Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til vinterbruk


Springvill

Anbefalte innlegg

Skal krysse Grønland med Gamme Expeditions våren 2014. Tenkte først å gjøre det alene, men mangel på erfaring og all planlegging, vill det ta for langt tid for meg og tålmodigheten min. Nå blir det et år med trening, forbredelser og egne mindre turer. Kunne ikke hatt mer motivasjon nå! :)

Skjønner godt det :-)

3 mnd til 100 mil med Jan Mayen og acapulka her :-)

Jenseman :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Jeg er på utkikk etter en vintersovepose og har nå prøvd å orientere meg i markedet. Nå lurer jeg på om jeg skal kjøpe en Helsport Polheim og lurte derfor på om noen har erfaringer med denne posen? :)

:D

Vil bare anbefale Nanok performance -30. veier 1750 g, liten å pakke.Solid. sov godt i -25. billig; 2500,-

post-3478-0-15809300-1354531367_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting. En sovepose kan f.eks ha komforttemp på -25 og T-lim på -16. Hva betyr det? Skal man da kunne bruke denne posen i -25?

Dette står for komforttemperaturen for kvinner og menn. T-Lim= komforttemperatur for menn

T-Comfort=komforttemperatur for kvinner.

Siden menn og kvinner ikke takler kulde på lik måte er vanligvis T-Lim (menn) satt til en lavere grad. f.eks T-Lim -20 mens T-Comfort er satt til -14.

Om disse stemmer er derimot en annen ting. De forskjellige produsentene kan ha forskjellige metoder å måle på. EN 13537 er vel kanskje den mest brukte skalaen/metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting. En sovepose kan f.eks ha komforttemp på -25 og T-lim på -16. Hva betyr det? Skal man da kunne bruke denne posen i -25?

Tror T-lim er komfortgrense for menn, -25 overlevelse (IKKE søvn!) Min erfaring uten silkelakenpose/og eller yttertrekk er at jeg har det bra i en -30 graders i -15,-20, og en -10 graders holder -4,-5 grader. I 30 eller kaldere ville jeg tatt en tynn pose i tilegg til vinterposen, som koda..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jente og fryser lett på tur, men når jeg begynte å bruke to soveposer inni hverandre så holder jeg meg varm :) bruker dun poser, en vinter og en sommer. Funket veldig bra i -20 grader :)

Jeg har den samme erfaringen med 2 soveposer, bruker nå Ajungilak Tyin 5-season som holder i massevis for meg ned til rundt -22/-25 med bra underlag (bamse og reinskinn) Ved behov tar jeg med meg Helsport Micropakken (veier lite og tar liten plass) og det har fungert utmerket.

Hadde den gamle versjonen av Denali tidligere (Sydpolversjonen), men den var så håpløs stor og tung at jeg solgte den.

Hvorfor sluttet Ajungilak å lage Tyin Elite egentlig? (den uten glidelås)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Burde være postet på denne tråden:

En stor, tung og voluminøs vintersovepose en lite smidig løsning med begrenset - men nødvendig - anvendelsesområde. Jeg har også tro på en 2 -poser innen i hverandre løsning. Håper jeg!

For Elginnen er ganske frysen og frøs i påsken siste år på Hardangervidda i den antikvariske Ajugilak Tyin Elite uten gli-lås i -15-18. Dessuten kom hun ikke ut, da posen har 2 løse foringer uavhengige av hverandre, som hadde forskøvet sig i nattens løp. Det så ganske morsomt ut - utifra. Jeg forstår godt at de har sluttet med den for den er STOR og TUNG, selv på pulken.

Jeg har innkjøpt en Nanok performance -10, 3-sesongs dunpose som julegave til å ha inni en Marmot Trestles -18 fiberpose. - 18 er en amerikansk overdrivelse, som svarer til 0 -Fahrenheit!

Jeg har samme pose og begynner å ha det kaldt omkring -10! Med tykke bukser og fleecejakke på i posen klarer jeg dog de -18. Hun får det kaldt langt før meg.

Etter jul gjenstår det å eksperimentere på terrassen.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig aktuell og bra tråd!

Det er ikke bare posen i seg selv som er greia. Det er hele pakka. Du kan kjøpe toppmodellen til Helsport, Nanok eller Bergans men har du et liggeunderlag fra Europris så fryser du uansett. Du bør også ha en liner. Og et eget sett med klær til bruk i posen. 2 poser som flere har nevnt her kan også være grom trikset.

Etter flere år med dårlige og bra erfaringer har jeg kommet frem til følgende vinteroppsett som passer for mitt bruk:

Pose: Nanok performance -30. veier 1750 g, liten å pakke.Solid. sov godt i -25. billig; 2500,-

Liner: STS Extreme liner m/stretch. Denne er relativt dyr, ca 500 kr. Den er verdt vær eneste krone og den kan fåes billig på div nettsteder.

Underlag: Exped 7LW og Bamse Extreme.

Reinskinn er også en bra investering til vinterturer.

Sliter litt med teltet på vinterturene mine, men det kan jeg legge inn i en annen tråd.

Mvh. Kai

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dannes "kondens" inni posen har du enten våte klær eller en for varm pose. Jeg tørker klær i posen kun på korte turer. Klær og "ekstrapose" kan brukes for temperaturkontroll. Jeg sover heller naken i posen enn å bli for varm. Dampsperrepose fungerer fint, men er ikke spesielt komfortabelt.

Kondens uta på posen er et vanskeligere problem. Poser med vanntett ytterstoff fungerer veldig godt. Ellers er stort nok telt, med gode luftemuligheter viktig. Å unngå å ta inn for mye vått stasj i innerteltet og forsøke å unngå for mye damp fra snøsmelting er også viktig. Sistnevnte er vanskeligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som tørr si noe om komforttempratur på forsvarets sovepose M87(m glidlås ikke den gamle?) Fikk ett par stykker den gang det var utslag på Hauerseter. Vi kjørte M6 og de åpnet en ny container full av soveposer av den gamle typen. Vi kunne ta så mange vi ville og innimellom lå det noen av de nyere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig aktuell og bra tråd!

Det er ikke bare posen i seg selv som er greia. Det er hele pakka. Du kan kjøpe toppmodellen til Helsport, Nanok eller Bergans men har du et liggeunderlag fra Europris så fryser du uansett. Du bør også ha en liner. Og et eget sett med klær til bruk i posen. 2 poser som flere har nevnt her kan også være grom trikset.

Etter flere år med dårlige og bra erfaringer har jeg kommet frem til følgende vinteroppsett som passer for mitt bruk:

Pose: Nanok performance -30. veier 1750 g, liten å pakke.Solid. sov godt i -25. billig; 2500,-

Liner: STS Extreme liner m/stretch. Denne er relativt dyr, ca 500 kr. Den er verdt vær eneste krone og den kan fåes billig på div nettsteder.

Underlag: Exped 7LW og Bamse Extreme.

Reinskinn er også en bra investering til vinterturer.

Sliter litt med teltet på vinterturene mine, men det kan jeg legge inn i en annen tråd.

Mvh. Kai

Hei :-)

Veldig viktig det som Kai skriver her. Sov godt i -30 med 3 sesongers tyin pga ordentlig grundig forarbeide med granbarseng ovenpå snø. Mye veske i kroppen, 2 lag ull Woopower, dunjakka rundt beina, balaclava, harkilla "skinnlue". Faktisk var det endelsno i lufta også. Så... tenk underlag og bruk det som er tilgjengelig. Etterpå Kjøpte jeg Isbørns Jan Mayen pluss reinsdyrskinn ubehandlet :-) og angere ikke. Kan ikke slurve med underlaget i alleall

God tur:-)

Jensman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig aktuell og bra tråd!

Det er ikke bare posen i seg selv som er greia. Det er hele pakka. Du kan kjøpe toppmodellen til Helsport, Nanok eller Bergans men har du et liggeunderlag fra Europris så fryser du uansett. Du bør også ha en liner. Og et eget sett med klær til bruk i posen. 2 poser som flere har nevnt her kan også være grom trikset.

Etter flere år med dårlige og bra erfaringer har jeg kommet frem til følgende vinteroppsett som passer for mitt bruk:

Pose: Nanok performance -30. veier 1750 g, liten å pakke.Solid. sov godt i -25. billig; 2500,-

Liner: STS Extreme liner m/stretch. Denne er relativt dyr, ca 500 kr. Den er verdt vær eneste krone og den kan fåes billig på div nettsteder.

Underlag: Exped 7LW og Bamse Extreme.

Reinskinn er også en bra investering til vinterturer.

Sliter litt med teltet på vinterturene mine, men det kan jeg legge inn i en annen tråd.

Mvh. Kai

Helt enig i det med å ha ordentlig isolering under seg også. Selv bruker jeg "Bamse" liggeunderlag og så reinskinn på vinteren. Og hvis jeg har ordentlig god plass så slår jeg til med exped også. Da ligger jeg som en prinsesse :D Men kunne virkelig ikke tenkt tanken på å dra på (vinter)tur uten reinskinn og et "vanlig" liggeunderlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Min erfaring for å unngå kondens i posen er at man ikke legger seg med for mye klær. Ta minst mulig først å ta på litt hvis man våkner av at man fryser litt(som regel er det at man må pisse men). Tar man på for mye har man lett for å svette mer. Da blir ting fuktig og så våkner man av at man fryser litt fordi det har blitt rått. Dette får man jo erfaring med etterhvert. Gjelder forsåvidt ikke bare vinter men og vår høst. Har selv bommet på det på sommern i fjellet med å legge meg med ullgenser i pose som var varm nok i seg selv. For de som sliter litt med at de fryser når de legger seg og dermed kler seg for godt så gå en liten tur eller vær litt i aktivitet noen minutter før du skal hoppe i posen.

En annen ting er og ikke bruke yttertrekk på posen, hvertfall ikke vanntette så lenge man bor i telt. Under åpen himmel er det greit å ha pga nedfall. Noen sliter med fukt på pose fordi de subber innertelt med fotenden av posen. Da er det greit å ha på yttertrekk men trekk det bare opp til knehøyde omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips angående varmt/kaldt i soveposen.

Det kan være at det er for varmt når man legger seg og at det blir kaldere utpå natta. Ved å ha ull-longsen klar rundt anklene og ulltrøya oppunder armene er det enkelt å dra på seg om det behøves.

Har jeg det liggende løst blir det til at jeg drøyer altfor lenge med å gidde å ta det på fordi jeg er trøtt. Blir ofte til at jeg ligger og småfryser altfor lenge før jeg innser at det må på uansett.

De gangene sola varmer om morgenen er det ofte motsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.