Gå til innhold
  • Bli medlem

Yttertelt ned til bakken?


ost

Anbefalte innlegg

Den er slett ikke dum , og en invendig høyde på 110 ca i hodeenden bør gi god klaring til høye personer også. Det er bra.

En avsporing til tråden: Jeg skjønner ikke hvorfor Helsport på ha en +/- 10% på oppgitt vekt på egne hjemmesider.

I praksis betyr jo dette at samme telt fra samme produksjonslinje kan variere med ( i dette tilfellet) 370 gram fra produkt til produkt.

Helsport sier jo vekt på 1,85 kg (+/- 10%) + plugger på 100 gram = 1,95 kg.

Av dette får jeg 1,85 - 10% = 1,665 og 1,85 + 10% = 2,035.

Er det +/- 10 % på pluggene også?

Hvis man først skal skryte av lav vekt, får man da jammen ha guts nok til å oppgi nøyaktig vekt. Spesielt når det i tillegg oppgis todesimalers nøyaktighet på hjemmesiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I de fleste tilfeller havner vel det vel avviket på plussiden.

Rart de ikke kan være mer konkret når andre produsenter greier det.

Hvis det er ment som et avvik i produksjonslinje med materialer etc så vil det jo være å innrømme at man har en litt ustabil produksjon.

Er noen telt da et par cm lenger eller bredere enn andre av samme modell f.eks? Er ikke stenger og duker helt like? Vil ikke det igjen være å innrømme at man få kvalitetsforskjeller innenfor samme modell.

KOmmer man opp i tyngre telt , som f.eks 4 kilo. Da kan det veie fra 3,6 til 4,4 kilo. Et avvik på 800gr. Hvor er de 800 gram. Har den som fikk det på 4,4 vært uheldig og fått et telt med mye rester av produksjon og slikt, eller har den som har fått det til 3,6 vært uheldig og fått et telt som har svakheter det ikke burde ha.

Siden Helsport stort sett leverer bra produkter så velger jeg vel å tro at 10% +/- er en gammel (u)vane de har siden jeg sjelden hører om telt som ikke var regntette eller andre større avvik på produktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste tilfeller havner vel det vel avviket på plussiden.

Rart de ikke kan være mer konkret når andre produsenter greier det.

Hvis det er ment som et avvik i produksjonslinje med materialer etc så vil det jo være å innrømme at man har en litt ustabil produksjon.

Er noen telt da et par cm lenger eller bredere enn andre av samme modell f.eks? Er ikke stenger og duker helt like? Vil ikke det igjen være å innrømme at man få kvalitetsforskjeller innenfor samme modell.

KOmmer man opp i tyngre telt , som f.eks 4 kilo. Da kan det veie fra 3,6 til 4,4 kilo. Et avvik på 800gr. Hvor er de 800 gram. Har den som fikk det på 4,4 vært uheldig og fått et telt med mye rester av produksjon og slikt, eller har den som har fått det til 3,6 vært uheldig og fått et telt som har svakheter det ikke burde ha.

Siden Helsport stort sett leverer bra produkter så velger jeg vel å tro at 10% +/- er en gammel (u)vane de har siden jeg sjelden hører om telt som ikke var regntette eller andre større avvik på produktene.

Jeg tror svaret er at silikonert nylon (gjelder nok for PU også) så kan det være ganske store forskjeller i vekt mellom to partier. Jeg regner med at dette betyr at det kan være ganske vanskelig å være konsistent i produksjonen av disse materialene. At andre produsenter er mer nøyaktige i sine verdier kan jo skyldes at de har plukket en middelverdi og holder seg til den, eller at de er mer nøye på å plukke stoff som er innenfor visse grenseverdier. Men +-10% hørest litt drøyt ut ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er forbehold av produksjonstekniske og/eller innkjøpstekniske årsaker. Slik står produsenten fritt til å skifte leverandør eller endre dimmensjon på f.eks teltstenger, plugger, stoff eller annet etter tilbakemeldinger. Dette uten at de behøver å merke produktet på nytt eller endre spesifikasjoner i brosjyrer, på nett eller i andre publikasjoner. Plugger, stenger, glidelåser, hemper mm kommer dessuten ofte fra underleverandører som selvfølgelig kan endre spesifikasjoner om de holder seg innenfor de rammene oppdragsgiver har gitt.

Dessuten kan produsenten finne mer rasjonelle produksjonsmetoder som er mer kostnadseffektive og/eller gjør produktet bedre på flere måter. Et eksempel på dette er hjørnene i bunnduken som "alltid" var klippet inn og sydd tidligere. Nå tror jeg de aller fleste kun bretter dem inn og syr. En vinn-vinn løsning alle tjener på selv om det blir noen få gram tyngre.

En annen grunn kan være at tekniske spesifikasjoner kommer samtidig med presentasjonen som ofte ligger godt foran det faktiske tidspunktet for når varen er i hyllene. Mange mindre endringer kan skje mellom disse tidspunktene.

Stoffene som brukes i telt er angitt i gram per kvadratmeter og dette vil jeg tro varierer svært lite, så lite at på et helt telt uansett ikke utgjør nok til at noen ville reagere.

Jeg synes kanskje Helsport får vel mye pepper ift mange andre. Selv har jeg erfart mye større avvik hos f.eks Bergans, både på telt, sovepose og ryggsekk. Alle langt utenfor noen 10% ramme, for å si det slik.

:shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte like godt en henvendelse til Helsport for Fjellheim Superlight 3 camp.

Svaret var at avviket lå i coatingen til teltduken, men at det var gammelt og skulle bort i neste katalog. Om det bare gjelder for dette teltet eller for alle har jeg ikke forhørt meg om. De garanterer uansett for at dette teltet er på under 2 kg inkludert plugger.

Positivt det synes nå jeg.

Personlig er jeg litt av den oppfatning at Helsport lider litt for mye av at de skal lage produkter for norske gjennomsnittsforbrukere. Med andre ord folk som ikke titter inn på hva de kan få fra andre produsenter, men forholder seg til det mest populære norske merket. Det meste av det Helsport laget er absolutt helt topp. For krevende forbrukere som ikke bare stiller krav til komfort, men også vekt, materialvalg i alt fra stenger til barduner, utseende og utforming så faller de akkurat litt under toppen etter hva jeg ser. Men det er en høyst personlig mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk det er et merkelig svar. For å tygge litt på uttalelsen kan vi jo eksemplifisere med et av mine Helsporttelt, et gammelt Ringstind II. For ordens skyld kan jeg legge til at jeg har ”alle” produkter fra Helsport og liker dem godt. Har også besøkt dem og fått god service, så dette er ikke ment som noe stikk i siden.

Så til et eksempel. Totalvekten er 1960 gram inkl rep. sett fordelt på yttertelt 819 g, innertelt 698 g, og plugger, stenger, poser og rep. sett 443 g.

For å ha med runde tall å gjøre sier vi at transportposene er sydd i samme stoff som ytterteltet og gir dem vekt på 81 gram slik at ytterteltet og stoff av dets like utgjør 900 gram.

Totalvekten skal altså kunne avvike opp eller ned med 10%, dvs at totalvekten skal kunne være alt fra 1764 gram til 2156 gram en differanse på hele 392 gram som skal tillegges det stoffet som altså veier 900 gram i utgangspunktet.

Med andre ord kan ytterteltet og transportposene iflg Helsport variere fra rundt 704 gram til 1096 gram. At to personer som kjøper samme telt skal kunne ende opp med nesten 400 grams vektforskjell pga coatingen på ytterteltet!? Jeg skal ikke benekte det, men en kan tro det den som vil, selv om tallene mine ikke behøver være helt korrekte.

Jeg tror ærlig talt du har fått et lettvindt svar fra en som faktisk ikke kjenner årsaken.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At to personer som kjøper samme telt skal kunne ende opp med nesten 400 grams vektforskjell pga coatingen på ytterteltet!? Jeg skal ikke benekte det, men en kan tro det den som vil, selv om tallene mine ikke behøver være helt korrekte.

Rett etter hverandre? Sannsynligvis ikke. Men i mellom to forskjellig innkjøp av stoff til ytterduk er det meget mulig.

http://www.tarptent.com/projects/tarpdesign.html:

1.1-ounce" refers to the fabric weight before the coating is applied. Actual fabric weight is variable, depending on manufacturer, and can range from 1.3 to 1.5 ounces/ sq. yd. This variability will impact the final Tarptent weight by up to 1 ounce. Recently I have begun using a silicone-coated, "zero-porosity, high performance rip stop nylon fabric" from Aerodyne Research Corp that is used for parachutes. It's called Zero Porosity Fabric (ZPF) and the company claims that it weighs 1.3 ounces/ sq. yd. On my scale it weighed 1.5 ounces/sq yd. My last batch of "1.1-ounce" silnylon from Outdoor Wilderness Fabrics also weighed 1.5 ounces/sq yd.

Ellers så må jeg også si at jeg er rimelig enig i "ost"'s inntrykk av Helsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er snakk om ulike partier, men likevel. Jeg satt det på spissen for å eksemplifisere.

Synes det er merkelig at dette fenomenet skulle ramme akkurat Helsport. Hva med alle de andre? Og soveposene deres har vel temmelig beskjedent PU belegg, og i tilfelle utgjør jo yttretrekket enda mindre del av totalvekten, så hvorfor +/- 10% på soveposene deres!?

Som sagt... Men skal ikke krangle på det.

:wink:

Edit: Nå ble dette innlegget litt meningsløst ved at du (logrus) endret innlegget jeg svarer på ved å legge til et sitat fra Tarptent, men jeg synes likevel det er for dårlig forklaring av Helsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sein endring, var midt i morgenpussen for dattera når jeg drev å endret det. :wink:

Nei jeg tror ikke dette er noe som kun gjelder Helsport. Jeg tror noen produsenter er litt uærlige rundt det og andre har kanskje strengere grenser rundt innkjøpene? Kanskje Helsport vil sikre seg og derfor sier +-10%? Men absolutt ikke et problem som er begrenset til Helsport nei.

EDIT: Forøvrig er PU belegg tyngre og vil derfor ha større variasjon. Når det kommer til soveposer så ville jeg tro at partier med dun kan ha ennå mer vektforskjell enn stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.