Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekte mannfolk bruker ikke Compeed


REs

Anbefalte innlegg

Sist lørdag fikk jeg endelig snø under skiene. Stedet var Fidjeland i Sirdal kommune.

Litt over halve dagen var brukt til å få plassert barna "trykt" i slalåmbakken og til å kjøre kona til "Fjellbutikken" på Ådneram.

Nå gjenstod bare en ting, skituren. Selvfølgelig ble jeg alene.

Med nye skisko, nysmurte ski, termos og en boks pils i sekken la jeg trøstig i vei innover Jogledalen. Etter en liten halvtime var det slutt på skisporet og fjellet lå forran meg jomfruelig som et julekort.

Med lett puddersnø til midt opp på leggen, fire kalde grader og en svak sol på vei ned, la jeg trøstig i vei innover.

Jeg kjente snart at de nye skoene ikke helt var tilpasset foten enda, men med slike forhold så fikk det ikke hjelpe. Er man på tur så er man på tur.

Nesten fire timer senere, etter en fantastisk tur, siste delen i mørke, satte jeg skiene opp langs hytteveggen og gikk inn for å få meg litt middag og diverse andre ting som hører med på en hyttetur.

Jeg har alltid hevdet at gnagsår kjenner man ikke før man kjenner etter, men dette er nok en sannhet med modifikasjoner. At jeg hadde gått med nye sko var det ikke lenger tvil om.

Neste dag var været like fint, men med litt mere vind. Værmeldingen fortalte at det ville bli så pass mye vind at det kanskje var lurt å holde seg litt borte fra de høyeste toppene så dagens tur ville nok ikke bli så lang.

Men hva så med gnagsåra? Kona virket bekymret. Vi har ikke med verken Compeed eller sportstape.

"Ekte mannfolk bruker ikke Compeed". Vi har jo en rull god og solid "gaffatape" fra Biltema. Det får holde.

Kort fortalt så ble ikke denne skituren særlig lang, heller litt i korteste laget.

Det er kanskje riktig at ekte mannfolk ikke bruker Compeed, og nå tror sikkert noen at jeg vil slå et slag for Biltemas gaffatape, men desverre. Det blir det nok ikke noe av.

Denne tapen kan kanskje være god til mange ting, men ikke som gnagsårplaster.

post-4379-13347477824_thumb.jpg

post-4379-133474778249_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et skikkelig gnagsår dette! Når skaden først er skjedd, så er dette beste måten å komme videre på: Skjær en feks 5x5cm bit av et celleplastunderlag, så stor at den dekker gnagsåret med god margin på sidene. I celleplastbiten skjæres ut et område av samme form som gnagsåret, men noen mm større.

Skjær så ut en bit av veggen på en 0,5liter brusflaske av den stive typen. Tape først celleplastbiten fast på hælen, men ikke tape over selve såret, tape så brusflaskebiten over celleplastbiten. Dette gir et luftrom over gnagsåret, og fjerner det meste av smerten ved videre vandring.

En celleplast sitteplate er fast inventar i sekken, og en liten bit av en brusflaske har jeg alltid med på tur om det er fare for gnagsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skammer meg ikke for å ha Compeed i sekken. Der var den statusen sprengt... Jeg har i det hele tatt vært opptatt av å ha siste nytt av sikkerhetsutstyr og førstehjelp med meg på alle turer. Sjelden i bruk, men jammen har det berget meg fra temmelig ubehagelige opplevelser. Det tar 3 sek. å feste en Compeed. Med utskjæring av celleplast og brusflasker får man usikre løsninger det er vanskelig å utforme i vinterfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe slikt her nei, kommer det gnagsår på ene beinet så spikker jeg et tilsvarende på andre slik at jeg ikke går skakt :D

Neida har alltid med compeed, både stift og pads. Har brukt stift en del ganger og det holder overaskende bra. Bl.a en gang jeg glemte hansker når jeg skulle ut å padle.

Men på hælen er det best å sette på en pad. Setter de på ca en times tid før jeg skal ut og gå. Synes det er like greit å sette på med en gang enn å vente til det begynner svi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier alltid å tape beina med sportstape når jeg skal på tur om sommeren, men da er det som oftest snakk om flere dager med sekk. Denn gangen skulle jeg jo bare gå noen timer på ski.

Jeg hadde et litt mindre sår på den andre helen så jeg klarte heldig vis å holde retningen når jeg skulle gå hjem.

Litt rart, men jeg syntes faktisk at gnagsåra var verre dagen etter enn da jeg fikk dem. :D

Kanskje jeg skulle sjekke mine nye Alfa Kikut BC sko om det er noe å gjøre med dem. Litt surt hvis jeg skal måtte drive å tape beina bare for en liten skitur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skulle sjekke mine nye Alfa Kikut BC sko om det er noe å gjøre med dem. Litt surt hvis jeg skal måtte drive å tape beina bare for en liten skitur.

Det må i alle fall jeg med mine Kikut sko. Jeg er på utkikk etter nye skisko for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.