Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner GPS???


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

noen som kan gi meg et bra tips om hvilken type gps jeg bør kjøpe som min første.

Må være bruker vennlig, kart??, bra batteri og helst rimelig..

tips mottas med stor takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på hva som er bruksområdet: Tur, Bilnavigasjon, Trening (m /pulsklokke), Båtnavigasjon, en kompromissløsning?...

Jeg får mitt behov dekket av en Garmin Vista C, litt dyr (3800 på Malfix i Oslo). Liten og lett, men samtidig nok minne til at jeg kan bruke den med topokart for fjellheimen eller bilnavigasjon på østlandet. Battrikapasiteten er ok: varer ca 4 dager ved bruk på fjelltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
det er først å fremst på turer på fjellet jeg skal bruke den..

Garmin 60 C

kr. 3600,- på netshop

Det finns billigere - men med mindre minne;

det å ha 56 mb minne vil du sette STOR pris på når du skal laste inn kart !!

Jeg kan farte vidt og bredt her i Trøndelag med denne - uten å tenke mer / være nærvøs for om jeg har lasta inn riktig kart

Arild

www.krovoll.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skal ha kart (hvis du som meg primært navigerer med papirkart uansett), og skal

ha en billig og brukervennlig forsikring i topplokket på sekken, anbefaler jeg Magellan Explorist 100 (den enkleste varianten). Den har heller ikke pc-tilkobling, så hvis du vil ha det, finn deg en annen. Men brukervennlig er den ihvertfall. Betjeningen gir seg stort sett av seg selv, i motsetning til den "gule" til Garmin som jeg aldri likte noe særlig (betjeningsmessig altså).

Explorist-serien er også 14-kanalers, som i noen tilfeller gir deg ørlite grann bedre nøyaktighet etter hva jeg har lest.

Bra batteri er ikke noe som følger med gps'en, det er noe du kjøper i tillegg.. (hvordan strømforbruket derimot er, vet jeg ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
noen som kan gi meg et bra tips om hvilken type gps jeg bør kjøpe som min første.

Må være bruker vennlig, kart??, bra batteri og helst rimelig..

tips mottas med stor takk :?:

Hei! Explorist som du er blitt anbefalt å kjøpe er trolig et fornuftig valg for deg. Den er så vidt jeg kan se den billigste på markedet i dag. Hvis du ikke får tak i den kan jeg anbefale min Garmin eTrex. Den er over 5 år gammel, kjøpt i utlandet, så jeg kjenner ikke prisen nøyaktig. Den er imidlertid så vidt jeg skjønner den billigste (og enkleste) Garmin du kan få tak i.

Den har 12 kanaler og kan brukse med kart, men her må jeg starks tilføye at jeg har ikke anskaffet kart til den. Jeg bruker den bare til å sjekke posisjonen når jeg er litt usikker på hvor jeg er. Det går veldig greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.