Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur i 45 effektive blå med 400 kroners telt fra Jula- tips til ekstremtelt?


oddeiste

Anbefalte innlegg

Da var første ordentlige overnatting i "ekstremtemperatur" unnagjort, og har fått testet mye nytt turutstyr.

Det som mangler før utstyret godkjent til ekstrem vinterbruk er et helårstelt 8)

Værmeldinga hadde lovet 5-9ms nordavind og 20minus, og det stemte ganske bra. I begynnelsen var det nesten ikke et vindpust, men utover kvelden kom en laber bris over vannet til nordsiden, hvor jeg hadde plassert meg med tanke på morgendagens fiskeplass.

Allerede da så jeg tegn til at dette teltet (tre-manns kuppel uten fortelt) ikke var noe å satse livet i hvis værmeldinga tok feil

:shock: Stengene var begynt å bøye seg innover.!! Måket godt med snø rundt veggene mot vinden, og hadde for lengst funnet raskeste innbruddsvei på hytta som lå like ved, hvis jeg skulle bli uten telt i løpet av natta.

Laget meg et godt og varmt kveldsmåltid før jeg stengte av primusen og jeg og bikkja forberedte oss på en kald natt. Teltet har normalt liggelengde på 200cm, men med snø mot veggene og tykk sovepose var denne betraktelig redusert, men ikke verre enn at Helsport Tempelfjorden holdt meg varm oppå reinskinnene.

Utover natta økte vinden og duken ble til tider presset kraftig innover, så jeg våknet nok 10-15 ganger i løpet av natta av dette. Vindtrekket inne i teltet var også merkbart, så jeg måtte ha regntrekket utenpå soveposen for å holden vinden unna. Primusfyringa på morgenkvisten ble ikke lenger enn høyst nødvendig pga en veldig bevegelig teltduk.

Har brukt dette teltet på sommeren og da er det GENIALT pga sølvfarget ytterduk og sort innertelt, som gjør at det ikke blir i nærheten like varmt som andre telt når sola steiker, og lyset holdes ute. Men har ikke brukt det i vind...

Skjønte jo selvfølgelig på forhånd at det ikke var godt nok til ekstremvær, men at det var SÅÅ skremmende dårlig hadde jeg ikke trodd.!

Er ikke ihuga teltbruker vinterstid, men vurderer allikevel å kjøpe et stormsikkert telt i tilfelle man blir overrasket på tur fra hytte til hytte.

Har vurdert Helsport Svalbard Ekstreme 3, men synes de er i overkant stor og muligens litt plundrete å sette opp?

Teltet må romme to voksne personer på 165 og 175 og to bortskjemte og forfrosne alaska huskyer :(

Plass til en pulk i fortelt er ikke å forakte og det bør være takhøyde til matlaging i innerteltet.

Er meget usikker på om jeg skal gå for kuppel eller tunnel.. Prisen bør ikke overstige 5000kr.. Forslag ønskes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring med Helsport Svalbard 5 er at det er for plundrete å sette opp. Jeg ville ikke kjøpt teltet til vinterbruk med daglig forflytning. Husk også at telt som kalles "3-personers" best passer for to personer vinterstid. Med de kroppslengdene du nevner kan Helsport Fjellheimen ekstreme 3camp eller 4camp være aktuelle tunelltelt i prisområdet. Både tunelltelt og kuppeltelt fungerer bra vinterstid, kuppeltelt tåler mer snølast, men er generelt litt "vanskeligere" å sette opp. Også bedre om vinden dreier 90 grader, men jeg har likevel inntrykk av at tunelltelt er mest brukt på vinterekspedisjoner med daglig forflytning. Matlaging i innertelt er uaktuelt pga kondensering i taket og søl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hilleberg Nallo 3GT

Litt dyrere normalt, men komplettfritid har hatt det i en lang periode til 5.000

Tunneltelt som tåler masse juling. Meget lett å sette opp, selv i kald vær og i vind. Masse gjennomtenkte detaljer.

God plass i innertelt og yttertelt.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et helsport fjellheimen x-treme 2 camp. Det funker perfekt til 2 pers. vinter som sommer. Til nød, en gordon setter på slepet.

Skal du ha med to robuste døgs, så ville vel et fjellheimen x-treme 4 camp passe. Har dog ikke prøvd 4 camp, bare sett på plassen det har.

Disse teltene har et godt fortelt.

Matlaging i innerteltet, er ikke et problem i mitt tilfelle.

Kanskje ikke helt infoen du var ute etter men :D

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også tipse om Helsport Fjellheimen x-trem 2. Er svert fornøyd med mitt til to personer og alene. Hund og to personer kommer jo enormt ann på om hunden skal ligge i inner eller yttertelt men en alaska husky tåler jo fint ytterteltet(min sover ute i de fleste vinterforhold), men kan være greit for ditt bruk å gå opp i fjellheimen x-trem 3. Stort romslig yttertellt. Står superstabilt i mye vind og takler vinden bra fra siden i forhold til tidligere tunneltelt jeg har prøvd. Ellers kjenner jeg flere som også er veldig fornøyd med Hilleberg Nallo 3GT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg eier av en fjellheimen xtrem 3. Dette er brukt mest vår, sommer og høst. Vinterbruk har jeg ikke fått makket meg til å teste det i ennå.

Er veldig fornøyd med teltet, synes det er enkelt og sette opp, det har stormmatter og ellers solid. Viktig og også ha tillit til at det funker ei stormnatt eller to. Det har vel flere ekspedisjoner/NPL-turer bevist.

Men det jo flust av likeverdige kandidater der ute på markedet, anbefaler en sjekk for å få noe som passer deg og ditt bruk best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hilleberg Nallo 3GT

Litt dyrere normalt, men komplettfritid har hatt det i en lang periode til 5.000

Tunneltelt som tåler masse juling. Meget lett å sette opp, selv i kald vær og i vind. Masse gjennomtenkte detaljer.

God plass i innertelt og yttertelt.

Lars

Kunne ikke finne GT3, men de hadde GT4 til 5800. Litt i dyreste laget egentlig, men det så veldig bra ut. :D Har det kun tørkesnor og ikke nett i taket? Og hvor lang er evt den tørkesnoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag her :D

Hvis man ser bort fra de helt i toppen av prissjiktet, hvordan er f. eks Bergans Helium 3 og Bergans Compact Winter 3 i vindstabilitet? Ser at Ceciilie Skog bruk Helium under kryssingen av Antarktis, den har jo relativ stor takhøyde.

Hvor mange sekundmeter vind tåler de fra siden før de kollapser?(kom med forslag hvis du mener å ha en viss peiling)

Turene jeg skal på er ikke ekstreme, men kan hende en tur opp på vidda i ny og ned, og der kan jo været komme overraskende.

Heller litt mer mot tunneltelt pga vekt og mulighet for bruk sommerstid, men vil en uerfaren teltbruker overleve i full storm på vidda med et tunneltelt? :wink:

Er ikke så skvetten av meg, men kona er litt lettskremt, så bør kunne betrygge henne om at teltet holder en storm.

Er det vits å bygge levegger? Vil ikke snøen fyke på teltet da?

Hilleberg Nallo GT4 frister veldig da, pga den sterke duken og den lave vekten. Hvordan er ventilasjonen i den kontra fjellheimen extrem? Matlaging i innerteltet uaktuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I reklameteksten til Nallo GT står dette: "Siden Nallo er laget av ultralette Kerlon 1200 duk og har 9 mm stenger, er det ikke fullt så sterk som den tyngre modellen Nammatj. Merk at 1200 Kerlon, med rivestyrke på 12 kilo, er klart mye sterkere enn mange andre telt på markedet. Nallo gir full beskyttelse selv i hardt vær."

Kona leste dette og steilet, hun skulle ikke ha et lettvektstelt som ikke tålte noe :D Jeg derimot er ikke så interessert i å bære en panservogn, da det er jeg som blir å tilbringe mest tid i teltet, og skal ha det med på soloturer vinterstid.

Noen som vet hva rivestyrken er på Svalbard teltet, så jeg har noe å sammenligne med? Har forstådd det sånn at stormmatter trenger man kun på snaufjellet der det ikke er snø, er det normalt å spa snø opp etter sidene på et telt uten de mye omtalte stormmattene, eller står det fint uten?

Noen som har prøvd å tape alle leddene foruten det midterste, på svalbard teltet, og hatt det i pulken? Blir stengene for lange til pulken, og er dette en praktisk god løsning?

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke si stort om hilleberg teltet, men når det kommer til vind fra siden i fjellheimen x-trem har jeg blitt veldig positivt overrasket der. Har ikke akkurat testet i full storm men målte til 16ms (19 i kastene) etter vinden plutselig snudde og kom rett på siden på teltet. Om du ser på bildet ser du den ene bardunen festet midt på telt duken i en slags lang "vinge".. denne var det tydelig hjalp betydelig med vind fra siden sammen med de vanlige festet der stengene går. Storm matter er ikke en nødvendighet i de fleste forhold men det står jo enda fastere og man slipper at snø osv blåser opp på innsiden av ytterduken(hvis duken ikke går helt ned til bakken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vurdert et telt med rett vegger til vinterbruk

slik som Kaitum eller (http://hilleberg.se/sv/product/kaitum-2-gt http://www.idetfri.no/2011/09/12/hilleberg-kaitum-3-gt/) eller keron ( http://hilleberg.se/sv/product-family/keron-keron-gt)

har skrevet lit om det her https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=28205

kort sakt uten rett vegger blir det fort liten plass.

Vurderte selv Nallo teltet (har enda ikke kjøpt noe enda) men jeg tro det blir keron pga plassen,og romfølelsen.

Men så er igjen ikke noe sommer telt,er rimlig tungt.

Til sommer telt ville jeg kanskje bare behold det teltet du har,klarer seg vel fint ned ved tre grensa :)

Hilsen en som drømmer om nytt telt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Nallo, men ser først og fremst på dette som et 3-sesonger telt. Det virker litt skjør for mye snø. Vi har stått i meget hardt vind, kanskje storm i Finnmark og da har teltet holdt godt, men også dette var om sommeren. Jeg antar at vinterstormer kan være verre. Jeg skulle heller ha brukt Nallo om vinteren i skogen, men kanskje ikke på et åpent forblåst fjell. Hvis du er ute etter et vintertelt som du oftere skal bruke om vinteren, skulle jeg har kjøpt et litt sterke telt. Nallo er jo basert på så lett som overhodet mulig, ikke så sterk som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert Helsport Svalbard 3?

Det er ganske bra priset på XXL, mener det er ca 5000,-

Hvis dere ikke er for lange eller tar for mye plass selv kan dere greie dere med 3 manns versjon.

Svalbard er nemlig 250cm(high i ny modell er "bare" 240) langt i innertelt, kontra de fleste andre Helsport som er 230cm.

Så med 2 pers i et tremanns som skulle det blir plass til bikkjene i fotenden. Er og stort fortelt på det så ikke noe problem med bagasje.

Teltet er ikke så så kjipt å sette opp alene. Jeg pleier:

- ved vind å snakke om først feste 1-2 plugger og barduner på ene enden mot vinden

- feste "bunn" av teltet først med hjørnepluggene.

- Tre i begge de kryssende stengene, spenn de opp.

- tre i de andre stengene og spenne opp barduner med lit slakk.

- spenne ut og plugg resten av bunn.

- etterstram alle barduner.

har ikke testet oppskrift i storm men jeg er ikke på tur i slikt vær som regel.

Selv om du får litt vekt så får du hvertfall et telt som er solid hele året og ikke koster all verden egentlig(ikke mange år siden det kostet 6800)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I reklameteksten til Nallo GT står dette: "Siden Nallo er laget av ultralette Kerlon 1200 duk og har 9 mm stenger, er det ikke fullt så sterk som den tyngre modellen Nammatj. Merk at 1200 Kerlon, med rivestyrke på 12 kilo, er klart mye sterkere enn mange andre telt på markedet. Nallo gir full beskyttelse selv i hardt vær."

Kona leste dette og steilet, hun skulle ikke ha et lettvektstelt som ikke tålte noe :D Jeg derimot er ikke så interessert i å bære en panservogn, da det er jeg som blir å tilbringe mest tid i teltet, og skal ha det med på soloturer vinterstid.

Noen som vet hva rivestyrken er på Svalbard teltet, så jeg har noe å sammenligne med? Har forstådd det sånn at stormmatter trenger man kun på snaufjellet der det ikke er snø, er det normalt å spa snø opp etter sidene på et telt uten de mye omtalte stormmattene, eller står det fint uten?

Noen som har prøvd å tape alle leddene foruten det midterste, på svalbard teltet, og hatt det i pulken? Blir stengene for lange til pulken, og er dette en praktisk god løsning?

:D

Hei

Det står også i samme reklameteksten; Den nye Kerlon 1200 duken har ca. fire ganger høyere rivestyrke enn duken i de fleste standardtelt

Og andre steder;

Men Kerlon 1200 med 12 kg rivestyrke er mye sterkere enn det meste av det som blir kalt “ekspedisjonstilpasset” duk, og Kerlon 1200 har marginer gode nok til å klare tøffe forhold.

Og så blir det opp til hver enkelt å vurdere om dette blir bra nok. Jeg velger å stole på dette, og slår meg til ro med dette, da mange seriøse sider skriver nettopp dette.

Jeg landet på dette valget, som et kompromiss på, stort telt (jeg har med to hunder), relativt lett, meget bra funksjonalitet og mange gejnnomtenkte detaljer.

Jeg har ikke fått alt for mye erfaring med teltet enda, men en tur i forrige uke, på høyfjellet, rundt 1100moh, i 10-12 minus, med 10-12 m/s , var meget positivt. Jeg merket overhodet ikke noe til vinden, selv om vi var veldig eksponert for den. Dog hører det med at vinden kom stabilt fra samme retning hele natten.

Om du går for Hilleberg eller Helsport tror jeg personlig er helt hipp som happ (eller, du kan lese en del av trådene her som tar opp nettopp den "krigen" :-) ), men jeg personlig, fikk bare en godfølelse for Hilleberg (samt at jeg fikk det billig, dvs 5.000 hadde nok ikke kjøpt til det full pris)

Jeg har også et MSR carbon reflex 3 telt, som virkelig er et lettvekts-telt, og selv det tåler en alvorlig mengde juling med både vind og regn, uten at det gir seg. Så, når Hilleberg-teltet blir klassifisert som "ekspdisjonstilpasset" (hva nå enn det betyr :-) ), så velger jeg å føle meg trygg på det. De andre tyngre Hilleberg/Helsport teltene er selvfølgelig kongetelt det også, men .... da snakker vi fort opp 1-1,5 kg igjen. Og uten at jeg er noen eksterm gram-jeger så valgte jeg da Nallo 3 som ligger rett under 3 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et Hilleberg Nallo 2 i ti år. Brukt det på utallige vinterturer, og har brukt det i storm ved flere anledninger. Kerlon 1200 duken tåler juling.

Har flere telt, inkludert et Hilleberg Saivo, med Kerlon 1800 duk. Det tåler selvfølgelig mer. Tror likevel for normalt norsk bruk så er levetiden den viktigste grunnen til å kjøpe et Kerlon 1800-telt.

UV-stråler svekker alle teltduker, men de kraftige tåler mer. Etter en del eksponering blir duken merkbart svakere. Mitt Nallo røk i pluggfeste for noen år siden i liten kuling vinterstid på Hardangervidda. Nå får det bare være med på "snille" turer.

Et Nanok Arcxis Duo telt jeg har røk på samme måte, men det teltet hadde blitt mye mindre eksponert.

Nallo 4 har jeg sett på teltutstilling og synes det er et flott telt. Er likevel skeptisk til det som vintertelt på fjellet. Det er rett og slett for stort, og har for få barduner.

En anmeldelse av Nallo:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=17919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye vurderinger fram og tilbake har jeg kommet frem til at det blir mest soloturer med telt om vinteren, og da er det litt bortkastet å kjøpe et helårstelt som er for tungt for soloturer vinterstid samt sommerturer, resten av turene blir fra hytte til hytte.

Derfor blir det innkjøp av Jerven ThermoHunter kamuflasje og Thermo extreme rescue orange. Planen er å bruke disse ilag ved en nødsituasjon og hunter til jakt på høsten og extreme på soloturer vinterstid.

Thermo Huntern er vel mulig å bruke som sovepose i et telt på sommeren, evt sammen med en ultralett dunpose og ha glidelåsen litt åpen.

Tenker litt på å kjøpe et Black Diamond Lighthouse telt til helårsbruk på soloturer. Da har jeg jo jervenduken, hvis vinterstormen kommer overraskende på eller teltet ikke holder. Man må jo selvfølgelig følge med på værmeldinga.

Jervendukene er vel grei å bruke som teppe på hytteturer- det blir vel ikke klamt hvis man har glidelåsene åpne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.