Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkelt/billig alternativ for å varme opp telt, samt lys i telt


chrissern

Anbefalte innlegg

Hei!

Et lite tips til de som er skeptiske til gassfyring i telt, eller ikke vil bruke det..

Var ute en tur i nærområdet i helgen, men jeg mangler Omnifuel etc.. Og da det var ca 3-5 minusgrader, så var det ikke noe poeng å ta med gassbrenneren.

Brukte da følgende:

- 2-3 telys

- liten stekepanne

- bestikkholder fra Ikea.

Setter da telysene oppå stekepannen, og setter bestikkholderen oppned over lysene. På den måten får man et lunt fint lys, og jevn fordeling av varmen. Med kun 2 telys fikk vi 14,3 plussgrader inni teltet på det varmeste.

Ikke noe gasslukt, røyk osv heller.

Er også enklet å bære med seg, da man kan legge alt "div" i bestikkholderen når man pakker sekker. (feks opptenningsbrikker til bål, tørrmat, snacks etc..)

Jeg synes også telys er på en måte sikrere enn gass også, da de slukker lettere enn gassbrenner ved feks velt.. Men det er min mening..

Legger ved to bilder av hvordan det ser ut :)

Ellers var turen strålende, med snø, pølser, brus og en øl.

post-9261-1334747784_thumb.jpg

post-9261-133474778717_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn ca tipper jeg :)

Nå avgir kroppen(e) i teltet varme også, som påvirker tempen inne. Det er innetempen jeg spør etter, fordi jeg er interessert i å finne ut hvor mye varme telysene faktisk gir / hvor mye varme personen(e) avgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå avgir kroppen(e) i teltet varme også, som påvirker tempen inne. Det er innetempen jeg spør etter, fordi jeg er interessert i å finne ut hvor mye varme telysene faktisk gir / hvor mye varme personen(e) avgir.

Det er forsåvidt sant ja. Vet ikke hvor mange watt, men er det ikke ca 100W per person?

Men når det er minusgrader kler man vel gjerne ikke varmen, slik at den ikke får så stor innvirkning på temperaturen i teltet tenkte jeg.

Men ja, det skal bli artig å se hva trådstarter svarer :)

Men jeg kom på til å tenke på noe:

Ett par gravlykter gjør vel samme susen, og gir litt bedre lys kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt sant ja. Vet ikke hvor mange watt, men er det ikke ca 100W per person?

Men når det er minusgrader kler man vel gjerne ikke varmen, slik at den ikke får så stor innvirkning på temperaturen i teltet tenkte jeg.

Men ja, det skal bli artig å se hva trådstarter svarer :shock:

Men jeg kom på til å tenke på noe:

Ett par gravlykter gjør vel samme susen, og gir litt bedre lys kanskje?

Det var ca 2-3 plussgrader inne i teltet før vi fyret opp.

Så det hjalp ganske godt.

Men hvordan det hadde vært dersom det hadde vært 10-25 minus ute, det vet jeg ikke :(

Gravlykter er nok ikke så dumt nei, bra tenkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips med telys. Tenkte ikke på det selv om jeg pynter i snøhulene til ungene med tely og stearinlys på kvelden. Det gir en lun snøhule har jeg merket.

Når det gjelder gravlykter er min erfaring at de avgir liten effekt. De er laget for å brenne mange dager med liten flamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei, sorry for å ta opp en gammel tråd, men jeg var i Marka nå i i forigårs til i dag og prøvde dette stearinlys-trikset. Jeg lot de riktignok stå under en slags aluminiumsform (for å redusere vekt) og ikke under den ikea-metallholderen. De stod og brant hele tiden uten at jeg merket noen særlig forskjell. Det var 2-3 grader ute og inne i teltet var det fire grader. Jeg bruker riktignok et sykt lett telt  som har massevis av lufting. Det er også et tremannstelt og jeg lå der alene. Bør jeg påse at alle ventiler er lukket og at duken over teltet er helt inntil bakken? Tenkte kanskje det var dumt mtp. kondens og lufting å lukke ventilene, selv om det åpenbart blir kaldere da. Har folk her flere tips mtp. å varme opp telt? Jeg kjenner jeg ikke er så klar for å begynne med parafinbrenning i telt (det virker litt styrete med forvarming, osv), men jeg brukte min gassbrenner i forteltet, da. Er det_hårreisende_ å bruke den inne i selve teltet? I et sånt scenario ser jeg selvfølgelig for meg å sette brenneren på noe brannsikkert. Det kan jo hjelpe en del på varmen (både å ha den inne i teltet, samt slippe å åpne dørene ut til ytterteltet) og det gjør det mye mer behagelig å kokkelere :) 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, loke2k skrev:

Hei, sorry for å ta opp en gammel tråd, men jeg var i Marka nå i i forigårs til i dag og prøvde dette stearinlys-trikset. Jeg lot de riktignok stå under en slags aluminiumsform (for å redusere vekt) og ikke under den ikea-metallholderen. De stod og brant hele tiden uten at jeg merket noen særlig forskjell. Det var 2-3 grader ute og inne i teltet var det fire grader. Jeg bruker riktignok et sykt lett telt  som har massevis av lufting. Det er også et tremannstelt og jeg lå der alene. Bør jeg påse at alle ventiler er lukket og at duken over teltet er helt inntil bakken? Tenkte kanskje det var dumt mtp. kondens og lufting å lukke ventilene, selv om det åpenbart blir kaldere da. Har folk her flere tips mtp. å varme opp telt? Jeg kjenner jeg ikke er så klar for å begynne med parafinbrenning i telt (det virker litt styrete med forvarming, osv), men jeg brukte min gassbrenner i forteltet, da. Er det_hårreisende_ å bruke den inne i selve teltet? I et sånt scenario ser jeg selvfølgelig for meg å sette brenneren på noe brannsikkert. Det kan jo hjelpe en del på varmen (både å ha den inne i teltet, samt slippe å åpne dørene ut til ytterteltet) og det gjør det mye mer behagelig å kokkelere :) 

Når det begynner å bli godt under 0 er det bare fuelbrenner som gjelder for å få litt lunk i teltet, etter min mening. Eventuelt så kan en gasslampe hjelpe på litt om du bruker "vintergass" og det ikke er veldig kaldt. Jeg bruker en Primus gasslampe innimellom og syntes den er tryggere å bruke i innterteltet på små telt da flammen er beskyttet av metallgitter. Det er ikke krise om man får sveivet til den. I tillegg gir den et veldig trivelig lys :-)


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, whistler said:

Når det begynner å bli godt under 0 er det bare fuelbrenner som gjelder for å få litt lunk i teltet, etter min mening. Eventuelt så kan en gasslampe hjelpe på litt om du bruker "vintergass" og det ikke er veldig kaldt. Jeg bruker en Primus gasslampe innimellom og syntes den er tryggere å bruke i innterteltet på små telt da flammen er beskyttet av metallgitter. Det er ikke krise om man får sveivet til den. I tillegg gir den et veldig trivelig lys :-)


 

Det var interessant. Jeg ser at Primus har flere varianter av gasslampen. Hvilken bruker du? Er den nok til å gi litt lunk i teltet nå om dagen med temperaturer rundt 5-8 grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, hgmann skrev:

Det var interessant. Jeg ser at Primus har flere varianter av gasslampen. Hvilken bruker du? Er den nok til å gi litt lunk i teltet nå om dagen med temperaturer rundt 5-8 grader?

Jeg bruker en variant av denne (Mulig en eldre modell):
https://www.fjellsport.no/primus-micron-lantern-netting-70w.html

Den gir fint lys og en behagelig lunk i mitt Reinsfjell SL ihvertfall. Har ikke brukt den noe særlig under 0 grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også denne, fungerer greit med vanlig gassboks selv om det er kaldt. Er det for kaldt holder jeg bare litt rundt gassboksen slik at du får startet. Med 800watt blir det fint lunk i teltet. Da går det av seg selv. Et tips er å brenne inn glødenettet med en gasslighter, da holder den mye lengre. Når den henger i wiren fra toppen av teltet føles det rimelig trygt. Men den blir glovarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipset om å brenne inn glødenettet med lighter støttes! Jeg gjorde ikke det første gangen og det ble ikke noe greie på.

Helt safe blir det aldri med åpen flamme i telt, men denne lampen er vesentlig tryggere enn en brenner, ihvertfall.
Selve lampa er liten og nett så det blir ikke særlig vaklete. Jeg pleier å henge den opp, da velter den ihvertfall ikke selv om man skulle komme innat den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.