Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på langs på sykkel!


aadriian

Anbefalte innlegg

Jeg skal sykle Norge på langs i sommer, og lurer på om det er noen av dere her som har gjort dette før. Vil gjerne høre litt om erfaringer dere har gjort dere, og tar gjerne imot tips. Er nå i planleggingsfasen med henhold til pakking, rutevalg, utstyr og sponsing.

Har et budskap med denne turen jeg skal prøve å få fram før avreise og underveis på turen.

Jeg har nemlig Tourettes syndrom, og skal sykle til inntekt for Tourettes-foreningen. Vil få fram med denne turen hva Tourettes faktisk er, og hvordan man blir påvirket av det. Er faktisk ikke så veldig mange som vet det. Skal vise at enda man har en sykdom som hemmer en, er det INGENTING som hindrer en i å komme seg ut og faktisk gjøre noe til gangs med livet sitt. Man kan også sette seg store mål, slik som jeg har gjort.

Dette sier jeg siden jeg vet at en god del med Tourettes faktisk lukker seg inne og ikke er åpen om sykdommen sin.

Den beste medisin er faktisk og komme seg ut blant folk, å være åpen!

Har en nettside under oppseiling til turen, hvor folk kan følge meg fram til turen, og også underveis. Her skal jeg også følge treningen min fra dag til dag, skrive om fremgangen i planleggingen og ideene jeg får underveis til gjennomføring på turen. Blir også å skrive en del om Tourettes her, og opplyse hva det faktisk er.

Så om noen har tips til gjennomføring av turen min og tips som kan hjelpe under planleggingen, tar jeg dette imot med glede.

Hvordan kan jeg få flest mulig opptatt av av budskapet mitt, og hvordan skal jeg nå ut til folk?

Kom med alt av forslag dere har, og DITT synspunkt på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

Da er jeg snart i mål med planlegging, og jobber nå med og få alt utstyr på plass.

Sliter en del med valg av pc/nettbrett til og ha med på turen. Trenger at det eventuelt tåler litt fukt, og at det er gjerrig på energi/strøm.

Dette pga jeg blir å bruke solcellepanel til å lade mobil og pc under turen.

Har forøvrig bestilt meg en Sony Ericsson Xperia Active som telefon under turen, nettopp på grunn av at den tåler fukt og er vanntett.

Har du forslag til pc/nettbrett jeg kan bruke til turen, eventuelt erfaring fra bruk under turer du har vært på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sitter og leser bloggen din med stor interresse! Reiste selv med sykkel og hund langs kysten Lindeses-Nordkapp i 2010, og det du beskriver om dårlig skilting langs sykkelveier kjenner jeg godt igjen. Samme ang. dårlig vær, lite søvn, og manglende motivasjon deler av turen. Når reiste jo jeg på en annen måte fordi jeg reiste sammen hunden (sykkelen ble trillet veldig mye, for å spare hunden), men det du skriver kunne like gjerne vært skrevet av meg selv.

Jeg slapp riktig nok problemer med kondens i teltet, men det skyldes nok at jeg brukte en liten lavvu fram til Alta (ville teste hvordan et slikt telt fungerte på en slik tur), der det ble byttet ut med Bergans Compact 2, som også fungerte glimrende. Til tross for lavvu uten bunn og myggnetting slapp jeg problemer med mygg og knott. Fyring med primus i lavvu er også fine greier, og man har mulighet til å bruke bål. I Bergansteltet var det jo både bunn og myggnetting, så selv om teltet er mindre og atskillig trangere hadde jeg gode luftingsmuligheter, noe det ser ut til at du manglet i teltet ditt.

Min erfaring er at på så lange sykketurer er konfort viktigere enn lettest mulig bagasje. Altså: Et telt som er stort nok til å bevege seg i, samt gode luftemuligheter (myggnetting m.m.). Det nytter lite å reise lett dersom man ikke får nødvendig hvile. Da blir selv tannbørsten til slutt i tyngste laget. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.