Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintersovepose


Kairam

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente som er ganske frossen av meg. Nå skal jeg kjøpe meg en tjukk sovepose som jeg kan bruke om vinteren. Valget står mellom Helsport Polheim og Marmot Col Membrain. Jeg kan få disse til samme pris pga en god avtale. Hva ville dere valgt? Noen som har erfaring med disse posene?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du kan få samme pris, ville jeg klart gått for Marmot-posen. Den er kortere enn Helsport-posen. Gitt at du er jente, vil jeg tro at du er under 180? Helsport-posen har plass til person på 195. Siden du da mest sannsynligvis er langt kortere, vil du få mye tomrom i posen å varme opp. Hvilket kan gjøre at du fryser lettere. Marmotposen er også noe lettere (dunkvaliteten er høyere, så det trengs mindre av den for å oppnå samme temperaturområde), noe som ikke er å forakte om du skal bære den på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan få samme pris, ville jeg klart gått for Marmot-posen. Den er kortere enn Helsport-posen. Gitt at du er jente, vil jeg tro at du er under 180? Helsport-posen har plass til person på 195. Siden du da mest sannsynligvis er langt kortere, vil du få mye tomrom i posen å varme opp. Hvilket kan gjøre at du fryser lettere. Marmotposen er også noe lettere (dunkvaliteten er høyere, så det trengs mindre av den for å oppnå samme temperaturområde), noe som ikke er å forakte om du skal bære den på ryggen.

Jeg er 183 cm, så ganske høy til å være jente. Blir Marmot-posen for kort da?

Ser at Marmotposen er vanntett. Det er jo fint. Tror ikke Polheim er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for Marmotposen pga det vanntette ytterstoffet. Har en Western Mountaineering dunpose med vanntett stoff., og en uten. Jeg foretrekker helt klart vanntett ytterstoff. Marmotposen har også bedre dunspenst enn Helsport. Marmot er en av de ledende produsentene for dunposer, med meget godt renomee.

Lengden er verre. 6 fot posen kan være akkurat stor nok, men kan også være for kort (6 fot er lik 183cm). 6,6 fot kan være for stor. Polheim med sine 185cm kan nok passe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengden er verre. 6 fot posen kan være akkurat stor nok, men kan også være for kort (6 fot er lik 183cm). 6,6 fot kan være for stor. Polheim med sine 185cm kan nok passe bedre.

Hmmm... Så når det er oppgitt lengde, så er det altså posens lengde og ikke persons det er snakk om? Hvis jeg prøver den, hvor stor skal den være? Hvor mye plass skal det være ved beina hvis jeg snører den rundt hodet? Jeg har aldri sovet ute om vinteren før, så jeg vet ikke helt hvordan posen bør være. Har iallfall skjønt at den ikke bør være for lang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posen bør være akkurat passe, dvs ikke for stor (mindre isolasjon) men heller ikke for liten i forhold til dine sovestillinger. Du trenger ikke plass til å tørke klær eller sko i soveposen (vanter, sokker og vannflaske er ok), men plassen bør være stor nok til at du kan ha på deg ekstra klær hvis det er ekstra kaldt (dvs tynn ull + fleeceklær etc).

Best er det å prøve: Hvis du kan ligge i posen med helt utstrekte bein og tær og ikke kommer bort i nedre soveposevegg er den lang nok. Nakkekragen skal være helt strammet rundt halsen, og posen helt snurpet igjen. Ideelt bør da munnen din være rett ved den lille åpningen som er igjen (der du puster ut, så posen ikke blir våt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en Polheim som jeg har brukt på Aconcagua i veldig kaldt vær, var veldig fornøyd med posen, jeg frøs ikke i den. Det at den er litt lengre synes jeg var greit siden du ofte har litt stæsj i posen når du overnatter ute i kaldt vær, innersko, klær, drikkeflaske, tisseflaske etc. Da er det greit at ikke posen er helt tight på lengden.

Meeen når det er sagt, jeg hadde en lang runde før jeg kjøpte min, og sto mellom de samme to posene som deg pluss Solarflare fra North Face. Og hadde jeg fått samme pris hadde det nok blitt en Col på meg, men jeg fikk en ekstremt god pris på Polheim så valget falt på den!!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Marmot Col Membrain Reg og er veldig godt fornøyd med den. Er 183cm selv og det går greit i forhold til lengden på posen. Col finnes også i en lang variant så vidt jeg vet. I fjor hadde jeg ca 10 overnattinger under åpen himmel med denne. Temperaturen lå mellom -10 og -25 de nettene jeg var ute og jeg frøys ikke.

Den høye spensten på 800cuin gjør at dunet komprimeres veldig bra. Det gjør at den krever god isolasjon nedover mot bakken, da den også blir komprimert under presset av kroppen.

Yttertrekket med membran er kjempebra. Selv med kondens fra teltetduken dryppende ned, blir ikke posen våt.

Eneste minuset jeg har klart å finne, er at låsen på strikken i halslukkingen sklir opp i løpet av natta når jeg beveger på meg. Det kommer da ubehagelig kald luft ned i posen :)

Den kan anbefales på det varmeste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har selv en Mammut sovepose med oppgitt komfortemperatur på -10 ,-7 for damer!?). Har aldri vært kald i den, men ikke prøvd den i under -12. Kjøpte også vanntett trekk til den, men har aldri brukt det. Posen tåler mye fukt, noe jeg erfarte under en fjelltur våren -10 hvor lavvoen revnet i løpet av natta. Mye regn og vind, uten at det berørete meg, værre med sidekameraten som våknet i en søkkvåt Ajungilak-pose ( billigverson riktignok). Jeg kjøpte en "fjorårsmodell" for ca 1000, men verdt hver krone. Tar litt plass, men fungerer under alle forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Western Mountaineering har poser for "alle", men de er fryktelig dyre (og bra). I 215cm bør du ha mer enn god nok plass i disse to posene:

Konforttemp -10:

http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=products&page=Sleeping%20Bags&cat=Gore%20Windstopper%20Series&ContentId=50

Konforttemp -18

http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=products&page=Sleeping%20Bags&cat=Gore%20Windstopper%20Series&ContentId=47

Ps: jeg anbefaler "vanntett stoff" på vinterposer. For WM vil det si GWS poser.

Metrisk liste over ulike WM-poser:

http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=products&page=Sleeping%20Bags&ContentId=71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke gått for en ekspander på vintersovepose - glidelås er et av steden varmetapet er størst. To gode (men ikke så dyre) produsenter som lager sovepose på bestilling:

http://www.isbjorn.no/index.html (syntet-poser, norsk)

http://roberts.pl/ (dunposer, polsk)

Begge har godt rykte, men har ikke testet selv soveposer fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke volum har noe og si er isbjørn veldig bra,men det tar en del plas :)

det er rimlig billig da,s du kan få en veldig bra sovepose til en veldig billig penge.

Hvis du har tenkt og gå med pulk på tur er det ikke noe problem,skal du gå med sekk så vil veldig mye av sekken gå til og lagre soveposen.

Vekten er ikke så ille men volum det tar det,det er ikke så veldig bra komprimerings trekk eller så det kan nok kanskje lønne seg og kjøpe et fra helsport,det koster ikke så mye.

er veldig mye info om isbjørn her på forumet hvis du søker,har blant annet skrevet litt her selv https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=28441&highlight=isbj%F8rn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.