Gå til innhold
  • Bli medlem

pelsjeger....selge pels...


sylvestros

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er store virksomheter med pels i landet her?

Om det er mulig å tene litt på pels av rev, mink og diverse dyr.

Noen her som selger feller kanskje??

Husker han fyren i en episode av "der ingen skulle tru at nokok kunne bu", han fange mink elller røyskatt.Husker ikke hva han gjorde med det. Er det mulig spise disse dyra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er vel særdeles lite å hente på å selge skinn fra disse, da oppdrettsrev og oppdrettsmink har mye finere og tettere pels, men det er ofte skuddpremie på rev og mink.

her er det 600 kr for rev og 500 for mink.

jeg flår dyrene og tørker skinnene,og bruker de som veggpynt på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite å tjene på salg av pels av dyr du kan jakte og fangste på i Norge. Mårfangst er kanskje den aktiviteten slik sett som er nærmest å kunne gå i balanse eller med et lite overskudd. Men timesbetalingen blir i alle tilfelle meget meget lav. Og for de fleste som driver med dette er det nok et underskuddsprosjekt.

Pelsdyr er stort sett uegnet som mat. Skutt bever er et unntak, selv om smaken på beverkjøttet er noe omdiskutert.

For å kunne drive fangst må du ha jegerprøven. Du må også løse jegeravgift og du må ha grunneiers tillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Men spørsmålet var vel om noen har peiling på hvor mye et reveskinn eller minkeskinn osv er verdt?

Jeg har også lurt litt på dette i det siste. Var på rypejakt for et par uker siden og fikk sjanse på en rev. Jeg prøvde å skyte den, men holdet var for langt... Gikk glipp av 500 i skuddpremie. Begynte deretter å gruble på hvor mye skinnet var verdt...?

Noen som vet? Og hvor det isåfall er mest hensiktsmessig å selge det? Finn.no?

(Skal innrømme at Helge Ingstad står for litt inspirasjon her :shock: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu
Pels av rev er verdt fra 400-700,- avhengig av størrelse og kvalitet. Da snakker vi seffølgelig ferdig preparert. Hvis du ikke kan gjøre dette selv, koster det også penger.

Det høres jo flott ut! Skal vel alltids klare å preparere det hvis jeg gidder.. Da er det altså mulighet for å tjene seg ca. en tusenlapp for en rev :shock: (temmelig lav timelønn med tanke på at jeg bare har hatt sjans på en eneste rev iløpet av mine år som rypejeger..) Men det hadde vært artig å prøvd ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et av de siste Villmarksliv stod det beskrivelse av smaken på mange dyr, også de du nevner om jeg ikke husker feil.

Jeg er temmelig overbevist om at du kan få mange opplysninger, råd og tips hos Fangst & Feller i Steinkjer. John S Opdahl er vel en av de store kapasitetene på området, både når det kommer til selve fangsten og fellene som han også selger. Kan hende har de hjemmesider også, jeg har ikke søkt dem opp.

:shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får undersøke litt her. Vært gøy fanga litt dyr og tent litt peng på det, spesielt om man skal praktisere endel uteliv.

Ser på mulighetene på å bo på en sæter en tid,litt som de i vassfaret. Så undersøker diverse greier.

Tenkte lage en tråd om det her. Kanskje jeg gjør det senere for å få noen innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

, men det er ofte skuddpremie på rev og mink.

her er det 600 kr for rev og 500 for mink.

jeg flår dyrene og tørker skinnene,og bruker de som veggpynt på hytta.

Ikke mindre enn 2 rever kom snikende rett utenfor der jeg bor i Molde nå for noen uker siden.

Et par dager mellom hvert besøk.

Rett forbi husverggen og nedover i hagen mot naboene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et rødrevskinn får du så lite for at du knapt dekker portoen for å sende det på auksjon. Dette er skinn som er skrapet, og tørket på tane. Garver du selv, kan du selvsagt få mer hvis du selger det privat, men garving koster også penger.

Mårskinn lå vel på 4-500 i snitt i fjor, så der er det litt bedre. Men hvis du regner med innkjøp av feller, åte, kjøring mm så bør man være fornøyd hvis det går i balanse. Mårfelle er det imidlertid mulig å lage selv av materialer du finner i skogen, så det er mulig å spare litt på det.

Villmink vet jeg ikke, men tror det er minimalt å tjene på det også i likhet med rev.

John S Opdahl er en kapasitet på fangst. og på skrøner... Butikk: http://www.langvind.no/ (ps: de conibear 155 han har er dårlige kopier, er en grunn til at de er billige for å si det slik!)

Andre butikker med jevnt over bedre pris er fangstmann.no og jaktfall.no

Det stedet i Norge du finner mest kunnskap samlet om temaet er sannsynligvis her: http://www.kammeret.no/forum/viewforum.php?f=112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.