Gå til innhold
  • Bli medlem

Pudderski/midfats/rando og lengde - sitter fortsatt 'i baksete'


squidman

Anbefalte innlegg

Er sånn mellom beginner og intermediate når det gjelder skiferdigheter, og er også skrekkelig lav (164?). Dessuten i litt dårlig form (mye regn i Beerghen!). Men synes jeg bruker ALT for mye krefter nedover, og lurer på om det er på grunn av skiene (gamle rando Mt. Baker Superlights med naxos21), eller rando støvlene (som burde være ok, gamle 4 spenns- Garmont støvler - G-ride) eller bare dårlig form og teknikk. Har et par kortere smale ski med silvrettas, bruker betydlig mindre krefter der. NB jeg kjører stortsett off-piste/side-piste, derfor ønsket om litt feitere ski/løss-snø ferdigheter - ikke interessert i det hele tatt i onpiste...

Noen andre som erfarer at for lange ski (4-8 cm over hodet) ender opp med at du sitter i baksetet og brenner lårene?. Problemet er at midfats og pudder ski kommer ikke i mindre lengder enn 167-180+...ja er klar over at flyt, teknikk og kroppsvekt er også viktig. Bare lurer på hvorfor jeg sliter så innmari inn i helv..! Eller kanksje er det pinglete rando-bindinger som har ikke vært finjustert som gjør at jeg vegrer meg/bruker ekstra mye krefter? Vet bare at kombinasjonen ødelegger noe for tiden (nåja, får til ikke mer enn 5-6 dager i sesongen!).

Takker for råd og tips..forstår ikke helt hvordan enkelte klarer 100 dager i sesongen (når man leser på diverse forum)...

cookie - doing my crunches! :)

Kanskje jeg bør skaffe meg noen fete brukte rocker-ski på finn.no og montere naxos på de? Vet ikke, bare ser at de aller fleste har betydelig kortere ski en hode-høyde...er de færreste som har ski lengre enn seg selv...men jeg liker at jeg kan sette på feller og 'stick them in the snow'...og lett på oppover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig å ha ski som er tilpasset kjørestil og nivå, spesielt off piste er det mange som henger alt for langt bakpå. Da er det viktig med en ski som får deg til å føle selvsikkerhet.

En ski du kan prøve deg på er K2 Obsethed i 179cm montert +2cm fra tradisjonal. Lettkjørte og vannvittig morsomme når det er løst, kongebra når det blir oppkjørt og helt fine under harde forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidenes dårligste unnskyldning. Du bor en drøy time unna puddermekka, og drøyt halvannen time unna enda villere puddermekka...

Tja jeg tenkte på det å komme i form! Ikke ski-muligheter (som forresten er ikke billig! blir 6-7 hundre kroner per dag!). Mente vel at lite fristende å sprinte opp mot fjellene bak sandviken for å få lårene i form i beerghens vinter-vær! Enig i at vi har desverre alt for mye av 'the fluffy stuff' sammenlignet med stakkars østlendinger! Dessverre fortsatt fattig grunder (ikke råd til personlig trener osv) osv...men tråd var vel ment å fokusere på ski-lengde (som kan bli hinder)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å ha ski som er tilpasset kjørestil og nivå, spesielt off piste er det mange som henger alt for langt bakpå. Da er det viktig med en ski som får deg til å føle selvsikkerhet.

En ski du kan prøve deg på er K2 Obsethed i 179cm montert +2cm fra tradisjonal. Lettkjørte og vannvittig morsomme når det er løst, kongebra når det blir oppkjørt og helt fine under harde forhold.

Kjøre jo nå 167 K2 lette rando ski. Jo mindre Obsethed har veldig mye rocker, blir ikke de i lengste laget? Har aldri prøvd rocker ski da (man trenger vel lengre ski jo mer rocker man har? kontakt med underflaten?). Takk for innlegg...

PS for det har ikke sett mennesker på ski-anlegget som faktisk bruker ski lengre enn hoden...jeg er alltid den eneste med god margin...selv om det er snakk om fete twin-tips osv...husk jeg er så lav som 164cm! Leter egentlig etter fet-ski i 160 og under klassen! Men de finnes vel ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bør presisrer her:

Vekt: mellom 58-62lg

Høyde: 164

Nivå: kjører gjerne rødt, men ikke svart enda - altså mellom-avansert

kan carving, kan kjøre svart, link turns osv, men helst ikke altfor bratt, kjører defensivt.

Ikke interessert i on-piste, det er kun off-piste/side-piste, løssnø/skogskjøring jeg er interessert i.

Støvler (foreløpig) gamel g-rides med tilpasset såle...

økonomi = negative, meget dårlig - dvs ikke råd til private timer til 2k+ per dag på Voss...

Sticks: Atomic Diran, 160 cm, med Silvretta 500 LSV - smale, men gode ski, men helst ikke i tung løssnø

Mt. Baker Superlight, 167cm, med Naxos21, noe pinglete, ok i løssnø, men ender opp i 'baksete'.

Antall gjennomsnittstid/dager 5-7 per sesong.

Håper det forklarer ting noe bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, trodde du var rundt 170cm.. Med dine 164cm kan du jo gå for Obsethed i 169 cm, de måler 174 reelt målt. De har myye rocker så ikke vær redd for at de føles lange.

Lengde er ikke alt, jeg har kjørt en del på storfjellsski som er 196cm lange, selv er jeg 179. Sinnsykt fartsstabile og herlige saker. Men med din vekt og høyde trenger du jo ikke all verdens med lengde for å få flyt.

Å kjøpe frikjøringsski under 160cm er bare tull.

Jeg har et par K2 Hardside til salgs i 174cm, kunne passet deg bra, men de må kjøres ganske aggresivt. Fordelen med det er at du kjenner veldig fort når du kjører de feil, og du må rette på kjørestilen. De har 150mm rocker fremme. Ski som gir enorm selvtillit når føret er rufsete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.