Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sovepose! Tips til hvilken?


Mathern

Anbefalte innlegg

Har nå ringt rundt til blant annet Portland og Anton sport angående Mountain Hardwear Lamina, men ingen hadde de på lager og de var ikke mulige å skaffe før høsten. Dessuten var de dyrere enn jeg først hadde antatt, rundt 3500 kr.

Så lamina er helt ute, hva burde jeg da velge?

Ajungilak Denali?

Isbjorn Jan Mayen med eller uten glidelås?

Noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Jan Mayen og er godt fornøyd med den. Er ikke vekt og volum et kriterie kan jeg godt anbefale den til andre :)

Og den testen som det var linket til tidligere i tråden ville jeg ikke tatt så alvorlig, har sett mange utstyrstester der jeg ikke har samme erfaring som produkttesterne, ei heller er enig med de.

Noen av grunnene til at jeg kjøpte posen var at Lars Monsen gav den terningkast 5 av 6 i Villmarksboka og at prisen er hyggelig, og jeg liker at de er produserte i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den bruken du skisserer her er det kanskje like greit å bare skaffe til veie en Tyin 5 season. til 1799,- på xxl. Mener den lå på 1300 eller noe sånt for en liten stund siden :/ Kanskje vente og se om det skjer igjen.

Den er jo egentlig ganske lit denali men nesten 1kg lettere og varm nok i de fleste situasjoner. Men har lyst på isbjørn selv da :) Grei pris, uten erfaring så har jeg inntrykk av at den er vell så varm som denali etc, Solid, Romslig. Kan syes etter mål om man vil.

Tyin 5 season

Komfort temp. herre: - 20 gr.

- Innvendig mål 200 x 84 cm.

- Vekt 2,9 kg

- Pakke volum: 18 liter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den testen som det var linket til tidligere i tråden ville jeg ikke tatt så alvorlig, har sett mange utstyrstester der jeg ikke har samme erfaring som produkttesterne, ei heller er enig med de.

Chris Townsend er en kar som har rimelig peiling. Lik Monsen så tilbringer han mye av livet sitt ute og tester mye utstyr. Testene han står bak stemmer som regel mye overens med mine egne funn og hva internet generelt sier (forum og blogger). Et rimelig interessant tall er "weight to loft ratio". Det sier en del om kvaliteten på dunen som er brukt i posene og hvis kvaliteten på dunen er god er det rimelig god sjanse for at kvaliteten på posen selv er god.

De spesifikke posene i testen er kanskje litt i tynneste laget for hva det spørres etter, men produsentene er i rimelig fornuftig rekkefølge synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris Townsend er en kar som har rimelig peiling. Lik Monsen så tilbringer han mye av livet sitt ute og tester mye utstyr. Testene han står bak stemmer som regel mye overens med mine egne funn og hva internet generelt sier (forum og blogger). Et rimelig interessant tall er "weight to loft ratio". Det sier en del om kvaliteten på dunen som er brukt i posene og hvis kvaliteten på dunen er god er det rimelig god sjanse for at kvaliteten på posen selv er god.

De spesifikke posene i testen er kanskje litt i tynneste laget for hva det spørres etter, men produsentene er i rimelig fornuftig rekkefølge synes jeg.

Nå mente jeg testen fra klikk der Jan Mayen var testet.

Siden jeg har allergi er ikke dun et alternativ for meg og jeg her ikke lest det du har skrevet og linket til da det ikke er interessant for min del. Så for all del, du har sikkert helt rett. Likevel skal en ikke ta alle testene som finnes rundt om i forskjellige blader og fora for god fisk, men de kan jo i mange tilfeller gi en pekepinn hvis man finner nok tester til å gi et sammenligningsgrunnlag. For eksempel synes jeg f.eks. Bergans kommer mistenkelig godt ut i tester i Fjell og vidde.... :)

Mitt innlegg var ikke myntet på noe av det du har skrevet, du kan for alt jeg vet ha rett i at Chris Townsend er en fyr med god peiling, jeg har ikke hørt om han. Jeg mener som sagt at en ikke skal sluke alle produkttester rått. Jeg tar heller ikke alt Monsen sier for god fisk, selv om hans erfaringer var et av argumentene for at jeg kjøpt Jan Mayen.... Dog skulle jeg ønske at jeg har kunne hatt soveposer i dun, føler utviklingen av fiberposer er kommet i skyggen av dunposer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mente jeg testen fra klikk der Jan Mayen var testet.

Siden jeg har allergi er ikke dun et alternativ for meg og jeg her ikke lest det du har skrevet og linket til da det ikke er interessant for min del. Så for all del, du har sikkert helt rett. Likevel skal en ikke ta alle testene som finnes rundt om i forskjellige blader og fora for god fisk, men de kan jo i mange tilfeller gi en pekepinn hvis man finner nok tester til å gi et sammenligningsgrunnlag. For eksempel synes jeg f.eks. Bergans kommer mistenkelig godt ut i tester i Fjell og vidde.... :)

Mitt innlegg var ikke myntet på noe av det du har skrevet, du kan for alt jeg vet ha rett i at Chris Townsend er en fyr med god peiling, jeg har ikke hørt om han. Jeg mener som sagt at en ikke skal sluke alle produkttester rått. Jeg tar heller ikke alt Monsen sier for god fisk, selv om hans erfaringer var et av argumentene for at jeg kjøpt Jan Mayen.... Dog skulle jeg ønske at jeg har kunne hatt soveposer i dun, føler utviklingen av fiberposer er kommet i skyggen av dunposer....

Ah. Ops. :!:

Ser ut til at vi er ganske enige ja. Townsend ser ting med Engelske øyne og alt er nok ikke helt det samme i Norge. Og som du sier, Monsen virker ikke alltid til å ha beste oversikt selv. Det virker ofte som han ikke har undersøkt noe særlig om hva som finnes der ute, han bryr seg ikke så veldig mye om vekt og med så mange utedøgn så er slitestyrke veldig viktig for ham. Ikke helt de samme kravene jeg har selv m.a.o. :)

Ja det er ikke bare forbedring i dunkvalitet, men også skifte til "quilt" istedet for pose for 3-sesong, nye fiffige løsninger for å balansere dunet i kamrene, og bedre innvendig og utvendig stoff. Har brukt alt for mange timer på det allerede... :D

Men! Det ser ut til at det er en del gode nye syntetiske fibre som er på vei inn nå. Både lette og varme. Det siste året har jeg sett flere og flere poser og quilts som er lagd med nye syntetiske stoffer.

Forresten er det forskjell på dun! Mener det noen duntyper som ikke skaper allergiske reaksjoner. Høykvalitet dun (uten fjær) inneholder mindre allergener. Kanskje verdt å sjekke?

EDIT: manglet en "ikke har" i setningen om Monsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten er det forskjell på dun! Mener det noen duntyper som ikke skaper allergiske reaksjoner. Høykvalitet dun (uten fjær) inneholder mindre allergener. Kanskje verdt å sjekke?

Ja, så absolutt :!: Det er virkelig ønskelig å få ned vekten og volumet på soveosen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for Isbjorn Jan Mayen.

Følte at Denali på en måte ikke helt appelerte til meg, og ble litt betatt av Jan Mayen. Håper denne vil passe meg godt!

Noe flere her som kan støtte kjøpet mitt av Jan Mayen? God sovepose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.