Gå til innhold
  • Bli medlem

Padle fra Ringebu til Fredrikstad.


Anbefalte innlegg

Hei!

Har lenge tenkt på å padle med kano fra Ringebu - Tretten - Lillehammer - Eidsvoll - Årnes - Fetsund - ned til Fredrikstad/Sarpsborg.

Er det noen her som har gjort lignende tur? Hvor lang tid kan man bruke på en slik tur? Vanskelige stryk, mye hvitt vann osv?

Lurer vel først og fremst på om det er noen farlige strøk, fart på vannet de ulike stedene.

Har ca to måneder fri hver sommer som jeg kan bruke på dette. Vet enda ikke når det blir, men tenker at sommeren 2013 er en mulighet. Sommeren 2012 har jeg tenkt meg å padle med kano fra Notodden ned til Tokke kommune langs Telemark-kanalen.

Mvh. Telemarkingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et greit tips er å se på norgeibilder. Der ser du hvitt vann og i såpass store elver er hvitt vann skummelt. Er vel også et utvalg kraftstasjoner på veier du må ta hensyn til.

Mjøsa ser jeg for meg som stor og kjedelig med kano. Og det skal ikke mye vind til før det blir problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et greit tips er å se på norgeibilder. Der ser du hvitt vann og i såpass store elver er hvitt vann skummelt. Er vel også et utvalg kraftstasjoner på veier du må ta hensyn til.

Mjøsa ser jeg for meg som stor og kjedelig med kano. Og det skal ikke mye vind til før det blir problemer.

Har sett litt på google maps, tenkte det var noen kraftverk der ja, men var ikke helt sikker på om det var tilfelle. Tenker jeg kanskje må forandre litt på planene, kjøre bort til rutene som ser vanskelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke stor erfaring med kano men både Mjøsa og Øyeren må være lite atraktive for kanopadling hvis man ikke er veldig heldig med været. Spesiellt hvis man padler alene. Særlig sørlige delen av Mjøsa kan visst være utsatt for sterke uberegnelige vinder. Mange båter har i tidenes løp gått ned langs Skreifjella. Jeg synes det er alt for mye jernbanespor, veier, kuer og åker, hytter og folk langs størstedelen av strekningen, men hvis jeg skulle padlet den så hadde jeg nok valgt kajakk. Raskere, har mye mindre vindfang og takler mye mer sjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mjøsa er 117 km lang, og med en snittfart på 5 km/t (absolutt oppnåelig i en brukbar kano, men kanskje ikke Ally), så er det snakk om 25 timers padling, dvs ca 3 dager. Hvis det ikke er snakk om villmarksopplevelser, men turglede, så tror jeg dette kan være en flott tur. Urørt vilmark er vel kanskje ikke det man ser mest av, men jeg tror gjerne man kan ha en super tur likevel. At det kan være stygg vind på Mjøsa ervel heller ikke noen krise hvis man tar det med i beregningen. Med kano går man sannsynligvis langs land og da har man muligheten til å gå inn til, eller holde seg iland hvis man merker at det begynner å blåse opp.

Det padles kano på Lake Superior som er mye verre værmessig, så hvorfor ikke på Mjøsa.

Kajakk og kano er begge fantastisk koselige fremkomstmidler, men gir hver sine opplevelser. Men jeg er sikker på at begge deler gir en flott turopplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er umulig. Men erfaring og fysikk kan nok ha stor betydning. Tror de fleste trenger ekstrem faks med været for å kunne strekke tolv mil på tre dager alene i en lastet kano.

Hvis jeg skulle padle denne turen tror jeg faktisk at jeg hadde valgt å padle om natten. Ikke bare pga at det da ofte er lite vind og ingen båttrafikk, men fordi alt blir litt mer "mystisk", og så føles det som om det går litt fortere.

Ellers... Vannet kan være iskaldt til langt ut på sommeren og bølgene kan i lange perioder ha en viss størrelse. Hvis det plutselig skulle blåse opp, som det av og til gjør på deler av strekningen, kan de på et øyeblikk bli så store at det kan være problematisk å lande en lastet kano på fjell eller en grovsteinet strand alene. Sikkert en fordel å ha dette i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor tidlig på sommeren du har tenkt å reise. I Gudbrandsdalslågen er det både kraftverk (Hunderfossen), grunner og stryk. Frem til ca. St. Hans tider er det ganske høy vannføring i lågen på grunn av snøsmelting i fjellet og mye vann i Mjøsa som slettes ikke er varmt. Badetemperaturer i Mjøsa er sjelden opp mot 18 grader før langt ut i juli. Mjøsisen ligger ikke sjelden frem til 1. mai lengst nord. Mjøsa ligger vel ikke akkurat i det området av kongeriket som det er mest vind, men når det blåser kan det bli ganske raskt bli skumtopper og krappe "bølger" på Mjøsa. Vi har kano, bor noen kilometer unna Mjøsa, men tanken på kanotur der har ikke slått oss enda :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flott tur ned Glomma ser det ut til. Kajakken han bruker egner seg godt til denne typen turer, med noe stryk og lange flate strekk. Det er en Prijon Yukon Expedition. Har god erfaring med samme farkost ned Begna i Valdres fra Aurdal til Nes i Ådal. Skal man tilbakelegge lange avstander foretrekker jeg kajakk fremfor kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.