Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport eller Hilleberg?


yexiter

Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte ut mitt Helsport fjellheimen 3 X-trem med et telt med to innganger, og har da kommet fram til at Helsport vidda light 3 camp, eller Hilleberg kaitum 3gt er tingen. Er det noen som har erfaringer med disse, eller anbefalinger på tilsvarende telt? Evt bytte i et fint brukt helsporttelt?

Kriterium:

Max 4 kg

2 innganger

kvalitet

gode luftemuligheter

goood plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri prøvd Helsport Vidda Light 3, men kan ikke annet enn å anbefale Hilleberg Keron 3. Det er kanskje på grensen når det gjelder vekt (4kg). Sammenlignet med Kaitum 3GT er det råere til vinterbruk, og mer behagelig når det gjelder høyde og rettere vegger. Kjempegod ventilasjonsmulighet! Jeg vil tro at den sammenlagte forteltplassen er like stor i Keron 3 som i Kaitum 3GT. En ting som skal nevnes om Hillebergteltene er at de faktisk er 3 mannstelt, jeg syns Helsporteltene er mye mindre. Ellers syns jeg Hilleberg er stålsolidt, og kvalitetensfølelsen er helt eksterm! Jeg kjøpte mitt fra moontrail.com og fikk det sendt gjennom jetcarrier til Norge, kjempeløsning og mye billigere enn her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidda Light er et topp telt, nye versonen (2011) har høye luftinger for bruk hele året. Helsport kan også sy på stormatter på dette teltet som gjør det mere egnet som vintertelt. Det fine JEG syes er at man ligger på tvers av teltet noe som gjør teltet mye større, supert for vinterbruk. Jeg skal kjøpe denne ny-versonen og få sydd på stormatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på anbefaling av Hilleberg. Bruker selv et Keron 3 og kan ikke få lovprist teltet nok. Her betaler du for brukervennlighet, kvalitet, og funksjonalitet. Teltet er så enkelt å slå opp at du lett klarer det alene på under 5 minutter vinterstid. Plassen og romfølelsen er også unik slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike vurderinger er alltid vanskelig å gjøre, og tvilen kan i mange tilfelle vare selv etter man har kjøpt telt. Dersom jeg hadde vurdert teltene likeverdige, hadde valget uten tvil fallt på Hellsport. Du får en trygghet på kjøpet, og de har en fantastisk service som langt overgår hva man kan forvente. I alle fall har jeg opplevd det slik. Det kan godt være Hilleberg også er like flinke, men det kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg hadde vurdert teltene likeverdige, hadde valget uten tvil fallt på Hellsport. Du får en trygghet på kjøpet, og de har en fantastisk service som langt overgår hva man kan forvente.

Det er ikkje alle som opplever Helsport slik. Eg har dårleg erfaring med servicen til Helsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir litt avsporing kanskje dether men...

afe:hva opplevde du som dårlig? ville vært greit og høre erfaring.

Automatisk svar ved henvendelse, om at dei tar kontakt, noko dei ikkje har gjordt.

Grunnen til at eg prøvde å ta kontakt, var at teltstanga i Helsportteltet mitt hadde knekt to ganger heilt utan nokon ekstraordinær belastning, og utan at teltet var brukt så mange netter.

Løysinga mi vart å skaffe Easton-stang frå Hilleberg, den ser ut til å halde :D

Eg skal ikkje påstå at Helsport er dårleg, påstanden min er bare at Helsport ikkje er betre enn dei fleste andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er inne på avsporingingen så vil jeg tro at de aller , aller fleste vil bli like godt fornøyd med et Helsport telt som et Hilleberg telt. Jeg må legge til at jeg aldri har eid et Hilleberg telt men har nå kjøpt mitt 5 Helsport telt. Ikke fordi de andre 4 har vært dårlige , tvert i mot , men fordi man ikke kan få ett telt som dekker behovet gjennom livet. Har ikke hatt problemer med noen av mine telt bortsett fra en knekt teltstang som skyldes en full mann som falt over teltet på et MC treff :D

Den gangen var teltet utgått av produksjonslinjen men Helsport var utrolig raske med å skaffe meg en ny stang og betalte kun porto. Jeg har ikke brukt noen av mine telt på noen polekspedisjoner så jeg kan ikke uttale meg om hvilket av et Helsport eller et Hilleberg telt som ville vært best på en av polene , men hvem av oss drar stadig vekk til nordpolen og får testet det ut i praksis. Mange av dem som reiser dit og får prøvd det er gjerne i tillegg sponset

Jeg mistenker at flere av Hilleberg brukerne velger teltet på gunn av at dette skal i følge teorier og pris være det aller ypperste. Nesten som en Mercedes. Derfor tror jeg at noen synes det er litt status å eie et Hilleberg telt (obs nå blir jeg sikkert skutt :D )

Dette er selvfølgelig kun mine tanker og vil ikke tråkke noen på tærene her (selv om jeg sikkert allerede nå har gjort det)

Jeg velger ofte ting som opprinnelig kommer fra Norge eller enda bedre blir produsert her , selv om ikke det nødvendigvis er bedre , men er man fornøyd med kvaliteten ser jeg ingen grunn til ikke å tenke slik.

Tror nok du vil bli like godt fornøyd med teltet enten det heter Helsport eller Hilleberg , derfor velger jeg Helsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatisk svar ved henvendelse, om at dei tar kontakt, noko dei ikkje har gjordt.

Grunnen til at eg prøvde å ta kontakt, var at teltstanga i Helsportteltet mitt hadde knekt to ganger heilt utan nokon ekstraordinær belastning, og utan at teltet var brukt så mange netter.

Løysinga mi vart å skaffe Easton-stang frå Hilleberg, den ser ut til å halde :)

Eg skal ikkje påstå at Helsport er dårleg, påstanden min er bare at Helsport ikkje er betre enn dei fleste andre.

Når det er inne på dette kan jeg nevne at jeg kjøpte et Helsport Ringstind Light 2 på nett (xxl.no) rett før jul. Under uttesting ble to av leddene i stanga bøyd. Jeg tok kontakt med en lokal MX Sport-butikk som forhandler Helsport (Skal nevnes at MX-butikken også yter god service). Dama på butikken tok en kjapp telefon til Helsport, og 3 min etterpå fikk jeg høre at Helsport skulle sende 3 stk ekstraledd som jeg kunne hente ut på MX'n. Totalt kostnadsfritt.

Jeg var i hvertfall fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatisk svar ved henvendelse, om at dei tar kontakt, noko dei ikkje har gjordt.

Grunnen til at eg prøvde å ta kontakt, var at teltstanga i Helsportteltet mitt hadde knekt to ganger heilt utan nokon ekstraordinær belastning, og utan at teltet var brukt så mange netter.

Løysinga mi vart å skaffe Easton-stang frå Hilleberg, den ser ut til å halde :)

Eg skal ikkje påstå at Helsport er dårleg, påstanden min er bare at Helsport ikkje er betre enn dei fleste andre.

Om jeg ikke tar feil, så snakker du her om stengene på gamle (første versjon av) Ringstind. Denne saken har du skrevet om mange ganger i tråder om helsport-telt og helsport-service, om jeg fremdeles ikke tar feil. Den stangledd-løsningen (uten separat skjøtestykke), gikk Helsport bort fra for flere år siden, såvidt jeg vet. Det bør presiseres her.

Min erfaring med Helsports kundebehandling er at den er meget god, det vil si at den hver gang har overgått forventningen med god margin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig at eg har nevnt det før. Og eg kjem til å nevne det att i trådar der Helsport vert skrytt opp i skyene.

Dersom dei nye stengene er betre (det skal ikkje så mykje til), så er det sjølvsagt bra.

Eg har 2 produkt frå Helsport, ingen av dei er mykje brukt, og likevel har eg hatt behov for å ta kontakt med Helsport. Når dei då ikkje gjer meir enn å sende eit automatisk svar der dei lover å ta kontakt, utan å ta kontakt, gjev det ikkje meg noko godt inntrykk av firmaet. Dette synest eg er på sin plass å nevne i ein tråd der det nærast vert garantert at Helsport løyser alle framtidige problem med kunden.

Eg beklager sjølvsagt at dette er veldig sårt for ihuga Helsport-tilhengarar her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok nå sier du ikke om du har prøvd å ringe dem eller sende mail eller hvor mange ganger du har forsøkt. Men om du har forsøkt å komme i kontakt med dem en gang i 2010 og fortsatt venter på svar så får vi ta det på din kappe. Har til gode å høre om noen som har hatt kontakt med dem og ikke fått hjelp. At de sier de skal ringe deg tilbake og ikke gjør det er jo ikke positivt men det betyr ikke at de ikke vil hjelpe deg. Det er sikkert bare en glipp i systemet. Ta kontakt igjen. Gjerne på en annen måte om det trengs. Og fortell dem gjerne om opplevelsen din samtidig så de kan bli bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være fullstendig unødvendig å purre, og bruke mye tid og krefter på å komme i kontakt med Helsport. Så om han har prøvd en eller ti ganger spiller egentlig ikke så veldig stor rolle. Selv om jeg setter 2 forsøk som min egen smertegrense og synes at det går greit å purre En gang. Noe mer enn det blir unødvendig mas og arbeid, og blir fort til 10 ganger og flere uker med irritasjon. Men En glipp kan man vel tåle.

Og etter min erfaring, hvis de ikke svarer på den første førespørselen, så svarer de som regel ikke, hvis ikke du har flaks og ringer i akkurat rett øyeblikk når vedkommende ikke sitter på facebook eller fjellforum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølvsagt er alt min feil. Eg burde ha venta med å kjøpe telt til Helsport har fått laga ordentlege stenger. Eg burde sende fleire e-postar og ringt fleire gonger. Det gjorde eg derimot ikkje.

Saken er den at teltet allereie var kjøpt før Helsport endra stengene nokre år seinare. Eg påberopte meg heller ingen garantirettigheiter, så eg hadde ikkje så mykje å vinne på å mase fleire gonger. Eg hugsar sjølvsagt ikkje nøyaktig ordlyden min, men eg gjorde dei oppmerksom på kva som hadde skjedd med teltstanga mi, og kva eg meinte om saumkvaliteten på det same teltet (den var dårleg). Dersom eg bare hadde fått eit svar om at dei tok det til etteretning, og kanskje fortalde at dei nye stengene skulle vera betre, så hadde det vore heilt greit for meg. Ikkje meir enn ein kan forvente av service, men heilt greit. Men svaret eg fekk var at dei skulle ta kontakt, og det har ikkje skjedd. Dei hadde sjansen til å behalde meg som kunde, den sjansen brukte dei ikkje.

Eg har løyst problemet mitt med å skaffe ei ny stang frå ein annan leverandør, og det hadde eg kome til å gjera sjølv om Helsport hadde sendte meg ny stang. Det er same stanga som eg har i mitt gamle Nammatj-telt, og som har overlevd fleire vinternetter i kuling, så det er ei stang eg stolar på. Eg er meir oppteken av at eg kan stole på utstyret, enn god service når utstyret sviktar. Så for min del greier eg meg godt utan meir kontakt med Helsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidda Light er et topp telt, nye versonen (2011) har høye luftinger for bruk hele året. Helsport kan også sy på stormatter på dette teltet som gjør det mere egnet som vintertelt. Det fine JEG syes er at man ligger på tvers av teltet noe som gjør teltet mye større, supert for vinterbruk. Jeg skal kjøpe denne ny-versonen og få sydd på stormatter.

Er det myggnetting i dørene og luftelukene?

Går duken helt ned i marka?

hvordan fungerer det i sterk vind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt hverken den ene eller den andre...(mangel på peng!) men mine 2 cents er at ALT helsport lager/designer er skrekkelig tungt, og av middelmådig kvalitet..ditto Bergans....derimot Hilleberg på alle forum jeg har lest får bare ros (bortsett fra pris, dog!)...

Nå har jeg aldri brukt tunnel-telt/skandinavisk telt...men etter helsport sin gapahuk (ALTFOR TUNG! ), helsport sin ytterpose, (og ajungilak poser og rednings-bivvy), er jeg ferdig med skandinaviske produsenter...samtlige er altfor dyre, tunge, og dårlig...selv om alle er produsert i kina...

Bruk noe tid på å søke på andre forum og er min anbefaling! utenfor norge/skandinavia! Blechh, skal ikke engang nevne pris her...

cookie...ikke bli opphengt med 'gear', så lenger det funker... :?

MEN hilleberg har MYE bedre renommee utenfor norge en hilleberg (førstenevnt som ingen har hørt om)...det bør si deg noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nesten ikke fatte at dere enda holder liv i Hilleberg VS Helsport diskusjonen.

@SM.

Noe av det dumeste jeg har lest på lenge.

men mine 2 cents er at ALT helsport lager/designer er skrekkelig tungt, og av middelmådig kvalitet

Alle har antageligvis forskjellig erfaring med både service og kvalitet hos begge produsentene, gode eller dårlige. Noen har hatt problemer med å få kontakt med Helsport, andre igjen har fått raskt hjelp, og til og med service langt over forventet. Noen har opplevd problemer med stengerne til Helsport, andre ikke, og slik har det sikkert vært for Hilleberg brukere også, selv om vi ikke hører om dem her. Jeg linket tidligere i en annen tråd her på FF til noen svensker sin youtube video der stengerne på flere Hilleberg hadde knekt i sterk vind.

Hvor produserer Hilleberg sine telt? Jeg har skummet gjennom Hilleberg sine nettsider, uten å finne informasjon om hvor de produserer sine telt.

Slik kan man altså fortsette, også med andre produsenter som feks Bergans, og enkelte Bergans produkter har jo blitt testet av Cecilie Skog som har brukt dette på lange og harde turer og har fungert til det bruket. Nanok og Helsport telt har også blitt brukt på ekspedisjoner og klart seg bra.

Det at et produkt både er en statusvare og er av god kvalitet stemmer innen flere andre varesegmenter, feks biler. Man hører ofte om at Audi er et slikt produkt, og jeg kan ikke si noe annet enn at ifølge min erfaring så stemmer dette, for en Audi forbindes ofte med god kvalitet og status, samt er dyrere enn andre bilmerker. Slik har sikkert verden vært lenge, og slik er verden nå også, for noen vil ha/har råd til Hilleberg telt, og da får de topp kvalitet, samt litt status på kjøpet. So what?

Problemet blir når brukerne av dyre merker prøver å heve seg over andre, feks merker jeg i trafikken at førere av nettopp dyrere biler som Audi og BMW, og spesielt innen SUV segmentet er fritatt for bruk av folkeskikk og trafikkregler. Blir det da slik med Hilleberg brukere også? Eller er dette unntaket?

Jeg har bare møtt hyggelige Hilleberg brukere ute i naturen, og faktisk så har jeg bare hatt en ubehagelig episode i det fri, og den kom i møte med en gjeng samer på 4-hjulinger. Men dette møtet er det eneste negative av flere møter med samer gjennom snart 30år.

Nikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor produserer Hilleberg sine telt? Jeg har skummet gjennom Hilleberg sine nettsider, uten å finne informasjon om hvor de produserer sine telt.

Sist eg sjekka, var det Estland. Det står på side 9 i katalogen for 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, som afe skriver, at det er Estland.

Som en kuriositet kan jeg nevne at mitt Hilleberg Jannu har sydd inn små navnelapper i en søm med navnet til den som har sydd det. Yttertelt og innertelt er sydd av to forskjellige personer later det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

keyboard dying...to poster who would defend Helsport...(batteries prbly produced in the occident!)...srry mate, just too heavy and poor quality...

Jeg mente vel bare at jeg har faktiskt hørt? om hilleberg på ikke-norsk forum, ditto aldri helsport. Og det jeg har opplevd av Helsport er at de er tunge og av dårlig kvalitet-eller ligger etter. Det er bare se på posene da mann! Skal vi gå flere hakk nedover kommer vi ned i min gamle frisport poser, eller svenske poser! Tja billigere! Men tyngre! Og elendig! Og ikke snakk om Nanuk! Det må være en god grunn til at de er såpass billig, gitt!

Derimot har Hilleberg godt renommee på samtlige forum man gidder å søke på...litt for sent her, men forum-medlemmer kan nok bekrefte det. På samtlige utendørs forum har Hilleberg godt renommee (men jeg holder meg til 'ikke-sexy' TNF/MH ikke tunnel-telter')...

OK som sagt, litt for sent for en ordentlig flame-war, men alt tatt i betraktning, synes denne her 'knee-jerk' proteksjonisme av norske produsenter begynner å virke litt absurd...vi bør heller se på også produsenter i russland, ukraina, kina, poland (med følgende obs! av dyreplageri og menneskerettigheter dog!), eller for den den del hvorfor ikke patagonia?

Goddammit mate, don't tell me norwegian stuff is that great! Heller dårlig! Kom heller med noen objektive kriteria da man!

Cookie OUT! Forresten, nå er det snart lavere satser på import...og da må norske importører/monopolister virkelig passe seg! Er nok DER mye av pengene ligger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.