. Syns vann e helt unødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er på plass å presisere det med å slukke brennende væske med vann. IKKE GJØR DET. Det er farlig og dumt. Vannet går ned i bunnen og løfter for eksempel rødspriten ut av beholderen. Risikoen for å spre varmen er absolutt til stede. Enda verre er det om den brennende væsken er veldig varm (for eksempel smultgryta) Da går vannet øyeblikkelig over til damp, noe som resulterer i en eksplosjonsartet brann. Det beste og enkleste er å legge noe over. Ett lokk er perfekt. Har du veltet greiene og det brenner litt her og der så er ett ullteppe knall. Snø er i de fleste tilfeller en god ting bare du tar på nok på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle i utgangspunktet være unødvendig å slukke slike brennere ved vanlig bruk. Det enkleste er å la dem brenne ut, det er sjelden flammer noe mer enn få sekunder etter at vannet har kokt når en har lært seg sånn passelig porsjonering. Og ingen av de bearbeidede brennerne vi omtaler her egner seg til å tømme tilbake fra. Dessuten rommer de lite i utgangspunktet.

Om en allikevel skulle ha behov for å slukke brenneren er REs metode den enkleste og beste, synes jeg.

Det er helt riktig at det er forbundet med stor fare å slukke brennende væsker med vann, men det gjelder først og fremst ikkeemulgerbare værsker som olje, bensin, diesel, smult osv. Rødsprit er en helt blandbar væske og vil ikke flyte opp over vann som beskrevet over, selv om hurtig påskvetting av vann kan skape brennede søl som ikke har opptatt vann. Men altså, det skjer ingen voldsomme reaksjoner som ved f.eks ved smultbrann etc. om du heller vann i brennere som dette.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.