Gå til innhold
  • Bli medlem

Vannrensing med USB-pinne!!


Te fjells ein tur?

Anbefalte innlegg

Annonse
Har nokon testa eller har formeining om detta produktet?

Lurer på om denna kan ha nytte på tur i skog og fjell.

Link: http://online.no/teknologi/usb_gir_ubegrensede_muligheter.jsp

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/search.html?q=steripen&x=0&y=0

I motsetning til et filter vil du ikke bli kvitt kjemikalier. Mange synes også det er mer pes enn rensetabletter/dråper. Steripen veier også mer. Fordelen(?) er at den ikke endrer smaken på vannet. Du bør nok også grovfiltrere møkkete vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til et filter vil du ikke bli kvitt kjemikalier.

Filter fjerner vel ikke kjemikalier??? Filtrering fjerner kun partikler over en viss størrelse, ikke molekyler oppløst i vann. Ettersom søle og ymse grums er grosteder for bakterier så er filter et fint tiltak for å bedre vannkvaliteten: Mindre grums = færre grums-bakterier. Avhengig av filterstørrelse (finmasket nok) kan du vel og fjerne en del vannbårne parasitter og sånn. Kjemikalier krever andre tiltak, og bakterier som trives i vann krever atter andre tiltak.

Aktivt kull og lignende kan nok kombineres med filter. Mulig det er det du tenker på. Husker ikke i farten hva aktivt kull hjelper mot (hvilke kjemikalier som absorberes eller omdannes til noe mindre farlig). Les bruksanvisningen.

Hva angår dette USB produktet så slår mitt ultrakjipe skepsisfilter inn, og jeg må få komme med noen magesyrekommentarer: Slike dippedutter som dette vil jeg tro BARE funker under et sett med idealiserte betingelser. UV lys kan (sikkert) brukes til sterilisering. Det betyr IKKE at denne duppeditten gjør en GOD NOK jobb med sterilisering. Produsenten har sikkert (håper jeg!) gjennomført forsøk der han får til en reduksjon i noen typer bakterier. Det betyr ikke at den funker "in real life", d.v.s. når du skal gjøre dette med dine frosne pølsefingre til frokost, lunch og middag samt 8 drikkestopp underveis. Vi vet fint lite og ingenting om hvilke betingelser som må være til stede for at denne steriliseringen skal være vellykket, og enda mindre om dette er realistisk under feltforhold.

Bevisbyrden er på produsenten - jeg er skeptisk, og antar av prinsipp at dette dillet IKKE virker inntil det motsatte er bevist og dokumentert.

Her i Norge gidder jeg (svært sjelden til aldri) rense vann. Føler jeg behov for vannrens så finnes det en ENKEL metode som er helt ufeilbarlig til å sterilisere vann: Koking. Det fjerner ikke kjemikalier, men det er sjelden et stort problem i norsk natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filter fjerner vel ikke kjemikalier??? Filtrering fjerner kun partikler over en viss størrelse, ikke molekyler oppløst i vann. Ettersom søle og ymse grums er grosteder for bakterier så er filter et fint tiltak for å bedre vannkvaliteten: Mindre grums = færre grums-bakterier. Avhengig av filterstørrelse (finmasket nok) kan du vel og fjerne en del vannbårne parasitter og sånn. Kjemikalier krever andre tiltak, og bakterier som trives i vann krever atter andre tiltak.

Aktivt kull og lignende kan nok kombineres med filter. Mulig det er det du tenker på. Husker ikke i farten hva aktivt kull hjelper mot (hvilke kjemikalier som absorberes eller omdannes til noe mindre farlig). Les bruksanvisningen.

Et godt filter består gjerne av flere filtrering mekanismer/lag, som for eksempel et aktivt kullfilter. Så jo, et filter kan fjerne kjemikalier og.

Hva angår dette USB produktet så slår mitt ultrakjipe skepsisfilter inn, og jeg må få komme med noen magesyrekommentarer: Slike dippedutter som dette vil jeg tro BARE funker under et sett med idealiserte betingelser. UV lys kan (sikkert) brukes til sterilisering. Det betyr IKKE at denne duppeditten gjør en GOD NOK jobb med sterilisering. Produsenten har sikkert (håper jeg!) gjennomført forsøk der han får til en reduksjon i noen typer bakterier. Det betyr ikke at den funker "in real life", d.v.s. når du skal gjøre dette med dine frosne pølsefingre til frokost, lunch og middag samt 8 drikkestopp underveis. Vi vet fint lite og ingenting om hvilke betingelser som må være til stede for at denne steriliseringen skal være vellykket, og enda mindre om dette er realistisk under feltforhold.

Bevisbyrden er på produsenten - jeg er skeptisk, og antar av prinsipp at dette dillet IKKE virker inntil det motsatte er bevist og dokumentert.

Steripen later til å være et godt utprøvet og dokumentert produkt. Sitter ikke på noen dokumentasjon her og nå (ikke minst fordi jeg ikke er interessert i Steripen), men dette er et produkt som har vært diskutert mye på backpackinglight.com og brukes av mange. I likhet med tabletter og veske så fungerer det saktere/dårligere ved lave temperaturer og jeg ville tippe at lav temperatur vil gjøre batterilevetiden kortere og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De henviser til laboratorietester som viser at uv-lyset tar livet av 99.9% av bakeriene. Men personlig stoler jeg ikke på slikt. Alle "youtubesnuttene" av eplekjekke testere som forteller hvordan vannet smaker gir ett mildt sagt lite tillitsvekkende inntrykk.

Ikke godt å si om det finnes mer motstandsdyktige basiller her i landet heller

En test jeg kunne like å se var at noen la et par døde lemen i en bøtte vann og lot dem ligge å rottne litt. Så kunne man røre litt i det med lyspinnen og drikke vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jo? Produktet som er linket til øverst i tråden er en Steripen som kan lades via USB... :)

Sorry, my bad, gikk meg hus forbi at steripen stod bak denne dingsen. Steripen lager jo litt av hvert av vannrensegreier.

Det hjelper jo litt at det er steripen som står bak - men er fremdeles skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du være sikker på det? Vet du at vannet du har renset inneholdt bakterier?

Ja, hver gang jeg bruker den sender jeg inn en prøve av vannet til analyse. Etter ca en uke får jeg svar om det var trygt å drikke vannet. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.