Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Gimle 4 erfaring?


finnjpedersen

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring/brukt dette medium familieteltet?

Tenker på plassen i det minste forteltet til 4 sekker, og om 155 cm høyde er ok.

Kan man stå oppreist å kle på seg ved å bøye hodet? (er 180 cm)

Lett å slå opp for en person, og koking i det største forteltet?

Alle opplysninger/ detaljer tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vurderte veldig det teltet her (gjør det kanskje enda) men syns det er veldig tungt telt 5,1kg samtidig så er det veldig kort dvs det er 200cm jeg er 187cm og da vil jeg tro att soveposen fort ville komme borte i telt duken.

Jeg var og såg på teltet på XXL den xxl i sentrum hadde den ustilt får noen mnd siden,såg da fort att soveposene ble egetlig litt får lange slik jeg ser på det.

En annen ting er att det er veldig lite plass til bagasje/oppvarming og det er nok ikke noe vintertelt.

Jeg vet ikke om du har barn (små eller store) eller hva som er tenkt med turen men erfaring messig syns jeg det er veldig kjekt med stort fortelt på turrer da blir alle tingene tørre og så kan mor og far ligge der og kose seg utover kvelden hvis det er dårlig vær og barna kan sove i teltet.

var på sykkel tur i sommer og par andre turrer med dama og sønne på 2 år og var veldig glad får jeg att litt plass i forteltet :twisted:

Jeg har veldig lyst til og kjøpe det her http://hilleberg.se/sv/product/keron-4-gt som er 110 cm hele veien i teltet og god plass til bagasje både på sommertur og vintertur og er faktisk god plass til 4 stk.

hva ser du får deg av bruken til det teltet her?

Hvis du bor i oslo eller nærheten av en xxl butikk vill jeg reist og sett på teltet :roll:

er og noen som har brukt det telt her mye som har skrevet om det http://www.lynvingen.org/Utstyrstester/Helsport%20Gimle%204.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår, sommer, høst og oftest i fint vær som primærbruk.

To barn (8 og 10) og to voksne.

Tenkte ikke på lengden akkurat, så det er noe å vurdere ja.

Ikke nær Oslo. En titt hadde absolutt vært det optimale.

Hovedgrunnen er komfort i høyden, der barna kan stå,

og at det er rett i begge ender og krever lite plugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har så "store" barn så spiller kanskje ikke vekt så stor rolle siden dem kan hverfall gå selv og ta noe av utstyret sitt.

Har selv 1 på snart 3 og en til underveis så vekt har vært veldig viktig får meg.

du har ikke vurdert noe som det her?

ulempen er att du montere det opp slik att kan bli vått hvis det regner osv men utrolig lett :roll:

http://www.moontrail.com/big-agnes-copper-spur-ul-4.php

Videre er det mye bra telt her http://www.holmeslet.no/ veldig høyt undertaket og god plas,siden barne er så stor så kan dere kansje fordele litt vekt så det ikke blir så ille :wink:

sier ikke att helsport teltet er dårlig men husk det er mange alterativer :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Ikke aktuelt med 2 operasjoner å slå opp telt, (først inner,deretter ytter) og høyden er viktig.

Det optimale teltet jeg ser etter finnes kanskje ikke, så Gimle 4 blir det nærmeste?

Stikkord: Min. 155 cm høyde, rette vegger begge sider, selvstående, 1 operasjon

å slå opp, ikke over 5 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan si att jeg har vært i kontakt med helsport og det kommer ikke noe gimle4 light (slik som gimle2+ ligt som er 3.4kg vs 4.4 som det vanlig gimle2+ er) i 2012 eller 2013,ble eller ikke nevt noe om att det kommer andre telt eller så da er det ikke noe og "vente" helsport eller.

Videre bør du huske att det er 155cm på det høyeste punktet,som du ser på bilde på hellsport er det 120cm hvis du ser på det bilde med høyde på teltet.

veldig dumt du ikke bor i nærheten av noen som selger det teltet her,ville vært greit og se det alså :)

De fleste sportsbutikker har mulighet til og ta inn det teltet her,ikke alle som har det inn naturlighvis men du kunne jo kanskje ringt nærmeste butikk og spurt om dem kunne ta det inn slik att du får se på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir alltid litt "give&take", siden de færreste finner drømmeteltet i det segmentet du etterspør. For det er jo en balansegang mellom familietelt og fjelltelt du egentlig ønsker. Stor plass, men lav vekt, ingen lett kombinasjon!

Jeg har kun erfaring med Gimle light 2, og jeg var egentlig storfornøyd og tenkte å beholde det, men så kom det hund inn i familien, dermed ble 2-innganger det mest praktiske, men gimle 4 var aldri et alternativ pg.a størrelsen. Jeg (180) klarte å ta av og på bukser midt i Gimle 2 light, så barn klarer sikkert å skifte nærmere sidene av teltet.

Jeg synes heller ikke brukertesten det blir linket til i tråden virker helt overbevisende når det gjelder kvaliteten på Gimle 4.

Skal komme med et tips, men jeg har selv ikke testet dette teltet, men vet mange kan stemme i at dette merket er solid. Dette vil som sagt bli "give&take", du mister litt høyde og bredde, men får ekstra lengde og litt større fortelt i hver ende. I tillegg får dere et "ekte" fjelltelt som jeg tror tåler mer enn Gimle 4 av vær og vind og får dermed et større bruksområde. Prisen er høyere enn Gimle, men som sagt, dette er et telt i en annen liga enn Gimle 4. Vekten øker med ca 1kg, men vekta kan sikkert reduseres ved å klippe bort stormmattene hvis dere ikke trenger dette.

http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_int.nsf

http://www.google.no/search?q=exped+pegasus&hl=no&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=ARkOT-HvFofh4QShtqiQBg&ved=0CE0QsAQ&biw=1024&bih=516

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10503&prodid=16236

Skal du ha et telt innenfor kriteriene dine ser det ut som du må gå opp i vekt, men da burde du som nevnt se på teltene til Holmeslett:

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=&prodid=43355

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg nesten to meter høy, og den ekstra takhøyden som Gimle4 gir gjør at jeg synes teltet føles ekstra lett hver gang jeg stapper det ned i sekken.

Har av ren galskap dratt med det teltet på et par aleneturer også for å kunne nyte komforten med ekstra plass når en kan ligge alene, strekke seg som en vil, og nyte utsikten utav den store vindusåpningen selvom regner høljer ned og vinden prøver å feie deg avgårde om du drister deg utenfor.

Teltet er overraskende vindstabilt selv midt på Hardangervidda med skikkelig drittvær. ("Sommeren" 2011)

Taket er såklart høyest midt på, tvers over fra ene inngangen til den andre inngangen.

Men veggene kan spennes godt ut til siden, så det er god plass innvendig.

Jeg kan såklart ikke stå helt oppreist, men damen som er 172 høy klarer fint å dra på klærne oppreist om hodet bøyes litt.

Selvom min sovepose vel kan komme i kontakt med innerduken om jeg har beveget meg for mye iløpet av natten, så har det ikke vært noe problem med fukt selv etter flere dager med fukt og møkkavær.

At det ikke har vært et problem kan nok være fordi det egentlig ikke er noe plassproblem, selv jeg har mer enn nok plass i lengderetningen.

Det er faktisk et såpass godt telt at det ble ettertraktet blandt flere mus på vidda sommeren 2010.

Det regna godt den sommern også, og jeg opplevde flere ganger å bli dratt ut av min gode søvn av min kjære damen, fordi mus prøvde å bygge bol under bunnduken.

Hun satte visstnok ikke særlig pris på bevegelsene, og min oppfordring om å ikke se på gulvet som beveget seg men heller sove resulterte kun i et iskaldt blikk.

Musa ble jaget, og at den istedet hadde tilbragt resten av natten oppi den ene fjellstøvelen hennes fortalte jeg merkelig nok ingen ting om dagen etterpå.

At dette teltet blir tatt med på flere turer er fordi det har god utsikt, gir litt ekstra komfort, og har god takhøyde til å kunne gjøre annet innendørs enn å ligge flatt ned og helt rett så en ikke skal komme borti tak og vegger.

For de som vil bære litt lettere, og ikke har problemer med at en må smyge rett ned i soveposen når en er på vei inn i teltet, og som bare bruker telt til soveplass så kan nok mye annet anbefales.

Forteltet gir heller ikke plass til særlig mer enn primus, kokekar, noen øl, sko og slikt.

Pleier å bruke andre inngangen/forteltet til plassering av sekker osv. Plass nok til å stable opp flere sekker++ i høyden.

Teltet anbefales om en ønsker å bære litt ekstra. Ser også at Helsport har begynt å oppgi den reelle vekta på 5.1kg også nå. Tidligere var det oppgitt noen hundre gram lavere.

post-6257-133474777001_thumb.jpg

post-6257-133474777018_thumb.jpg

post-6257-133474777046_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gimle 4 skal brukes til helgeturer i ok vær, så vindstabilitet betyr ikke all verden, og lavo er ikke tema.

Komforten/høyden og tilnærmet kuppel var utgangspunktet mitt.

Jeg har Rondvassbu 4 for antatt mer krevende turer i høyfjell, som jeg vurderer å oppgradere til Fjellheimen 4,

kun for å spare 1 kg.

Flott å få respons av noen som faktisk har brukt teltet.

Noen spørsmål til Eirik78:

1. Hva er minimum antall plugger for at det står greit? (tenker på f.eks mosegrodd stein som underlag)

2. Kan 2 voksensekker og 2 barnesekker ligge i det minste bagasjerommet og samtidlig plass til å gå inn/ut?

3. Ligger du på langs der det er 2 meter, (eller på tvers 2,20) og synes du er tilstrekkelig plass selv om du er ca. 2m?

4. Er det fare for å bøye teltstenger i den medfølgende pakkposen/lett å komprimere teltet?

5. Har du noen relevante bilder fra teltet innvendig/forteltene for å se plassforhold?

Kanskje pirkete spørsmål, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Gimle 4 på en del turer når jeg ikke trenger å tenke på vekt, eller på korte helgeturer. Vekt er selvfølgelig en ulempe, men det tar man igjen på komfort. Det er ikke ståhøyde selv med hode på skakke, men vesentlig bedre enn "vanlige" fjelltelt. Det er et relativt stabilt telt og selv om jeg ikke har brukt det i høyfjellet med de aller verste vindkastene, så har jeg brukt det på jakt i skjærgården opp mot 15 ms uten at jeg følte noe ubehag eller var redd for at det skulle briste. Selv om det ikke var meg du spurte, drister jeg meg til å svare på spørsmålene dine

1. Hva er minimum antall plugger for at det står greit? (tenker på f.eks mosegrodd stein som underlag)

Siden det er et telt som "står av seg selv", så trenger du strengt talt ikke noen plugger så lenge du ligger inni og din vekt hindrer det fra å blåse av gårde. Jeg pleier å bruke 4 plugger, ett i hvert hjørne, så sant det ikke blåser en god del.

2. Kan 2 voksensekker og 2 barnesekker ligge i det minste bagasjerommet og samtidlig plass til å gå inn/ut?

Nei, du får ikke plass til 4 sekker liggende, men hvis sekkene står oppreist kanskje.

3. Ligger du på langs der det er 2 meter, (eller på tvers 2,20) og synes du er tilstrekkelig plass selv om du er ca. 2m?

Det får noen andre svare på siden jeg er 180cm

4. Er det fare for å bøye teltstenger i den medfølgende pakkposen/lett å komprimere teltet?

Pakkposen er litt annerledes enn andre teltposer og egner seg dårlig for komprimering. Den minner egentlig litt om gamle campingtelt med egen stor lomme for selve teltet, og mindre lommer for stenger, plugger og rep sett.

5. Har du noen relevante bilder fra teltet innvendig/forteltene for å se plassforhold?

Jeg har kikket i bildearkivet, og det var ikke noen bilder som ga noen bedre indikasjon enn de som er lenger opp i tråden.

Konklusjon: Hvis du er ute etter et stabilt og sliterkt telt, med god høyde under taket og 2 innganger; samtidig som du ikke bryr deg om den ekstra vekten.....så kan jeg anbefale teltet på det varmeste!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva er minimum antall plugger for at det står greit? (tenker på f.eks mosegrodd stein som underlag)

-Tja.. Svaret må vel være at det kommer an på været :D

Teltet står helt greit uten plugger, men da bør du nok ligge langflat om det blåser.

Det viktigste er nok plugger i fire hjørner, og en bardun på hver side av teltet, da blir veggen spent ut skikkelig så dukene holder avstand.

Teltet har stort vindfang, og når en er midt på vidda kan det være greit å få skikkelig strekk i duken så en kan høre seg selv tenke når en sitter inni.

Jeg har aldri opplevd å ikke få feste på de pluggene/bardunene jeg har ønsket, anbefaler å gjøre som jeg har gjort på alle telt, bytta ut barduner og strammere til noe som duger.

www.cleats.co.uk

2. Kan 2 voksensekker og 2 barnesekker ligge i det minste bagasjerommet og samtidlig plass til å gå inn/ut?

-Nei, enten om de ligger eller står så kommer du nok ikke forbi de.

Det er plass til en storsekk og en dagstursekk/barnesekk liggende, og så er det bare å stable i høyden.

Da har du effektivt stengt utgangen, som egentlig bare er på størrelse med en nødutgang :)

3. Ligger du på langs der det er 2 meter, (eller på tvers 2,20) og synes du er tilstrekkelig plass selv om du er ca. 2m?

-Nå husker jeg ikke hvilke retning som er lengst, men ligger like greit begge veier.

4. Er det fare for å bøye teltstenger i den medfølgende pakkposen/lett å komprimere teltet?

-Pakkpose er litt overdrevent å kalle det.

En diger klump av en oppbevaringsbag er hva søm følger med.

Hvertfall ingen fare for å skade noe av utstyret om det ligger oppi der.

Jeg har to vanntette pakkposer, en stor til yttertelt som damen kan bære, og en litt mindre til innertelt som jeg bærer. :)

Da er det null stress å hive en våt ytterduk ned i sekken.

Dukene kan fint komprimeres en god del, utrolig hvor små slike poser blir når luft er klemt ut.

Eneste en skal være forsiktig med er hvordan en stapper nedi så en ikke legger glidelåser i klem, eller får strekk på myggnett. Funker uansett, men ser penere ut uten striper i nettet :P

Stenger og plugger har egne trekk, og jeg har aldri opplevd at stenger tar skade.

Pleier vanligvis å stikke de ned i "skilomma" på en side av sekken.

5. Har du noen relevante bilder fra teltet innvendig/forteltene for å se plassforhold?

-Tja.. Bildene jeg har lagt ved er de jeg fant.

God takhøyde innvendig som du kan se, og fin utsikt :)

post-6257-133474777085_thumb.jpg

post-6257-133474777105_thumb.jpg

post-6257-133474777117_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Gimle 4 er fine saker! Bildene på tråden bekrefter det. Tur alene i stort telt er mange ganger veldig fint. Jeg og kjæresten min har reist på korte vinterturer med pulk. Da har Jerven Igloo Mountain vært med, et digert beist med full ståhøyde og plass til fire - fem personer med god plass til bagasje...

Til vanlig er vårt Exped Orion alt vi trenger!

Jeg er sikker på at trådstarter kan bli veldig fornøyd med Helsport Gimle 4.

Dersom stort fortelt er viktig, bør Exped Venus III Deluxe Plus nevnes. Det er høyt og forteltet gir plass til sittegruppe med kæmpingstoler og bord om det skulle være interessant... Vekta er riktignok 6,7 kilo. Huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Etter mye vurdering og god tid, pluss at barna vokser, har jeg bestemt meg for Bergans Wiglo LT 4 som familietelt.

1 kg tyngre enn Gimle, men desto mer plass og veldig gode luftemuligheter med hele 3 innganger.

4 liggeunderlag bør gå problemfritt med 260cm bredde (230cm i fotenden).

Større fortelt teller også mye med barn på tur, samt gjør organisering lettere.

6 kg er selfølgelig en del, men vektfordeling av øvrig utstyr retter noe på dette. Primært skal det brukt til 2-3 timers turer og nær bil.

Minuset er at det ikke er selvstående, men ryggsekker med stein og regntrekk på får gjøre jobben i nøden.

http://catalog.bergans.us/tents/wiglo-lt4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.