Gå til innhold
  • Bli medlem

Videokamera/sport/koble på diverse utstyr


Nikke

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe "ekstrem videokamera, og har funnet to modeller. Hvis noen vet om alternativer er det flott. Jeg er i utgangspunktet ute etter noen som har brukererfaring med disse produktene:

Contour roam:

http://www.netonnet.no/art/foto/sportskamera/contour-roam/164065.4558/

Gopro-hdhero 2:

http://www.netonnet.no/art/foto/sportskamera/gopro-hdhero2outdoor/163653.4558/

på forhånd takk.

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge kameraene skal være gode, og nokså like. GoPro kom jo nettop med en oppgradering, så kvaliteten er nok litt bedre på dette en Contour kamera. Har selv brukt GoPro endel, men mistet det desverre i Marokko. Var veldig fornøyd med kamera, og skal nok kjøpe et nytt så snart jeg har penger å avse. Svært enkelt i bruk, og tåler det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg har sittet på gjerdet lenge mtp actioncams - etter årevis med bulletcam og DV-kamera som nå er helt akterutseilt.

Jeg liker formatet på Vholdr's kameraer bedre enn GoPros fyrstikkeske-look, men sistnevnte har hatt et sterkt overtak på Vholdr når det gjelder kvalitet.

Når HD Hero 2 kom nylig måtte jeg bare kjøpe, og jeg er veldig imponert så langt. Bildet er rock solid, men jeg gleder meg til å teste det til sommeren på MTB... det er den ultimate testen for hvor bra disse smådingsene klarer seg.

Stillbildemodul på 11MP, time-lapse og 1sec-burst-mode på 10 bilder er også spennende.

Har ikke lagt ut noen actionshots enda - men her er en time-lapse fra Gaustatoppen i jula.

Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt er Contours eneste fortrinn fysisk fomat og størrelse (samt muligens pris om du sammenligner med GoPro HD 2)

GoPro vinner på funksjonalitet, festemuligheter, bildekvalitet og lyd (ekstremt mye vindstøy på Contour). GoPro har mulighet for stillbilder, ekstern mikrofon, enklere innstillinger (må gjøres på PC på Contour) og ekstern skjerm for kontroll av innstilling samt direkte avspilling fra kamera.

Har "originale" Contour HD 1080P selv. I grunn greit fornøyd, men hadde nok kjøpt GoPro om jeg skulle kjøpt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen flere med GoPro HD 2 erfaringer? Hvordan oppleves batterikapasiteten? Ser batteritiden er oppgitt til 2,5 time per batteri. Vurderer å kjøpe til lengre padletur, men da vil jeg trenge en del batterier om jeg skal ha mulighet til å filme ofte..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et GoPro HD kamera som jeg skulle bruke når jeg kjørte motorsykkel og virkningen av supervidvinkelen var fantastisk. Det negative var at jeg nok sammenlignet videokvaliteten med mitt Canon EOS 7D og da ble det en skuffelse desverre. Jeg vet at en slik sammenligning blir urettferdig men synes slike små objektiver som er på disse lillevideokameraene viser sin svakhet med engang det blir lite lys selv i overskyet vær.

Men for all del , det er jo fordi man vil ha et lite å lett videokamera man velger disse , ikke på grunn av bildekvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Kort fortalt er Contours eneste fortrinn fysisk fomat og størrelse (samt muligens pris om du sammenligner med GoPro HD 2)

GoPro vinner på funksjonalitet, festemuligheter, bildekvalitet og lyd (ekstremt mye vindstøy på Contour). GoPro har mulighet for stillbilder, ekstern mikrofon, enklere innstillinger (må gjøres på PC på Contour) og ekstern skjerm for kontroll av innstilling samt direkte avspilling fra kamera.

Dette er ikke helt riktig. Contour + har i likhet med GoPro mulighet for stillbilder, timelapse, ekstern mikrofon, og kan i tillegg kobles opp mot smartphone for absolutt alle justeringer og skjermvisning via Bluetooth. Det betyr at du ikke engang trenger å gå bak kameraet for å få vist utsnittet, men kan se det etter at du har satt hjelmen på hodet, eller kameraet montert andre steder. Har også tilgode å se et feste til GP hvor det ikke finnes tilsvarende for Contour. Putter du Contour + i undervannshuset, så er du kvitt vindstøyen også der. Contour + har dessuten glasslinser, i motsetning til plast i de forrige (HD). Det gjør mye med bildekvaliteten, men bevares, begge er gode kameraer.

EDIT: Kan også legge til at optikken kan vris nær 360 grader uten å måtte endre kameravinkelen. Dette gjør det lettere å plassere kameraet på trange steder, ettersom du får flere muligheter. Så er det GPS'en i tillegg da, med trackingfunksjon og dertilhørende høyde og hastighetsvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Sony sitt ser veldig spennende ut. Kjenner også til prosessoren fra før (har den i mitt HX-20V), og den er konge i lite lys. Må nok prøve det der, gitt. 120fps har det også.

PS. GoPro HD2 er et veldig bra kamera. Måtte bare avkrevfte i forrige innlegg at Contour ikke har de samme fasilitetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, slenger meg inn i diskusjonen.

hvilket sony kamera er det dere siketer til når dere skriver om det?

Går på folkehøyskole i år og kan gjerne tenke meg å kunne forevige en del av turene vi skal på med et video kamera. Vi har fått tilbud på å kunne kjøpe Gopro hero 2 via skolen til 2250. Er dette et godt kjøp mener dere? Eller kan det være at sony kameraet er bedre bildemessig? Og tåler sony kamraet like mye juling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare føye til enda mer. Så først ikke at det har bildestabilisator i tillegg. Det er jo helt rått, og dersom det fungerer like bra som på kompaktkameraene, så jøjje meg. Eneste jeg kan se mangler er den vribare optikken som Contour har.

Kameraene heter Sony HDR-AS10 (uten wifi) og HDR-AS15 (med wifi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.