Gå til innhold
  • Bli medlem

Lite lett 1 manns selvstående høyfjellstelt søkes


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

Hvilket lite lett super 1 manns telt, som kan stå selv uten barduner i litt vind, plass til en, maks 1,5 kg vekt , skal brukes på snaufjellet fra slutten av mai og til september kan fjellfolket anbefale ?

Sekk mv. kan stå utafor, planlegger å ha med presenning som skydd for sol og litt vått vær (ide fra hr. Monsen).

Jeg fisker ikke som han, men prøver å gå over en del topper istedet og vil bære lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei

Var selv på utkikk etter det samme for ca 1 år siden. Etter mye research (leste alle de brukererfaringene jeg kom over på nett) landet jeg på Hilleberg unna. Det angrer jeg ikke på.

Liker spesielt godt at du kan åpne hele "siden" av teltet og at du kan sette opp bare ytterteltet. Teltet står godt av seg selv uten barduner og plugger.

Det er forholdsvis høyt under taket så det er ikke noe problem og kle av og på seg inne i telte (selv for en på 190cm), noe som kan være en fordel hvis det regner så det spruter.

Pakningen får du greit plass til ved siden av deg inne i teltet.

Grunner til at jeg valgte teltet:

1. står av seg selv.

2. Setter opp ytterteltet først.

3. "Romslig" hvis du skulle bli liggende værfast (duken ikke helt ned i trynet)

Se denne linken for forskjellige bilder av teltet (scroll litt ned på siden):

http://www.backcountry-equipment.com/tents/hilleberg_unna.php

Jan K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lekkert telt, men jeg syns det var litt tungt (2,1 komplett)

Vil gjerne slå et slag for Helsports gamle Bivuakk 2, som riktignok er mer avansert soveposetrekk enn telt. 1,2 kg med liggeplass til 2!

Men du kan ikke koke inne (forresten kanskje, med et lite gassapparat hvis du ligger veldig stille :D ) og de lager dem ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Hei

Var selv på utkikk etter det samme for ca 1 år siden. Etter mye research (leste alle de brukererfaringene jeg kom over på nett) landet jeg på Hilleberg unna. Det angrer jeg ikke på

Jeg kjøpte meg i fjor vår:

Helsport Børgefjell light 2

Det var forsåvidt "lett" men jeg kom meg aldri på overnattingstur igjen - det ble for mye styr med barduner og for stort telt.

Vil det altså bli meget bedre med unna for meg mener du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg vurderer også 'unna' som supplement til nammajt 3 GT.

men jeg her litt skeptisk til å ta ryggsekk, våte sko og ytterklær inn i innerteltet, redd det vil bli veldig fuktig?

alternativet 'akto' er ikke selvstående og det er lavere enn unna, men til gjengjeld er det lettere og en får også et lite fortelt, stort nok til vått utstyr og matlaging.

et annet alternativ er hillebergs 'nallo 2', det veier ca 2 kg, men har plass til 2 og et lite fortelt. godt og romslig for en.

Tarjei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har et fint 2 til 3 manns telt som jeg er fornøyd med (Hilleberg Namm). Men litt tungt for tur alene syns jeg. Jeg har letet lenge etter noe som veier under 2 kg. Men gitt litt opp. Skal man under må man ofre areal eller høyde, eller kvalitet på teltet. Ettersom jeg syns det var dumt å ha telt til nesten 10000kr til sammen... Så kjøpte jeg et billig helsport telt til 1000kr på XXL. Dette er noe jeg tror helsport har produsert for butikken ettersom jeg ikke finner modellnavnet i noen katalog.

Det er et tunneltelt, uten ripstopp, 2 stenger og et lite yttertelt akkurat nok til et par sekker. Veier 1.8 og må si jeg er fornøyd. Er stort sett på turer med andre, så et enmannstelt for meg fant jeg ut ikke trengte være noen ekspedisjonstelt! Det er et telt som ikke er beregnet på så mye. Men har testa det i fjellet og på vnteren allerede.

Det er nå den tredje sesong jeg skal bruke det... Og for 1000kr syns jeg allerede jeg har fått valuta for pengene ;)

Ellers har jeg en Helsport Lavu som kosta 1400kr... Brukt ca 20 netter. Og er veldig fornøyd. Opplevd surt vær og vind og er imponert hvor mye et så stort "telt" tåler. Det er det jeg bruker mest. Og må si lavu er måten å telte på... Men ikke akkurat alene :D

Men vurder et billig-telt om dersom det kun blir noen turer alene. Hvertfall må jeg si at telt og telt-priser har tatt helt av, og jakten på den "beste komforten"! Telt kommer forbli telt, og deretter komforten. Og jeg tror neppe en som betaler 4000kr mer for et telt får en mye bedre tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bibler og Black Diamond tilbyr lettveksttelt som pyramidetelt eller iglo. Teltene vedlagt veier fra 800 gram til litt under 2 kilo. De letteste inkluderer ikke gulv. Det "tyngste" (Bibler I-tent") er et fullbefarent ekspedisjonstelt for to laget i et lags Gore-tex. Jeg har selv brukt dette teltet i to år og er strålende fornøyd: God nok plass for to, god sittehøyde (behøver ikke å ligge når man spiser og lager mat), meeeeget vindstabilt, og lett. Eneste ulempem er at Gore-tex duken er relativt volumniøs. At det mangler vestibyle/fortelt har jeg aldri opplevd som en begrensning.

Ønsker man en enda lettere og kompakt versjon av dette teltet, er Black Diamond "Forstlight" på 1,5 kilo en løsning. Alt dette dreier seg om tomannstelt.

Vedlagt bilde er Bibler "I-tent" under Barre le Ecrins, Sør-franske alper

Mvh. GunnarF.

http://www.biblertents.com/2002/itent_eldo.html

http://www.biblertents.com/2002/mega_light.html

http://www.biblertents.com/2002/beta_light.html

http://www.biblertents.com/2002/lighthouse.html

http://www.biblertents.com/2002/firstlight.html

post--1-13347439018_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

GunnarF, hvordan er Bibler teltet i bruk i våte Trøndelag?

er innvendig liggelengde lang nok til at en ikke sparker i fotenden?

Tarjei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarjei,

Hvis du er over 180 vil du velge det litt lengre Eldirado snarere enn det minimalistiske I-tent. Bortsett fra litt større bredde, lengde og høyde, er Eldorado identisk med I-tent. Du kan dessuten velge om du vil ha en eller to dører. Jeg har stor glede av to. Det sammen med teltets relativt store høyde, gjør det plasskomfortabelt for to personer. Det lar seg gjøre å kjøpe til et fortelt. Men dette strider mot den minimalistiske inbtensjonen, og jeg foretrekker om vinteren å sette sekken utenfor.

Jeg har i løpet av de 2,5 sesongene jeg har brukt Bibler ikke opplevd at det slipper inn vann utenfra - bortsett fra når døren står åpen. Kondensproblematikken er vesentlig mindre enn i doble nylontelt pga. Gore-tex duken. Den kondens som likevel oppstår når det er veldig høy luftfuktighet i og utenfor teltet, samler seg som dråper langs stengene. Dette kan du tørke av et par ganger i løpet av natten eller legge et bitte lite lommetørkle i hver ende av teltet der stengene lander vertikalt og ev. kondens tenderer til å samle seg.

Kondens er et fenomen styrt av naturlover ikke noen teltprodusent kan unndra seg. (høy luftfuktighet og temperaturforskjeller) I Bibler sine telt (ihvertfall mitt) minimeres det av gode luftemuligheter (to høye dører i lite telt), enkeltduk av gore-tex, og flossete innside av teltduken som "binder" fuktighet. Ev. transport av kondens langs stengene fikses med oppfanging i fire stykk lommetørkler som vris om om morgenen.

GunnarF.

I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også Bivuakk 2 er helt super til sitt bruk!

Men Bivuakk 1, som jeg brukte på en tur i Pyreneene, er for spesielt interesserte med meget smidige rygger. En forbipasserende vittigper av en franskmann kommenterte "ton petit sarcophage", noe som dessverre var temmelig dekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gunnar, bruk heller en underbukse til å fange opp fukten. Da slipper du som regel å gå hente vann om morgenen når alle våkner :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Har akkurat kjøpt et Helsport Ringstind 2 og satt det opp på plena.

Ser greit ut foreløpig.

Da har jeg satt opp Unna n på plena.

Fatter ikke hva jeg tenkte da jeg kjøpte den digre luksusvillaen Børgefjell altså!

Nå først har jeg et lite lett nett hurtigoppsettende telt - akkurat passe for meg alene i farta mellom de store høyder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på: Er dette Ringshorn et 4 sesongerstelt egentlig eller mer et 3 sesongers telt?

Har lest og studert dette med stormmatter både her og andre steder, og meningene er vel delte med henblikk på dette. Vil det fungere bra som vintertelt med den løsningen som er valgt her, med åpningen på siden. Ser for meg at vinden vil få veldig godt tak langs med sidene her...??

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

havajohn:

det ganske ekstraordinære Helsport har gjort med Ringstind-teltet er jo å kutte ut den ene teltstangen. I tillegg har de kuttet teltet i fotenden, økt innvendig høyde med hele 20 cm(!) og likevel beholdt en ekstremt lav vekt (1,66 kg). Friskt gjort.

Så hvordan funker dette i praksis - kan du gi oss en kort rapport fra første overnatting med litt vind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt det samme. Fikk det noe rimeligere enn Sportsnett og det kom med posten i dag hørte jeg. Jeg må prioritere jobb, men planlegger første tur med det etter 17 Mai og er også spent på hvordan det er. Spesielt i vind. Vil rapportere det jeg også om det blir noe å rapportere da :shock:.

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Unna er det beste teltet jeg noensinne har hatt! Brukes til sykkel, sommer og vinter på fjell og i kajakken... Her er det til og med plass til 2 hvis en er gode venner... :lol:

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.