Gå til innhold
  • Bli medlem

Isfiske med garn


Odden

Anbefalte innlegg

Jeg er den heldige eier av fiskerett i 2 vann(fra sist sommer + 40 år) og kan fiske med bl.a. garn. De første gangene var det veldig spennede hver gang garnet ble tatt opp, spesielt hvor stor ørreten var. Alle ble behørige veid med skikkelig vekt; fra 350 - 500 g, passe store. Nå er isen endelig sikker(dette er et sted øverst i Telemark, snøsikkert og kaldt), målte isen i jula samt sist uke og den er nå godt over 30 cm. Har sett at det lar seg gjøre å drive med garnfiske også på vinteren, men utfordringen er jo hvordan trekke den ene enden av garnet fra ett hull til et annet. Er det noen som har tips for hvordan det kan la seg gjøre, viktig også å unngå at endene fryser fast i hullet, ser at isen legger på seg ca 1" i døgnet nå. Det blir vel også aktuelt å teste ut ispilking etterhvert som sola gir varme på dagen. Ingen erfaring her heller, men forstår at hullet bør mates i forkant for å trekke til seg fisken.

Uansett - fisk eller ei. Det å få tilgang til vann rett ved eiendommen som ble kjøpt i sommer har gitt helt andre dimensjoner på hyttelivet. Hytta ligger kun 2 m fra vannkanten, det hører med 300 m strandlinje og det å sitte å skue utover vannflata og fjellene i bakgrunnen gir en uendelig ro i sjelen. Stillheten er påtagelig og for mange som er vant til lyder døgnet rundt kan det være vanskelig opplever vi, de setter raskt på radio eller noe annet. Men klarer man å nyte det, kjenne åretakene i vannet og lytte til vannet som renner av, så får man også med seg at fisken spretter rundt om og insektene som svirrer over overflaten - herlige opplevelser som er særs gode å ta frem når man opplever støyende flyplasser, møterom, trafikkstøy, osv. på sin daglige masende ferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mating av hullet passer best til røye, trenger ikke det til ørreten, og istedet for å styre med garn hadde jeg heller satt ståsnører agnet med mark

jeg har aldri satt garn under isen, men på linken under er det en smart sak

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=garn%20under%20isen&source=web&cd=3&ved=0CDcQtwIwAg&url=http%3A%2F%2Fnrk.no%2Fmagasin%2Fnatur%2F1.6497579&ei=RKMMT7SDEvKM4gTZ8tWFBg&usg=AFQjCNHg0UJcDnU2q2o1PIrZVUybVMfLhQ&cad=rja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig du er da :)

Det enkleste er jo å gjøre dette på gjennomsiktig is. Hugg hull send ett tau avgårde ved hjelp av en raie eller noe. Hugg nytt hull der du havnet. Det finnes også en oppfinnelse som ved hjelp av å dra i tau man kan få til å dra seg bortover under isen. Denne er man også avhengig av å finne igjen. Men med ugjennomsiktig is, mye snø er man nødt til å lage hull for eksempel hver 4-5meter. Skyve en lang tynn raie under isen med tau, for så å fiske den opp igjen i neste hull. Raien må da være så lang at den går fra hull til hull. Og det er en fordel å være to. Hullene i hver ende må være store, 50cm kanskje og fylles med granbar og dekkes over med granbar og snø. Viktig å ha tauet til garnet midt i hullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige tips, jeg drar opp i helgen og det blir vel først aktuelt å teste dette i vinterferien i uke 9 tenker jeg. Pilking er aktuelt så snart det er sol og godt vær, tar med stol, bor og noe godt å innta på isen. Jo, som en av dere sier, vi er svært heldige som kom over eiendommen i sommer. Jeg har ikke sett noen tilsvarende til salgs i området i mitt 55 årige liv, så her gjaldt det å slå til. Til høsten er tanken å forsøke å lage rakfisk, så for noen uker siden et program med Stein Lier Hansen, som har sitt drømmevann i Møsvatn ved Rjukan hvor han la ned ørret i saltlake. Spennende. Planen er også å lage en steinovn utendørs som fyres opp med ved, ildfast stein er allerede på plass, det gjelder å finne en egnet sted nær vannet. Her kan det muligens lages et arrangement i røykrøret for å røyke ørret vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk til Finnmarking! Det var en god illustrasjon på hvordan det kan gjøres. Du vet ikke tilfeldigvis hvor denne redkspane kan kjøpes, heter den sjalk? Jeg har alternativt planlagt å benytte sammenleggbar teltstang som skjøtes for riktig lengde, ev. flere hull bores tilsva. lengden på stanga og på den måten tre lina.

Gleder meg til å teste det i vinterferien om noen uker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.