Gå til innhold
  • Bli medlem

Er dette forsvarlig? (sove ute)


Ranglefant

Anbefalte innlegg

Har ikke vintersovepose, men har planlagt en liten helgetur med en kamerat. Regner med at det blir ned mot -10 grader om natta, verste fall -15.

Dette er det jeg har:

Sovepose: Helsport Glitterheim komf. +8

Ullundertøy ala Ulvang

Vanntett fjellduk

Vanlig liggeunderlag

Vi kommer til å lage bål, og har 15-20 minutt til hytte dersom det skulle skjære seg. Har også et Ringstind-telt jeg kan ta med, men det er ikke akkurat et vintertelt og vet ikke hvordan det er å sett opp i snø. Har lite eller ingen erfaring med soving ute om vinteren, og er ikke helt klar på hvilke farer som kan oppstå i forbindelse med kulde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsvarlig og forsvarlig... Umulig å svare på egentlig, kjenner ikke dine forutsetninger, men det høres jo ut til at du har gode backup-muligheter. Jeg synes en grei tanke er å forestille seg en uforutsett overnatting i f.eks vindsekk uten sovepose og liggeunderlag. Overlever jo, men på tur skal en jo ha det komfortabelt og trivelig, så jeg vet ikke.

Det jeg egentlig skulle kommentere er at mange bruker Ringstind hele året, også mange i dette forumet. Jeg kjenner folk som drar på ekstremturer med amerikanske telt uten stormmatter og også såkalte "shaped tarps".

Med de rammene for turen jeg oppfatter at du har er det vel egentlig bare å kjøre på og høste erfaringer.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sovet i -15 i en Ajungilak Traveller, hadde på HH lifa + forsvarets ullfrotte og doble ullsokker. Hadde ikke bål.

Helvettes kaldt, men det går helt fint ann :)

Sover i iskaldt soverom med sommedyne hele vinteren, så er ikke redd for kulde. Så lenge jeg ikke risikerer frostskader er det greit nok for meg, for denne turen blir en opplevelse for livet uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarlig og forsvarlig... Umulig å svare på egentlig, kjenner ikke dine forutsetninger, men det høres jo ut til at du har gode backup-muligheter. Jeg synes en grei tanke er å forestille seg en uforutsett overnatting i f.eks vindsekk uten sovepose og liggeunderlag. Overlever jo, men på tur skal en jo ha det komfortabelt og trivelig, så jeg vet ikke.

Det jeg egentlig skulle kommentere er at mange bruker Ringstind hele året, også mange i dette forumet. Jeg kjenner folk som drar på ekstremturer med amerikanske telt uten stormmatter og også såkalte "shaped tarps".

Med de rammene for turen jeg oppfatter at du har er det vel egentlig bare å kjøre på og høste erfaringer.

:P

Så det vil være mest fornuftig å ha teltet med? Er det mye å hente på varme i teltet, kontra å sovne attmed et utdødd bål?

Skal prøve å skaffe meg bedre sovepose,. Men skal gifte meg til sommeren, så økonomien tillater ikke de store innkjøpene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmen fra bålet er nok ikke noe du nyter særlig godt av på bakken nede i soveposen uansett. I teltet blåser det ikke og du har mulighet til å fyre litt. 4-5 telys hjelper nok noe og brenner noen timer. Sett dem på noe stødig. For eks i stekepanna om den er med. Men det er litt annerledes opplevelse og ligge under åpen himmel. Og blir det for kaldt er det ikke noe problem å traske tilbake til hytta så kanskje like greit å satse på det. Men ditt utgangspunkt så blir det kanskje ikke all verdens med søvn i kulda men er ikke farlig å prøve. Hugg godt med granbar til å legge underlaget på, da får du litt ekstra isolasjon mot bakken. Og ikke legg deg nedi ei grop, men samtidig i le om det blåser litt. Tillater snøen det så kan man lage levegger/hylle til å ligge i/hule etc. Legg deg ikke sulten og gå på do før du kryper nedi posen. Prøv å unngå å puste inn i posen, da blir den våt og isolerer dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke en gammel sovepose liggende og slenge? Det fungerer ofte fint med to soveposer utenpå hverandre.

Har opptil flere, men det er tynne sommerposer. Sikker på at det hjelper å ha flere utenpå? Ser for meg at det blir ganske trangt inni og dårlig liggekomfort. Liker å ha det litt romslig.

Det ser uansett ut til at jeg tar med teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vil være mest fornuftig å ha teltet med? Er det mye å hente på varme i teltet, kontra å sovne attmed et utdødd bål?

Skal prøve å skaffe meg bedre sovepose,. Men skal gifte meg til sommeren, så økonomien tillater ikke de store innkjøpene :)

Ja, det er som Phaser sier mye å hente med telt. Selv uten fyring, vil jeg påstå. Bålet gir deg bare strålevarme, mens teltet virker både foran og bak, for å si det slik. Og godt underlag er kanskje viktigere enn selve posen. Eller sagt på en annen måte, en god pose taper seg til det ugjenkjennelige uten isolasjon mot bakken. Nesten som å være godt kledd, men fryse på føttene, det smitter til hele kroppen.

Bare som en kuriositet, mine første vinterturer hadde jeg uten liggeunderlag, jeg brukte granbar og det funket fint det. Mitt første underlag var reinsdyrskinn fra Venor som jeg kjøpte sammen med lavvoen for 23 år siden og i fjelltelt begynte jeg ikke med liggeunderlag før mange år etter dette.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)4-5 telys hjelper nok noe og brenner noen timer.

Selv ett lys gjør monn, og selv om de i kulde brenner vesentlig kortere tid enn angitt for romtemperatur brenner nok et såkalt 6-timerslys godt over 4 timer. Skal du ha litt kjapp varme er sprittabletter greie. En liten tablett brenner ca 13-15 minutter så vidt jeg husker og gir bra varme.

Og ikke legg deg nedi ei grop, men samtidig i le om det blåser litt. Tillater snøen det så kan man lage levegger/hylle til å ligge i/hule etc.

Ja, gjør utrolig stor forskjell. Ikke for ingenting en graver denne kuldegropen!

Legg deg ikke sulten og gå på do før du kryper nedi posen. Prøv å unngå å puste inn i posen, da blir den våt og isolerer dårligere.

Legg deg heller ikke stappmett. Kroppen bruker mye energi på å fordøye mat, og da blir du fort kald i perifere deler av kroppen og etterhvert fryser hele du!

Også ellers er jeg enig i det Phaser skriver. Nå, som oftest ellers.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opptil flere, men det er tynne sommerposer. Sikker på at det hjelper å ha flere utenpå? Ser for meg at det blir ganske trangt inni og dårlig liggekomfort. Liker å ha det litt romslig.

Det ser uansett ut til at jeg tar med teltet.

Det er helt sikkert at det hjelper å ha flere soveposer utenpå hverandre, men det blir jo trangere og trangere jo mer du putter inn i posen.

Når jeg ligger ute vinterstid så tar jeg av meg så mye klær som mulig når jeg legger meg. Har gjerne bare ullundertøy, lue og gode sokker på. Så har jeg alle klærne i soveposen. Ullgenser og varme fleece plagg legges under og uttertøyet legges over kroppen. Gjerne mellom innerposen og soveposen. Er det veldig kalt så havner også skoene ned i posen. Så tar jeg på meg mer klær i løpet av natta hvis jeg våkner og er kald.

Jeg bruker innerpose og yttertrekk på soveposen. Dette hjelper også bra.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=27783

Hvis du har med deg en vannflaske så kan du fylle denne med varmt vann og legge den på magen eller mellom beina eller et sted hvor du lett tar opp varme.

Termos med varm drikke er også bra hvis du blir kald i løpet av natten. Ligg på siden, gjerne litt sammenkrøket når du legger deg. Da blir varmetapet mindre. Varmetapet er ofte størst mot bakken.

Et telt er nok bedre enn et bål. Et bål må passes hele natten og gir veldig lite varme når du ligger i sovepose på bakken. Selv om et telt ikke isolerer noe særlig så stopper det vinden og det gjør at varmetapet blir mye mindre.

Det varmeste du kan ligge i er snøhule, men det tar det ganske lang tid å lage, og så er faren for at du blir våt, i løpet av gravingen, ganske stor.

P.S.

En sovepose med komf. +8 høres lite ut for vinterbruk. Jeg har en sovepose med komf. +4 og det er så vidt at den er god nok utendørs på sommeren. Jeg opplevde en gang, i ca. 1300 meters høyde, at det ble ned mot 0 grader i slutten av juli og da måtte jeg til med tykk ullgenser for å holde varmen i posen.

Husk at varmetapet er mye større når du sover enn når du er i bevegelse.

http://naturtips.no/sovepose.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opptil flere, men det er tynne sommerposer. Sikker på at det hjelper å ha flere utenpå? Ser for meg at det blir ganske trangt inni og dårlig liggekomfort. Liker å ha det litt romslig.

Det ser uansett ut til at jeg tar med teltet.

To poser i dette tilfellet er definitivt bedre enn den ene du nevnte, selv om det blir litt trangere. Grav bålgrop så langt ned du kan, helst til bakken og legg snøen opp som levegg rundt. Ikke legg deg helt ned på samme nivå som bålet men på ett "trappetrinn" litt høyere opp for å komme ut av kulden. En tarp kan som andre har nevnt også hjelpe å føre varmen til deg. Liker selv å ta noen pushups og situps før jeg legger meg for natten for å få opp sirkulasjonen og ikke nylig stappmett men god og mett etter et godt måltid litt tidligere. Og gå på do før du legger deg.. faktisk endel energi som går til å holde tempen oppe på all vesken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat en overnatting i kongsberg i ca 10-12minus. Jeg sov under tarp med bål i forrkant. Granbar og 10mm underlag + reindyrskinn under meg. Soveposen var en ajungilak tyin vinter som har komf-temp på -20(herre)/-12(dame) mener jeg.

Gikk fint men viktig og ta med seg det som blir nevnt her. Tørre klær på før mann legger seg. Kuldegrop. Le for vind.

10 minus er jævlig kaldt. Og det er ikke noe så kjipt som og begynne å fryse midt på natta.

Vil på det sterkeste annbefale to poser i ditt tilfelle eller kjøpe en vinterpose. Tyin vinter posen er til go`pris på xxl om dagen til 1790 mener jeg. Kvalitet tvers gjennom. http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/sovepose/tyin-5-season-sovepose-1037053

God tur og nytt den friske vinterlufta. Herlig å sove ute bare en slipper unna frysinga. Kan fort ødelegge turen det....

Et lite tips jeg fikk før min første vinterovernatting var å ta "litt" varm drikke eller sjokolade før mann legger seg. Holder kroppen i gang gjennom natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aviser (NB: ikke nettaviser) har papir som isolerer glimrende! Rull ei avis rundt overkroppen under tøyet, og du kjenne hvor godt det varmer. Avispapir er også flott i fotenden av en sovepose, eller tullet rundt bena før man trekker på seg sokker. Eller bare som et ekstra lag oppå liggeunderlaget. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frithjof88 skrev:

faktisk endel energi som går til å holde tempen oppe på all vesken.

Nå er det vel slik at det tar lengre tid å kjøle ned en stor masse enn en liten masse. Før du går på do så er massen din litt større enn den er etterpå.

Det du kvitter deg med når du går på do er varmt og da får du et varmetap tilsvarende den energien som varmen i etterlatenskapene tilsvarer, me når så denne massen er ute av kroppen så er det jo litt mindre masse å holde varm, så hva som lønner seg er ikke så godt å si. Må kanskje frem med kalkulatoren. :)

Jeg har alltid hørt at hvis du holder på å fryse i hjel så bør du ikke gå på do. Å holde på en liten halvliter som apsolutt vil ut gjør jo også at man blir litt varm., ikke minst i toppen.

Men når det er sakt så er jeg helt enig i at det er lurt å gå på do før man legger seg. Må du ut midt på natten så er nok dette mye kaldere enn det varmetapet som ligger i et gult kremmerhus i snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å gå på do er at man bruker en del energi på å holde seg. Denne energien nyttes bedre til å varme seg. Hvorvidt man faktisk produserer den samme varmen med å holde seg veit jeg ikke,. Men man sover ikke godt når man må på do og så er det veldig greit å slippe å gå ut av posen midt på natta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.