Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk vs pulk


Sekk eller pulk??  

55 stemmer

  1. 1. Sekk eller pulk??

    • Sekk
      6
    • Pulk, dersom terreng og føre tillater det
      49


Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte det kunne være interessant å høre hva folk mener om dette. Er det lønnsomt å velge pulk framfor sekk på vinterturer? Jeg er ikke veldig eerfaren på vinterturer selv, men det blir nok noen utover vinteren i år! Jeg skulle tro at det er muligheter for raskere forflytning om man velger pulk framfor sekk, eller tar jeg feil?

Snakker selvfølgelig om storsekken her.. man bør vel ha med seg en liten dagstursekk om man velger pulken også..

Gode tips/råd eller erfaringer med dette anyone? =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen erfaring med pulk selv, enda. Pakket akkurat opp min nye fjellpulken x-country 144 nå. Blir prøvetur i morgen. Men det sier seg egentlig selv at 30kg i pulk er lettere å få med seg enn 30kg i sekk når man går på vidda. Litt av problemet blir at når man først har pulk så blir det fort mer enn 30kg i denne. :roll: Men hvor mye man kan ha i pulken før den blir tyngre å dra på enn en 30kg sekk veit jeg ikke. Kanskje det dobbelte? Men det er uansett mange faktorer å ta hensyn til. Bratt/ulendt/skrått/skog/kratt/løssnø/løype osv Jeg kom uansett fram til at jeg vil prøve pulk. Den veier ikke noe når man stopper for en pust, den veier heller ingen ting i passe bratte nedoverbakker. Brattere derimot....... Da er det sikkert greit å ha treninga på å ploge noe jeg ikke er god på. Er så stiv at jeg får ikke vridd beina på en behagelig måte til plogestilling :wink: . Feller er nok en god ide når man skal dra med pulk både til oppover og nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bratt terreng foretrekker jeg sekk. I moderat kupert terreng går det helt fint å kjøre nedover med pulk, så lenge det ikke er betongskare. Det er bare å svinge som vanlig, pulken følger fint etter. Det er imidlertid viktig at pulken lastes riktig for å unngå velt. Er den lastet riktig, med det tyngste (isbor, telt, drivstoff, mat) i bunn, så skal det mye til før den velter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser både på kommentarer og avstemningen at de fleste foretrekker pulk, så lenge føret/terrenget tillater det.

Planlegger en liten 3-4dagers tur til uka, da jeg i utgangspunktet hadde planlagt sekk. Begynner å helle mer og mer mot pulk i stedet. Det er kanskje som nevnt fort gjort at det blir med litt ekstra når man pakker i pulk, enkelt og greit fordi man har mye mer plass og ikke merker kiloene like godt. Men det er vel greit å heller pakke med litt for mye enn litt for lite når man ikke er alt for vant med vinterfjellet...

Flott at folk deler erfaringer og synspunkter! Håper enda fler kan dele meningene sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med fjelltur, både med sekk og pulk. Jeg har stemt på pulken! Sekk gør efter min mening turen hårdere, mere slidsom. Som en tidligere post bemærker, så vejer pulken ikke noget når man står stille - og trækket er ikke noget særligt når det går ligeud i godt føre.

Når man som jeg ikke er særlig stærk i skiløb nedover, er pulken også en fordel. Sekken bringer i hvert fald hurtigt mig ud af balance og det er et slid at rejse sig igen med sekken på ryggen.

Kan fortælle, at jeg har taget turen fra Finse sydover 3 gange med en kammerat. Første gang havde vi begge sekk på. Anden gang havde min kammerat købt pulk. Tredje gang havde vi begge pulk (144) - og når vi tager afsted igen nu til marts er det helt klart med 2 pulke igen! Vi risikerer ikke at fylde for meget i, fordi vi flyver med alt grejet fra Danmark. Så tæller alle kilo stadig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste beveger seg raskere med fullt vinterutstyr for fjellet i flere dager med pulk enn sekk. Er man sterk nok kan det gå raskere med sekk. Du kan "løpe" på ski med sekk, det er vanskelig med pulk. For meg går grensen rundt 15kg. Og selvom det går raskere med sekk, synes jeg at det er lettere å gå lenge med pulk. Foretrekker heller 12 timer i moderat tempo enn 8 i raskt.

Jeg går mye alene. Falle med tung sekk er ikke lurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute på prøvetur med pulk for første gang i dag. Lempet litt forskjellig oppi bare for å få litt vekt og tok en liten skitur på 4-5km utenfor løypene. (4-5km var passe til formen min virket det som :D ) Må bare si det var enda bedre enn jeg regnet med. Skiføret her på indre østlandet nå er veldig fint. Synker en 5-10 cm nedi den siste puddersnøen som har kommet. Så men ingstad og kortfeller var det en fryd å gå rundt i skogen. Jeg syns også det gikk lettere i ulendt terreng enn fryktet. Det som ga størst hindringer var små grantopper som stakk opp igjennom snøen. Disse hadde en tendens til å komme mitt forran pulken. nedstigning av små berghyller, flere trinn på ca 1m gikk også veldig bra. Jeg fikk til og med en ny topp i dag. 712m :D Feiret med varm mat og gløgg og kvikk lunch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere å trekke enn å bære så om ikke terrenget er veldig kupert vil jeg i de fleste tilfeller velge pulk til overnattingstur. (Men sekk kan funke fint det også, man må i så fall pakke litt anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger litt hvor turen går. Er det veldig kupert, så går jeg for sekk. Mest på grunn av at det er grusomt å kjøre NED med pulk. En annen faktor er om turen går igjennom mye skog, som kan medføre mye prakk med pulk.

Er terrenget slik at pulk er et godt alternativ medfører pakking i pulk at du kan tillate til dels store utskeielser på luksusfronten om du velger pulk. Jeg har til og med tatt meg den luksusen å transportere randoutstyr i pulken, lagt ruta rundt fjell og så satt opp basecamp der en luftig topp har krystallisert seg. Så ble det både i pose og... ehhh pulk? :D

Kortfellsystemet til Åsnes er genialt, med pulk er det som å ha smurt med blåswix - knall feste opp, god glid ned (gliden kommer nok av at pulken veide ett tonn....)

Jeg går dog med en dagstursekk i tillegg til jakke, genser, snop og drikke. Fint å ha når en skal en svipptur innom en kremtopp også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Er jo selvfølgelig fint å unne seg litt ekstra velferd når man har pulk;) Det er jo i utgangspunktet mer enn nok som skal være med på vintertur, om man skal pakke i sekk. Det er i hvertfall det jeg finner ut nå når jeg begynner å lete fram det jeg skal pakke med.. :D

Som nevnt er det jo også en fordel med tanke på svetting på ryggen, og man hindrer jo stoffet i å puste samtidig..

Liker tanken på å slippe ryggsekken i så måte!

Sekken du bruker på kremtoppene kan du da bare slenge på pulken?? Eller går du med den hele tiden?

Kortfellene, det er vel ikke bare Åsnes som har det? Eller er det? om ikke, hvorfor er systemet til Åsnes mer genialt?

Trenger fjellski, men er litt usikker på valg enda.

Er i gang med planlegging av Parispulk-prosjekt, og har noen ideer for å forenkle utfordringen med unnakjøringene. Det skal dog sies at det enda er bare idèer i huet. Men idèene er det gjengjeld nok av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tung sekk i kupert terreng er krevende, heldigvis har jeg kjøpt meg parispulk :-) .

Vi har festa drag på våre 60-litre. Da har du en (relativt) liten sekk i tillegg til en pulk du kan fylle med shait.

Skomakere er flike til å sy på festeringer.

Tommel opp for parispulk!

Drag på sekken kan jo være noe.. Hmm... Smart det! Mere luftig med sele, da. Men sekk-løsningen blir seriøst vurdert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står mye om Parisen på Fjellforum, f.eks. https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7981&highlight=paris+drag. Jeg benytter taudrag mest, men også løsningen skissert av Martin M og meg i linken. (Har en Fjellpulken med stivt drag i tillegg til Parisen).

Sele er luftigere enn sekk, men en god sekk med D-ringer er stivere, og gir derfor jevnere belastning. Skal ikke så mange kilo til i sekken før man merker den. Jeg går mest med sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig mange aspekter...

har du prøvd pulk i dypsnø og kupert terreng vet du at det er ekstremt energikrevende...

tusler du bortover flat fjellvidde eller islagt vann med i et skuterspor glir du deilig energibesparende ivei med pulken og savner ihvertfall ikke sekken!

Har en plan om å lage meg et superenkelt akebrett med nylonmeier som jeg enkelt kan stroppe bakpå sekken slik at det er minimalt med ekstravekt når du har den på ryggen og flott å legge ned når forholdene tillater det... har bare ikke kommet så langt enda :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulk med snor er håpløst i utforbakker. Langt bedre med drag.

Parispulken er fin på hard og kald snø. Glir suverent når det er skikkelig kaldt. Fjellpulken går mye bedre i løs og våt snø. Jeg har alltid med meg en liten sekk, så jeg kan ta avstikkere fra leiren. Stort sett ellers ligger den på toppen av pulken for å få tak i alle småting.

Men på en helgetur (hytte til hytte) blir det såpass lite vekt at jeg heller foretrekker sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med pariser pulk kan man jo binde sekken på pulken med reimene opp. Da kan man bare ta pulken på ryggen når terrenget krever det. Da kan det også være fint å kappe pulken etter lengden på sekken.

Jeg har gjort dette med stort hell sammen med Fjellpulken 144. Draget legges rundt sekken og dermed låses dette når man er i bevegelse oppoverbakke/transportetappe over grusvei. Storstillt luksus når sekken er av typen Bora 95 f.eks.

Men denne metoden setter jo store begrensninger på den ellers relativt frie flyten av luksusvarer som pleier å finne veien opp i pulken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulk med snor er håpløst i utforbakker...

Kommer an på hvor godt du kjører nedover det ;-) Synes det går ganske greit å ta pulken mellom beina og småploge nedover. I Nordmarka foretrekker jeg snor framfor drag. På fjellet med mye krysning av skrålier og lange krevende nedoverbakke er drag bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor godt du kjører nedover det :-)

Har hatt mye morro nedover med arvingene i pulken. Aggressive hoppsvinger (telemark) er derimot lite lurt: Tredje hoppsving garanterer velt pga pulkens forsinkede respons og egenfrekvens. Noen ting trenger man ikke prøve så veldig mange ganger før man lærer å la være...

Men med litt riktig avveining mellom dristighet, varsomhet (det er tross alt MINE unger baki der) og litt planlegging (kjør RETT NED de bratteste partiene, rolige svinger for å dempe farten før og etter det skumle partiet) så kommer man greit ned. Har til og med gått så langt at jeg har PLOGET for å dempe farten :x (ploging ble ellers avgodkjent som skiteknikk etter at jeg fikk dreisen på telemark og stålkanter). Sukk, hvilke oppofrelser gjør man ikke for at neste generasjon skal vokse opp uten mén... ;-)

Men en liten småtass veier ikke stort - neppe så veldig mye over 25 kg inkludert voksipose og litt ekstra småstæsj som også er pakket i pulken. Har ikke prøvd samme stuntene med 75kg ++ i pulken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min Pariserpulk med taudrag har jeg laget tre tauløkker med knuter på som jeg slipper ned under pulken etter behov. I tillegg har jeg fra overgangen fra strikken i taudraget til tauet framover, festet et ekstra tau som jeg klipser fast i beltet på magen. Det kan jeg ta tak i og styre pulken på siden av meg i utforbakker. Enkelt når det er småkupert og det blir bry med å løsne og feste igjen bremsetauene hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.