Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Bygdin 3 eller Helsport ringstind light 2


furuoglyng

Anbefalte innlegg

Hallo jeg har et Helsport Bygdin 3 telt, og lurer på om jeg kanskje heller burde kjøpe meg en ringstind light 2 istedet. Jeg ønsker å dra alene en 10 dagers tur med forflyttninger. Jeg ønsker helst å oppbevare sekk og utstyr + ha matlaging inni et fortelt, men vet ikke helt. Hva er mer praktisk å gjøre til en slik tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bygdin 3 har jo et herlig fortelt...(? ikke sett irl)

Har selv ringstind light 2...

Du vil jo få mindre plass i teltet og et svært lite fortelt, men nesten halve volumet og vekta i sekken med ringstind...

Skal du forflytte deg hver dag uten hviledager så ringstind...

skal du ha hviledager å føle at du bor i teltet så bygdin...?

Har også 3pers. telt jeg brukte før, men er aaalt for stort og tungt for soloturer...

Edit : På turene i år tar jeg med meg en 4x3 tarp sammen med ringstind (uansett hvilket telt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har både Bygdin og Ringstind Light II. Bygdin kjøpte jeg for en del år siden, og har mange flotte turer i. Ringstind Light II kjøpte jeg i juni 2011, og har dermed ikke så mye erfaring med det. Har vel kanskje 20 netter i det.

Bygdin kommer jeg nå til å bruke på turer gjennom vinterhalvåret, enten på soloturer eller med èn turkamerat. Et praktisk og solid 3-mannstelt med veldig romslig fortelt for graving av snøgrop og etablering av benk til matlaging. Vil også bruke Bygdin på sommerturer om vi er to mann.

Ringstind Light II har jeg testet på vintertur. Fungerte helt ok! Men jeg savnet muligheten for snøgrop og arbeidsbenk som man har med Bygdin. RL II kommer jeg til å bruke på sommerturer hvor jeg enten er alene eller har med hund. Et betydelig lettere og mindre volumiøst telt å ha i sekken.

En annen ting med Ringstind Light II er at det er utrolig enkelt å sette opp. Kun èn stang.

Kan bare anbefale Ringstind Light II, men hver telt til sitt bruk! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker ringstind light 2 til vår, høst og sommer når jeg drar alene. Jeg kombinerer det så å si alltid med en lett tarp. Kombinert med tarp trenger jeg ikke like stort fortelt selv om d pøser ned med regn. Forteltet funker fint også alene, men er jo ikke i nærheten av å størrelsen til teltet du har. Med 2 personers versjonen har du jo også grei plass inni innerteltet til litt ting osv.. vurderer selv å skifte til ringstind superlight 1persons siden jeg alltid har tarp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kombinerer det så å si alltid med en lett tarp. Kombinert med tarp trenger jeg ikke like stort fortelt selv om d pøser ned med regn..

Har du noen bilder av hvordan du slår opp tarpen? Har nylig kjøpt en Red Fox PU-1 tarp PÅ 3X3 meter som jeg ikke har fått brukt enda. Tar gjerne imot idèer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle bildene ligger på ekstern harddisk i en annen by, så litt vanskelig :) men er det trær er jo mulighetene uendelige. Pleie å trekke duken så den er festet litt høyere på midten og skråner litt mot begge sider om det kun er beskyttelse for lett regn og sol. Vel å merke at de to skråsidene vender til høyre og venstre for camp plassen, så ikke alt vannet renner ned der jeg går "ut og inn" eller ned på teltet jeg setter i ved motsatt ende av duken.

Disse er ikke mine bilder men samme måte:

http://outsideforever.com/wp-content/uploads/2009/01/nylontarpsetup.jpg

http://www.friluftsnett.net/images/diy-tarp-ferdig.jpg

Til litt mer le er det jo deilig å sette hele tarpen på skrå mot bakken, enten helt ned eller bare delvis så den tar av litt for vind of regn som kommer med vinden. På høyfjellet med mest svak og lav dvergbjørk setter jeg den som oftest fra tre og ned i bakken som et skråtak.

Ikke sikker på hvor mange fester til barduner du har på din, men for å feste på min måte trenger du i alle fall i alle hjørner og på minst to av langsidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt og inspirerende innspill! Ser fram til å teste ut kombinasjonen telt/tarp når våren og sommeren kommer. Var med en kompis på fisketur i Nord-Troms i 2009, hvor vi kun brukte hans Hilleberg-tarp på 3x4 meter. Da slo vi den opp skrått fra bakken, slik du beskriver. Ene natta, hvor vi hadde gått oss opp til et fjellvann som ligger ganske høyt, kom det en skikkelig kuling rett inn i tarpen forfra, som skapte en helv**** blafring og et avsindig bråk. Vinden kom fra en helt uforutsigbar retning også, men det er jo slike ting man ikke kan gardere seg mot i norske fjell. Et telt vil alltid være å foretrekke under hardere forhold. Men jeg gleder meg veldig til å teste tarpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.