Gå til innhold
  • Bli medlem

Privat


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Når jeg går på ski til sentrum bruker jeg å gå inn mot en gård,

brekker av 50 m meter før huset, så over et jorde,

og videre på en skogssti ned til bebyggelsen.

Denne gården har vært bortleid til forskjellige mennesker de siste årene.

I det siste har jeg sett bevegelse bak gardinet hver gang jeg har gått forbi huset.

Nå før helga var skilt med -Privat- satt opp på vegen 400 meter før gårdshuset.

Det gav jeg selvsagt blaffen i og tyskeren som tydligvis hersket her nå, var ikke blid på skiløperen.

Kommer nå til å ta denne ruta så ofte som mulig ..... :shock:

post-728-133474779614_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Under et orienteringsløp på 80-tallet passerte jeg (+ en del andre) gården til Erik Fallos hjemmebrentkompis.

Da han noen måneder senere ble tatt med 20 000 liter stinkende sats forstod vi jo hvorfor han sto og sperret veien for oss mens han kom med grove trusler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegerjenta skrev:

Å, det er ikke måte på hva som kan være privat. Ei steinrøys, for eksempel. Kom over dette på min sykkeltur i 2010 Wink:

Hadde jeg vært Arthur så hadde jeg lagt piggtråd og minefelt rundt den fine steinrøysa !!

Kristian 123 liker tyskere... :(

Rebell og rebell, Koppen.

Allemannsretten er hellig, inntill den slukes av en EØS bestemmelse.

Ja det var en skikkelig Møkkamann, snilen.

Kan det være en ny ABB i sving... :shock:

Chris B ytret:

Watch out for hillbillies with shotguns sier jeg bare! Laughing

Var inne på tanken, men stålsatte meg. Skulle forbi uansett.

Tror tyskere tar med seg billigere sprit enn vi kan produsere her på bjerget, springsteen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedregelen er jo at det er fri ferdsel i utmark men ikke i innmark. Slik jeg forstår det så krysser du et jorde men beveger deg ikke inn på gårdsplass, hage etc. Vedrørende ferdsel på innmark sakset jeg dette fra politi.no:

"Ferdsel på innmark

På innmark kan enhver ferdes til fots i den tid marken er frosset eller snølagt, dog ikke i tidsrommet 30. april - 14. oktober. Denne ferdselsretten gjelder ikke på gårdsplass eller hustomt, inngjerdet hage eller park og annet område der allmennhetens vinterferdsel vil være til utilbørlig trengsel for eier eller bruker.

Uansett om det ikke finnes inngjerding, kan eier eller bruker forby ferdsel over hage, plantefelt, høstsådd åker også når marken er frossen eller snølagt, såfremt ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade."

Jeg antar utfra de opplysningene du gir at du har ditt på det tørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gav jeg selvsagt blaffen i og tyskeren som tydligvis hersket her nå, var ikke blid på skiløperen.

Hadde du gjort noe sånt i USA kunne du blitt skutt på stedet, for der har grunneier lov til å skyte alle inntrengere. Hvis han som leier gården er tysker, så er det ingen selvfølge at han kjenner til Norsk allemannsrett. I England er det f.eks forbudt å gå utenfor stier, og i Østerrike er det nylig blitt tillat for vanlige folk å gå turer i skogen, og i Italia har dem eget sopp-politi som passer på at folk ikke plukker sopp og bær i skogen, for det er forbudt. Så jeg tipper den tyskeren ble ganske overrasket da han kikket ut vinduet og så en frekk nordmann ta seg til rette på tomta han leier, for noe sånt ville vært utenkelig i Tyskland. Så isteden for å fortsette med provokasjoner, burde du kanskje ta en prat med han og forklare hvordan vi gjør ting her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trango skrev:

Jeg antar utfra de opplysningene du gir at du har ditt på det tørre.

Ut fra den infoen du la ut her skulle ingen ting hindre ferdsel, nei.

aspiranten bokførte:

Det bildet som Kristian la ut f.eks.... Jeg kjenner jeg har lyst til å rive ned det skiltet og gå inn der hvor noen tydeligvis ikke vil ha meg

Ja. jeg tar vel med meg skiltet en dag. Sånt no har vi greid oss lenge uten her i bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette minner meg mye om den berømte bindersen som tyskerne lot seg provosere av under krigen.

En ting er at noen velger å være så sære at de setter opp skilt i et "håp/ønske" om å få være i fred av en eller annen grunn, selv om de kanskje ikke juridisk har rett til det. En annen ting er alle dem som lar seg provosere nok av slike skilter til å måtte bry seg om det og absolutt "mååå" gjøre noe med det, bare for å markere at de også vil pisse på den samme steinen..

Men, vi har jo alle våre egne behov her i verden, så lykke til med "naturopplevelsene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette eneste veien det er mulig å gå for å komme deg dit du skal?

Så vidt jeg husker er det ikke fritt frem å sette opp skilt i innmark eller utmark om dette hindrer tilgang til områder etter allemannsretten. Slike skilt må være godkjent før de settes opp. Muligens blander jeg litt, og at dette kun gjelder skilt som kan forveksles med offentlige skilt.

En kommer ellers lang med sunn fornuft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en spesialkar (sauebonde) som nabo på en hytte jeg eide før. Han nektet folk å gå på ski over innmarka. Nektet også folk å gå på ski i scootersporene han selv laget over innmarka.

Litt vanskelig sak når vedkommende var den eneste som kunne brøyte parkering til oss :) Så det er bare å føye seg. Tror sånne folk har det ille om man nikker og smiler til dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiltet på bildet til trådstarter er da helt greit. Det bare presiserer at det er privat grunn og det er helt sikkert riktig på lik linje med det meste annet av grunn her i Norge. Det står ingen ting om at det er forbudt å ferdes der :D

I og med det kun står Privat på skiltet kan det jo også bety at det er selve skiltet som er privat?? :)

Men når det er sagt så er det ikke helt feil å ta hensyn når noen syns det er til bry at man ferdes over eiendommen dems. Selvsagt med sunn fornuft i bakhodet.

Nå veit jeg ikke detaljert hvordan det ser ut der du går på ski, men du sier du brekker av 50m før husene og så over ett jorde, Er det mulig å brekke av før og/eller følge jordekanten lengst vekk fra husene om det ikke er det du allerede gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du gjort noe sånt i USA kunne du blitt skutt på stedet, for der har grunneier lov til å skyte alle inntrengere.

Nei, dette er feil.

Det du tenker på er nok såkalte "Castle laws". Enkelte stater tolker selvforsvar dit hen at du kan anta at enhver som ulovlig bryter seg inn i huset ditt har til hensikt å skade deg og din familie. Hvis du er helt overbevist om at inntrengeren utgjør en fare for deg og din familie kan du skyte ham og komme unna med det som selvforsvar.

Dette gjelder noen - ikke alle - stater i USA. Og selv i de mest triggerhappy statene må du regne med at s.k. "selvforsvar" vil bli prøvet rettslig, d.v.s. at du både i avhør og foran dommer og jury må begrunne i detalj hvorfor du mente ditt liv var i fare. "Castle laws" er altså ikke et frikort til å plaffe ned enhver dust som har lyst på TVapparatet ditt.

Såkalt "trespassing" - at du ulovlig går over annen manns eiendom - er milevis unna "castle laws".

Når det er sagt - du er rimelig teit i nøtta hvis du ignorerer "trespassers will be shot" og piggtrådsperring i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke langt unna der jeg bor har en gårdeier (Børter gård i Østmarka) nærmest en egen spalte i lokalavisa der han krangler om privat vei i turområdet mellom Enebakk og Vangen/Øvresaga. Dette blir det aldri noen enighet om og det er like spennende hver uke å lese Børter-følgetongene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke langt unna der jeg bor har en gårdeier (Børter gård i Østmarka) nærmest en egen spalte i lokalavisa der han krangler om privat vei i turområdet mellom Enebakk og Vangen/Øvresaga. Dette blir det aldri noen enighet om og det er like spennende hver uke å lese Børter-følgetongene.

Er det samme vedkommende som med fysisk makt kjører turgåere ut av eiendommen sin? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som også har satt opp skilt med privat er Gupu gård ved Semsvann i Vestmarka. De har til og med med loven i hånden informert sykkelklubben om at de ikke har lov å ha organiserte treninger over hans tomt (fri ferdsel gjelder kun uorganisert ferdsel). Dette fordi syklister kan skremme fotgjengere som er potensielle kunder. Som om et slikt treningsforbud ikke gir masse dårlig omtale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel alltid en balanse av hva som er lov og hva som er "anbefalt" og hvor mye hver enkelt synes det er greit å ta seg til rette.

Har selv en gammel gård litt nord for Oslo. Bruker den som fritidseiendom men leier ut jordene. Hele husmassen er inkranset av jorder stort sett.

Her gjelder jo da regel om innmark. Er jo mest folk jeg vet hvem er som går forbi. De går i kanten av jordene rundt husmassen og så videre i skogen.

Men opplevde etterhvert at noen begynte å kjøre opp på tunet og parkerte der for å gå tur. Er det fukt i gresset og man ikke har 4x4 så blir det fort spinning.

På høsten fersket og naboen stadig jegere som satte seg på post på jordene selv om eiedommen ikke er i noen grunneierlag, felles jaktrett etc.

Jeg ble nødt til å henge en kjetting over veien igjen og sette opp skilt om privat vei og alle kjøring og jakt forbudt. Synes folk begynte ta seg litt for mye til rette.

Vinterstid er jo reglene annerledes og jeg har skiløype 20m bak låveveggen. Da kan jo jeg ikke kreve at folk skal holde minimum 50m avstand.

Men det er da stadig spor etter ski inne på tunet. I fjor fant jeg og en sittegrop og rester av grillkull 2-3 meter fra hytteveggen. I enden av låveveggen har det flere ganger vært sittegroper og det har og hendt at folk har rappet ved inne på låven og laget bål der. Om noen sitter i enden av låven(20m til skiløype) og tar en pause når jeg ikke er der oppe spiller ingen rolle. Men rappe ved og fyre bål rett ved veggen liker jeg ikke.

Lurer litt på hva enkelte tror er normalt og hva man har rett til. Må nesten vurdere spikre opp noen skilt ved selve gården og.

Noen som forresten vet noe om regler for skiløyper. Kan jeg si at de ikke får kjøre løype lenger på veien min?

Veien er kun til min eiendom og alle kostnader betales av egen lomme. Det er første 2/3 av veien opp som har løype, etter det går den ut på jordet.

Det er nedenfor husene så folk er ikke i veien men det gjør slitasje på vei når man begynner pakke den om høsten med lite snø og tunge løypemaskiner.

I tillegg blir snøen så pakket at jeg må vente 2-3 uker mer på våren for at jeg kan kjøre opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Noen som forresten vet noe om regler for skiløyper. Kan jeg si at de ikke får kjøre løype lenger på veien min?

Veien er kun til min eiendom og alle kostnader betales av egen lomme. Det er første 2/3 av veien opp som har løype, etter det går den ut på jordet.

Det er nedenfor husene så folk er ikke i veien men det gjør slitasje på vei når man begynner pakke den om høsten med lite snø og tunge løypemaskiner.

I tillegg blir snøen så pakket at jeg må vente 2-3 uker mer på våren for at jeg kan kjøre opp.

Les allemannsretten her:

http://www.aktivioslo.no/info/allemannsretten/#innmark#innmark

De som ønsker å være i fred har en dårlig årstid nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.