Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye jaktstøvler


ZizouJR

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter nye jaktstøvler, men i og med at det finnes så enormt mange modeller på markedet er jeg fryktelig usikker på hva jeg skal velge.

De skal brukes til jakt og friluftsliv på høyfjellet og i skogsterreng.

Jeg har på forhånd sett meg ut Alfa Bever Grip + uten å ha prøvd den, men i og med at jeg har en forholdsvis smal fot er jeg litt usikker på om den vil sitte noe godt på foten.

Har du et tips eller to om gode allroundstøvler til en smal fot er det bare å skyte ut!8)

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Hvordan er Viking hunter pro i passformen i forhold til Alfa Bever grip +?

Prøvde alfa-modellen på g-max i dag. Likte modellen, men er litt usikker på størrelsen. 44 ble litt stort, og 43 lurer jeg på om ikke var litt for kort.

Hvor tykke sokker bruker dere i støvelen deres, og hvor mye har dere å gå på mellom tærne og tuppen? Prøvde alfaskoene med Dovrefjell Original, bruker sjelden noe tykkeren enn den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med korleis ein opplev storleiken vert gjerne noko subjektivt, men har to par Alfa i 43 og desse er i alle høve ikkje småe. Eg brukar ein passe tjukk industrisokk i mine til det meste av turar. Likar at Alfa er rommelege i tåpartiet slik at ein ikkje stangar frammi når ein går i bratte nedoverbakkar.

Eg hadde fyrstegenerasjons Bever Pro for nærare ti år sida og meiner at dei nye krev litt meir inngåing enn dei gamle. Men om dei kjennest for korte ut i butikken så er dei garantert det ute i terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har "Donald" føtter, brede foran og smale over vristen, så derfor er jeg kresen på støvler og har prøvd det meste. Dette er hva jeg har funnet ut:

Alfa støvler er generelt brede foran, men også vide over vristen.

Viking har ofte brede støvler, men smalere over vristen. (Ikke "Sniper" de er smale foran.)

La Sportiva er høye over vristen men smale foran. Kanskje de passer til trådstarteren?

Lundhags er normal til brede foran og normal over vristen. Varierer litt.

Crispi varierer voldsomt, noen er bred foran med normal vrist (Cripsi Besseggen) og sitter godt. Andre (Crispi Stetind - skistøvel) er smale foran og gnager på stortåa.

Poenget er at man bør prøve flest mulige sko, og velge de som passer best.

Bruker tynne ullsokker innerst og middels til tykke ullsokker utenpå både sommer og vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har "Donald" føtter, brede foran og smale over vristen, så derfor er jeg kresen på støvler og har prøvd det meste. Dette er hva jeg har funnet ut:

Alfa støvler er generelt brede foran, men også vide over vristen.

Viking har ofte brede støvler, men smalere over vristen. (Ikke "Sniper" de er smale foran.)

La Sportiva er høye over vristen men smale foran. Kanskje de passer til trådstarteren?

Lundhags er normal til brede foran og normal over vristen. Varierer litt.

Crispi varierer voldsomt, noen er bred foran med normal vrist (Cripsi Besseggen) og sitter godt. Andre (Crispi Stetind - skistøvel) er smale foran og gnager på stortåa.

Poenget er at man bør prøve flest mulige sko, og velge de som passer best.

Bruker tynne ullsokker innerst og middels til tykke ullsokker utenpå både sommer og vinter.

Ut i fra beskrivelsen din virker det som la sportiva og viking sniper kunne vært noe for meg, ja:)

Har hørt mye positivt om viking sniper gtx, så tenkte jeg skulle prøve denne. Siden jeg ikke vet om noen butikk i nærheten(sarpsborg) som selger denne modellen, må jeg bestille. Bestiller to ulike størrelser for deretter å sende tilbake den som er for liten/stor.

Alfa bever grip + i 43 ble litt korte, og 44 ble litt vide. Hvilke to størrelser vil dere som har prøvd både bever og sniper anbefale at jeg bestiller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skiller 6 mm mellom hver str på Alfa sine støvler, gå for 44.Nevner at jeg jeg jobber i Alfa, så jeg mener selvfølgelig du skal velge Alfa. :D

Men prøv flere produsenter/ modeller og gå for den som du føler passer foten din best. God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vær oppmerksom på at Viking Sniper er en lettvektstøvel, det betyr at den mangler litt på stødighet, foring og "komfort". Etter noe tids bruk kan den oppleves som "hard" innvendig. Hvis dette er støvelen du satser på, burde du også kjøpe støtdempende såler av god kvalitet, samt sette av plass til disse. Tipper du kan bruke str 44.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Om du får tak i dem (kanskje via outnet.no), så anbefaler jeg på det STERKESTE Meindl Performance GTX

Fantastisk, litt høy støvel, som holder på stivheten i skaftet i mange år, er 100% vanntett uten at man blir klam, og er meget slitesterke.

For min del er det stivheten som er avgjørende, da jeg synes at alt for mange av de andre merkene som er anbefalt her er alt for slappe i skaftet. Selv helt i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaller Viking Hunter Pro på det aller sterkeste, beste jaktstøvelen jeg har hatt. Jeg har brukt den hardt over mange mil og mange turer og har opplevd svært lite slitasje på dem. Har heller så og si ikke hatt noen problemer med gnagsår og annen ugang sålenge jeg har brukt dem men det vil selvfølgelig variere litt fra person til person. Jeg er iallefall frelst! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips :)

Ser at de aller fleste merkene har blitt nevnt nå. Det betyr vel bare at man stort sett blir fornøyd når man først har funnet en støvel som sitter bra på foten:)

Fikk prøvd viking grizzly gtx på xxl i dag. Den satt veldig godt på føttene mine, derfor har jeg nå bestilt Viking sniper gtx i 43 og 44 i tillegg til superfeet green såler(http://www.superfeet.com/products/Green.aspx).

Satser på at det blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mine sniper er nå bortimot utslitte. Kommer til å kjøpe sniper igjen. Er som det ble nevnt ovenfor en litt lettere og mykere støvel enn mange andre som er nevnt her, men jeg foretrekker det slik. Er heller ingen ulempe at de er rimelige sammenlignet med mye annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.