Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Omnifuel - spørsmål


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei, og takk for svar!

Virkelig et kjekt forum dette her hvor man får så snart svar. :D

Har prøvd litt mer med primusen, og fått konstantert at den ene flasken lekker.

Har bestemt meg for å levere flaskene tilbake og vente på at de får inn de originale Primus-flaskene.

Da har jeg iallefall fulgt leverandørens råd OM det i verste fall skulle skje noe uhell en gang.

Siden de understreker at man kun skal bruke deres flasker, vil jeg neppe komme langt hos dem om jeg har brukt andre flasker enn de har gitt beskjed om. (Uansett om de sier dette kun for å selge, eller om det faktisk er tilfelle.) I tillegg er Primus-flaskene også billigere enn Optimus-flaskene. :-)

Kommer nok til å bytte inn Primusen og få en ny også.

Oppfører seg veldig rart, og nå har jeg fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke flere ganger, så det står ikke på det.

Når jeg har fått fyr på den, så er det ingen mulighet å justere effekten. Dette skal da vel være mulig???

Det gir ingen som helst utslag selv om jeg justerer aldri så mye på justeringsbryteren.

I tillegg slukker ikke brenneren selv om jeg snur flasken med "off" vendt opp. Og da har jeg ventet i opptil 3 minutter uten at den slukker.

I bruksanvisningen står det at det vil ta opp til et minutt.

Så for å være på den trygge siden tar jeg den med tilbake til butikken og bytter den inn i en ny.

Uansett, takk for hjelpen alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den må slukke når du snur flasken for da kommer det ikke bensin/parafin inn i tanken med mindre flasken ligger veldig skeivt eller er alt for full.

Har du pumpet nok trykk til at den brenner skikkelig? Minst 20 pump ved "full" flaske Og kanskje 20til når du har fått den igang skader ikke. Så må den pumpes innimellom. Du kjenner nå det begynner å bli litt tyngre å pumpe, da kan du stoppe. Eller stopp noen pump etter at effekten har sluttet å øke mens du pumper.

Justering skal i hovedsak skje med justeringen inne på brenneren og ikke den på pumpa.

Prøv å skru ut dysa og pump igjennom litt parafin. Blås rein dysa og sett den på igjen. Det kan være noe rusk i fra produksjonen som ligger inni og tetter og lager problemer.

Hvilke drivstoff og dyse bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Den må slukke når du snur flasken for da kommer det ikke bensin/parafin inn i tanken med mindre flasken ligger veldig skeivt eller er alt for full.

Har du pumpet nok trykk til at den brenner skikkelig? Minst 20 pump ved "full" flaske Og kanskje 20til når du har fått den igang skader ikke. Så må den pumpes innimellom. Du kjenner nå det begynner å bli litt tyngre å pumpe, da kan du stoppe. Eller stopp noen pump etter at effekten har sluttet å øke mens du pumper.

Justering skal i hovedsak skje med justeringen inne på brenneren og ikke den på pumpa.

Prøv å skru ut dysa og pump igjennom litt parafin. Blås rein dysa og sett den på igjen. Det kan være noe rusk i fra produksjonen som ligger inni og tetter og lager problemer.

Hvilke drivstoff og dyse bruker du?

Hei, og takk for svar.

Nei, flasken ligger ikke skjevt, og er heller ikke for full. Holder meg alltid under max-merket. Så da er det noe galt der iallefall.

Ja, tror jeg har pumpet nok. 20 ganger med full 0,6 flaske. Og også prøvd å pumpe mer underveis.

Ja, justerer med justeringen inne på brenneren, men ingen forandring.

Når vi snakker om pumping, så er jeg også litt redd for å pumpe for mye.

Når jeg pumper 20 ganger og deretter åpner et par sekunder for å dynke filten litt, så står spruten no voldsomt. Det er mer enn filten som blir dynket med bensin kan du si. :D Ikke noe kjekt. Virker som det nesten er for mye trykk i flaska sånn sett.

Jeg har hatt ute dysa og renset den, men ikke noen endring.

Føler det greieste nå er å bare ta den med tilbake til butikken. Så får de se om de finner ut av det der.

Jeg bruker renset bensin. Coleman. Har pakket den ned nå, men mener det var 3.7

Iallefall rette dysen i forhold til brenselet jeg bruker. Det er jeg helt sikker på. :-)

Takk for at du tok deg tid til å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du jo pakket den, Lurer på den pumpa di.

Mangler det tynne røret som du ser på bilde her eller er det en lekkasje i forbindelse med røret? Eller er det bøyd slik at det ikke er sånn det skal være lenger?

http://www.amazon.co.uk/gp/product/images/B0049IYEDS/ref=dp_image_0?ie=UTF8&n=248877031&s=automotive

Røret skal være formet slik at det havner mot kanten av flaska. Altså bunnen når flaska ligger rett vei, Når du snur flaska for å stoppe primusen så havner røret i toppen av flaska der det bare er luft.

Det kan jo også være at det ikke er noe feil med pumpa, bare at det tar lang tid å tømme slangen om det er noe galt med primusen slik at den ikke brenner skikkelig. Uansett så er det sikkert greit å ta den med til butikken, skal ikke være så mye trøbbel med en ny primus. Du får fin trening i feilsøking i hvertfall :D det kan være godt å ha senere en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Nå har du jo pakket den, Lurer på den pumpa di.

Mangler det tynne røret som du ser på bilde her eller er det en lekkasje i forbindelse med røret? Eller er det bøyd slik at det ikke er sånn det skal være lenger?

http://www.amazon.co.uk/gp/product/images/B0049IYEDS/ref=dp_image_0?ie=UTF8&n=248877031&s=automotive

Røret skal være formet slik at det havner mot kanten av flaska. Altså bunnen når flaska ligger rett vei, Når du snur flaska for å stoppe primusen så havner røret i toppen av flaska der det bare er luft.

Det kan jo også være at det ikke er noe feil med pumpa, bare at det tar lang tid å tømme slangen om det er noe galt med primusen slik at den ikke brenner skikkelig. Uansett så er det sikkert greit å ta den med til butikken, skal ikke være så mye trøbbel med en ny primus. Du får fin trening i feilsøking i hvertfall :-) det kan være godt å ha senere en gang.

Hei igjen, og takk for svar. :-)

Nei, alt så ut til å være i orden med pumpen. Ja, det kan jo også være at grunnen til at den kan ta oppmot 2-3 min. å slukke er at det fremdeles er mye brensel i flaska. Brenselet må jo tross alt komme under det tynne røret som du sier når man vender pumpen. I følge de på butikken er ikke dette noe problem. Det er visst bare til å stenge den manuellt dersom man blir lei av å vente på at den skal slukke.

Jeg har levert den inn til forhandler nå, så får de se hva de kan gjøre.

Har du samme brenner selv?

Jeg kjøpte nemlig nå med noen Primus brensel-flasker. (De røde). 0,6 liter. Men samtlige av dem lekker som en sil når jeg snur dem på hodet.

Har jo lest at man ikke skal stramme for mye til for å ikke risikere å ødelegge pakningene, men her lekker dem uansett. I grunnen rart at det skal være så mye lekkasje på disse brenselflaskene deres.

Burde være en bedre måte å få dem skikkelig tette. Den pakningen virker jo sånn sett unødvendig når man må være så forsiktig. En brusflaske er jo mer tett og den har ikke pakning. (dog ikke så solid da) :-)

Man burde da kunne snu dem på hodet uten at de lekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
+1 for plate under Omnifuel. Legger ved et bile av min.

Kjempefin idé med disse platene dere har laget. :-) Mye tryggere da!

En annen mulighet kan jo være en aluminiumsplate man kan brette sammen. Så blir den lettere og tar mindre plass dersom man skal på lang-tur. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Kjempefin idé med disse platene dere har laget. :D Mye tryggere da!

En annen mulighet kan jo være en aluminiumsplate man kan brette sammen. Så blir den lettere og tar mindre plass dersom man skal på lang-tur. :D

Kan bli litt ustødig, avhengig av hvordan man setter sammen flere små plater til en stor og hvordan man fester dem sammen.

Verre kan det bli med det at aluminium leder varme veldig godt. Nå skal ikke beina på primusen bli særlig varme, men skulle de bli det så er det en kort vei videre til at platen blir varm og deretter underlaget. Varmen vil vel heller ikke fordeles 100% jevnt utover platen, så hvis platen ligger oppå snø så kan snøen bli ujevnt smeltet hvilket kan gjøre at platen begynner å lene seg over til en side og da er man egentlig like langt.

Tre derimot er særs dårlig til å lede varme, så der risikerer du i grunnen lite mer enn en litt svimerker på platen hvis beina på primusen skulle bli varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere er så godt i gang her men en fin tråd om omnifuelen som også jeg tilfeldig vis har så kaster jeg like gjerne inn spørmålet mitt her:

Har slitt litt for å få den til å brenne ordentlig, men har nå endelig fått det til, men nå har jeg funnet neste problem i rekka, for nå sprette Flame Spreader av, så den stabile flammen blir ikke så veldig stabil lenger, noen som har noe ide på hvorfor den sprette av? og hva jeg kan gjøre for å løse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det er en ting jeg lurer på angående min primus omnifuel:

- når jeg er ferdig med matlagingen og har slukket brenneren og skal montere den fra hverandre så pleier jeg å skru av den pumpa som sitter på primusflaska og bytte til den lille korken som følger med flaska. Men da renner det alltid masse brensel utover flaska og det blir masse søl. Er dette slik det skal være, eller skal man la pumpa sitte i, mens man er på tur?

:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med to ovnsplåter i aluminium ut ved snø: En til lavvuovnen, og en til primusen. Ved bruk oppe på snø har jeg:

  • Ikke erfart så sned snøsmelting at noe har blitt skeivt eller vart i nærheten av å flytte på seg.
  • Ikke erfart opphetting av aluminiumsplåten: Siden den ligger an mot vann/snø, som har høy varmekapacitivitet, tror jeg ikke det er noen utfordringer med varmebelastning mot flaske. Deremot er aluplåt ikke ru; derfor legger jeg brenselflasken, med parafin i, utenfor selve plåten.

Parafin som brensel er ellers et meget hyggeligt brensel. Energitettheten er ikke så høy som i bensin, men veldigt mye høyre enn for gass. ==> Du får mye varme-tid for vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette slik det skal være, eller skal man la pumpa sitte i, mens man er på tur?

Bare la pumpa stå i flaska. Det gjev minst søl, og det er der pumpa er best beskytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Siden dere er så godt i gang her men en fin tråd om omnifuelen som også jeg tilfeldig vis har så kaster jeg like gjerne inn spørmålet mitt her:

Har slitt litt for å få den til å brenne ordentlig, men har nå endelig fått det til, men nå har jeg funnet neste problem i rekka, for nå sprette Flame Spreader av, så den stabile flammen blir ikke så veldig stabil lenger, noen som har noe ide på hvorfor den sprette av? og hva jeg kan gjøre for å løse det?

Hei, har også slitt med at den brenner ujevnt og slukker lett hvis jeg stiller den ned. På full guffe virker den bra. Hva gjorde du for å få det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører min på renset bensin og har ikke opplevd at den brenner ujevnt så langt. Kanskje litt med fuel å gjøre. Har dere i riktig dyse?

Når det gjelder flammespreder så kan du ta den av og bøye inn "beina" på den litt. Da sitter den tightere på brennerhodet.

Var og en produksjonsserie hvor det var en feil legering i metall på brennerhodet. Da ble det litt deformert under bruk, det gjorde bl.a at flammespreder ikke satt så bra.

Men husker ikke når de var produsert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de flamme sprederne har et lite hull i den ene "armen". De nyere modellene har en miniatyr "nøkkelring-ring" som går fra det hullet i det "beinet" med hull i og bort til selve brenneren hvor det også er hull til ringen. Ser at formuleringen min ikke er helt på topp i dag, men ringen sørger vertfall for at du ikke mister flamme sprederen. Hadde problemer med at den ble rødglødende og plutselig spratt en liten meter rett opp. Ikke kjekt om det er i telt, Heller ikke bra om den forsvinner ute å tur. Ellers er det som det blir sagt en nødvendighet å bøye til beina for at den skal sitte ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører min på renset bensin og har ikke opplevd at den brenner ujevnt så langt. Kanskje litt med fuel å gjøre. Har dere i riktig dyse?

Når det gjelder flammespreder så kan du ta den av og bøye inn "beina" på den litt. Da sitter den tightere på brennerhodet.

Var og en produksjonsserie hvor det var en feil legering i metall på brennerhodet. Da ble det litt deformert under bruk, det gjorde bl.a at flammespreder ikke satt så bra.

Men husker ikke når de var produsert.

Har den minste dysa og bruker miljøbensinen til statoil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Har ett spørsmål jeg håper noen kan svare på.

Jeg skal kjøpe Omnifuel og kommer til og bruk 4takt Miljøbensin. lønner det seg da og kjøpe 0,6l eller 1l og holder det med en 1l til en helge tur med 2 personer..

Og kan det skade brenneren og la den stå på lenge, til flaska er tom?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruk er veldig avhengig av bruken. Men uten fyring, kun koke kaffe 3-4 ganger og lage 2 middager så holder det lenge med en 0,6l nå er jo ikke flaskene det som koster mest så det går fint å kjøpe en til en gang senere om behovet dukker opp. Du kan fyre hvor lenge du vil uten at den tar skade. Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei. Det som kan skje, er ventilen i pumpa begynner å lekke, da kan det renne fuel utover. Dette er ikke å anbefale. Ellers kan det bli vanskelig å få fyr på brenneren, da gassen blåser ut fyrstikken, og hvis det tar fyr vil det brenne med gule flammer. 2o ganger er nok på full flaske til å begynne med, pump mere ettersom trykket avtar.Flaskene skal forøvrig ikke være fulle, kun opp til maksmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.