Gå til innhold
  • Bli medlem

En overnatting i Kongsbergs dype skoger


friluftsloffern

Anbefalte innlegg

Onsdags morgen drar jeg til Kongsberg for å kjenne på kulda. Værmeldinga sa 18minus
frem til kl.13, deretter skulle det legge seg på -13 til -15grader gjennom neste døgn.
Jeg legger i vei fra bilen på det som nok er en skogsvei. Den er kjørt på med beltedrevet atv e.l.
Etter ca 2,5km blir det skispor. Ikke all verdens men funker.
Skogen ligger tungt lastet med snø og det råder mystikk i lufta. Ikke et vindpust.
Det daler ned englestøv på tross av 8-10 minusgrader. For et vakkert skue. Jeg ser at aktiviteten ikke er borte selv om skogen har bortimot 1m med snø. Det er spor av elg, rev og rådyr overalt. Noe harespor er og å se.
Med sekk på 26kg på ryggen er det tungt å gå. Det er oppover hele veien dit jeg skal.
Etter flere pauser og ca 5km lenger fremme bytter jeg skia med truger. Jeg går av veien og følger et spor av belte-atv under en høyspenning opp den bratte lia. Husker godt da vi gikk her i høst med hagla klar. Mye orrfugl var å se her da. Nå er det ingenting å se. Bare snø og vakker natur.
Jeg karrer meg opp lia og tar av i sørlig rettning. Etter noen hundre meter finner jeg et egnet sted å lage leir.
Etter bålet av førsteklasses tyri er fyri opp, setter jeg i gang med og sette opp tarpen. Så er det bare og skafffe nok ved for kvelden og natta.
Utpå ettermoddagen tar jeg meg en god tur på trugene for og se etter fugl. Bare for og ta bilde denne gangen.
Men ingenting og se. Hører en orrfugl i område men finner den ikke. Jeg bøyer av og drar ned igjen til leiren.
rekker akkurat og legge på mer ved før det slokker.
Etter maten er tatt inn er det bare kos og bålfyring. Har riktignok tatt med meg Jaktboka 2012 som kveldslesning.
Legger ut en god prosjon med granbar under underlaget mitt for så å legge ned reinsskinnet mitt.
Herlig. Nå kan kvelden komme.

Blir sittende her en stund å lese før jeg kubber. Klokka er ikke åtte en gang før jeg sover. Deilig.
Sover godt gjennom natta, noe som min sovepose(ajungilak tyin vinter) sørger for. Nydelig pose.
Våkner kl 04 og får ikke sove mer, Ikke rart. Pleier ikke sove mer en 7timer så da er det vel nok da. Fyrer bålet og ligger og dypper av og på frem til kl.07.30. Forutten en tlf fra broder`n som er på vei hjem fra nattskift, er det bare meg og villmarka. Vil tro og mene at han var rimelig misunnelig. Jepp. Ganske sikker på det når jeg tenker meg om. Han skulle jo egentlig bli med, men måtte jobbe.
Det er 12 stiv som synker til 10 blå og det snør fortsatt. Kommet ca 5cm supertørr snø gjennom natta.
Etter kona har fått beskjed om at jeg "overlevde" tar jeg mat og starter og pakke ned leiren.
Når den bratte lia er forsert med trugene, fortsetter turen hjemover med ski.
For en natur vi har her. Meget vakkert. Må si at jeg liker dette område.
Jeg annser testen av meg selv som frysepetter og posen som bestått inntil 12 minus hvertfall.
Nå er det bare å starte kjerra og dundre hjemover.
Filmsnutt fra turen:


post-12363-133474778821_thumb.jpg

post-12363-133474778839_thumb.jpg

post-12363-133474778851_thumb.jpg

post-12363-133474778863_thumb.jpg

post-12363-133474778886_thumb.jpg

post-12363-133474778898_thumb.jpg

post-12363-133474778911_thumb.jpg

post-12363-133474778926_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.