Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen isfisketips?


Benja

Anbefalte innlegg

Hei. Har planer om å isfiske en del framover og jeg er ikke veldig kjent med isfiske.

Har dere noen gode forslag til hva jeg bør fiske med? Røyeblink, balansepilk etc. Agn?

Er det lurt å varriere dybder, eller fiske mest nær bunn? Tar gjerne imot tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ørret: Ståbruk mest effektivt. Ørreten har en tendens med bli mer skremt av lokkeskje/blink i bevegelse. Tar oftest i på ståbruk, altså stillestående snøre, især når det er plassert like over bunnen. Jeg har fått ørret på ståbruk både med og uten skje. Kan bruke mormyshka med f.eks noen ekstra blykuler et stykke over som lodd.

Røye: Aktivt lokkefiske med skje er tingen her. Små rykkende/vibrerende bevegelser med håndleddet. Inn i mellom et langt "drag" hvor du slipper skjea ned, slik at den vrikker seg på plass til snøret er stramt igjen. Fisker du der det er lite vann under isen (grunt) og med lys bunn/bakgrunn, har du spennende opplevelser foran deg når du ser røya i hullet.

Agn: Min erfaring er at levende agn fungerer best. Mark eller hvit maggot, sekundært rød maggot. Sekundært kan reker, blåskjell evt mais brukes.

Dybde: Varierer ut fra årstid, hvilken fisketype du er etter, og hvilket vann du er i. Det finnes ingen god fasit for dette spør du meg. Har alle slags erfaringer her.

Andre tips:

-Bor hull ved elveutløp/bekkeutløp. Her kommer ofte fisken etter godsakene som elvevannet drar med seg inn i vannet. Vær obs på råk!

-Vær nøye med å fjerne sørpe/slush når du borer hull

-Bruk skyllet mais eller eggeskall i vann hvor det er grunt og mørkt, for å se fisken gjennom hullet. Dra gjerne en jakke eller en fjellduk over hodet, så ser du godt nedi hullet. Veldig spennende når fisken dukker opp! Benytt liggeunderlag selvsagt.

-Ved snåsnøre som skal stå f.eks over natt: Grav opp en snøhaug ved siden av hullet. Kapp en kvist som du stikker nedi snøhaugen. Pakk snøen rundt og hell vann over slik at kvisten fryser. Fest snøret fra pilkestikka med slakk fra stikka og opp i kvisten. Surr noen ganger rundt slik at den låser seg til kvisten, før den går ned i hullet (midt i hullet!). Stapp hullet med løssnø for å unngå at hullet fryser om natta.

Vil også anbefale deg å bruke søk-funksjonen på forumet. Søk på "isfiske", og flere ressurstråder vil dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske røye så er det lurt å være på plass ved hullet akurat når det begynner å lysne om morgenen. Da går ofte røya i stim og hvis du er to fiskere med hull like i nærheten av hverandre så vil ofyte røya holde seg ved hullet så lenge du har en blink i vannet.

De fleste bruker vel magot som agn, men jeg bruker heller akkar eller sepia blekksprut. (Kjøper det de har i fiskebutikken. Alt kalles ofte akkar.)Den henger mye bedre på kroken.

Skjær biter av akkaren som ligner magott i form og størelse og heng en til tre stykker på kroken.

En rød, gul eller grønn våtflue eller nymfe som opphenger over blinken fisker også bra.

En kobberfarget blink med rødt og grønt på pleier å fiske bra. (Når røya ser noe rødt som blinker et stykke borte kan det se ut som at noen andre røyer har funnet mat og da vil de andre også ha.)

Røya vandrer en del rundt, men skal du fiske etter ørret så står ofte denne i ro nær et område hvor vannet er i bevegelse. I en bakevje nær et bekkeinnløp eller lignende. Den venter heller på maten i stedt for å bruke energi på å lete etter den.

En slik blink er ganske bra.

http://fiskehistorier.blogspot.com/2008/10/isfiske-etter-rye-og-rret.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørret: Ståbruk mest effektivt. Ørreten har en tendens med bli mer skremt av lokkeskje/blink i bevegelse. Tar oftest i på ståbruk, altså stillestående snøre, især når det er plassert like over bunnen. Jeg har fått ørret på ståbruk både med og uten skje. Kan bruke mormyshka med f.eks noen ekstra blykuler et stykke over som lodd.

Agn: Min erfaring er at levende agn fungerer best. Mark eller hvit maggot, sekundært rød maggot. Sekundært kan reker, blåskjell evt mais brukes.

Hvordan er det å bruke kunstig agn ved ståbruk? Alternativt, hva er best som agn ved dette fisket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å bruke kunstig agn ved ståbruk? Alternativt, hva er best som agn ved dette fisket?

Var på isfisketur nyttårshelga her på et ørretvann utenfor Tromsø. Da fikk vi fangst på ståbruk med en gul kunstig maggot med luktstoff (type "Gulp"). Men skal jeg anslå prosentvis hva jeg har fått av fisk på ståbruk, og veie det mellom kunstig og levende agn, så vil jeg anslå 90-95% er tatt på levende agn (mark og maggot). Men det er jo det jeg har fisket overveldende mest med da. Noen påstår at akkar/akkarbelling og reker fungerer veldig godt. Jeg har ikke altfor mye erfaring med denne typen agn, så da må du nesten sjekke med de som har testa i utstrakt grad.

Er uansett et trick i ludo å legge en neve knust/skviset rekeskall på bunnen under hvert hull/hvert ståbruk som luktfristelse for fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på isfisketur nyttårshelga her på et ørretvann utenfor Tromsø. Da fikk vi fangst på ståbruk med en gul kunstig maggot med luktstoff (type "Gulp"). Men skal jeg anslå prosentvis hva jeg har fått av fisk på ståbruk, og veie det mellom kunstig og levende agn, så vil jeg anslå 90-95% er tatt på levende agn (mark og maggot). Men det er jo det jeg har fisket overveldende mest med da. Noen påstår at akkar/akkarbelling og reker fungerer veldig godt. Jeg har ikke altfor mye erfaring med denne typen agn, så da må du nesten sjekke med de som har testa i utstrakt grad.

Er uansett et trick i ludo å legge en neve knust/skviset rekeskall på bunnen under hvert hull/hvert ståbruk som luktfristelse for fisken.

Takker og bukker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde nylig en interessant opplevelse på isen i et vann med både ørret og røye. Vi var to som fisket, begge brukte blink og magggot. Vannet har en mye storre stamme av orret, så det var det vi regnet med å få. Etter to timers fiske var statusen 12 ørreter på "land". Da valgte kompisen min å sette på en nyinkjøpt "waterlight", en liten sak som blinker rødt i kantakt med vann. Bortsett fra dette hullet hadde vi tre hull ladet med blink og maggot. En time senere hadde jeg fått 5 ørret , mens han hadde fåttt 5 røyer, alle på snøret med "waterlighten". Noen med lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere traff nok bettperioden godt siden det ble mye fisk på kort tid :)

Har til dags dato aldri fått ørret når det har vært blinkende diode over røyeblinken. Skal ikke si at man ikke kan få ørret da, men dioden har vært med på å gi pene røyefangster. Har da hatt ett hull med blink + diode + maggot på maggotkrok (ikke mysjka eller flueoppheng). Dette har fisket passivt, mens jeg selv har fisket aktivt med blink + maggot på mysjka. Den med dioden står for kanskje 60-70% av fangsten ;) Noe jeg synes er litt oppsiktsvekkende. Røya er nysgjerrig av natur, og kanskje litt territorial i de rette periodene (iallefall de større fiskene). Å slå blinken mot bunnen, la den ligge ett minutt, og dra den opp 10-15cm for å la den henge ett minutt før man evt begynner med små napp gir ofte hogg. Ørreten er stikk motsatt. På vinteren er den skeptisk. Alt som blinker er skummelt. Den kommer nok bort for å undersøke, men da på trygg avstand. Her er det ofte bedre med mysjka, fluer eller små balansepilker. Tipset er at om man skal til et vann med begge deler så må man være forberedte på at den ene arten kanskje ikke er i humøret, så man må ha med utstyr for også den andre. Mye brukes om hverandre så klart, men det er rigginga det kommer an på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kortbanebjørn har mye rett i det han skriver. Aktivt fiske med blink gir sjelden de helt store fangstene av ørret. Ørreten er også mer stasjonær på vinteren, så det er kanskje en bedre ide å være mer aktiv med isborret enn med pilkestikka. Samtidig syns også jeg at det var bemerkelsesverdig hvor effektivt lyset var i forhold til å lokke røya. Har investert i en slik sak, og akter å forske mer på dette utover senvinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.