Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett randonneskipakke


turban

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe meg randonneski, da telemarkutstyret er svært rustent og jeg har lyst på noe som er lett, stabilt og gir god kjøreglede. Kjenner ikke randonneuniverset godt, så jeg er litt hjelpeløs i møte med en jungel av sko, bindinger og ski. Jeg ønsker meg utstyr som er så lett som mulig (for å ikke slite for hardt under opptur), men samtidig stabilt nok for en kar på 100 kg, som kan takle variert føre.. Er det noen forslag/ideer der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Movement Logic-X , 184cm lange, 127-88-115 brei , 1200gram per ski

Dynafit Speed Radical: 341gram per binding

Dynafit TLT5 sko: ~1100gram per sko

Kurante allroundski såvidt jeg har forstått. Breie nok til å duge når det er en god del nysnø, men ikke så breie at det ikke funker til hardt føre også.

Har akkurat bestilt et slikt sett til fruen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynafit Speed Radical er bindingen du ser etter ja, hvis vekten er første prioritet. Men jeg har fått vite at det er litt kjipt med fangreimer i forhold til stoppere, så jeg bestilte meg Dynafit Radical ST i stedet. Dynafit er det beste systemet å gå med.

Er du ute etter en allroudski som er god på pudder og flyter godt er K2 coomback ett bra valg, eller kanskje K2 hardside hvis høy fart på litt hardere underlag er litt viktigere. Coombacken veier 1800 gram, så den er midt på treet i vekt.

Jeg har bestilt, så jeg venter på de i posten. Gleder meg til å prøve :)

Men jeg har ikke kjempegod peiling på dette, så du får nok masse andre tips også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske tips! Tror nok jeg må gå for en Radical ST, om ikke FT for enda mer stabilitet, pga vekta mi.. Har også fått anbefalt å gå for ski som er over 100mm bred, med tanke på flyt i løs snø. Coomback så interessant ut! Med middels vekt og god stabilitetet, så kan jeg kanskje gå litt ned på robusthet i binding, og gå for en Radical ST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radical FT har en plate i carbon i mellom for og bakbinding for å gjøre bindingen stødigere. Den gir litt ekstra vekt, og det jeg har hørt er at det er ikke helt sikkert den har noen effekt egentlig, og i tilegg koster den mer. Men det er bare det jeg har hørt da, og derfor valgte jeg ST i stedet for FT.

Et stalltips for å spare rundt 3000 kr på binding og ski etter frakt og moms er å bestille utsyret fra Sports Conrad i tyskland. Velg da pakke bestående av ski og binding, og kjøp skoene hjemme slik at du får prøvd de. Leveringstid ryktes til ca 2 uker. Jeg kan anbefale noen scarpa sko til 6000,- kr. Husker ikke modell. Men det koster såpass med gode randonesko, desverre...

Hvis du velger dette , så her sports conrad bare Radical ST med 100mm stopper. Dette har jeg bestilt, fordi at hvis stopperen blir ørlite for smal, er den enkel å bøye ut ett par mm. Sports conrad monterer ikke dynafit bindinger, hvis du ikke bestiller sko. Siden det må passe helt. Men da kan du overtale de i butikken der du kjøper skoen til å montere bindingen i gratis, siden du kjøper en så dyr sko hos de ;) Klarte jeg det, klarer sikkert du det også.

Friflyt er ett forum som har god greie på sånt, hvis du vil undersøke litt der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange diskusjoner på nett hvorvidt det er noe særlig forskjell på dynafit ST og FT , og at karbonplata mellom er mest dyr og unødvendig ekstravekt/pynt.

Noen mener at mindre man trenger DIN instilling 12, så går det for det samme.

Også noe skriverier om at karbonplata forstyrrer fleksen i skia...

Radical frontbindingene er vist like (også speed radical) så jeg så ingen grunn til å gå for noe annet enn speed radical når jeg ikke trenger stopperne uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.