Gå til innhold
  • Bli medlem

Mad River Canoe 16,7 eller Ally 16,5?


jakro

Anbefalte innlegg

Jeg skal endelig ha meg kano! Spørsmålet er imidlertid om jeg skal gå for en Mad River Journey eller en Ally 16,5? Jo mer jeg leser, jo mer forvirret blir jeg. Mange er glade i Allyen sin, mens noen anbefaler "standard" kano dersom man ikke trenger lagringsplassen eller kompaktheten en Ally representerer.

Jeg skal ha en kano til alt. Kompaktheten en Ally representerer frister, men sannheten er at kanoen for det meste vil bli brukt sammensatt på ettermiddagsturer med bikkja o.l. Samtidig vet jeg at Oppdalsfjella frister med noen flotte vann hvor Allyen kan være gull verdt. Kompaktheten ved en Ally favoriserer jo også bilfri transport.

Spørsmål:

- Samboer har padla endel, og er opptatt av å kunne sitte på knes i kanoen. Er dette mulig å en Ally?

- Leste at nyere Allyer har betydelig bedre stabilitet og stivhet enn eldre, nesten som glassfiber. Stemmer dette?

- Kan Ally fraktes sammensatt på et biltak, eller blir det for belastende/støyende på duken?

Er det noen som har vært i samme tankeprosessen, og som kan si noe om Ally er så enestående at jeg bør satse på den, eller om Mad Journey River kan være aktuell? Prismessig ser jeg at det ikke er store forskjellen nå.

Edit: I tillegg vurderes Explorer 16 og Duck Hunter 16 fra Mad River. Noen med erfaring derfra? Tipper kanoen blir brukt 80 % på vann og 20 % i elv.

Takknemlig for gode tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må først si at du har god smak når det gjelder kanoer. Alle du vurderer er meget bra!

Allyen er meget behagelig å stå på kne i. Den kan også fint transporteres på biltak så lenge hastigheten ikke er alt for høy. Du kan oppleve slitasje der kanoen ligger mot holderne. Om allyen har blitt stivere vet jeg ikke, men de nye utgavene som kom for noen år siden har bedre flattvannegenskaper enn de gamle. De er generellt blitt tyngre enn de var før. ca 5kg mer nå enn da jeg kjøpte min for ca 15 år siden. Tror dette har med vekta på presenning knyttet til miljøvennlig produksjon å gjøre?

Jeg har hatt ally selv (15fot) og har i tillegg padla 16,5 fot. Jeg har også adskillige timer i explorer og har også padle journey litt, men da i 15,7 utgaven. Så dermed føler jeg meg kompetent til å uttale meg her.

For det første ville jeg vurdert 17 fots ally i stedet for 16,5 ettersom du mest skal padla på flattvann. Raskere, mer retningsstabil og mindre utsatt for vind. Skal du bære langt er svaret uten tvil ally. Er det god sti eller en grusvei inn til vanna du skal besøke er tralla løsningen. Da spiller det ikke så stor rolle hva slags kano du har.

Lett å reparere er et argument som ofte brukes om ally. Og bra er det, for den får mye lettere skader enn de andre du vurderer. Min ser ut som et lappeteppe.. Kompisen min sin mad river er like hel til tross for at den er mer brukt enn min ally.

Jeg ville først bestemt meg for om jeg har behov for å bære langt eller for å kunne pakke bort kanoen eller ta den med på buss e.l. Skal du transportere den langt er også sammenleggbar et pluss ettersom drivstoff-forbruket øker kraftig med kano på taket. Peker dette på ally velger du ally (eller pakboat). Er ikke disse tinga viktig er det ingen grunn til å velge sammenleggbar.

Når det gjelder explorer kontra journey er nok journey litt mer stabil, mens explorer er litt raskere. Den første er nok hakket bedre til nybegynnere, mens mer erfarne padlere nok vil velge explorer. Her er størrelsen også et moment. Med 2 sekker og bikkje vil det sannsynligvis sette pris på de ekstra cm journeyen har. Spesielt hvis bikkja er stor. Urolig bikkje i allykano kan forøvrig kjennes ganske ustødig. Husker det gynga bra da malamuten min fikk se en elg som kryssa elva rett forut! Og når jeg har vært sammen med uvante padlere har de ofte blitt litt nervøse når bikkja ønsker å flytte på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en veldig kompetent tilbakemelding! Mange av favorittvanna mine er (dessverre) nær vei/sti, så lange bæringer blir det lite av. Det kan derfor virke som at jeg får kano for pengene, og en kano som passer mitt bruk bedre ved å velge Mad River. Takk for gode tilbakemeldinger vedr Journey/Explorer. Bikkja er ei lita vorstehtispe så hun er plassvennlig. Ser at Duck Hunter er bygget på Explorer-skroget, og synes den er en veldig pen kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duck hunter er meget pen ja. Ettersom skroget er som på explorer bør den være god også! Når favorittvanna ligger nært vei ville jeg klart valgt en mad river e.l. Og med ei tralle er det jo ikke noe problem å frakte med seg en kano på låste bomveier heller. Du har vel noen slike i Oppdalsområdet også så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare for Ally selv. Har en 16,5.

Padle knestående

Det går veldig fint, er og mykt for knærne pga flytematta i bunn. Setene som leveres med de siste årene kan tiltet så kan støtter rompa mot det.

En fordel med Ally er at den føles lunere i bunn pga flytematta når man padler i kjølig vann.

DR modellen er dog ganske brede så for korte personer kan det virke litt langt ut over ripa. Det vil jo dog gjelde alle kanoer som er brede.

Jeg padler min knestående en del.

17 er mer retningstabil og går raskere i vannet enn 16,5. 16,5 er lettere å manøvre pga mer spring. Det er hendig i elv. Den er og noen bredere så den tåler vel litt mer last.

Viktig å laste de ganske jevnt og litt mer vekt bak midten enn foran, ellers kan den skjene litt.

En fordel med Ally er at den flexer litt både i bølger og over stein. Padle på Fjorda i sommer og da var det noen med fast kano som kjørte seg fast på en stein. Vi som padlet Ally kjørte over siden den bøyde seg litt opp der steinen passert. Dog skal man ikke kjøre over alt av stein alikvel, noen er skarpe.

Jeg har hatt min nå 3 sesonger, har ikke hatt behov for å reparere noe enda. Jeg monterte en forsterkningsstripe midt under da den var ny.

Normalt er det 2 voksne og 1-2 hunder i den og baggasje.

Jeg setter pris på at den er lett å bære samt at den er enkel å lagre og tranportere. Har en litt høy takboks som det går i. Har dog flyttet duk og seter i separat bag. Både for å få det i takboks samt at det er lettere å bære opp og ned av kjelleren.

Har ikke hatt den oppslått på taket av bilen selv. Tror at man da ikke skal kjøre for fort og heller ikke over lange strekninger. Viktig å få den helt rett på taket så den ikke blir vindskjev.

Så langt har hvertfall Ally fungert supert til mitt bruk. Skulle jeg derimot hatt et vann rett ved hytta eller slikt hadde jeg nok kjøpt en fast kano.

Merker og at de er raskere enn min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar! Det ser ut til at det blir en Mad River Duck Hunter 16 :)

Til alle som måtte være i modus for å investere i kano: Vinteren er en god tid å kjøpe på. Aktiv Fritid har 30 % rabatt på alle kanoer unntatt Ally, og Jaktfall.no skal ha 11 990,- for Ally 16,5 DR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Takker for gode svar! Det ser ut til at det blir en Mad River Duck Hunter 16 :shock:

Til alle som måtte være i modus for å investere i kano: Vinteren er en god tid å kjøpe på. Aktiv Fritid har 30 % rabatt på alle kanoer unntatt Ally, og Jaktfall.no skal ha 11 990,- for Ally 16,5 DR.

Høres ut som et godt valg. Har en Mad River TT Explorer 14 som jeg er godt fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.