Gå til innhold
  • Bli medlem

Fillpower (CUIN) dun - Hva er akseptabelt?


Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg gått frem og tilbake utallige ganger, og klarer ikke bestemme meg for en dunparkas. Jeg er ikke ute etter en som skal holde meg varm fra huset til bilen i garasjen om morgenen, da hadde saken vært grei. Jeg er derimot ute etter en til lengre vintersturer og jeg stiller da visse krav til parkasen. Budsjettet er noe begrenset, og det er derfor et perfekt tidpunkt å handle på, da det er mye gode tilbud ute å går om dagen.

Mine kriterier er som følger:

-varm når man ikke er i bevegelse ned til 25-30 minus

-vindtett og vannavstøtende

-slitesterk*

*dette er grunnen til at jeg avstår fra de vanlige dunjakkene da de kommer til å være mye i nærheten av bål.

Jeg har i utgangspunktet kommet frem til Fjellreven Arktis Parka: http://www.fjallraven.no/produkter/jakker/arktis-parka

Min eneste bekymring i forhold til denne er at den har 500 CUIN fillpower og jeg ser at de beste ligger på 800. Vil denne jakken holde meg varm?

har også vurdert The north face Vostok, men har lest meg frem til at denne har en stor svakhet over brystet og man opplever varmetap på dette området.

Håper noen kan utbedre litt rundt jakken og hvis noen har personlige erfaringer, så taes det i mot med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo litt an på. Personlig har jeg aldri opplevd "blågnist-problemet" med noe særlig annet enn ull og fleece. Ja, det er vann- og vindtett membran. Ulempen med jakken er at dunkammerene ligger rett innenfor ytterstoffet/membranet. Slik at hvis du får hull i ytterstoffet har du hull inn til dunkammeret. Slik er det ikke på f.eks TNF Himalayan parka, hvor dunkammerene ligger i egne kammere innenfor ytterstoffet, med et tynt kunstfiberlag i mellom de fleste steder. Men dette kan kompenseres for med å ha med et lite repsett, slik at et evt. hull kan tettes umiddelbart. Fordelen med jakken er at de aller fleste sømmene er sveiset, slik at dunlekkasje omtrent er fraværende.

Jakken er også møkkvarm, høy dunkvalitet og mye varme per gram (mye pga. det jeg nevnte over, med lite overflødig tekstil.

En utfordring med jakken er at dunkammerene rundt armene ikke er vertikaltdelt, slik at hvert kammer altså er én hel rund pølse rundt armen.Dette gjør at dunet lett flykter bort fra trykkpunktene. Dette gjør at hvis du bøyer armen forsvinner dunet i armkroken bak til utsiden av albuen. Jeg har egentlig ikke opplevd dette som et veldig stort problem. Ved et par anledninger har jeg merket at det har vært litt kjøligere der, men da har jeg bare banket litt på armen, så har dunet fordelt seg igjen. Evt. kan du åpne kammeret fra innsiden, dytte inn litt mer dun i det aktuelle kammeret, og forsegle igjen.

Et annet tips kan være å lage åpning til strikken nederst på jakken bak, og feste på klips foran og bak. Slik kan du dra strikken mellom bena og klipse på foran. Så legger jakken seg tett rundt hvert ben. Du får si fra hvis du vil vite hvilke andre modifikasjoner jeg har gjort med min.

Ingen forhandlere i Norge lenger (pga for høy pris). Sportsnett solgte den i fjor, men nå er veil. pris i Norge 8 000,- så da ville ikke de lenger heller. Kjøp den fra utlandet, så får du den for ca. 4 500,- inkl. MVA og tollavgift. Si fra hvis du er interessert, så skal jeg finne aktuell nettbutikk (Mountain Hardwear har underlagt sine forhandlere strenge restriksjoner, så det er svært få nettbutikker som sender de til Norge/Europa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellreven sin parkas synes jeg ser veldig fin ut i svart. Detaljer teller også, ikke bare fillpower.

Selv om jeg liker fjellreven, så dynes jeg slik som deg at 500CUIN hørtes litt lavt ut. Dette betyr at for at den skal være varm, må de putte litt mer dun inn enn ved høyere fillpower. Den vil derfor veie mer enn en med høyere fillpower sånn grovt sett på det.

Går det an å regne ut hvor mye den isolerer ved hjelp av fyllkraft og fyllvekt tallene fra nettsiden kanskje?

Hvis ikke vekten er så viktig, og du heller ikke skal pakke den ned, så kan jeg tro at denne jakken er ett bra valg. Hvis du derimot skal pakke den ned i sekken, så kan jeg nesten garantere at du kommer til å føle at den tar stor plass.

Den beste dunjakken til fjellreven (thermo 2) som har en vil. pris på 9,999(!) kr har jeg tidligere sett på tilbud til 4500,- Den har en fillpower på 900CUIN hvis jeg ikke husker helt feil, og har hvert best i test. Men hvis det er parkas du vil ha så hjelper jo ikke det deg så mye.

Personlig synes jeg at en dunjakke kommer til sin rett når det er kaldt, og da trenger den ikke å være vanntett. Synes jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg at en dunjakke kommer til sin rett når det er kaldt, og da trenger den ikke å være vanntett. Synes jeg da.

Jeg er forsåvidt enig i dette prinsippet.

Men så er det de få unntakstilfellene hvor det ikke er bikkjekaldt. På en lengre ekspedisjon eller en tur av mange dagers varighet kan være slå om, og man får innslag av sludd etc. Eller hvis man er nødt til å søke nødly, og bruker jakken som nødsovepose og ikke har liggeunderlag for hånd så man ligger rett på snøen, eller man bruker jakken for å isolere en skadet person i fuktig kaldt vær, eller generelt hvis man lener seg mot snø over lengre tid, slik at varmeoverføring kan oppstå så er det greit at jakken er vanntett.

Sagt på en annen måte: Jeg syns fordelene med vanntett yttermembran overstiger ulempene.

Når det er sagt tror jeg at jeg hadde vært mer skeptisk til en dunjakke med goretex proshell membran med >28000 mm vannsøyle. Det kan bli litt vel vanntett. MH Absolute zero'en har Conduit SL membran, med vanntetthet på 20000 mm, og svært god pusteevne, så da syns jeg egentlig ikke det gjør så mye ;)

Oppsummert: Jeg syns overhodet ikke vanntett mebran er noe man trenger på en tjukk dunjakke, fordi den som oftest brukes i veldig kaldt vær. Men hvis jakken først er utstyrt med det ser jeg ikke på det som en ulempe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.