Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye ski - ønsker råd


mila

Anbefalte innlegg

Jeg har så lyst å oppgradere skiutstyret mitt, men er i tvil om hva jeg skal velge. Nå har jeg billige, smale og ikke-smørefrie langrennski, og kunne godt tenke meg noen med delvis stålkant. Ski-ferdighetene er ganske elendige, og jeg har ikke all verdens muligheter til å komme meg ut på skitur, men jeg synes likevel det er vanvittig moro når det først kommer litt snø her på sørvestlandet. Blir kanskje også ei (lang)helg på vinterfjellet i året. Er ikke interessert i rådyre fjellski, men gjerne noen som kan brukes både i løyper (mest) og utafor. Med mulighet for å feste feller hvis jeg noen gang skulle finne på å legge ut på topptur. Delvis stålkant hadde vært greit da svingteknikken nedover ikke er helt på plass.

Har sett litt på Åsnes Vikafjell da disse er på tilbud flere plasser, enten som pakke eller alene, men lurer på hvor mye vekt (min) har å si i forhold til spenn, og hvordan dette passer inn med Vikafjell. Ser at Åsnes Sondre er en ski beregnet for lettvektere, kanskje denne skien passer bedre til mitt behov?

Jeg er 160 cm høy og veier 52 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei mila.

Etter hva du skriver av bruksområde ville jeg har droppet Vikafjellmodellen og heller vurdert Åsnes Holmenkollen.

Denne modellen har 3/4 stålkant, relativ lett,relativt myk foran og litt stivere i bakenden enn Sondre og noe mer markert smørelomme og selvsagt fellefeste for kortfeller. For dem som måtte bry seg om slikt så har skiene en lekker pianolakkfinish.

Holmenkollenmodellen er omtrentlig 200 gram lettere enn Sondreskiene (i 200 cm. lengde).

En annen ski jeg tenkte på var Rossingnol BC59 (denne er dessverre uten kortfellfeste) men er en meget god allroundski etter min mening.

Samboer har brukt disse i et par sesonger og er godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mila, ditt spørsmål er nesten akkurat det samme som jeg stilte før et år siden. Samme bruksområde, ca. samme skiferdigheter. Jeg blev anbefalt å kjöpe Holmenkollen (kan ha vaert av martin.m, faktisk) og de har fungert helt perfekt! Det eneste jeg lurer på er hva du mener med "topptur". Skiene er greit både oppover og nedover, men de er ikke alpinski... Hvis du er berett til å slite litt da det er bratt nedover, så kan jeg ikke annet enn å anbefale Holmenkollen, da det höres ut som at de er "spot on".

Som disclaimer skal vel sies at jeg ikke har prövt mange modeller og kan derfor egentlig ikke sammenligne Holmenkollen med noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin og Andy:

Har googlet og sjekket en del på Holmenkollmodellen nå, og det ser faktisk ut til å være et glimrende valg til mitt bruk. Noe dyrere enn enn jeg hadde tenkt, men ute.no kjører tilbud på dem for tida. Mulig jeg må vente litt med kjøpet, da, men ski blir i hvert fall ikke dyrere på ettervinteren. Tusen takk for kjempebra tips! Og det gjør ingenting at de ser rålekre ut heller. :lol:

Jeg har ikke tenkt så mye på hva jeg legger i topptur vinterstid, Andy, men siden jeg liker veldig godt toppturer til fots i sommerhalvåret, - altså opp 5-1500 meter og så rett ned igjen - så er det ikke helt utenkelig at jeg vil like oppover på ski også hvis fellene gjør det hele noe mindre slitsomt. Neppe 1500 meter, men kanskje 2-300?

Ha en fortsatt fin helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ski er litt som sko og sekk. Er verdt å legge noen ekstra kroner inn i dette, da billige produkt kan ødelegge opplevelsen, og da hindre deg å prøve på nytt :)

Ser ut som at du kanskje har funnet deg ski. Vil bare påengtere at smørefrie ski er oppskrytt og funker stort sett dårlig på blått føre :-P ligger masse videoer på youtube om hvordan å smøre sine ski :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.