Gå til innhold
  • Bli medlem

Yttertelt ned til bakken?


ost

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter det ultimate 1-2 manns teltet.

Dvs. at det ikke er noe jeg skal ha nå, men det er en konstant søken.

Bakgrunnen min for å lete etter nettopp dette teltet er en evig trang etter lange turer til fots der man bærer alt på ryggen og idealet er et evig kompromiss mellom vekt og hva man klarer for at det ikke skal bli ubehaglig. Jeg drømmer om både Finmarksvidda og Femunden, og kanskje mest i 3-sesongs segmentet, men jeg vil ikke avskrive vinteren heller. Det er jo tross alt om vinteren at lange strekk i ellers uframkommelig terreng virkelig lar seg gjennomføre.

I den forbindelse ser jeg på alle teltmerkene, og jeg merker meg en vesentlig forskjell mellom "Nordisk" stil og "amerikansk" stil, i det at luftemulighetene også legges til åpningen mellom bakken og ytterteltet. I Norden er vi vant til at ytterteltet skal gå helt ned til bakken, mens amerikansk stil legger opp til et yttertelt som er beskyttelse for vann fra oven, nesten som en tarp, som videre bare er nærmere knyttet til innerteltet enn hva "våre" yttertelt gjør.

Hvordan er synspunktene på hva som er best?

Jeg er nok litt tradisjonell i tankegangen, litt "Helsport", men skal jeg ha det ultimatet teltet kan jeg ikke binde meg opp til en produsent. Slikt sett merker jeg at jeg fortere ser på telt der ytterteltet dekker hele innerteltet, men jeg har ikke gode argumenter for at det må være sånn i 3-sesongsperioden. Kan noen hjelpe meg med å si hvorfor vi/jeg/man tenker så konservativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk selv og irriterte meg over at ytterduken ikke gikk helt ned på Exped Orion Extreme, spesielt i situasjoner med litt vind.

Synes ikke det er noe trivelig når vinden blåser rett inn i forteltet. Byttet til Hilleberg Allak hvor duken går helt ned, men teltet veier nok mer enn hva du er på let etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sumarstid betyr det ikkje så mykje. Vinterstid betyr det mykje. Vår og haust er det veldig væravhengig om det betyr mykje eller lite. Sjølv har eg ulike telt til desse tre ulike forholda, netopp fordi det ultimate teltet ikkje er mogleg å konstruere.

Hugs at dersom ein brukar pulk vinterstid, og det vil eg anbefale, så betyr ikkje vekt så mykje. Og det er definitivt kjekt med meir plass i vinterteltet enn det som er tilgjengeleg i det lette, ryggvenlege sumarteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan kjøpe noe som det her da

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=28224 det er bare 1 duk på det og vil da være veldig tett.

Samtidig så er det jo veldig lett,har selv en Firstlight Tent som jeg ikke har fått prøvd (blir får lite til og dra på vintertur med 2 stk og har enda ikke reist på solo tur enda og kjøpte det får 1 mnd siden)

Kjøper du et slik et så har du jo god plas til deg hvefall med utsyret og utrolig lett og sette opp tar meg 2 min ;)

kanske noe og vurdere hverfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lighthouse-teltet er nær optimalt; ganske romslig og høyt til å være lettvekter, stor inngang med god utsikt, enkelt oppsett, tåler drittvær. Mangel på fortelt (det som kan hektest på er for tungt og upraktisk) gjør at det ikke er helt perfrkt på vinterfjellet, men jeg har god erfaring av det som vintertelt også.

post-3635-13347477879_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa ut Helsport Ringstind Light II-teltet mitt på helgetur i 10-12 minusgrader i Troms for et par helger siden. Null snøvær, men littegrann vind tidvis. Måka jo opp rundt teltet, som man alltid gjør på vinteren for ekstra isolasjon og sikkerhet ift vind. Laga også en mur av snøblokker ca halvveis opp teltets høyde i den retninga vinden kom fra.

Har forelska meg i teltet sommerstid, og må bare si at opplevelsen også vinterstid var helt utmerket. Godt å få sjekka at utstyret man kjøper kan brukes året rundt. I utgangspunktet kjøpte jeg Ringstind Light II som et 3-sesongs ettersom jeg har et Bygdin 3-camp som vintertelt (større fortelt, snøgrop/arbeidsbenk-muligheter, og større plass i innerteltet), men dette funka altså også helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med mange svar så raskt :)

Nå er ikke avstand mellom yttertelt og bakken det eneste kriteriet mitt for hva som er det ultimate teltet, men jeg ser at det kan være avgjørende for alternativvalg.

Lofoten: Hvor stor var glippen på Exped-teltet?

Afe: I og med at du har flere telt, kan du si noe om forskjellen i opplevelse for den som er inni teltet? Er det noen forskjell, eller er det mer en følelse av å ha flere vegger mellom seg selv om utsiden som gjør at det er bedre med vegg helt ned?

Fimax: Vinterstid har jeg alltid pakket godt med snø rundt mitt eget nåværende telt. Nå er det et telt med to duker, hvordan blir dette med 1-duks telt? Jeg ser for meg at det fort vil bli unødig mye press på duken av snø, hvilket gir mindre innvendig rom.

Svingen: Du må komme med erfaringer når du får brukt teltet!

Nordhauk: Var det noe plass i ytterteltet til kokegrop når du la snø rundt, eller fyrte du inne i teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fimax: Vinterstid har jeg alltid pakket godt med snø rundt mitt eget nåværende telt. Nå er det et telt med to duker, hvordan blir dette med 1-duks telt? Jeg ser for meg at det fort vil bli unødig mye press på duken av snø, hvilket gir mindre innvendig rom.

Litt mindre rom blir det, men to kryssende stenger ut i hjørnene som sitter rimelig stramt gir teltet godt spenn. Her kan du se nesten samme teltet i sterk vind (takk Svingen):

Eieren "glemte" å legge opp snø langs veggene. Ikke spesielt lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marmot Nusku på salg:

3-pers: http://www.sunnysports.com/Prod/CategoryID_2145/Context_2144/Sort_Relevance/DescSort_0/Filter_brand%3dMarmot%3aflid_2145_4%3d2161/Page_1/MRMTN3.html

2-pers:

http://www.sunnysports.com/Prod/MRMTN2.html?&&

Merk: Det er feil informasjon på sunny sine sider vedrørende antall innganger på begge disse modellene. Begge har 2 innganger.

Video:

http://www.youtube.com/watch?v=MKMCDPWjUSc&feature=related

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket vekt på teltet er det du ser for deg sånn fra-til vekt.

Er litt lettere da. Kanskje og litt om budsjett.

Jeg er nok mer på konseptbasis enda, det er for tidlig å legge inn konkrete eksempler annet enn for å trekke frem en eller flere fordeler/ulemper.

Det ligger for så vidt i sakens natur at jo lettere jo bedre. Budsjettmessig har jeg kone og tre små barn så alle innkjøp må planlegges (pengemessig og argumentasjonsmessig) i god tid... :)

Men for eksemplets makt:

Jeg har sans for Ringstind, fordi det tilsynelatende kombinerer lav vekt med god liggelengde (jeg er ca 190) og fortelt med plass til kokkelering.

Jeg har sans for Tarptent Scarpa, mye av det samme som for Ringstind, trekker frem vekt, samtidig som det som ser ut som et forteltet har svært liten klaring, hvilket utelukker primus i forteltet.

Jeg har sans for Hilleberg Jannu, men det er kanskje litt tungt.

Jeg har sans for Esped Venus Extreme og Auriga Ekstreme, men jeg er litt usikker på vekten her.

Dette er noe av det jeg til stadig ser på.

Blandt kriterier som jeg legger til grunn (bortsett fra vekt) er holdbarhet (men det bør ikke være noe problem med de fleste seriøse produsenter i dag), fortelt/ikke fortelt, mulighet for å fyre i fortelt (er litt skeptisk til fyring i innerteltet, har hull i sovepose etter kontakt...), estetisk uttrykk (bør vel ikke være et kriterie, men jeg liker å "Like" det jeg bruker). Jeg har ikke gjort meg opp noe mening og tunnel kontra kuppel, men jeg har sans for selvstående konstruksjoner etter år med Helsports tunneltelt. Endukstelt er også en mulighet.

Noe av det jeg ser etter er også basert på tanken om at teltet skal kunne være en base på dårlige/regntunge dager. Da er det godt om det lar seg kombinere å sitte inne i teltet og se ut, uten at dette medfører vonde stillinger, eller regn inn dersom åpningen er satt opp. Slikt sett virker Hilleberg Nallo og Nanok Arcsis også fristende. Mye lar seg også kombinere med tarp, men dette øker igjen totalvektet.

Har i dag det samme teltet som jeg alltid har hatt, Helsport Børgefjell T3, fra en gang tidlig på 90-tallet. Funker helt utmerket, men det har sett sine beste dager. Veier 2,7 kg på kjøkkenvekten, da med dårlige plugger og noen manglende barduner. Dårlig ventilasjon. Vil jo da gjerne ha noe som er lettere enn dette når jeg først ser meg om etter nytt.

Jeg skal uansett ikke ta noen avgjørelse nå, jeg har ikke bråhast med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brugt Norrøna Falketind om vinteren i mange år. Og det telt har fine, store stormmatter. Det stod meget stabilt, men det gav også meget kondens !! De sidste år har jeg brugt VE 25 fra North Face, som ikke har stormmatter hele vejen rundt, og de som er for og bak er veldig små. Det har stillet lidt større krav til at lægge lidt sne op af siderne og i øvrigt bardunere med snepløkke, ski, staver og spader. Men det giver fin ventilation og det står 100% fast - selv i storm på Strynefjeldet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at du trekker fra Hilleberg Jannu, jeg har hatt det i lang tid og er storfornøyd.

Skulle til å anbefale det tidligere da jeg leste igjennom tråden.

Eminent system for oppsett samt veldig bra lufting og teltet føles bombesikkert i all slags vær. På minussiden er teltet dyrt i Norge, men finnes til grei pris i utlandet.

Om du ikke har sett min brukererfaring, så se her:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=25452

eller denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har disse bl.a av selvstående.

https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/copperspurul22012

Selvstående og fortelt på begge sider. Veier 1,7 kilo. Grei høyde i mye av innertelt. ytterduk stikker litt utenfor selv teltet så man kan rulle opp en side å se ut selv om det regner, så lenge det ikke blåser så det regner sideveis. Litt få bardunfester så jeg vet ikke helt hva det tåler av vind. Mulig mer enn jeg tror. Leste om noen på nett som hadde brukt det i ganske sterk vind.

Fortelt går ned til bakken på forteltene med ikke ellers. Har en lufteluke oppe og men er ikke et telt å spa opp snø rundt, da blir det nok litt lite lufting. Pga mye netting i innertelt så er det nok bare egnet til lette vinterturer i lune forhold. Sommern er det knall, ikke bakerovn i teltet så fort sola kommer.

https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/StringRidge2

Til mer høyfjell og vinterbruk. Enda litt bedre plass, er vel 144cm bredt i hodeenden. Har mange bardunfester og innertelt av duk. Selv om det er amerikank har det to lufteluker på fortelt og en i motsatt enda så man kan spa opp snø langs duken. Duk går ikke helt ned til bakken. Vekt her er vel 2,58 men får heller være litt ekstra vekt og safe.

BEgge er veldig enkle og raske å sette opp. Gir lett stram duk. Ikke alle lliker at man setter opp innertelt først(man må ikke). Prismessig kom de på ca 3000 fra USA inkl frakt og mva pr stk.

I tillegg har jeg Svalbard 3 som er solid men vesentlig tyngre. Også en Lavvulight som er lett og har god plass, lett å lage mat inne. Men tåler ikke vind så gpdt som et skikkelig telt.

Helsport kommer jo og nå med en superlight versjon av Fjellheimen 3 på 1,9 kilo. Har vel bra lufting og nok barduner, utseende er nokså likt vanlig Fjellheimen. Men det var vel priset til 7500.

Hilleberg har også et par lette og nye modeller de kaller 3 season. Vekt rundt 2 kilo. Kan og være verdt å ta en titt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltkonstruksjoner der stengerne monteres innvending i teltet er den eneste oppsettsmetoden jeg er skeptisk til. Dette gjelder selvfølgelig ikke i godvær, da er alt enkelt. Men å sette opp disse modellene i sterk vind og drittvær må jo by på utfordringer.

Denne videoen illustrerer godt hva man står ovenfor, dog er dette under trygge forhold, og ikke langt til fjells etter en hard dagsmarsj med drittværet i ryggen.

Videoen åpner for fantasi nok til å forestille seg selv sliten, med dårlig belysning, stiv kuling med vannrett snø i lufta, teltdøra åpen, og inni teltet må man presse disse stengerne på plass i kamp mot vinden, mens man drar med seg snø inn, samt at moderjord snør inn.

Men når det først er satt opp står det helt nydelig!

Derimot er det en sann fryd å se de setter opp et Hilleberg Soulo:

Nikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et litt dumt spørsmål og tatt ut av det blå, men hva er egentlig de fremste fordelene med å bruke innertelt om man ser bort at det kan blåse snø under duken. Jeg har Ringstind 2 og det slår meg jo hvor stort det er uten innertelt (det er vel neppe noe særegent for dette teltet). Men på turer uten snø og vind så er det vel like greit å droppe innerteltet?

Edit: Med mye mygg er vel innertelt en kjekk løsning kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afe: I og med at du har flere telt, kan du si noe om forskjellen i opplevelse for den som er inni teltet? Er det noen forskjell, eller er det mer en følelse av å ha flere vegger mellom seg selv om utsiden som gjør at det er bedre med vegg helt ned?

Vår/haust er det for å stenge ute vinden.

Vinterstid følger snøen med vinden, så ein stenger ute snøen også. Det er enklare å legge snø opp på teltduken jo tettare denne følger bakken. På dei telta som ikkje stenger mot bakken, er dette ein del av ventilasjonen som også vert stengt dersom ein tetter att med snø, eller syr på stormmatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordhauk: Var det noe plass i ytterteltet til kokegrop når du la snø rundt, eller fyrte du inne i teltet?

Dette forumet er veldig bra når det gjelder diskusjon og hjelp rundt utstyrsvalg. Mange som har erfaringer om litt av hvert i ulike forhold. Har selv fått uvurdelig hjelp på primus her inne.

For å svare på spørsmålet ditt:

Jeg fyrte i ytterteltet. Men ytterteltet på Ringstind er såpass knapt, at det er ikke rom for å grave noe uten at det blir svær åpning under ytterteltduken. La bare ut en liten Biltema-presenning som underlag der jeg hadde primusen og det andre småutstyret. Hadde med bikkja, og når den lå inne i teltet så er det knapp plass for å ha primusen i innerteltet. Dessuten, rent sikkerhetsmessig, liker jeg best å fyre i ytterteltet uansett. Flytter bare primusen helt inntil inngangen på innerteltet for å få mest mulig varmeeffekt når jeg fyrte kun for varme. All matlagingsfyring og kaffefyring foregår i yttertelt.

Har mekka en kjapp prinsippskisse her (thumbnail). Rød firkant er primus:

vinterteltprinsipp.th.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumet får en ekstra dimensjon av bra når svarene inneholder tegninger og beskrivelser av den typen du kom med her, Nordhauk. Tusen takk!

Hvordan er det å fyre i ytterteltet sommerstid? er det nok plass til at du ikke konstant sjekker/kjenner på teltduken for å se at det ikke er for mye varmeutvikling?

@Eivind80:

Innerteltet er jo med på å skape et tørt rom, der ekstra klær o.l. kan tas ut av sekken uten at man skal passe på hvor det havner. Jeg har for min del aldri vært så opptatt av fare for smågnagere eller ormer her i Norge. Hvis man er komfortable med bare pressening alene, bør jo ikke bare ytterteltet alene være noe dårligere alternativ.

Hilleberg kommer med to nye modeller som begge er under 2 kg, Rogen og Anjan. Rogen som vel bygger på Allak og Anjan som bygger på Nallo. Forskjellene fra de opprinnelige modellene er så langt jeg kan se tynnerer duk og yttertelt som ikke går helt ned. Det jeg er usikker på er om bunnduken i innerteltet er forsterket opp på sidene for å demme opp for økt vind der hvor det ikke lenger er yttertelt. Det skulle vært artig å vist hvordan disse teltene oppfører seg i en god del vind. Jeg har sett etter eller annet sted at Nalloteltet visstnok er designet med tanke på at kortenden med åpningen skal stå mot vinden, slik at ikke innertelt og yttertelt kommer i kontakt med hverandre slik man vil oppleve hvis den lille enden er mot vinden. Hvordan dette vil arte seg når ytterteltet ikke lenger går ned til bakken kunne vært interessant å se, særlig da jeg ser for meg at det må nødvendigvis komme et ekstra løft i Anjan-utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg kommer med to nye modeller som begge er under 2 kg, Rogen og Anjan. Rogen som vel bygger på Allak og Anjan som bygger på Nallo. Forskjellene fra de opprinnelige modellene er så langt jeg kan se tynnerer duk og yttertelt som ikke går helt ned. Det jeg er usikker på er om bunnduken i innerteltet er forsterket opp på sidene for å demme opp for økt vind der hvor det ikke lenger er yttertelt. Det skulle vært artig å vist hvordan disse teltene oppfører seg i en god del vind. Jeg har sett etter eller annet sted at Nalloteltet visstnok er designet med tanke på at kortenden med åpningen skal stå mot vinden, slik at ikke innertelt og yttertelt kommer i kontakt med hverandre slik man vil oppleve hvis den lille enden er mot vinden. Hvordan dette vil arte seg når ytterteltet ikke lenger går ned til bakken kunne vært interessant å se, særlig da jeg ser for meg at det må nødvendigvis komme et ekstra løft i Anjan-utgaven.

http://hilleberg.se/product-family/anjan

http://hilleberg.se/product/rogen

Det var jo ikke bare litt opp fra bakken det var heller må jeg si... Men det ser ut som bunnduken går ganske høyt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge tegninger er Rogen og Anjan basert på at det lufter mellom ytter og innerduk. Ser ingen ventiler oppe så kanskje derfor de kaller det et 3 sesongs.

Da vil det jo være noe mer vindutsatt. Men vil vel tro at de tåler en bra dose vår-sommer-høst.

Synes de kunne kostet på seg noen cm mer høyde på Rogen, 95cm er litt lite. 10cm mer hadde gjort susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å fyre i ytterteltet sommerstid? er det nok plass til at du ikke konstant sjekker/kjenner på teltduken for å se at det ikke er for mye varmeutvikling?

Sommerstid så fyrer jeg kun i matlagsingsøyemed og for å koke vann/kaffe. Ergo står det alltid en gryte/kjele oppå, og dermed ingen fare for varmeutvikling. Men nei - vil ikke regne det som noe problem uansett. Vinkelen på duken er såpass bratt i ytterteltet på Ringstind, at jeg vurderer den risikoen som svært liten eller ikke-eksisterende.

Regner for øvrig med du har vært inne på telt-delen av "utstyrserfaringer"-forumet? Der står det mye nyttig om ulike modeller på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner for øvrig med du har vært inne på telt-delen av "utstyrserfaringer"-forumet? Der står det mye nyttig om ulike modeller på markedet.

Der har jeg vært og lest opptil flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.