Gå til innhold
  • Bli medlem

Kosthold på lengre turer Og hvor får man tak i billig realturmat?


Turgutten1

Anbefalte innlegg

Var ikke sikker på hvor jeg skulle legge dette tema.

Jeg lurte på hva dere pakker med dere av mat i sekken på en ukestur eller lengre turer.

Nå tenker jeg på fornuftig mat som ikke veier alt for mye men likevel metter og har godt energi innhold til lange dagsmarsjer.

Og hvor får man tak i billig "Realturmat"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette bruker jeg:

1 pose real/døgn

1 sjokolade ca 100g (snickers er best)

1/2 pakke knekkebrød wasa, helst husmann eller sport +

Kaviar/smøreost

En posjon havregryn med alt, sukker og kanel ferdig pakket i posjonsposer. Ca 1,5dl havregryn/porsjon.

Så har jeg med MR8 nok i tilfelle dette ikke holder.

Det går fint å koke grøt på MR8

Skal du erstatte Real, så er valget annen tørrmat, men du sliter da med litt lite kalorier.

Du kan eventuelt steke og tørke kjøttdeig, og ha i hurtigris og fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo kortere tur, jo mer ”kosemat” har jeg med, og opp til 1 uke har jeg mye ekstra godt i sekken bl.a øl. Da kan sekken godt sekken veie +30kg. (Pulk på vinteren= enda mer kos med på turen)

2-ukers tur sommer 2011: (Sekk 27kg/ 90L)

Frokost: Hjemmesnekret havregryn mix som spises som frokostblanding med tørrmelk.

Hovedmiddag: Fisk. (Har med 5 dry-tech som ”nødmat.” Hadde med 2stk ned igjen)

Ekstra middag: Pannekake mix/suppeposer/nudler/hurtigris.

1kg helnøtt skjokolade.

2 stk elgpølser.

Diverse poser med tørket frukt.

Snop/digg/godter til teltkos/lesing i drittvær.

1L jodlevann.

Vinterturer (kaldt) blir litt annerledes for min del, da spiser jeg også varm mat til alle måltider.

Nikke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg bruker Fuizion istedet for Real og kalorimengden der er omtrent det samme. Noen høyere, noen lavere, men MYE bedre smak.

Deg om det. For meg er det ingen som er i nærheten av kvalitet og smak som Real, og alt annet er for meg "skvip".

Men, om smak kan det ikke diskuteres, fordi alle har sin egen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deg om det. For meg er det ingen som er i nærheten av kvalitet og smak som Real, og alt annet er for meg "skvip".

Men, om smak kan det ikke diskuteres, fordi alle har sin egen..

Hm, det synes jeg var overraskende. Så vidt jeg vet betyr skvip noe som er utvannet/tynt, og det er ikke tvil om at Fuizion har sterkere og mer spennende retter enn Real. Men som du sier, alle har ikke samme smak og Real har nok smak som er mer tilpasset norske ganer.

Hvilke kvaliteter er det du mener er enestående med Real?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare smakt Real, og det har smakt godt hver gang. Jeg har gjerne litt salt og pepper samt en smørtklatt i da.

Men jeg ønsker gjerne å smake noe nytt. Tips om hvor jeg kan få kjøpt Fuizion?

@Rune123:

Nikke

Nikke, jeg går ut fra at du holder deg til vellagret Skotsk myrvann?

Bare det er brunt så er det samme for meg :)

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare smakt Real, og det har smakt godt hver gang. Jeg har gjerne litt salt og pepper samt en smørtklatt i da.

Men jeg ønsker gjerne å smake noe nytt. Tips om hvor jeg kan få kjøpt Fuizion?

Jeg har brukt å kjøpe det direkte fra http://www.fuizionfreezedriedfood.com men du kan også kjøpe det fra http://www.outdoorfoodshop.de (samt en del andre merker).

PS: Jeg kan ikke anbefale Adventure Foods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare smakt Real, og det har smakt godt hver gang. Jeg har gjerne litt salt og pepper samt en smørtklatt i da.

Tilsetter du virkelig ekstra salt i Real'en?

Det høye saltinnholdet i Real er hovedårsaken til at jeg ønsker å prøve andre produsenter.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsetter du virkelig ekstra salt i Real'en?

Det høye saltinnholdet i Real er hovedårsaken til at jeg ønsker å prøve andre produsenter.. :)

Prøvd å kontakte Real om saltinnholdet, men ingen svar å få. :wink: Eneste Real med ok saltinnhold er "Ris i basilikum", men den vegetarutgaven begynner å likne Adventurfood - en grøt der det er vanskelig å smake forskjell på de ulike ingrediensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SturlaS og Finmax:

Jeg skrev litt salt... :wink:

Kanskje dere er sensitive, for jeg synes ikke real er spesielt salt i det hele tatt.

@logrus:

Takk for linker. Skal prøve dette, selv om jeg ikke er storbruker av slik mat. For min del har Real fungert som nødmat når jeg ikke fanger noe spisende. På flere vinterturer lager jeg nydelige gryter på forhånd og varmer opp underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere er sensitive, for jeg synes ikke real er spesielt salt i det hele tatt.

Ja det stemmer nok for min del. Etter at jeg kuttet ut alt ekstra salt på maten for mange år siden synes jeg veldig mye ferdigmat smaker for mye salt. Tidligere hadde jeg salt på all mat uten at det noen gang ble for mye. Jeg tror nok kostholdet er mer sunt nå.

Men gi meg en stor pose potetgull og kald drikke etter en langhelg på fjellet.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei

Det såkalte "lofotbrødet"- navnet fordi det holdt seg så godt- er god turmat som metter svært godt. Jeg bruker alltid å slenge nedi litt havregryn. Det er også en fordel å sette ovnen på 250 grader de første 20 minuttene hvis man baker rundbrød- da får brødet en hard skorpe og vil da holde seg lenger... Det er også mye mørk sirup og diverse krydderier i brødet og dette bidrar til god holdbarhet.

Man kan godt knipe inn på kryddermålene om man vil.

Oppskriften? Følg adressa nedenfor...

http://www.steinkjer-auksjon.no/jessenkaka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT men...

For noen år siden skulle jeg ta en fjortendagers høyfjellstelttur alene. Jeg ville ikke at sekken skulle veie over 25kg og forholdet mellom protein, karbohydrater og fett skulle være så likt som mulig det daglige kostholdet. Jeg har nemlig erfart at typisk turmat kan gjøre meg litt slapp pga slike forandringer. Jeg endte opp med følgende: Flatbrød, smør, spekepølse, og en tørmelk-sjokoladeblanding som jeg blandet med vann. No more. Jeg ble et par kilo lettere men ellers fungerte dette veldig bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hender jeg ferdigblander ei halv pose potetmos med 1-2 pakker nudler for å ha til lunch, heller oppi varmt vann og venter et par min så er det klart. Blir vel noe sånt som 600+ kalorier og dermed et billigere alternativ til real turmat lunch. Godt er det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Real, men i høst fant jeg turmat fra Eldorado til en grei pris: kr. 40-50 eller lignende. Jeg tror jeg fant det på Ultra, men er ikke helt sikker. Jeg mistenker at det er Adventure Food i en annen innpakning, siden det er produsert av Unilever. Jeg skal teste dem på tur neste helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på hva dere pakker med dere av mat i sekken på en ukestur eller lengre turer.

Nå tenker jeg på fornuftig mat som ikke veier alt for mye men likevel metter og har godt energi innhold til lange dagsmarsjer.

Og hvor får man tak i billig "Realturmat"

Det går jo alltids an å tørke mat som kjøtt, kylling og grønnsaker o.s.v. selv? Da får en lett mat med bra energiinnhold :D Og toroposer funker bra det og :)

Når det gjelder real turmat har jeg sett at xxl har tilbud på det med jevne mellomrom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ellers så er vel ikke en pose med Real til 50 - 60,- særlig dyrt synes jeg, i forhold til hvor mange som kjøper sjokolade og snacks/brus, ++++++++ på bensinstasjoner på vei til/fra turer.. DET er dyrt, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er vel ikke en pose med Real til 50 - 60,- særlig dyrt synes jeg, i forhold til hvor mange som kjøper sjokolade og snacks/brus, ++++++++ på bensinstasjoner på vei til/fra turer.. DET er dyrt, det!

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vinteren er jo den store utfordringen at alt som inneholder vann fryser. Det er kanskje ok på kvelden når man har litt tid til å fyre primus, men ikke så enkelt når man skal fort avgårde om morgenen og når man skal spise lunsj. Første vinterturen jeg var på hadde jeg med meg pølser til lunsj. Noget mislykket... Her er min standard:

Frokost:

En neve havregryn.

En neve krusli. (fordi det er digg med noe å bruke tennene på.)

En neve tørrmelk

En kladd med smør.

Ei teskje sukker

Kanel

Dette blandes med kokende vann og for min del holder dette i mange timer. Jeg har dagsrasjoner pakket i fryseposer.

Lunsj:

To knekkebrød med honning på.

En pakke med "ferdigknekkebrød"

En bit pølsesnabb

Et par kjeks

Noen biter sjokolade

Problemet med lunsj er at det å stå stille ikke er så veldig fristende når det er kaldt så pausen blir kort.

Middag:

Real

Man blir lei, og nei, det er ikke det beste i verden, men det duger. Skal jeg flotte meg, har jeg i en halv pose med potetstappe.

I tillegg til dette har jeg med meg nøtter som jeg knasker litt på underveis og en bag med diverse godteri. Jeg har med meg kakao til kvelden og en pose iste til å ha i vannet på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.