Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker råd om teltvalg


cornix

Anbefalte innlegg

Jeg har en stund lurt på å kjøpe et telt hovedsakelig for havpadling. Men etter å ha lest litt på dette forumet innser at jeg er veldig dårlig oppdatert i dagens marked.

Jeg har hatt et Helsport Børgefjell T2 superlight i snart tyve år men synes dette er unødvendig lite og trangt når man ikke trenger å bære det. Etter noen padleturer i sommer ønsket jeg meg egentlig et SVÆRT romslig "enmnannstelt" med god takhøyde. (3-4-mans?) To-tre kilo fra eller til betyr jo ikke så mye når man padler.

Det man vel ofte opplever langs kysten er vindutsatte teltplasser, av og til er det lite å feste pluggene i, underlag som kan slite på bunnen og til tider svært mye fuktighet.

Finnes det noen telt som utmerker seg spesiellt bra til slikt bruk tro? Hvis det er noen som kan gi meg tips eller råd blir jeg veldig takknemlig. Og som noen nevnte ett eller annet sted så synes jeg også at det betyr mer hva man faktisk får for pengene enn hvor mye man betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Björn

Kupoltält brukar rekomenderas för bruk i havsbandet där det kan vara svårt att få ned tältpinnar. Ett extra golv kan vara bra för att skona tältets golv.

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Gimle_light_2

http://hilleberg.se/product/staika

http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_int.nsf

http://www.fjallraven.se/produkter/talt/akka-dome-2

Finns så klart fler märken att titta på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag!

Kuppeltelt og ekstra bunn virker veldig fornuftig..

Egentlig ønsker jeg meg "sirkustelt", men det er jo slik at jo større teltet er jo vanskeligere kan det være å finne plass til å slå det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holmeslet teltene er laget for å bo i over lengre tid. Dvs ståhøyde som er kjempedigg når man skal skifte etc. Og romslig. De er også laget for å tåle alt av vær. Les hva kunder sier her http://www.holmeslet.no/feedback/tilbakemld.htm

Men selvfølgelig så blir et vanskeligere å finne teltplass jo større telt man har. En god del av teltingen min opp igjennom har foregått i forsvarets 16mann telt. Da har man har god plass. Mener det er på 22m2 men så veier hele greia med ovn sikkert 100kg også :) Syns faktisk det var forholdsvis greit å sette opp alene. Men det har ikke vært med på tur uten bil.

Lavvo er jo også en mulighet men passer nok svært dårlig på vindfulle svaberg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme kjøpssituasjon ifjor, telt til havpadling. Jeg gikk for et exped venus telt fra amfibi.no. Tilnærmet selvstående på svaberg, og har du med et par fjellkiler til bardunene, så er du sikret. God plass til to padlere, og fine fortelt ved begge innganger til utstyr. Er du på tur aleine, har du et hav av plass. Jeg er meeeget fornøyd med mitt. Og dette går for å være et 4 sesongers telt, så det passer fint på en fjelltur også. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale et Exped telt. Men da Exped Orion Extreme.

Mye telt for pengene samt meget god plass, veldig god takhøyde. Har hatt mitt i to år og er godt fornøyd med kvalitet.

Kjøpte det for å ha et to-mannstelt med god takhøyde og to innganger. Bruker til vanlig et Hilleberg Jannu til soloturer.

Se omtale:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=10508#top

Sier meg enig med Aalstads brukererfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange interessante innspill :wink:

Jeg har hatt i tankene at et "extremtelt" kan være en stor fordel. Jo lenger ut i skjærgården man kommer, jo mer krevende kan forholdene bli. Men ofte er det der man kan finne en plass for seg selv og oppleve havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på at stormklaffer må jo være fint på svaberg. Da kan man legge på noen steiner så står teltet litt bedre. Av de 2 exped teltene er orion å anbefale med tanke på plass. 25cm bedre takhøyde merker man godt.

Grunnen til mine anbefalinger er jo den gode plassen trådstarter ønsker seg. Er ikke mange telt som har ståhøyde og samtidig tåler en god del vind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går bruket jeg mange timer på å lese om telt.

Grunnen til mine anbefalinger er jo den gode plassen trådstarter ønsker seg. Er ikke mange telt som har ståhøyde og samtidig tåler en god del vind

Både Staika og Expedteltene gav inntrykk av å være ideelle padletelt, men jeg er enig i at takhøyden og plassen i holmesletteletene var imponerende. Jeg vet ikke, men jeg tror større takhøyde kan gjøre det lettere å skape et tørrere inneklima. Det kan i tilfelle være en stor fordel når man krabber inn i teltet med i en våt tørdrakt og masse annet fuktig paragas. Og som nevnt, takhøyde er jo utrolig pratisk når man skal ta av og på en slik drakt også. Hadde jeg visst at de solgte "backwood" for fire og et halvt tusen for noen dager siden hadde jeg sikkert kjøpt det med en gang. Det virket billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du landet på telt med ståhøyde? Jeg har ennå sett deg skrive noe om pris. Hva slags takhøyde opererer du med der?

Jeg hevder å være en av få her i langet som faktisk har brukt Mountain Hardware Satelite 6 på flere turer og sett Spacestation blitt satt opp av ekspedisjonskollegaer.

Vær obs på at slike store telt er vanskelig å sette opp grunnet kryssende stangbuer. Dette er komplisert rent teknisk og vi tvinges til å følge en veldig låst prosedyre på oppsetningen. Kursing og øvelse er nødvendig. Får du mye vind, trenger du hjelp til dette her.

Amerikanske løsninger med løs toppduk gir fleksibilitet og lufting, men blir krevende i regnvær. Innerteltet blir vått før du kan legge over duk nummer to.

Dette er telt for langtidsopphold i stor høyde, gjerne vinter. Du skal padle...

Etter flørting med svindyre, amerikanske telt, er vi alle sammen kanskje best tjent med tradisjonelle iglooer fra Norge og Skandinavia.

Jeg er glad for at du har oppdaget Holmeslett. Skikkelige saker med DAC stenger i høyeste kategori uten kryssing. Du trenger mye mer bardunering, men kan settes opp teltet alene i vinterstormen på hvilken som helst måte.

Det samme gjelder Jerven Igloo Mountain, men her skal man være obs på polyesterduk med lav rivestyrke og kompliserte tekniske løsninger for utbygging av teltet.

Bergans har en skikkelig go'bit til lav pris, nemlig Fjellcamp til 5700 kroner hos Amfibi.no.

Alle disse norske teltene går rett i strupen på alt som heter Lavvo!

Solid, ekstra bunnduk for skarpe svaberg og klatrekiler til plugger anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrondA:

I utgangspunktet så jeg for meg 1.3 meter innvendig høyde som ønskelig. Jeg visste faktisk ikke at det fantes forholdsvis små "ekstremtelt" med ståhøyde. Jeg kom faktisk over litt informasjon om det å sette opp telt med innerduken først og om at det å sette opp enkelte telt kan være vanskelig. Særlig i vind når man er alene. Tror jeg har kommet til samme resultat som det du skriver.

Bergans Fjellcamp var jo et veldig rimelig og stort telt. Kr 4550.- på komplett fritid! Men grunnflaten var så stor at det kanskje kan bli upraktisk når man skal finne plass til det på en kronglete øy. Holmeslet Backwood derimot kunne kanskje være et ideelt kompromiss? Det er såpass mye lettere også, slik at det kan bæres på en eventuell fottur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ender du opp med Holmeslet Backwood, kan du bli kjempefornøyd i årevis. Det har riktignok bare ståhøyde i midten av teltet om du er lavvere enn 180cm, men tørkeloftet er sikret på blaute dager. Du kan også fyre primus og bruke gasslykter innendørs så mye du vil uten at takduken er truet.

Ikke vær redd for at du ender opp med "en Alvdal - gamp". Denne lille fabrikken vet virkelig hva de driver med. Les hjemmesiden grundig. Her er det mange tips og mye kompetanse å hente!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.