Gå til innhold
  • Bli medlem

Randonee - K2 Hardside eller Wayback


børt-erik

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger overgang fra telemark til randonee. Telemarksski og -sko har støvet ned og jeg har innsett at jeg hverken har tid, talent eller kropp til å oppøve et anstendig ferdighetsnivå.

Kan randonee være løsningen?

Men hva slags utstyr skal jeg kjøpe?

Formålet vil være toppturer av ulik lengde, men forhåpentligvis nok så mange korte turer/ettermiddagsturer. Jeg er nok neppe den som kjører de bratteste rennene eller hengene - eller den som kjører aller fortest ned. Erfaring tilsier at det er få dager med puddrføre og mange dager med is, skavler og gjennomslagsføre. Ski som takler vrient føre er viktig. Jeg regner med å bruke samme utstyret i alpinbakken med ungene - men egenskaper til topptur er prioritert.

Høyde 181, vekt 80 kg. Erfaring med alpinski - liten.

Så hvilke ski bør jeg velge?

Noen kompiser som nok er en god del hissigere på ski enn meg har anbefalt meg K2 Hardside

http://k2skis.com/skis/adventure/hardside

http://www.oslosportslager.no/produkt/hardside-allmountainfreerideski-pakkepriser-1011-24811.aspx

Skiene får skryt for å være allsidige med bra egenskaper på både pudder og hardt føre. Vekta er ikke avskrekkende (1930 pr ski). Men er dette ski som krever aggressivitet og rutine? Og hvor mye ekstra er det å slepe disse skiene opp? Hvor mye utgjør vekt og breiere feller i ulempe på oppoverturen?

Men jeg lurer på om jeg bør se etter noe lettere og smalere som feks K2 Wayback

http://k2skis.com/skis/adventure/wayback

http://www.oslosportslager.no/produkt/wayback-toppturski-1112-27173.aspx

Er dette ski som er lettere å kjøre? Gir de mindre glede nedover? Hvor mye lettere er de å få med seg opp?

Hvor lange ski bør jeg velge?

Sko skal prøves i butikk først, men jeg ser for meg noe i retning av Scarpa Maestrale, Dynafit Zzeus eller Zzero 4?

Bindinger blir Dynafit -men hvilken dynafitbinding? Og med stoppere eller reim?

Fyr løs -jeg regner med det er mye ekspertise blant dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke noe særlig forhold til skiene du nevner, så skal ikke uttale meg om dem.

Når det gjelder bindinger ville jeg gått for radical st, evt vertical st hvis finner disse på salg (mener vertical er fjorårets modell og kan kanskje finnes billig). Velg med stoppere, det er veldig mye mer praktisk, spesielt i heisanlegg, men egentlig alltid.

Du som har kjørt telemark kjenner kanskje opplevelsen av å kastes rundt ned en bakke med skiene hengende i bare stroppene, ikke koselig.

Med stropper får du også avveiningen om hvor mye stroppene skal tåle. Enten tåler de så lite at de løsner i et evt skred, men da løsner de også hvis du faller hardt, og forsvinner nedover bakken. Eller så tåler de så mye at de ikke løsner når du faller hardt, men da løsner de antagelig ikke i et skred heller...

Støvler er som du sier noe som må prøves, men jeg ville anbefalt deg å titte på dynafit tlt 5 i tillegg til de du nevner.

Skal vistnok være utrolig bra både oppover og nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gamle versjon av K2 Wayback, Mt. Baker Superlights med ganske svære bindinger, utgått Naxos NX21.

Synes Wayback -/ Superlights funker helt greit i pudder, da ikke noe særlig rocker. NB jeg er ganske uerfaren. Deilig med litt lette ski på oppover! Kanskje mindre egnet på slalom bakkene/sidepiste, eller som reinspikka pudderplanker. Synes de er ganske allsidig, bortsett fra hard føre...da er de litt pinglete i letteste laget.

Gode anmeldinger på www.wildsnow.com (bruk søk), synes det funker best som tur/topptur ski. Andre kan nok bedre enn meg. Så noen fristende atomics også under rando på oslosportslager.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Hardside og har selv et par K2 backup.

Hardside krever veldig aggresiv og aktiv kjørestil, og vil nok for deg virke veldig tungkjørte.

Wayback og Backup er snillere å kjøre på, og veldig morsomme ski. Takler det meste av føre veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo-H...

Skal du fortsatt forsøke å selge dine gamle ski til meg? heh heh, så dame versjonen av de i dag (var vel wayback/dame-versjon og noen (dame versjon av coomback) andre på Platou), ganske feit og i 160 og 153. Nå er vel problemet at jeg kan ikke kjøre med dame-ski (OR CAN I?), hvordan male over sånn at folk ikke ler seg i hel?..

cookie...fat and short and going to go like a friggin' cannonball once I get the right planks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt meg K2 Coomback (10/11 mod. - litt lettere enn 11/12 mod. - 1800g per) med Dynaftit Radical ST, og Scarpa Maestrale. Ga meg stålkontroll nedover 8)

Jeg vil ikke anbefale å kjøpe noe annet enn Dynafit Radical versjoner. Vertical versjoner hat noen problemer med preutløsning, som ikke Radical versjonen skal ha.

Jeg har bare prøvd de på en tur hittil, og da var det desverre bare hard skare og is. Men maestrale skoene sitter så godt og kraftig på foten at for meg var det null problem å kjøre skikkelig på slik underlag, selv med en såpass feit ski. (102 på midten)

Desverre pronerer jeg ganske mye, altså jeg har lav fotbue og føttene mine er vinklet en del utover (litt som donald duck). Derfor fikk jeg vontd i bena når jeg gikk med skoene, siden føttene hele tiden vil vri seg utover, og ikke har god nok plass i skoene til å holde seg vendt utover.

Lurer på om det kan komme seg med ortopediske inleggssåler og en ny varmetilpassning?..

Det var litt tungt å gå oppover med, men jeg gikk alene i mitt eget tempo og med G3 alpinist feller. Null problem med litt tunge ski, det bare tar litt lenger tid enn med lette ski.

Jeg traff en kis med noen SYKT breie telemarksski. Han måtte snu etter en ca 45 minutter, fordi han ikke klarte å løfte bena lengre, og skiene var for tykke til å kante når han gikk oppover. Mine gikk det helt greit med, men noe særlig tykkere ski enn coomback, ville jeg ikke hatt selv.

Men velger du en passe bred ski som flyter bra i pudder (en ski med rocker i forski?), og funker bra på hardere føre også som samtidig veier lite kan du ikke gå feil kombinert med noen gode lette støvler og dynafit radical bindinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh heh, ser jeg har 'hit a nerve' eller noe der!

Har tilpasset spesiallsåler fra Geilo, men desverre ikke dynafit komptabil støvler! (gamle g-rides, som er greit oppover, varme osv men sikkert 1 størrelse i mondo for store!). Har selv brukt den siste tiden for å utforske hvorfor jeg sitter i baksete, bruker for mye krefter osv. OK når jeg går kun 5 dager i bakken i året, og er i litt dårlig form...self-explanatory. Men det bør ikke være SÅ vanskelig, altså målet bør være...perfekte støvler, tilpasset (fra såler, til canting osv av støvler), ski-lengde...når allt det der passer (hvorav støvelen er vel viktigst), kan man virkelig begynne å leke seg...

Takker for innlegget! Sliter selv sikkert for mye fordi jeg

a) har for lite erfaring og dårlig teknikk

:) men også sikkert fordi alt er kjøpt online, med øye etter pris istedenfor passform...og særlig mht til passform av støvler...

Forresten, dere som går topptur....pleier dere å bruke samme mondo til topptur som i bakken? Blir helt sprø av norsk tastatur som dør her..."#¤#¤&"¤&"!!!!!!!!

Hints and tips regarding usage of og and å welcome!!!

the cookie! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo-H...

Skal du fortsatt forsøke å selge dine gamle ski til meg? heh heh, så dame versjonen av de i dag (var vel wayback/dame-versjon og noen (dame versjon av coomback) andre på Platou), ganske feit og i 160 og 153. Nå er vel problemet at jeg kan ikke kjøre med dame-ski (OR CAN I?), hvordan male over sånn at folk ikke ler seg i hel?..

cookie...fat and short and going to go like a friggin' cannonball once I get the right planks...

Hehe de er ikke solgt enda, kanskje jeg bare beholder goskia hehe!

160 og 153? Hvorfor ser du på såå korte ski i det hele tatt? Vet du er lav, men anbefaler deg å få testa noe med litt lengde på før du bestemmer deg for noe så kort. Har selv kjørt mye på Dynastar Pro rider 194cm stive jævler, selv er jeg 179 og 80kg og de skia er en av mine all time favoritter for bombing på alt slags føre. Når jeg velger allsidige toppturski går jeg stort sett for kroppslengde og opptil 10cm over, fartsstabilitet, flyt og moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh heh turbo-dude-henrik ....

Er nok ikke like rå som deg på ski, vettdu! Du må forresten lenke til dine totally rad vids bombing down the slopes but not rolling down the windows etc! Ser deg på youtube engang! Må si de dame-skiene (ganske mye fetere enn mine, og kortere!) var litt fristende...(må nok vente til etter sesongen på salg!), men hvordan male over dem? Poenget er vel lengre ski en deg selv jo mindre en er veldig flink (særlig på pinglete rando støvler/bindinger) blir mindre gøy skogskjøring.

Se forresten innlegget mitt ang. skogskjøring i vestlandet...er det kun gamle 'hard-asses' her som går i t-skjorte i stiv kuling på topptur? Ingen som gadd å svare? Eller må jeg forholde meg til friflyt forum for det der?

OK dude, going to keep my peepers lookin' for your vimeo/youtube posts! Don't disappoint!

The Cookie...BRING IT ON!! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh heh turbo-dude-henrik ....

Er nok ikke like rå som deg på ski, vettdu! Du må forresten lenke til dine totally rad vids bombing down the slopes but not rolling down the windows etc! Ser deg på youtube engang! Må si de dame-skiene (ganske mye fetere enn mine, og kortere!) var litt fristende...(må nok vente til etter sesongen på salg!), men hvordan male over dem? Poenget er vel lengre ski en deg selv jo mindre en er veldig flink (særlig på pinglete rando støvler/bindinger) blir mindre gøy skogskjøring.

Se forresten innlegget mitt ang. skogskjøring i vestlandet...er det kun gamle 'hard-asses' her som går i t-skjorte i stiv kuling på topptur? Ingen som gadd å svare? Eller må jeg forholde meg til friflyt forum for det der?

OK dude, going to keep my peepers lookin' for your vimeo/youtube posts! Don't disappoint!

The Cookie...BRING IT ON!! 8)

Aldri gått ut å sagt jeg er noen gud på ski, men står mye og vet hva jeg vil ha.

Siden du som totalt nybegynner ikke vil ta imot tips får du male noen korte dameski, kom tilbake når du finner ut at det er for kort. Hvis du sliter med at du havner i baksetet vil en lengre ski gi mer flyt og gjøre at du kan kjøre mer frampå uten at tuppen dupper. Men virker jo som du har bestemt deg alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en litt merkelig skrue du er squidman. For det første skiver du feil av og til, slik at det innimellom er vanskelig å forstå det du prøver å formidle. For det andre, så virker det ikke som du er helt på samme bølgelengde som de andre som skiver her. Hva mener du egentlig med at du "hit a nerve" hos noen, jeg skjønner ikke hvem eller hva du sikter til.. ? Kansked det er jeg som er dum, jeg vet ikke. Og hva er det med denne "cookien"? Er det en intern humor greie mellom deg og dine "dudes"?

Uansett, her og på friflyt vil du få samme rådet om skilengde. Som du sier har du lite erfaring, men god nok erfaring til å mene at du vet best om skilengde? Kjør på med så korte ski du, så vil du få en gledelig opptur den dagen du kjøper ski med rett lengde. Det tror ihvertfall jeg.

Og hva er det med youtube/vimeo greiene? Er det en sånn "picture, og it didn't happen" greie, eller mener du at alle skiløpere legger ut filmer av seg selv? Kanskje 1% gjør det, mens de andre 99% bruker mer tid på ski enn å sitte foran pcen...

EDIT: (rettet skiveleif. Ikke lett å surfe på internett med nokiatelefon med en skjerm som er 3,5 cm på diagonalen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har K2 Hardside med Marker bindinger. ER utrolig fornøyde med de. Skiene er litt tungkjørte, men veldig stabile. De takler de fleste forhold. Jeg bruker de stort sett til kjøring utenfor løypene. Ulempen med skiene er at de er tunge å gå med. Skal du ha rene Rando ski så vil jeg anbefale deg å gå for litt lettere ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill.

Fremdeles er jeg i tvil - er Hardside eller tilsvarende brei ski tungkjørt for en nybegynner? Og er Wayback eller tilsvarende smalere ski lettere å kjøre for en nybegynner? Er Wayback mer ustabil eller mer krevende på dårlig/ hardt og isete/skavlete føre?

Og hvilken lengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill.

Fremdeles er jeg i tvil - er Hardside eller tilsvarende brei ski tungkjørt for en nybegynner? Og er Wayback eller tilsvarende smalere ski lettere å kjøre for en nybegynner? Er Wayback mer ustabil eller mer krevende på dårlig/ hardt og isete/skavlete føre?

Og hvilken lengde?

Jeg tror du som nybegynner vil trives veldig godt på Wayback, jeg har kjørt mye på Backup som er så og si samme skien men litt smalere midje, utrolig morsomme og lettkjørte ski som jeg storkoser meg med på hver eneste tur, greit nok, de flyter dårlig i skikkelig pudder, men hvor ofte møter du sånne forhold i fjellheimen? Ikke ofte.

Wayback vil trives veldig bra på de aller fleste føre, og en ting du må tenke på er at Hardside med sine 98mm underfoot vil være vanskeligere å traversere bortover isete felt med, Wayback vil mye lettere gi deg kantgrep. Det blir også et mye lettere oppsett, noe som gir en hyggelig opptur og en leken nedtur.

Hardside er en ski som må kjøres veldig aggresivt for at den skal gi noe særlig tilbake, hvis du vet du kommer til å åpne slusene skikkelig nedover så kan den nok passe fint, men som nybegynner og kanskje litt mer forsiktig kan den nok bli litt tungkjørt, den krever fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp med skarejern, så er 98mm ski ikke noe problem å traversere med. Jo hardere jo bedre ;)

Ski som takler dårlig føre er viktig skriver du, da ville jeg helt klart gått for Hardside. Jeg har Völkl Mantra som er ei ganske lik ski, brukes i bakke de få gangene jeg er der og på toppturer med alle typer føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er tilgitt :D

Men du bidro jo ikke akkurat til å gjøre tråden mer informativ eller hjalp meg å få svar på spørsmålene mine:

Er Wayback (eller tilsvarende ski) bedre for en nybegynner?

Vil jeg føle meg tryggere/ kjøre bedre på vanskelig føre med Hardside (eller tilsvarende ski)?

Hvor stor ulempe oppover det er med tyngre ski er det kanskje vanskelig å svare på. Her er kanskje kondisen min (den er dessverre ikke det den engang var :D ) avgjørende. Men har noen tanker om tungt vs lett utstyr, så er jeg interessert i det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er tilgitt :D

Men du bidro jo ikke akkurat til å gjøre tråden mer informativ eller hjalp meg å få svar på spørsmålene mine:

Er Wayback (eller tilsvarende ski) bedre for en nybegynner?

Vil jeg føle meg tryggere/ kjøre bedre på vanskelig føre med Hardside (eller tilsvarende ski)?

Hvor stor ulempe oppover det er med tyngre ski er det kanskje vanskelig å svare på. Her er kanskje kondisen min (den er dessverre ikke det den engang var :D ) avgjørende. Men har noen tanker om tungt vs lett utstyr, så er jeg interessert i det også.

Du vil kjøre bedre på vanskelig føre med Hardside om du klarer å kjøre den aggresivt nok, hvis du kjører passivt og fort havner i baksetet vil den ikke gi deg noe selvtillit.

Selv går jeg med G3 Zenoxide og Dynafit Radical bindinger, synes det er et utrolig bra kompromiss mellom vekt og kjøreegenskaper. Skia er ganske så stiv, og takler vanskelig forhold utrolig bra. Litt tungkjørte som Hardside, men helt rå å kjøre når de kjøres hardt.

Andre ski du kan se på som vil passe deg godt er K2 Sideshow, G3 Saint, Kästle BMX 88/98/108, Völkl Amaruq, Black Diamond Verdict. veldig mye annet også, bare en kjapp oppramsing av de aktuelle jeg kommer på i farta,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Det var litt flaut, det der, jeg var littegranne gåen etter antibiotika og rødvin...kremt...nevertheless...

Jeg er sann. ikke så ulikt deg...litt for dårlig form, og ikke veldig mye erfaring. Men veldig ivrig....

Wayback/Mt. Baker Superlights er veldig lette oppoverbakke, og sikkert en stor fordel skal du virkelig kjøre 'topptur' og bortover... De er sikkert helt greit nedover også, men da mine spinkle lår får ikke nok nedover (ikke nok dager i sesongen), jeg opplever de som noe ustød i selve bakkene...selv med ganske heftige bindinger..(tilsvarende fritschi freerides). MEN poenget med flere innlegg, var at mine ski er nå circa 5-7?cm høyere en hodet mitt, noe som de fleste fraråder alle bortsett fra de mest avanserte 'freeridere'. Og jeg har heller ikke sett på bakkene folk med ski så mye høyere enn seg selv.

Samtidig, når man trekker pulk, og tung sekk i løssnø (har faktisk skjedd! 3 ganger - vi får se om igjen i vinter), greit med ekstra lengde og overflate. Og jeg klarer faktisk å snu ganske krapt om jeg må...men ikke pent!

Jeg oppfatter mine gamle litt stivere (og betydelig kortere! omtrent til pannen) ski mye lettere å snu, og som mer lekent. Desverre er de 'old-skool' med circa 75? i midten, og vanskelig i løsssnø. Dette her er stort sett snakk om teknikk (som jeg mangler!), men i gamle dager brukte man 'porpoise/delphin' bevegelsen med mye mer 'opp og ned' pumping osv...og høyre-venstre med stavene.

På vanskelig/hard føre, er ville jeg nok valgt noe annet en Wayback - mao du kjører mer på bakkene enn rene topptur. Der kunne man faktiskt valgt ordentlig pudder/planker med mer solide slalom bindinger og heftige slalomstøvler i tillegg...nå har jeg kjørt kun rando i siste 5 år.

Ser at mange velger feite twintips (som må bli enda? mindre stabil på isete/hard føre) med freeride bindinger som marker dukes, og lengde er vel der avhengig av rocker? Vet ikke, men har lysst å prøve.

Vet ikke om det hjalp noe særlig, men tror nok (om det var opp til meg!), var det snakk om side-piste og ikke langt fra heisene, da ville foretrukket enten rein-spikka pudder-ski, eller ordentlig 'all-mountain'ski, med ordentlig bindinger og slalom støvler.

Derimot, skal du bortover og opp....ikke noe i veien i det hele tatt for waybacks, saærlig kanksje i kombinasjon med dynafit bindinger og tlt-5 støvler? NB - sår osv. med rando støvler - nesten uungåelig- særlig mer enn 5-7 km! Lurt med sports-tape!

cookie! (bare gammelt kallenavn - og måte for mine gamle kompiser å gjenkjenne meg) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, har stor respekt for Turbo-Henrik! Forsøkte bare å få han til å legge ut vids på youtube/vimeo! Ikke noe tvil at han kan slå oss ned i støvlene ferdighetsmessing! Bruker nå forrigenevnte youtube osv (filtrert etter opplastingsdato) for å sjekke snøforhold, og for å inspirere meg...

:D

Jeg var kanskje ganske gåen den kvelden, men 'I stand by what I said!' altså jeg tror kanskje viktigst å hive penger mot støvlene, og tilpasninger...og timer i bakken ($$$$)...ikke skiene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødvin sier du? Høres ut som mine veninner.. Mannfolk drikker øl (og paraplydringer i skjul :D ).

[MEN poenget med flere innlegg, var at mine ski er nå circa 5-7?cm høyere en hodet mitt, noe som de fleste fraråder alle bortsett fra de mest avanserte 'freeridere'. Og jeg har heller ikke sett på bakkene folk med ski så mye høyere enn seg selv.]

Nå har ikke jeg målt lengden til skiene til den gemene hop i bakken, men jeg har intrykk av at de aller aller fleste anbefaler ski som er fra din egen lengde til +10 cm. Jeg har faktisk ikke fått høre annet enn akkurat det.

Derimot, skal du bortover og opp....ikke noe i veien i det hele tatt for waybacks, saærlig kanksje i kombinasjon med dynafit bindinger og tlt-5 støvler? NB - sår osv. med rando støvler - nesten uungåelig- særlig mer enn 5-7 km! Lurt med sports-tape!

Vel, om du betaler 6000kr for rando sko og får gnagsår, ja da har du kjøpt deg feil sko. Dynafit tlt5 er en meget lett og god støvel og passer sikker bra sammen med lette ski. Men den er også voldsomt smal i lesten, og jeg har ikke kjangs i helvete til å få den på meg. Dessuten passer den ikke like bra til litt kraftigere ski, siden det er en litt mer gå-fokusert støvel.

Scarpa Maestrale er litt bredere i lesten, litt tyngre å drasse på og kraftigere og har 4 spenner i stedet for 3. Den er også god å gå med, men stødigere på nedkjøringen og passer bedre til å ta litt mer i på nedfarten.

Black Diamond har vanligvis en bredere lest, som passer godt for mange norske føtter. Men sko må prøves...

De fleste randosko har både snøring på innerstøvel, og kan varmetilpasses. Dessuten så kan det være lurt å kjøpe sånne "strikk" som du trer over innerstøvelen, slik at den sitter enda bedre på foten. Da skal det jammen godt gjøres å få gnagsår siden all friksjon blir mellom innerstøvel og skall. Men skoen må såklart passe din fot.

Når det gjelder rando, er det aller meste ett kompromiss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindviruz - kjøpte mine gamle g-rides på internett i USA (2008) på salg til USD 300 (circa 1800 NOK)...fra backcountry. Dette var første gang jeg hadde kjøpt støvler da. Kjøpte 3 par, sendte tilbake de som ikke passet. Er bakt i ovn (innerstøvlen) og har tilpasset såler (til mye peng) fra Geilo. Men sikkert litt for store (0,5 til 1?) mondo for store.

Er ikke akkurat de letteste støvler nei...(4-spenns + power strap)..

Må forresten bli kvitt begynnelse på øl-mage, derfor gått over til rødvin - kanskje smack i framtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.