Gå til innhold
  • Bli medlem

På vintertur med ti kilossekk i Nordmarka, 6-8 januar


Fimax

Anbefalte innlegg

Jeg fikk slengt kommentaren "du er tydeligvis ingen gramjeger " i siste turrapport fra Finse, da vekta bikket 35kg på en tredagerstur. Det var sårende ;-) Neste tur skulle jeg kjøre lettvekt.

Komforten skulle ikke ofres, men kun nødvendige ting skulle med. Telt trengte jeg ikke i Nordmarka med den værvarslingen som var for helgen. Lurte litt på -10 soveposen, men valgte -23 posen, da den har "vanntett" trekk. Et halvt Ridgerestunderlag og et oppblåsbart NeoAir-underlag tok jeg også med meg, selv om jeg visste fra tidligere turer at det kunne bli i kaldeste laget. Øksa var jo med allikevel. Jeg planla bål og pølser (som jeg ikke fikk tid til å kjøp).

I posen om "Drømmelett sekk om vinteren" er ikke påkledningen regnet med. Det syntes jeg er juks. Jeg veide klærne jeg skulle ha på meg, og kom til 1890g, skoene veide 1330g og ski og staver 2620g. Sekken ble på 9580g, men det var før Platypus-vannflasken var fylt opp.

Turen startet i Sørkedalen på fredag kveld. Jeg har et prosjekt med å gå alle ruter i Nordmarka. Hadde ikke gått fra Dammyrdalen mot Løvlia før. Trengte ikke hodelykt. Månen ga nok lyst. Så trollsk har jeg sjeldent sett marka. Føret var fantastisk. La meg til ikke så lang fra Løvlia. Gadd ikke hogge barkvist til nattens leie. Ble faktisk litt kaldt.

Neste dag ble en sikksakktur gjennom marka. Noen små trasser jeg ikke hadde gått styrte retningen. Fra Løvlia ned til Storflåtan, så sydover over, før jeg snudde nordover mot Spålen. Der måtte jeg tråkke løype 2,5km. La kurs mot Kattnosa og Gjærdingen. Deler av veien ned til Store Skillingen hadde jeg ikke gått (har gått terrengløypa). Hva gjør man ikke som "samler". Bakken opp igjen hadde jeg gått før, og visste at den var drøy. Seint var det blitt. Da jeg endelig kom til toppen av Daltjuvmanna stoppet jeg. Det var langt til nærmeste grantre. Furuene var altfor fine. Jeg la meg på de to underlagene. Det ble en kald natt. Jeg sov med ullundertøy, dunjakke og dunbukse. Det oppveide ikke at underlagene var for dårlige. Temperaturen var ikke kaldere enn -10.

Jeg hadde også tatt med gass på turen (Optimus Crux), og to små beholdere med "vintergass". De holdt akkurat piffen lenge nok til at jeg fikk lagd fire poser Real og fire termokopper te. Men som jeg visste - gass er ikke noe særlig på vinteren.

Fra Daltjuvmanna gikk turen til Kikut. Tempo fra fredagen og lørdagen var forsvunnet. Så jeg avsluttet turen ned til Sørkedalen igjen. Alle rutene jeg ikke har gått rundt Holmenkollen får vente til en annen helg.

Med en sekk på ti kg kan man lett løpe på ski (så lenge formen holder). Neste gang bytter jeg ut gass med bensin og NeoAir med Downmat. 1,5kg til betyr ikke så mye...

post-3635-133474776786_thumb.jpg

post-3635-13347477679_thumb.jpg

post-3635-133474776793_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ser ut som en fin tur,skjønner ikke hvordan folk orker og sove på vintertid uten telt jeg.

Må være trist og aldri ha mulighet til og tørke klær og få skiklig varme i kroppen men det er kanskje luksus :wink: (hverfall mange kg) men vil tro det er en fin opplevelse,du våkna ikke opp på natta pga kald? Har du noe over ansikte eller tar du bare igjen soveposen og har noen cm åpning til og puste i? hvis det starter og snø kan det ikke være godt og sove slik? sikkert mange dume spørsmål her jeg har aldri sovet ute på vintertid under åpen himmel :)

Takk får fin Turraport finmax,fine bilder og du ser veldig strukturert ut vs meg men det må man kanskje være når man sover under åpen himmel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin turrapport Fimax. God reklame for det enkle friluftsliv.

Kom med et hint om hvem som slenger rundt slike sårende kommentarer,

så skal jeg personlig ta han et tak, dersom han bor på disse kanter.

Med et halvt Ridgerestunderlag og et oppblåsbart NeoAir-underlag,

skulle du være spart for å få sårende kongler og småstein i raua... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at du vet hvem som er synderen Dag. Jeg tok i allefall med to underlag. På bildet du har lagt ut av vinterens første skitur i Hillestadheia har du da vitterlig bare et underlag, og du hadde lagt deg under en granbusk... Ta med oppblåsbart neste gang :D

Til Svingen: Man trenger ikke fryse selv om man ikke har med så mye. Ja det blir våtere, så det er begrenset hvor mange dager en kan være borte, sammenliknet med hvis en har med telt. Soveposen snurpes bare igjen som du sier. Det snødde begge nettene, uten at det var et problem, men derfor er det veldig viktig å ha orden i tingene.

Martin: jeg tror ikke vi får overbevist våres felles venner om å ta med maten og drikken ut i skogen, og det er kanskje like lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at du vet hvem som er synderen Dag. Jeg tok i allefall med to underlag. På bildet du har lagt ut av vinterens første skitur i Hillestadheia har du da vitterlig bare et underlag, og du hadde lagt deg under en granbusk... Ta med oppblåsbart neste gang :D

Du bomma litt på geografien, Fimax. Det var Bjørn-Ivar som var på Hillestadheia i desember.

Tror det vil balle på seg enda mer gram dersom jeg tar med det opplåsbare.

Det har ligget nedstøvet i mange år nå og er vel helt umoderne.

Veger godt over kiloen og ikke varmt å ligge på.

1 cm bamse er greit nok. Er ikke nøye på underlaget.

Asfalt eller ulendt, sover like godt.

Hvor mye veier f.eks ditt opplåsbare underlag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte et NeoAir (410g). Tar ekstremt liten plass. Skjønner ikke hvordan en "gammel" mann som deg Dag klarer deg uten oppblåsbart. Jeg har vel knapt vært på en tur med bare celleplast siden jeg rundet 35 år, og jeg har ingen ryggproblemer. Er imidlertid ikke i tvil om at celleplast gir mye isolasjon per gram, men 1cm Bamse høres tynt ut om vinteren.

Jeg lot konkurranseskiene ligge Passerinum, da jeg var redd det var for lite snø. I dag har det falt nok i Oslo-område, så de blir nok med neste gang.

Det er egentlig utrolig lite en trenger. Hadde jeg hatt med noen tror jeg nok øks (granbarseng) og svartkjele ville vært lettest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fimax ytret:

Brukte et NeoAir (410g). Tar ekstremt liten plass. Skjønner ikke hvordan en "gammel" mann som deg Dag klarer deg uten oppblåsbart. Jeg har vel knapt vært på en tur med bare celleplast siden jeg rundet 35 år, og jeg har ingen ryggproblemer. Er imidlertid ikke i tvil om at celleplast gir mye isolasjon per gram, men 1cm Bamse høres tynt ut om vinteren.

Man er nok ikke gamlere enn man føler seg.

Korreks på Bamse liggeunderlaget, det er 14 mm.

Om vinteren isolerer snøen, så kjenner aldri kulda slår oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har du dårlig erfaring med NeoAir? Vil d anbefale Downmat fremfor NeoAir og i såfall hvorfor?

Jeg har vært på en god del turer sammen med Fimax. Jeg antar at det han tenker på her er isolasjonseffekt.

Det skal dog nevnes at han har hatt to Neo-Air, den første gikk sveisingen opp mellom luftcellene og undelaget fikk en forunderlig likhet med profilen til en hval... det andre så jeg hadde begynt på samme måten på en tur sist sommer (oppe i det ene hjørnet)

Se denne tråden:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=21353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Downmat 7 har R-verdi på 5,9, standard NeoAir har bare 2,5. Neo Air må brukes sammen med celleplast på vinteren. Neo Air tar mye mindre plass. Neo Air har kommet med en vinterversjon.

Alle oppblåsbare liggeunderlag vil bli ødelagt etter hvert, jo lavere vekt jo mer utsatt. Vanligvis vil dyrere underlag holde lengre. Jeg har punktert to Downmats og et Neo Air. Fått alle byttet.

Pleier å kombinere celleplast med oppblåsbart.

http://www.oslosportslager.no/magasinet/liggeunderlag-og-r-verdi-990.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er fint å se at man kan klare seg med lite, men syns det blir litt for mye fokus på utstyret. Det at dere greier dere med lite er en ting, men når dere omtrent snakker om 10 gram +/- i forskjell osv syns jeg fokuset blir litt feil.

Tja, hvorfor det? Stash er gøy. Jeg har ødelagt flere turer av dårlig og tungt utstyr. Og så er det også litt "innendørsfriluftsliv" i det også, morsommere enn å glane på TV i allefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvorfor det? Stash er gøy. Jeg har ødelagt flere turer av dårlig og tungt utstyr. Og så er det også litt "innendørsfriluftsliv" i det også, morsommere enn å glane på TV i allefall...

Ja jeg er enig med deg i at det er ikke noe vits i å utsette seg for større belastninger enn nødvendig, og det er jo for all del viktig å pakke smart. Men jeg syns det går en balanse mellom det å faktisk bruke det man har, fremfor å kjøpe noe nytt utstyr som veier et par hundre gram mindre. Men det er min mening da. Jeg syns på en måte det kræsjer litt med det enkle friluftsliv, den materialistiske tankegangen vi ser overalt i samfunnet er i sterk grad kommet inn i friluftslivet også. Det syns jeg er litt synd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er fint å se at man kan klare seg med lite, men syns det blir litt for mye fokus på utstyret. Det at dere greier dere med lite er en ting, men når dere omtrent snakker om 10 gram +/- i forskjell osv syns jeg fokuset blir litt feil.

Skjønner hva du mener :-) Utstyret har veldig lite og si for turopplevelsen (unntaket er en alt for tung sekk, men det kan stort sett unngås med å ta med mindre hvis turen ikke er av lang varighet). Jeg har to hobbyer; tur og turutstyr. De kan kombineres!

Med rundt 60 liggedøgn i året får jeg anledning til å prøve ut (slite ut) litt av hvert. Som andre som har en hobby er jeg også villig til å bruke penger på den (turutstyrhobbyen). Og jeg synes det er morsomt å skrive om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullpakket sekk for sommertur veier idag bare 25% av hva den gjorde for 25 år siden. Det gjør at jeg fortsatt kan være aktiv friluftsmann. Jeg har pådratt meg en del belastningskader pga uvettig bæring/løfting både i jobb og på fritiden.

Det er viktig å tenke vekt og belastning også om man er ung og sprek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner godt hva maggen mener. Selv synes jeg det er morro med stash og utstyr, men fokuset kan bli vel stort både for meg og enkelte. Akkurat nå er jeg på søken etter en lettvektsekk, og jeg begynner å innbille meg at jeg rett og slett ikke kan gå på tur før jeg får meg denne sekken... Og hvis du er misfornøyd med utstyret når du er på tur, har det vel gått for langt.

Jeg har et par 16(!) år gamle Alfa fjellstøvler som jeg har brukt i alle disse årene som alle forteller meg at jeg må bytte ut. De har vært reparert av gateskomaker i Katmandu, sålen er limt på igjen på begge skoene etc, men de er uendelig gode på foten. I denne teknologiske verden med GoreTex og fantastiske materialer er dette faktisk svært befriende; å være strålende fornøyd med eldgammelt utstyr. Min gamle, falmete, røde Skiforeningsanirakk trekker jeg også stadig frem til skiturer.

Noen som har truffet "Milskukern" Tom Stensaker i Marka? Han er den i verden som går mest på ski, mens utstyret hans er vel noe av det minst "proffe" man finner i marka. Deilig å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.