Gå til innhold
  • Bli medlem

Et enkelt pørsmål om teltlykter drevet av gass.


opas

Anbefalte innlegg

Jeg har til nå brukt hodelykt som teltlys og det funker som regel greit , men litt stusselig :-) Har lyst på noe som lyser bedre og mer rundtlysende.

Disse gasslyktene har jeg faktisk aldri prøvd og derfor et litt grønnskolling spørsmål.

Hvordan er sikkerheten til disse gaslyktene som også varmer inne i teltet hvis man sovner fra ? Bør man være på vakt på lik linje med fyring med kjøkken i teltet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kort og greit. JA Ikke sov og brenn noe samtidig. Det er det eneste korrekte svaret.

Normalt sett så er de veldig trygge men man veit aldri når det skulle skje noe. Det holder jo at den velter så....... Det eneste jeg til nød kan kalle trygt å sove i fra er en ovn med pipe. Og Heatpal skal det mye til før det skjer noe galt med. Men å si at det er 100% trygt kan jeg ikke gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er sikkerheten til disse gaslyktene som også varmer inne i teltet hvis man sovner fra ? Bør man være på vakt på lik linje med fyring med kjøkken i teltet ?

Svaret på dette er et enkelt og greit; ja, man må passe på.

Har erfaring med Primus micron lantern, gir godt lys samt bra varmeeffekt.

Ta en titt på disse omtalene:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=91408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gasslykter er også brannfarlige, og jeg vil fraråde å sovne fra en slik en. Både brannfare og muligheten for kullosforgiftning er gode grunner til å holde seg våken. Men det er jo gjerne godt lys i en slik lykt. Bakdelen er at det går med den del gass, mens fordelen er at det varmer i motsetning til en ledlampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for gode svar , virkelig kjekt å være på dette forumet :? Det var vel som jeg fryktet ja , får bare passe på lykten. Det er jo sikkert en fin lyd av disse lyktene slik at det er lett å duppe av etter en lang dag i fjellet , kjenner det nesten på meg selv her jeg sitter i stuen :-) Får nesten lyst til å sove bare ved tanken på lyden :)

Blir vel å veie litt for og i mot i forhold til LED lykt , vekt , forbruk , batterier osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik gasslykt selv men bruker den ikke så mye. Er jo primært om vintern man trenger litt ekstra lys men da virker ikke gass så bra.

En annen ting er at glødenett tåler lite vibrasjoner så en må skifte nett ganske ofte.

De lager ikke så mye lyd så sikkert fort å sovne fra en slik etter en lang dag.

Så har jo og verden blitt annerledes etter det begynte komme led-lykter med bra lysstyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes gasslykt er en god idé. I praksis er disse glødelyktene for gassboks dyr i drift og vanskelig å bruke om vinteren der lampens varmeutvikling egentlig kommer til sin rett. Glødenettet er mulig å bevare ved normal, skånsom handtering. Ta med ekstra glødenett uansett og forvarm denne utendørs.

Jeg har selv brukt gasslykter mye, men bare i varmt vær. Opplevd flere ganger at lykta slukker med en masse butan værende igjen i boksen ved bruk i 10 varmegrader eller kaldere.

Som alternativ til Primus Micro Lantern og Kovea Observer og sånn, bør lykter for flytende drivstoff vurderes.

Enkelt, billig og driftsikkert alternativ på renset bensin er Coleman Compact 226. Nettopp kjøpt en slik og er svært fornøyd. Liten og lett. Gressklipperbensin fra Fellesskjøpet koster omlag 35 kroner pr. liter (Lokal pris 32 kroner)

For langtidsdrift, blir kostnadene viktige. Jeg fyrer derfor mye på Vapalux M1B og Petromax, begge store og lyssterke parafinlykter. Drevet på Shell Premium blir literprisen ca 12 kroner. Renere alternativ er Shellsol D60 til omlag 17 kroner pr. liter. Tennvæske er mulig ved temperaturer høyere enn 15-20 minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.