Gå til innhold
  • Bli medlem

Arc´theryx Theta SV Jacket. Ikke akkurat en positiv overraskelse


Fiskern

Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderte tidligere å kjøpe en av toppmodellene blant skalljakkene til Haglöfs, men pga litt ventetid etc ble det til at jeg kjøpte ArcTheryx sin Theta SV i steden. Kjøpet ble gjennomført i begynnelsen av oktober i 2011.

På tur sist lørdag la jeg merke til at innerstoffet laminert til Gore-texen hadde blitt slitt av på et fyrstikkeske-stort område på ene siden og litt mindre på andre siden. Disse områdene var plassert ved nyrene og der hvor utløpet for selene på min Lowe Alpine Ice Light Pant er. Selene er festet i en plastspenne/hempe. Denne buksen kjøpte jeg i 2005 og har utallige turer med den i kombinasjon med andre Gore-tex-jakker (Norrøna Falketind (2-lags), Trollveggen (bygd opp slik som Thetaen) samt sekk. Det er ikke tegn til slitasje på samme sted for disse jakkene.

Jeg gikk til butikken for reklamasjon og tenkte at dette skal en jakke til 5500,-NOK tåle etter kun 5-6 skikkelige fjellturer på 3 måneder samt daglig bruk til fra jobb.

Men svaret fra ArcTheryx (deres representanter i Norge) overrasket meg. Dette er ikke en reklamasjonssak. Jakken tåler ikke denne bruken i kombinasjon med sekk, som øker slitasjen. ArcTheryx mente at det var leit at jakken var blitt slitt og kunne ta kostnadene med reparasjon hos Gore-tex-service.

Hva skal man forvente av et plagg av denne typen og hvilken service må man forvente å få? På produsentens hjemmesider står det at dette er plagg som virkelig tåler en støyt.

Jeg hadde tenkt å kjøpe en av buksene til ArcTheryx, men nå er jeg jammen ikke sikker på om det er verd pengene?

Hilsen en missfornøyd ArcTheryx-kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk/viewNG?section=hva_kan_du_kreve_av_varen#hva_kan_du_kreve_av_varen

Juridik är inte alltid lätt. Min personliga åsikt är att du har rätt att klaga på varan och att det är fel på den. Å andra sidan så kan ju butiken där du köpt den svara med att javisst, du får lämna in den så reparera vi den. Jag hade själv tagit den lösning. Om du får en ny jacka? Så är det troligt att även den få samma slitage efter en tid....

Du har fått ett förslag att kontakta tillverkaren direkt. Om du ändå inte blir nöjd och känner att du vill gå vidare så för du väl fundera på att skicka in en klage till Forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sagt at det var reklamasjonsgrunn da slitasjen tydeligvis har kommet for fort i forhold til hva man kan forvente. Når det er sagt så er det vel fortsatt slik at produsent kan velge å reparere varen? Tidligere har det i hvert fall vært slik at man ikke har krav på helt nytt produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sagt at det var reklamasjonsgrunn da slitasjen tydeligvis har kommet for fort i forhold til hva man kan forvente. Når det er sagt så er det vel fortsatt slik at produsent kan velge å reparere varen? Tidligere har det i hvert fall vært slik at man ikke har krav på helt nytt produkt.

Jo da, de har valgt å reparere varen. Etter regelene og helt greit og i forhold til at reparasjon, forsterkning etc ikke innvirker på jakkens egenskaper når det gjelder fukttransport og vanntetthet.

Jeg skrev mail til produsenten og spurte hva de mente. Deres service team sendte en beklagelse og melding om at dette ikke skal skje og at den skal tåle den typen bruk. Jeg fikk tilsendt "retur autorisasjonsnummer" slik at jakken kan byttes. Helt flott egentlig. Deres representanter i Norge er ikke av samme oppfatningen. Jakken sendes derfor til reparasjon i steden. Sikkert greit det også.

Hva er så problemet da? Egentlig ikke så mye. Jeg er bare svært skuffet over kvaliteten. En naturlig respons mener jeg, når man hører så mye positivt og betaler såpass mye for at det skal tåle normal til tøff fjellbruk. Eller er det slik at denne typen jakker passer best til bruk i byen?

Jeg blir uten jakke noen dager, noe som skal gå greit.

God helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så problemet da? Egentlig ikke så mye. Jeg er bare svært skuffet over kvaliteten. En naturlig respons mener jeg, når man hører så mye positivt og betaler såpass mye for at det skal tåle normal til tøff fjellbruk. Eller er det slik at denne typen jakker passer best til bruk i byen?

Jeg har ikke det inntrykket av plaggene jeg har fra Arc'teryx, synes slitestyrken er som forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så problemet da? Egentlig ikke så mye. Jeg er bare svært skuffet over kvaliteten. En naturlig respons mener jeg, når man hører så mye positivt og betaler såpass mye for at det skal tåle normal til tøff fjellbruk.

Jag tycker att din reaktion är naturlig. Tycker att det är anmärkningsvärt att tillverkaren säger att du skall få en ny jacka men att man i Norge säger att den blir lagad. Trodde att generalagent följde vad tillverkaren säger?

Tillverkaren säger i sin marknadsföring att detta är deras topp of the line, byggd för röff bruk, säker att använda när vädret går från dåligt till miserabelt. Priset är något av det svettigaste som finns! Trots att den är tillverkad i Kina...

Det kanske behövs någon motvikt till alla positiva omdömmen som finns? Exempelvis här eller på svenska utsidan eller trailspace.com eller en kort film på youtube? Jag har i alla fall tagit till min det du upplevt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuffende av Arcteryx. Jeg synes de resignerer. Er som å si; nei, hos oss kan du ikke forvente slitesterke klær.

Overraskende at en såpass populær produsent ikke koster på deg en ny jakke. I stedet velger de å fremstå som en lite serviceorientert bedrift med klær som ikke er ment å tåle normal turbruk. Dårlig PR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.