Gå til innhold
  • Bli medlem

Trollsteinshøin 26.03.05 - ikke bare snaufjell!


eaa

Anbefalte innlegg

Tung start
Jeg har en stund tygget på en tur til Trollsteinshømassivet nord for Glittertind. For en gangs skyld hadde jeg i år fri hele påsken, og hadde tenkt å ta turen tidlig i uka. Men så tråkket jeg skikkelig over med høyre ankel fredag før påsken, så jeg måtte pent drøye noen dager. Påskeværet var stadig like bra som værmeldingen lovte, så på påskeaften (lørdag) fór jeg endelig av sted kl. 0230 som vanlig. Jeg hadde snakket med Spiterstulen dagen før, og de sa at det fantes parkeringsmuligheter langs vegen inn Visdalen.

Jeg fant en slik ved brua over Gokra, og satset på å gå derfra opp den bratte skogslia til Gokkeroksle. Jeg parkerte der kl. 0650, og det første jeg hørte når jeg åpnet bildøra, var ei ringdue som sang oppi furuskogen. Så var våren også kommet hit opp (760 moh)… Og det fikk jeg til gangs merke opp lia. Det var 3 cm skare, og en meter med sukkerløs snø under. Denne bar intet, så jeg sank djupt nedi. Skia kunne ikke skyves innunder skaren, for da fikk jeg ikke tuppene opp igjen. Et stempelliknende ganglag var løsningen, og jeg måtte prøve å holde skituppa noenlunde oppå skaren. Når da bakskia sank 40-60 cm nedi, så sto jo skia dobbelt så bratt som terrenget. Dette var anstrengende, for lia er jammenmeg bratt nok som den er! Videre ligger noen gransnar tette som piazawa-koster langs lia, og sjølsagt går skogen ekstra høgt her i den varmekjære vesthellinga… Jeg brukte nesten 2 timer bare for å nå snaufjellet her!

Rypeland
Endelig nådde jeg så snaua, og der ble forholdene umiddelbart perfekte! Litt lite snø ytterst på Gokkeroksle, men dette rettet seg snart. Og jeg vasset i ryper, både li- og fjellrype. De fløy omkring meg over alt, og det kaklet og skarret over alle hauger. Jeg så nok 50 ryper på de første 1,5 km oppover snaua. Og sola skant, det var direkte varmt, og fullstendig klapp vindstille. Herliiig! Jeg så nå oppover den digre høyderyggen som Gokkeroksle danner, og 7 km der framme lyste dagens første mål under himmelen, Trollsteinshø N/2201. Ryggen er drøy, men jeg brakk den opp med et par små pauser. Det lå et perlet vannlag oppå snøen, og sola bakte mens jeg sakte vant høyde. Det må ha vært 15 varmegrader, så man ble jo litt tørst innimellom… Vannlaget ble ikke borte før oppunder 1800 moh. Sør for meg glinset viddene mot Smuigjelsholet, og bakenfor reiste Glittertind seg stolt og diger i sola.

Stemmer
Omsider dukket en liten hvit varde opp mot horisonten, og dagens første topp, Trollsteinshø N/2201, var nådd. Jeg gildret opp mobilen i stavhempa, og tok et bilde med selvutløser, av meg selv stående oppå varden. Dette for å erte opp fjellkamerater som måtte befinne seg hjemme i finværet… Det var tid for en matbit. Sittende ved varden hører jeg plutselig stemmer, men ingen er å se. Et par minutter senere høres de igjen, og enda noe senere kommer to jenter gående opp mot toppen fra sør. Det viste seg å være Oslodamer på påsketur, og de hadde gjort en imponerende runde, med 23 kilos sekker, og ligget i telt halve Jotunheimen rundt. Nå kom de fra siste leir ved Grotbreahesten/2018 innunder Glittertind. De skulle gå ned igjen til bilen ved Solegga nord for Kvitingskjølen, og så hjem. Tøffe damer dette!

Toppimellom
Etter rasten dro jeg videre øst til Trollsteinshø Ø/2090. Denne var merkelig nok nesten snøbar, så jeg gikk på bena de siste flate 400 metrene mot varden øst på ryggen. Denne ryggen har også en jamnhøg ”Lion King-aktig” topp i vestenden, som stuper tvert 300 hm ned i Finnhalsen - se bilde. Men det er nok under 10 m PF mellom disse, så jeg tviler på at dette er to selvstendige topper. Flott utsikt SØ mot Stornubben og Nautgardstind her oppe. Derfra gikk ruta tilbake på fint føre, i sørøstsida på N/2201 ut til S/2161. Der var det både harespor og haremøkk! Obligatorisk landskapsfotografering, og på’n igjen vestover mot Gråhøe/2154. Fra denne skulle jeg nå til Svartholshøe/2067. For å unngå bratta, måtte jeg da først noe videre vestover, for så å snu og slippe meg ned på bandet i Svartholsglupen/1854. Derfra oppover igjen i snøfattig stenur til toppen. Mens jeg står og myser 50 hm under toppen, kommer en diger kongeørn seilende ut fra himmelranda, ror med langsomme tunge vingeslag over hue på meg, og seiler nordlig tvers over Svartholsglupen i retning toppene jeg kom fra. Himmel så lettvint! Hadde man bare hatt vinger… Fra Svartholshøe/2067 gjenstår nå kun dagens sjette og siste totusenmetring - Trollsteinsrundhø/2170. Et noe misvisende navn synes jeg, idet denne sukkertoppen er adskillig spissere enn alle de andre jeg hadde vært på til da. Herfra er max utsikt inn i Grotbrean og nordstupene på Glittertind. Praktfullt! Også her var det dyrepor ved varden, røyskatt denne gangen!

Helikoptertrafikk
Det lakket nå mot kveld, men jeg hadde jo ikke akkurat stresset heller. Stående der oppe på Trollsteinsrundhøe/2170, hører jeg fjerne stemmer i retning Glittertind / Austre Glittertindoksle. Det er klokkestilt, og brebotnene fungerer som de reneste paraboler, og kaster lyden langt. Men jeg kan ikke se noen. Nesten hele dagen hadde jeg observert helikoptre i skytteltrafikk over breen rundt Glittertind / Austre Glittertindoksle. Både røde og hvite sådane, sannsynligvis både ambulanse og politi. ”Hmmm - øvelse kan hende, de skal nok overnatte her oppe.”, tenker jeg. Men det viste seg å være mer reelt enn som så. Senere leser jeg i avisene at en person hadde falt 17 m ned i en bresprekk deroppe!

Sola nærmer seg nå horisonten over Hestbrepiggene, og i motsatt retning hildrer Rondane lyserødt i avdagslyset mot øst.

Tung start - og enda verre avslutning
Så gjenstår kun nedfarten hjemover til bilen, 8 km og 1400 hm fall. Av med fellene, og på perfekt føre med 10 cm sukkersnø på fast underlag, suser jeg i solnedgangen over ubrutte snøflater uten en sten, ut langs hele Smiugjelsoksle nordvestover mot Visdalen. Planen var å gå ned lia fra enden av Smiugjelsoksle, langs Smiugjela. Dette for å få kortere skaustrekning ned igjen, enn ved å følge traseen jeg basket med under oppstigningen mot Gokkeroksle. Jeg visste at lia var brattere her, men det viste seg også å være pinntett bjørkekratt, og lenger nede like tett furuskau, med småskrenter og stenur i søkkløs djupsnø. Jeg måtte av med skia idet jeg nådde bjørka. Med disse på sekken, begynte jeg å gå på bena utover i djupsnøen. Etter dagens varme i solhellinga, gikk jeg rett til bunns, ofte til oppå magen. Stavene ble jo da altfor lange, så jeg måtte holde i disse omtrent midt nedpå. Med skia fastbundet på sekken, stakk disse ned til legghøyde, og pløyde derfor djupt i snøen bak meg, både fordi landskapet var styggbratt, og fordi jeg sjøl gikk med snø til skrevs. Samtidig satt jo skituppa fast i enhver fordømt kvist over hue meg. En gang tok jeg faktisk salto utover en liten pynt, fordi jeg gikk tvers gjennom kantskavla i djupsnøen, samtidig som sekk/ski slo nedi og løftet meg bakfra! Fra landingshølet kom jeg nesten ikke opp att, to rykk med benet, og det var som å sitte faststøpt i glass… Søkkvåt av både kramsnø og svette, sto jeg til skrevs i snøen i mørket nedi furuskauen, og stirret opp på to bleke stjerner, som blunket stumt gjennom et høl i grentaket loddrett over hue på meg… Vágt kunne jeg ane Smiugjela klukke under isen i juvet et sted til høyre for meg. Ellers stappmørkt og totalt stille… Da spurte jeg høgt meg sjøl: ”Hva i helsike er det du driver med!? Du kan da ikke være helt vettug…” Så også nedatt gjennom skauen brukte jeg nær 2 timer ned til vegen - på skarve 800 meter og 400 hm! Endelig nede kjørte jeg på spik holke i vegen de snaue 2 kilometrene nordover til bilen på … 30 sekunder! (virket i hvert fall slik). Det gikk så det hvinte om øra! Jeg var ved bilen igjen etter 14 timer, hvorav 3,5 - 4 timer var brukt i skauen! Seks totusenmetringer var unngjort, ca. 24 km og 2100 hm. Og da var det godt å ha tørt tøy i bilen!

Men ble jeg lei av strevet? NOPE! Det er som med militæret - etterpå er det bare moro!

post-51-133474389899_thumb.jpg

post-51-133474389906_thumb.jpg

post-51-13347438991_thumb.jpg

post-51-133474389916_thumb.jpg

post-51-133474389921_thumb.jpg

post-51-133474389926_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nydelige bilder eaa! Jeg har, også som deg, tygget på denne turen en stund, men har foreløpig ikke tygget ferdig. Ruta du gikk opp har jeg vurdert å gå tidlig på sommeren når lia du basket i løssnø og buskas har blitt bar. Kanskje blir det i juni i år? :wink:

Utfra din beskrivelse dropper jeg nok tanken om å gå denne ruta som vårskitur. Det virket ikke som skiene gjorde så mye nytte i den bratte skogslia akkurat. Høres mer behagelig ut å snøre på fjellskoa og kun ha buskas og trær å kjempe mot. 8) Eller ta turen fra østsiden, fra Veodalen? Da blir høydemetrene langt færre. Jeg får tygge videre...

Ihvertfall en solid tur med de forholdene du hadde eaa! Kan tenke meg belønningen var stor når du nådde opp på ryggen og videre oppe kunne seile rundt på de runde høene i det været. Da er det verdt slitet! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbausende lite snø å se øst for Trollsteinhø.

Ja, pussig dette. Toppene er jo nær jamnhøge, og nærmeste naboer. Men Trollstenshø Austre skilte seg helt ut fra resten. Vedlegger et bilde fra østre varden på Trollstenshø Austre/2090, sett tilbake mot N/2201. Se bare på forskjellen her! Kvitvola bakenfor til venstre er mitt neste mål - S/2161. Og ja, først oppe gjennom skauen, så var dette en aldeles herlig dag!!

post-51-133474389934_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rare skiføret på 2090-toppen nei! Er du glad i skia dine trasker du til fots der ja.

Vedr. det siste bildet du la ut eaa:

Helt ute til høyre stikker det opp en liten svart pigg. Er det en varde/stor stein på østre Trollsteinhøe, eller er det noe lenger bak, i forbindelse med fjellet bakenfor (2201-toppen) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. det siste bildet du la ut eaa:

Helt ute til høyre stikker det opp en liten svart pigg. Er det en varde/stor stein på østre Trollsteinhøe, eller er det noe lenger bak, i forbindelse med fjellet bakenfor (2201-toppen) :wink:

Dette er en liten pigg langs stupkanten på Trollsteinshøe N/2201. Jeg tviler på at den har PF>10m, uten at jeg har vurdert den noe nærmere. Legger ved et litt større bilde av østveggen på N/2201 for nærmere betraktning...

post-51-133474389941_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, også som deg, tygget på denne turen en stund, men har foreløpig ikke tygget ferdig.

Tygg litt på varianten fra Veodalen om somren, du Nils, når hele Trollstienkvolven er fullt av blåklokker og myrull. Kanskje med teltovernatting ved et av vannene der. Nyyyydelig!

Om vinteren er jo alt bare blått, svart og hvitt uansett hvor man går i fjellet (bortsett fra solopp- og -nedgangene, da :wink:) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

strålende turbeskrivelse, eaa.

Har tenkt på tur i området selv, men *uten* start fra Gokra... har nemlig bakset meg ned der før med tung oppakning, ski på sekken og meget bannskap... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tygg litt på varianten fra Veodalen om somren, du Nils, når hele Trollstienkvolven er fullt av blåklokker og myrull. Kanskje med teltovernatting ved et av vannene der. Nyyyydelig!

Om vinteren er jo alt bare blått, svart og hvitt uansett hvor man går i fjellet (bortsett fra solopp- og -nedgangene, da :wink:) ...

Høres meget fristende ut det Julia, og ta turen dit på sommeren! Det er nok det jeg har mest lyst til. Er mye mer kos på den tiden av året, med mer farger og liv i naturen. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

EEA,

Artig å se deg også i Fjellforum. Tidligere har vi utvekslet på digit.no. Du gir turbeskrivelser som skaper ønske om å være med, og bildene er svært informative for turplanlegging. Hvordan tok den forstuede ankelen strabatsene?

Mvh. GunnarF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se deg også i Fjellforum. Tidligere har vi utvekslet på digit.no. Du gir turbeskrivelser som skaper ønske om å være med, og bildene er svært informative for turplanlegging. Hvordan tok den forstuede ankelen strabatsene?Mvh. GunnarF.

Nei, hei Gunnar! Jo takk, det høres sikkert fristende ut med Visdalsliene ja... :!:

Du mente vel Foto.no? Går litt i rykk og napp med meg der. Men bildene du ser her er tatt med min nye Olympus E-1, oppsatt med Zuiko Digitals 14-54/2.8-3.5 (tilsv. 28-108) og 40-150/3.5-4.5 (80-300). Så da mangler jeg kun ei glugge, nemlig 7-14/4.0 (14-28 ) som kommer i mai. Men den er styggdyr, så da må jeg sette opp pokerfjeset og underslå noe fra husholdningen først... :) Dette er vel i praksis den første ordentlige turen med kameraet, så jeg prøver meg foreløpig litt fram med eksponeringstoleranser, korreksjoner, innstillinger mm. Men det er en nytelse å bruke, og tegner meget lovende! Tok drøyt 70 bilder på denne turen.

Hva gjelder den gule/grønne/lilla ankelen gikk det forbløffende bra. Verst var å gå med skia så bratt i løssnøen opp i starten. Jeg mangler nemlig leddbånd i høyre ankel. Disse er revet tvers av før, og ligger i en fastgrodd klyse mot fotsåla et sted. Derfor er sener/muskler trent for å "erstatte" båndene. Men når jeg da først tråkker over, så skjer det ufattelig brått, og det er ikke lenger noe som stopper overtråkket, så ankelen ruller nesten helt rundt (AUUU!!).

Takker samtidig dere andre for positive meldinger også 8) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flott turbeskrivelse Erik. Du klarer å skrive like innlevende som du forteller det.

Husker du hva jeg sa til deg før påskeferien?? "Ikke send meg MMS fra Jotunheimen siden jeg ikke kommer meg utenfor døra i påsken." Tror du glemte deg :)

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en herlig tur, eaa! Slitsom men herlig :wink: Ser ut til at sesongen for vårskiturer allerede er på hell, i alle fall i lavereliggende strøk... Kanskje greiere å ta seg opp lia nærmere Spiterstulen..?

Dette er en liten pigg langs stupkanten på Trollsteinshøe N/2201. Jeg tviler på at den har PF>10m, uten at jeg har vurdert den noe nærmere.

Denne lille piggen står på kandidatlista, se 10m-prosjektet på nfo2000m.no. Jeg har kun sett den fra eggen mellom Austre og Nørdre, men Espen M. Andersen har vært borte og kikket nærmere på den. Ingen målinger utført enda, så hvem vet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du hva jeg sa til deg før påskeferien?? "Ikke send meg MMS fra Jotunheimen siden jeg ikke kommer meg utenfor døra i påsken." Tror du glemte deg :wink: Roger

Hehe, du kunne jo tro det :) Må jo erte deg opp litt, så du snart slenger deg med att!

Jeg blir jo snart halvrar av bare å snakke med meg sjøl oppi der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.