Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye kart i plast 1 : 50 000 !!! Blir vel en "HIT" regner jeg med ??


Anbefalte innlegg

Annonse

Tilbakekaller 3000 kart [boarding.no]

De ti kartene er en del av Norge-serien og dekker områder på Vestlandet, nærmere bestemt Egersund, Stavanger, Haugesund, Hjelmeland, Bømlo, Etne, Austevoll, Folgefonna, Bergen og Voss.

– Har du i løpet av året kjøpt et kart i størrelse 1:50 000 over disse områdene er det stor sjanse for at kartet har feilen. Det står ’’sone 31’’ på de det gjelder, under målestokkstaven nederst til venstre på kartet. Det er uansett tryggest å bytte, sier Huke.

Edit: var visst for treg på avtrekkeren her ;)

Endret av eham
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det flere som var raskere enn meg (http://nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.9386418)...

Grimmer: Som du også ser av tråden, jobbet Norges Røde kors med saken i oktober, så det er tydelig at ting har skjedd etter dette. Bra ac Nordeca å tilbakekalle kartene, men rart at større organisasjoner må til for å få til en slik handling, når produktet er slik som det er. Kunne vært en langt mindre utgift for Nordeca hvis tilbakekallingen hadde kommet i mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting å gjøre feil - det gjør alle - men en annen ting er hva man gjør når feilen er oppdaget. I følge denne tråden ble Nordeca gjort oppmerksom på dette i mai. Nå er det desember.

En liten korrigering. I følge innlegg nr 51 i denne tråden så skal det ha blitt sendt en e-post til Nordeca i februar(eller tidligere). Alle kan gjøre feil, men måten Nordeca har håndtert dette på er hinsides enhver tillit de burde ha som en seriøs kartleverandør. Eg er som sagt tidligere skuffet. De har enten elendige rutiner på å plukke opp grove feil fra kundene sine(det er bevist at de har fått info om avviket) eller så har de ikke ønsket å redusere skaden når feilen ble oppdaget(ettersom de faktisk ikke har gjort noe aktivt på eget initativ). Begge deler viser en kvalitetskultur som ikke er sammenførbart med det de faktisk skal levere.

Eg har og skrevet det andre steder, men gjentar meg selv her. En STOR takk til fagleder ettersøkning(RGE) i Norges Røde Kors Hjelpekorps. De har vært til stor hjelp i saken og uten det arbeidet de har lagt ned i dette ville aldri den pressemeldingen der ha blitt sendt ut.

DESSVERRE ser det ikke helt ut til at Nordeca gjør som de skriver. De sier at de har varslet sine forhandlere/butikker og bedt de om å trekke de tilbake, men eg har selv undersøkt i en del butikker i området her eg bor og INGEN av kartene med feil er tatt ut av hyllene. De er mao fortsatt i salg(3-4 dager etter at pressemeldingen ble sendt ut). Dersom Nordeca faktisk har tro på det de selv skriver i pressemeldingen(dvs alvorsgraden av dette) så hadde de sendt ut så mye informasjon som mulig pr e-post til alle sine forhandlere, merket med høy prioritet og understreket alvoret av det, og deretter arbeidet med å få det bekreftet av hver enkelt forhandler at de har forstått at disse kartene faktisk må ut av hyllene.

Kartene har allerede stått alt for mange måneder i hyllene. De kan ikke la de stå flere dager til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over det, nomore, men det er (ditt) innlegg i mai som var mest konkret, så av forsiktighet foretrakk jeg mai fremfor februar. Fullstendig enig i hva du skriver her. Det står et spørsmålstegn ved Nordeca som bedrift når sånt ikke blir tatt tak i og tydeligvis ikke tatt alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ett spørsmål eg får fra tid til annen "gjør det noe da så lenge eg vet om det?".

JA - det gjør det. Disse kartene er laget for å vare _lenge_. Det er med andre ord ikke sikkert at du husker det om 4-5 år når du trenger å bruke kartet til nettopp dette. Eller om uhellet skulle være ute så er det ikke sikkert at det er du - som kanskje/kanskje ikke husker feilen - som trenger kartreferansen.

Så selv om du vet om feilen, og selv om du ikke bruker kartet så ofte, eller selv om du ikke bruker kartreferanser - så sørg for å få kartene du har med feil på byttet hos Nordeca. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang tilbakekalling av kart.

Nordeca har nå tilbakekalt 3000 kart i Norge-serien. Dette gjelder som kjent ti kart på vestlandet med feil UTM sone.

Tilbakekallingen er effektuert ut til alle forhandlere, og det er også sendt purring til de forhandlere som ikke har byttet kartene sine hos oss.

Dersom du har et kjøpt et kart med feil UTM sone, ber vi deg ta kontakt med utsalgstedet for ombytte. Dersom de ikke har kart du kan bytte til, send en epost til [email protected]

Nordeca beklager at kartene ikke har blitt tilbakekalt tidligere. Det er flere faktorer til dette, og vi har etter nøye gjennomgang av våre rutiner rundt dette påpekt mangler vi nå har rettet opp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fornøyd - men flott at det endelig er litt respons fra dere.

Var for øvrig i en av butikkene som selger kartene deres i dag og plukket med meg fire kart som eg leverte til butikksjefen.

Som på ingen måte var klar over at disse var tilbakekalt. Og som heller ikke fant det særlig viktig å ta de ut av butikken.

Men eg fikk overtalt henne.

Kanskje purringen bør tas pr telefon?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosen først: at Nordeca er aktive på et lite Internett-forum er meget bra. Det er bra at dere prøver å rette opp feilen; bedre sent enn aldri. God styring av pressen også - ikke at det krever stort i våre dager.

Det er flere faktorer til dette, og vi har etter nøye gjennomgang av våre rutiner rundt dette påpekt mangler vi nå har rettet opp.

Det der er en formulering jeg hører hele tiden.

Fra det offentlige betyr det stort sett at "vi håper dette snart er glemt slik at vi kan fortsette som før".

I det private betyr det at noen ledere har byttet kontor og at vi håper dette snart er...

Dette er et internt Nordeca anliggende og ingen har uten videre krav på detaljer her, men om dere kunne være en smule mer konkrete? Har f.eks ansvaret for e-post-kontoen for kundehenvendelser gått fra ingen til noen?

Jeg mener ikke dette som en fornærmelse (eksemplet over er ikke tatt ut av luften), snarere som et vennlig hint til et firma som ser ut til å prøve å være åpne, om å fortsette på den veien.

For øvrig: bokhandlere prioriterer kart lavere enn bøker, så at disse kartene er i salg ennå forbauser meg ikke. Så enten må Nordeca fysisk få folk ut i butikkene eller få avisoverskrifter som synes.

Regner for øvrig med at alle Fjellforum brukere som ser disse kartene river dem ut av hyllene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Når vi først ble oppmerksom på konsekvensene og omfanget rundt dette så konkluderte vi raskt med å gå ut offentlig, dette takket være god oppfølging fra både Røde Kors og Hovedredningssentralen.

Vi har vært i tett dialog med både Røde kors, Hovedredningssentralen, politi, etc, og som følge av dette har vi funnet frem til gode løsninger for innsamling av kartene. Vi var møte med ovennevnte instanser for kort tid tilbake hvor dette var på agendaen.

Når det gjelder innsamling av kartene så har vi ved flere anledninger tatt kontakt med de forhandlere dette gjelder, vi kan også forsikre om at vi purrer opp de forhandlere dette gjelder, også per telefon.

Vi vil samtidig benytte anledningen til å takke brukere på Fjellforum for engasjementet rundt kartene og denne saken!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok desverre alt for lang tid. Det kunne allerede ha gått riktig gale pga. den feilen. Og om det hadde gjort det som følge av den feilen det snakkes så hadde det vert delvis eller helt Nordeca sin feil.

Da kunne noen sittet på kontoret og tenkt at "det var jo litt dumt at redingsmannskapet ikke fant fram til barnefamilien som til slutt frøs sakte ihjel på fjellet pga. at vi har gjort en feil med kartet, som vi har visst om i månedsvis, men ikke giddet å gjøre noe med enda"...

Heldigvis har jeg ikke hørt om noen ulykker i denne forbindelse enda. Men det kan fortsatt skje, for det er fortsatt mange kart der ute, og det er fortsatt kart i butikkene med feil på som det blir nevnt her i tråden. (!)

På den positive side, så fikk jeg helt plutselig ett nytt kart dumpende i postkassen min. Jeg har kjøpt kart fra kartbutikken.no, og fikk derfor automatisk tilsendt ett nytt uten å spørre etter selv. Med fulgte ett brev hvor det stod at det gamle kartet burde makuleres, og det skal jeg gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg føler for å snakke litt fra levra her nå. Mulig noen oppfatter meg som en grinebitter og surmulete, men det får så være.

Flott at dere begynner å ta tak og er litt aktive - det var f*** meg på tide. Men dere gjør dette feil - og tilsynelatende bløffer dere.

Hva er det eg savner?

- For det første savner eg at dere legger dere komplett paddeflate. Dere har bommet grovt på ett viktig produkt - og dere har ikke fulgt opp(dette er mer enn pinlig, ref pressemeldingen). Vi snakker ikke om at IKEA har levert ett produkt uten halvparten av delene, for det ville vært pinlig. Dette er større.

- For det andre forventer eg at dere kommer ut med korrekt informasjon - spesielt siden dere har så svekket tillit fra før.

- For det tredje hadde eg forventet LITT mer publisitet rundt dette - spesielt siden dere er klar over "omfanget og konsekvensene".

Hvilken informasjon er det eg sikter til som er feil?

- For det første ble dere gjort oppmerksom på feilen allerede i februar - at dere kommer ut med informasjon nå er i sterk kontrast med "raskt". Hvordan vet eg dette? Fordi e-posten fra februar er lagt inn i denne tråden, og fordi eg er en av de som kontaktet dere(dog i mai).

- For det andre var det Røde Kors og HRS som tok kontakt med DERE - fordi dere ikke gjorde en dritt for å informere kundene deres(og nei, dere hadde ikke noe valg rundt en pressemelding). Hadde ikke dette skjedd ville dere fortsatt som før.

- Hvor aktivt dere følger opp innsamlingen er eg i sterk tvil til etter egne erfaringer - men det gjenstår å se hvordan det går fremover - håper eg tar feil.

Og så må eg spørre dere, helt ærlig, hvor vanskelig er det i 2012(snart 2013) å få lagt ut denne informasjonen ut på EGNE nettsider?

Ikke i det hele tatt. Om dere mener det så lyver dere. Enkelt og greit. Få ut fingeren og legg ut informasjon om tilbaketrekningen på både

privat og på bedriftsdelen på nettsidene deres.

For å avslutte med å være ærlig. Eg har ingen planer om å anbefale denne kartserien til noen eg kjenner eller som ber om råd.

Og eg kommer til å følge opp med hvorfor. Selv om dere nå etterhvert retter feilen i kartene. Troverdigheten deres er nemlig borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore skrev den meldingen jeg ikke skrev - den hadde lett blitt for sarkastisk, og siden Nordeca nå har latt markedsføringsavdelingen (eller, grøss, en kommunikasjonsrådgiver), overta kommunikasjonen, som å skvette vann på gåsa.

Opprinnelig feil er grei (selv om det kanskje burde stilles spørsmål med kvalitetssikringen).

Null oppfølging siden melding i februar med purring i mai er ikke greit.

Et så glatt og intetsigende svar fører til at jeg ikke lenger kommer til å røre kart fra Nordeca. Det er ille nok å navigere i tåkehavet om jeg ikke i tillegg skal måtte lure på om Nordeca har gjort jobben sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at Nordeca rette opp feilen. Bedre sent enn aldri.

Men: Det er svært synd, nesten ubotelig synd, at et slikt selskap som Nordeca er nødt til å holde på sitt til press utenfra kommer fra store selskap og organisasjoner. I dagens informasjonssamfunn der alle har tilgang til det meste, og vet å gi tilbakemelding på det meste bør slike selskap som Nordeca vite å sette pris på rask tilbakemelding fra kunder som sparer selskapet for flauser slik denne har blitt.

At det er snakk om kart som ikke mange produserer og som kan være avgjørende i liv-og-død situasjoner gjør bare saken langt verre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nederst på denne siden ligger info om feil på kart og tilbakekalling :

http://www.nordeca.c.../produkt_ns.php

Eg klarer ikke å finne ut av hvordan du fant frem til den siden. Går eg inn via startsiden til Nordeca, eller via nettbutikken de har, så er det umulig å finne frem til akkurat den siden. Eg har prøvd, men det er mulig det er en link ett sted eg ikke har sett. Det er uansett for lite, og om mulig ett dårlig forsøk på å dekke sin egen rygg, uten at for mange ser det. Hvorfor skal det ligge informasjon om at 10 kartblad er trukket tilbake, på en side for en mobilapp? Samtidig som det hverken ligger info om dette under nyheter, under hovedsiden, under butikken eller noen notis om det på informasjonssiden til de kartbladene dette faktisk gjelder? Latterlig dårlig. Latterlig.

Fekk nytt kart tilsendt i posten idag, før eg tok iniativ til å senda inn mitt gamle og spørja om nytt.

Litt seint, men uansett FLOTT at Nordeca tar det på alvor og ordnar opp.

Flott av forhandlerene å ordne opp på en slik sømløs og kundevennlig måte. Dette er IKKE takket være Nordeca. Nordeca derimot krever å få tilsendt kartene som det er feil på først, før de sender ut nye. Noe som er fair enough egentlig i en vanlig reklamasjonssak, men når forhandlerene til Nordeca strekker seg mye lengre, så viser det nok en gang hvordan Nordeca stiller seg i saken. Måten forhandlerene gjør dette på er faktisk med på å reparere skaden som har skjedd ettersom det ikke krever en aktiv handling fra kundens side, og resulterer i at selv de som ikke følger med på nett rundt slike saker også får nye kart hvor feilen er rettet på.

nomore skrev den meldingen jeg ikke skrev - den hadde lett blitt for sarkastisk, og siden Nordeca nå har latt markedsføringsavdelingen (eller, grøss, en kommunikasjonsrådgiver), overta kommunikasjonen, som å skvette vann på gåsa.

Innlegget eg skrev var moderert ett par ganger og kuttet kraftig i forhold til hva eg opprinnelig skrev. Eg tillater meg å være krass, men en ting om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg klarer ikke å finne ut av hvordan du fant frem til den siden. Går eg inn via startsiden til Nordeca, eller via nettbutikken de har, så er det umulig å finne frem til akkurat den siden. Eg har prøvd, men det er mulig det er en link ett sted eg ikke har sett. Det er uansett for lite, og om mulig ett dårlig forsøk på å dekke sin egen rygg, uten at for mange ser det. Hvorfor skal det ligge informasjon om at 10 kartblad er trukket tilbake, på en side for en mobilapp? Samtidig som det hverken ligger info om dette under nyheter, under hovedsiden, under butikken eller noen notis om det på informasjonssiden til de kartbladene dette faktisk gjelder? Latterlig dårlig. Latterlig.

jeg googlet og kom rett inn på den sida, men jeg finner den heller ikke via hjemmesiden, da er det lite verdt.............

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.