Gå til innhold
  • Bli medlem

Trollspiret 2 eller Akka Dome 2


opas

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vet at der er svært mange "telt-tråder" her inne , men jeg får ikke til å bestemme meg.

Har sett på både Hilleberg Allak og North Face v25 men synes de er litt for overkommelig i pris.

Har også sett på Expeed Orion Extreme men har av en eller annen grunn siktet meg inn på Fjallreven Akka Dome 2 eller Helsport Trollspiret 2.

Trollspiret 2 er jo gått ut av produksjon men der finnes 3 stk på min lokale XXL butikk som kanskje kan fåes til en grei pris omtrent som Fjellreven Akka Dome 2.

Men hvilket som eventuelt er det beste teltet av disse 2 har jeg ingen erfaring til å avgjøre,

Er det noen her inne som kan hjelpe meg med fodeler/ulemper , for og imot mellom disse teltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke prøvd HelSport sitt telt, men AkkaDome 2 har jeg selv, og har brukt endel igjennom høsten. Sier meg veldig fornøyd. Stod fint i kuling på høyfjellet tidligere i vinter, bra med plass (nå er jeg somregel alene, evt en hund med i teltet). Også enkelt å slå opp, men som det nevnes i testen kan det være noe vanskelig av å til når den tredje stanga skal inn, blir noen gang litt krøll der den skal krysse de to andre stengene..

6230452320_8df18e7881.jpg

Frokost utenfor teltet by m.ingebretsen, on Flickr

6097020858_9ff1b4b686.jpg

P1000117 by m.ingebretsen, on Flickr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar!

Det med stang krøll , er det noe som kanskje kommer seg etter noen ganger når man lærer av feilene eller er det rett og slett ikke noe å gjøre med ?

Ellers liker jeg at det virker som om man i Akka teltet lett kan ligge i soveposen og nyte utsikten mens man slapper av bak myggnettingen. Dessuten kan det vel være greti å kunne åpne begge sider når man bruker teltet på sommerstid.

Noen tanker om kvalitetsmessig forskjell på Helsport og Fjellreven telt?

Jeg har tidligere bare hatt Helsport telt og har i dag en Varanger Lavvu og et eldre tunneltelt fra Helsport. Liker også at Helsport er Norsk men vet ikke om de produserer her i Norge ennå.

Fine bilder forresten mingebretsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fortsatt krøll sist gang jeg brukte teltet rundt nyttår. Men det går jo mye raskere nå som jeg vet hvor "feilen" ligger. Bare strekker en hånd inn under duken og hjelper stangen igjennom. Riktig som du sier, glid vekk "døra" så bare myggnettingen er igjen, så har du flott utsikt uten mygg. Jeg bruker gjerne den ene inngangen til bagasje, og den andre til koking, og selfølgelig å faktisk gå inn og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn hvis det er litt hjelp så testet Villmarksliv begge to.

Er ikke alltid de vektlegger det samme som bruker men de kom da greit ut begge to

Trollspiret http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article549329.ece

Akka Dome http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article549475.ece

Ha er budsjett du har sånn ca?

Ja budsjett!!! :) Jeg slekter fra Sunnmøre så pleier å si så lite budsjett som mulig :)

Neida , jeg tenker meg helst rundt 5000,- siden jeg også må ha ny lettvekts sovepose og ny brenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Akka Dome 3 og må seia meg godt nøgd med det, men eg har ikkje fått testa det ut på vinteren. Plunderet i toppen av Dome'en kan nok verta litt meir styr med vottar og sterk vind enn det er på sommaren. I tillegg likar eg ikkje innvendinge stangkanalar til vinterbruk (dette er diskutert ein del på forumet).

Det fine med Akka Dome 3 er at teltet verkeleg er eit tremannstelt, og då reknar eg med at tomannsutgåva óg er laga for to! Liggelengda er i tillegg veldig bra, noko som har vore veldig kjekt på alle dei regnfulle turane dette teltet har vore med på i 2011. Vidare er teltet laga i polyesterduk og ikkje nylon. Det kan kanskje redusera styrken noko, men føremona er at denne duken ikkje strekkjer seg i regn. Mine Hillebergtelt i nylon må gjerne etterstrammast på regnvérsturar medan Akkateltet står like fint. To fortelt er veldig kjekt og generelt er teltet av god kvalitet og med fine løysingar.

Noko lettvektstelt er det derimot ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Akka Dome 3 og må seia meg godt nøgd med det, men eg har ikkje fått testa det ut på vinteren. Plunderet i toppen av Dome'en kan nok verta litt meir styr med vottar og sterk vind enn det er på sommaren. I tillegg likar eg ikkje innvendinge stangkanalar til vinterbruk (dette er diskutert ein del på forumet).

Det fine med Akka Dome 3 er at teltet verkeleg er eit tremannstelt, og då reknar eg med at tomannsutgåva óg er laga for to! Liggelengda er i tillegg veldig bra, noko som har vore veldig kjekt på alle dei regnfulle turane dette teltet har vore med på i 2011. Vidare er teltet laga i polyesterduk og ikkje nylon. Det kan kanskje redusera styrken noko, men føremona er at denne duken ikkje strekkjer seg i regn. Mine Hillebergtelt i nylon må gjerne etterstrammast på regnvérsturar medan Akkateltet står like fint. To fortelt er veldig kjekt og generelt er teltet av god kvalitet og med fine løysingar.

Noko lettvektstelt er det derimot ikkje.

Takk krokavatnet ! Dette var informativt og nyttige ting å ta med i valget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var egentlig bestemt på å kjøpe det Fjallraven teltet til 5000,- nå men var innom XXL nettopp og fikk tilbud på det siste Trollspiret 2 i rødt og gult som de hadde igjen. Fikk dette for 3500,- og regnet med at det burde være et godt kjøp og slo til på det

te. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.