Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødpeilesender


Vandrefalk

Anbefalte innlegg

spot er upålitelig leketøy, kjøp deg en ordentlig nødpeiler.

Tviler på at SPOTen er et leketøy.

Da hadde ikke "U.S. Forest Service Purchases 6,000 SPOT Devices"

Den fins også i EXi versjon typisk beregnet for bruk i oljeraffenerier , oljeterminaler, ved inspeksjon av olje og gassrørledninger osv.

Ser ingen grunn til at store profesjonelle brukere kjøper leketøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest PaperCut

Tviler på at SPOTen er et leketøy.

Da hadde ikke "U.S. Forest Service Purchases 6,000 SPOT Devices"

Den fins også i EXi versjon typisk beregnet for bruk i oljeraffenerier , oljeterminaler, ved inspeksjon av olje og gassrørledninger osv.

Ser ingen grunn til at store profesjonelle brukere kjøper leketøy.

Neida, for store statlige instanser har aldri kjøpt tusenvis av et feil produkt før i historien tenker jeg.. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Ja for selvutnevnte besservissere fra Norge vet selvfølgelig best, har typisk enerett på alt "vede"

Har du prøvd eller satt deg inn i problemene rundt Spot2? Spot2 startet sitt liv med produksjonsfeil, hele serier ble tilbakekalt. Mange sliter med at ok- og custom-meldingene ikke kommer frem, og da driter jeg syltynt i at US Forest Service har gått til innkjøp av 6000 enheter og enda mer i at du synes jeg er besservisser som er skeptisk.

Jeg likte Spot2 og reklamerte stort for den frem til problemene startet og jeg hørte at andre også slet med det samme. Leketøy er kanskje en krass dom, men du kan jo kjøpe en Spot2 selv og bruke den som en ren nødmelder. SOS-meldingene har visstnok riktig prioritet i nettet, virker det som.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Spot2 startet sitt liv med produksjonsfeil, hele serier ble tilbakekalt. Mange sliter med at ok- og custom-meldingene ikke kommer frem, og da driter jeg syltynt i at US Forest Service har gått til innkjøp av 6000 enheter og enda mer i at du synes jeg er besservisser som er skeptisk

....

Jeg funderer på om det kan være forskjeller på spot2 enhetene også i produksjonen som er gjort etter at "versjon 2" av spot2 ble sluppet.... Kanskje dette kan være en forklaring på de ulike erfaringene med ok-meldinger. Noen fungerer bra, andre ikke. Spot LLC hadde antagelig skikkelig hastverk da de skulle fikse feilen på versjon 1. Jeg har hatt problemer med ok-meldinger på min versjon 2 spot2, som er en av de aller tidligste (fra mars 2010 tror jeg). Men det kan også være helt tilfeldig.

Kanskje ikke US Forest Service bryr seg om annet enn spot2 nødmeldinger? Kanskje gpsen i spot2 fungerer bedre der borte? Jeg vil anta at US Forest Service vet hva de gjør når de bestiller spot2, men man kan aldri vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg funderer på om det kan være forskjeller på spot2 enhetene også i produksjonen som er gjort etter at "versjon 2" av spot2 ble sluppet.... Kanskje dette kan være en forklaring på de ulike erfaringene med ok-meldinger. Noen fungerer bra, andre ikke. Spot LLC hadde antagelig skikkelig hastverk da de skulle fikse feilen på versjon 1. Jeg har hatt problemer med ok-meldinger på min versjon 2 spot2, som er en av de aller tidligste (fra mars 2010 tror jeg). Men det kan også være helt tilfeldig.

Godt mulig. Jeg tror jeg fikk min i Juni 2010. De hadde veldig hastverk med å få den fiksede versjonen ut det er helt klart.

Kanskje ikke US Forest Service bryr seg om annet enn spot2 nødmeldinger? Kanskje gpsen i spot2 fungerer bedre der borte? Jeg vil anta at US Forest Service vet hva de gjør når de bestiller spot2, men man kan aldri vite...

Det er faktisk så enkelt som en epost til dem for å sjekke hehehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

name='PaperCut' timestamp='1346996341' post='232646']

Har du prøvd eller satt deg inn i problemene rundt Spot2? Spot2 startet sitt liv med produksjonsfeil, hele serier ble tilbakekalt. Mange sliter med at ok- og custom-meldingene ikke kommer frem, og da driter jeg syltynt i at US Forest Service har gått til innkjøp av 6000 enheter og enda mer i at du synes jeg er besservisser som er skeptisk.

Jeg likte Spot2 og reklamerte stort for den frem til problemene startet og jeg hørte at andre også slet med det samme. Leketøy er kanskje en krass dom, men du kan jo kjøpe en Spot2 selv og bruke den som en ren nødmelder. SOS-meldingene har visstnok riktig prioritet i nettet, virker det som.....

For første gang i historien så var det feil på en elektronikk dings , da må jo SPOTen være leketøy.

U.S. Forest Service har selvfølgelig aldri testet SPOTen, de kjøpe den på nettet med 2-3 tastetrykk og betalte PAYPAL.

Hva med private Oljeraffenerier ol. som bruker IS versjonen, merkelig at de bruker leketøy..........

BTW jeg har aldri hatt problemer med min SPOT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

For første gang i historien så var det feil på en elektronikk dings , da må jo SPOTen være leketøy.

U.S. Forest Service har selvfølgelig aldri testet SPOTen, de kjøpe den på nettet med 2-3 tastetrykk og betalte PAYPAL.

Hva med private Oljeraffenerier ol. som bruker IS versjonen, merkelig at de bruker leketøy..........

BTW jeg har aldri hatt problemer med min SPOT

Så bra du er fornøyd :), men nå er det vel nok off-topic retorikk her. Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

121,5mHz er ikke i bruk lengere, forsvant i 2008/2009; i dag er det kun 406mHz som er i bruk. 121,5mHz brukes i dag som et rent peilesignal (altså ikke "lyttevakt" på frekvensen) så det er ikke dumt om nødpeileren seder på begge frekvenser (men de eldre som sender kun på 121,5 er falsk trygghet).

Dekningen for en maritim nødpeilesender har akkurat samme begrensninger som annet utstyr med tanke på fjell, daler osv. Den store fordelen er at maritimt utstyr er latterlig enkelt å operere og tilgangen på utstyr er god.

Avinor Lytter enda pp 121.500 da den er Vhf nødfrekvens for fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt spot2 i et par år nå, for de meste i ulike deler av Troms Fylke. Har ikke hatt noen problemer, alle meldinger er kommet frem. Men støtter meg til andre kommentarer om at en nødpeilesender er valget hvis det er 100 % dekning man vil ha, hvis uhellet skulle være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg kjøpte Spot2 for ett år siden og har benyttet tracking og meldingstjenesten jevnlig. Ingen problemer og begynte kanskje å stole litt mye på den, og kona hjemme var vant til å få beskjed når jeg var på tur. Før jul opplevde jeg imidlertid at meldingene ikke kom frem selv om lampene på Spot'en indikerte at melding var sendt. Byttet batterier når jeg kom hjem (selv om de som stod i var nye) og plutselig virket Spot normalt igjen. Noen dager senere dro jeg på en tredagers fjelltur uten mobildekning og avtalen var selvfølgelig at kona ville få melding hver dag. Også denne gangen viste det seg at meldingene ikke kom frem. Jeg fulgte med på led-lampene for å forsikre meg om at Spot'en kvitterte med at meldingene ble sendt, men det ble de altså ikke. Da jeg kom hjem, kontaktet jeg supporttelefonen og snakket med en hyggelig amerikaner. Han sjekket kontoen min og kunne ikke se noen feil. Han kunne se at det var gått ut melding de aktuelle dagene jeg hadde sendt (med unntak av en), men de var ikke kommet frem til kona mi på hverken sms eller email. Jeg har satt opp cc til meg selv også, og heller ikke der var det kommet noe.

Nå har den imidlertid begynt å virke igjen, så jeg føler meg ikke helt trygg på at den fungerer når det gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Nå har den imidlertid begynt å virke igjen, så jeg føler meg ikke helt trygg på at den fungerer når det gjelder.

Min erfaring er som din. Jeg har avtalt med dem hjemme at dersom de får et livstegn, må de være fornøyd. Dersom de ikke får det, betyr det ingen ting, de må bare vente på neste :neutral:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva poenget med posten er, men er ikke poeng i nødpeiler heller om man er bevistløs...

+ til spot vs nødpeiler i dette tilfellet, for at man har flere posisjoner fra OK meldinger på hvor hun var på vei.

Men alt til sitt bruk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var å sette denne hendelsen inn i tidligere diskusjon rundt Spots pålitelighet. I denne saken var kvinnen i god behold, men manglende OK meldinger til familien forårsaket en leteaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var å sette denne hendelsen inn i tidligere diskusjon rundt Spots pålitelighet. I denne saken var kvinnen i god behold, men manglende OK meldinger til familien forårsaket en leteaksjon.

Du hadde et godt poeng i å poste den artikkelen, interessant å lese. Den antyder nettopp hvor upålitelig spot2 kan være (hvis det var spot2). Et signal fra en spot2-enhet bør betraktes som et hyggelig bekreftelse, men ikke som et løfte om ytterligere meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ikke problemet at Spot noen ganger ikke når satellittene pga topografi der man er men at familien forventet ett OK. Kan ikke ut fra historien se om vedkommende faktisk har trykket OK eller om familien bare forventet den. Bruker man sporingen så har den en fordel fremfor andre enheter iom at man kan se siste kjente posisjon. Uansett om vedkommende hadde trykket OK og den ikke kom fram synes jeg det blir feil å melde noen savnet med mindre man har avtalt på forhånd at om man ikke har fått ok / help / 911 på xx timer eller dager så burde man ta stilling til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt 2.gen spot i 2 år på flere turer i Troms (som ligger i utkanten av dekningsområdet) har ikke hatt noen problem med at meldinger ikke har kommet frem. Som alt annet teknisk utsyr er det viktig at man skjønner virkemåten og bruker utstyret rett, og det sier jeg fordi en del jeg har snakket med om dette ikke har lest eller skjønnt hvordan den fungerer og hvordan den skal brukes. Bruker du den feil vil du ofte ikke få signalet frem.

Det er en enveis kommunikasjon. Som når den aktiveres sender 3 like meldinger ut i løpet av 20 min, dette for å øke sjansen for å treffe en kommunikasjonssatelitt. Når du sender melding ut må spot'en være i friluft med logoen opp og helst ingen fysiske hindringer tett på, spesielt mot sør (når du befinner deg i Norge). Og den bør ligge i ro så lenge "OK" knappen blinker under sendingssyklusen (ca 20 min), beveges den før hele meldingssyklusen er gått øker sjansen for feilsending. Det at sendt lampen bliker grønt etter sendingssyklusen betyr bare at enheten har sendt hele meldingsyklusen fra seg. IKKE at satelitten har mottatt melding, det sendes bare signaler fra spoten ikke motsatt vei. Eneste signaler den tar ned er ordinære GPS posisjonssignaler.

Men uansett den er ikke 100 % en og annen melding vil nok glippe pga uheldig satelttdekning gjerne kombinert med terreng som hindrer mot aktuelle satelitter. Men jeg har sendt ca 50 meldinger ulike plasser i Troms der alle er kommet frem, men har fulgt fremgangsmåten beskrevet over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOTen har jeg alltid i en sidelomme på buksa. Da er den hele tiden for hånden

Selv om jeg til nå har brukt SPOT 1 i ganske mange år, har jeg lært mye av gode innlegg i denne tråden.

Min erfaring så langt: Av alle de OK meldingene jeg har sendt har muligens kun en ikke kommet frem.

Selv om det kanskje er litt på siden av diskusjonen, ta jeg likevel sjansen på følgende:

* Vi kan ha så mye sikkerhetsutstyr vi bare vil, men om det ikke er for hånden har de ingen verdi.

Derfor, uansett hvor jeg går, er SPOTen med. Selv om jeg "bare skal" hente vann 20 meter unna. For om du tenker etter skjer ikke de fleste uhell når du "bare skulle" ?

* All verdens sikkerhetsutstyr har ingen verdi om du tar sjanser.

Min kone, hvert fall sier hun det, er ikke engstelig for meg når jeg er på tur. En av grunnene til det er at jeg alltid "går defensivt"

Skal jeg krysse en bekk og vurderer avstanden jeg må hoppe som i det lengste laget, hopper jeg ikke. I stedet velger jeg et annet kryssningspunkt. Dette er en god leveregel, bokstavelig talt. Skulle uhellet være ute så vet ikke minst meg selv at "ting kan skje" uansett hvor godt man sikrer seg.

* Sørg for å ha backup/reserveløsninger.

Jeg innrømmer at jeg er litt nevrotisk når det gjelder sikkerhet. Men etter et rimelig langt liv i Forsvaret, ikke minst som øvingsleder med ansvar for opptil 200 mann - og etterhvert kvinner, ikke minst på vinterøvelse, anser jeg nevrosen som en yrkesskade. Heldigvis ble det lite/ikke bruk for de fleste Backups" som redningspatruljer, økt rekkevidde for PRC 77 med relestasjoner, eller nøkler til bomveier. Men de var planlagt og tilgjengelig.

Derfor om uhellet nå skulle være ute, og SPOTen ikke skulle virke, har jeg med en utskytningspenn med røde signallys samt lommelykt.

I høyre sidelomme på buksa finnes en støttebansasje, en overlevelsesduk og en orange releksvest.

Jo, ting kan skje, også på fjellet. Men også når jeg sitter alene og trygt i heimen og hunden må luftes kl 2300. Om jeg skulle gli og falle på skogsstien jeg pleier å gå er det ikke en kart som ville finne meg før neste dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde et godt poeng i å poste den artikkelen, interessant å lese. Den antyder nettopp hvor upålitelig spot2 kan være (hvis det var spot2). Et signal fra en spot2-enhet bør betraktes som et hyggelig bekreftelse, men ikke som et løfte om ytterligere meldinger.

Om jeg ikke tar altfor mye feil handler denne type diskusjon om fordi et produkt har sviktet en gang så er hele :cry: produktet noe dritt.

Hvor ofte hører vi ikke om den bilen, sykkelen, motoren, ski, støvler ikke holder mål, fordi en av kanskje mange tusen har en dårlig erfaring.

I dette tilfellet hvor en kvinnes manglende SPOT melding utløste en redningsaksjon har det ikke kommet frem opplysninger om SPOT spesielt.

Stod hun i ro, da meldingen ble sendt? Hvordan var forholdene rundt henne, var nede i et dalføre, under et tre? Var batteriene i ferd med være tomme? Var SPOTen skadet? Ble den testet i etterkant osv?

I båten min har jeg en Volvo B 20 motor. En sa til meg. Har du den drittmotoren i båten din, som attpå til går på bensin? Det hadde jeg også en gang- - - -

Ja, jeg måtte vedgå dette, samtidig som jeg pekte på nettopp denne motorens suksess i tusenvis av Volvo PV, Amason for ikke å snakke om Forsvarets Volvo felt og bandvogner. Og selv om det har forkommet bilbranner, våger jeg påstanden om at dette i hovedsak skyldes brukerfeil. Sa jeg!

Konklusjon: Jeg forslår derfor at når noen "stempler et produkt nord og ned" er vedkommende:

- ærlig i beskrivelsen om bruk, oppbevaring, vedlikehold, om ikke minst om produktet ble brukt innenfor anbefalt område

- iverksetter en avstemning slik at man kan avsløret et kun surmaget oppstøt

I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Om jeg ikke tar altfor mye feil handler denne type diskusjon om fordi et produkt har sviktet en gang så er hele :cry: produktet noe dritt.

Hvor ofte hører vi ikke om den bilen, sykkelen, motoren, ski, støvler ikke holder mål, fordi en av kanskje mange tusen har en dårlig erfaring.

I dette tilfellet hvor en kvinnes manglende SPOT melding utløste en redningsaksjon har det ikke kommet frem opplysninger om SPOT spesielt.

Stod hun i ro, da meldingen ble sendt? Hvordan var forholdene rundt henne, var nede i et dalføre, under et tre? Var batteriene i ferd med være tomme? Var SPOTen skadet? Ble den testet i etterkant osv?

I båten min har jeg en Volvo B 20 motor. En sa til meg. Har du den drittmotoren i båten din, som attpå til går på bensin? Det hadde jeg også en gang- - - -

Ja, jeg måtte vedgå dette, samtidig som jeg pekte på nettopp denne motorens suksess i tusenvis av Volvo PV, Amason for ikke å snakke om Forsvarets Volvo felt og bandvogner. Og selv om det har forkommet bilbranner, våger jeg påstanden om at dette i hovedsak skyldes brukerfeil. Sa jeg!

Konklusjon: Jeg forslår derfor at når noen "stempler et produkt nord og ned" er vedkommende:

- ærlig i beskrivelsen om bruk, oppbevaring, vedlikehold, om ikke minst om produktet ble brukt innenfor anbefalt område

- iverksetter en avstemning slik at man kan avsløret et kun surmaget oppstøt

I

Når det gjelder Spot og den aktuelle situasjonen med denne kvinnen - så er jeg enig i at det er for lite informasjon ute til at det er mulig å trekke noen konklusjoner.

Jeg synes derimot at det er en stor forskjell på en nødenhet enn bil- og båtmotorer. En nødenhet er noe man setter sin lit til når man trenger det som mest. Spot2 markedsføres som en slik enhet, og da kan de ikke ha på seg at den svikter. Den skal virke hver gang - og selv om det bare er noen få som sier de har problemer, så er noen få noen for mye.

Forøvrig, hvorfor er det så mye verre å poste om sine dårlige erfaringer med et produkt, enn å stå der i hallelujakoret og hylle Produktet?

Konklusjon (min): jeg foreslår at alle de som roper halleluja over et produkt er ærlig på at det faktisk fungerer så bra som de påstår. Det kan jo gjøres enkelt - bare å logge alle ganger man har trykket ok, ringe og maile til alle som har mottatt meldingen og få det bekreftet at det fungerte :)

mvh,

Ørjan

som ikke har et langt liv i forsvaret eller ansvar for 200 menn og kvinner - men er over snittet interessert i teknologi og dingser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes derimot at det er en stor forskjell på en nødenhet enn bil- og båtmotorer. En nødenhet er noe man setter sin lit til når man trenger det som mest. Spot2 markedsføres som en slik enhet, og da kan de ikke ha på seg at den svikter. Den skal virke hver gang - og selv om det bare er noen få som sier de har problemer, så er noen få noen for mye.

Hmm her kommer det igjen :smile: les om produktet og sett deg inn i funksjonene....

1. Står ingen plass på produsentens nettsider om at dette er et produkt som garaterer 100 % dekning, tvert imot...

2. i tillegg når du trykker SOS knappen sender den flere meldinger med hyppigere mellomrom, så signalet kan bli tatt ned hurtigere enn f.eks "ok" knappen. Så den er nok hurtigere i en nødsituasjon og sender meldinger helt til batteriet er tomt. Med "OK" sender den 3 gang i løpet av 20 min.

Så du kjøper ikke et produkt du kan stole på 24 timer /7 dager i uka. Noen gang vil du oppleve at de 3 "ok" meldingene som går ut i løpet av 20 min ikke når satelitten, men derimot om du er i nød vil sjansen for å nå satelitten øke fordi den da bruker hyppigere og lengre sendemønster.

Så jeg mener helt klart spot er et nyttig produkt men du vil nok kunne oppleve at den av & til er i skyggen... Uansett langt bedre enn bare en nødrakett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.