Gå til innhold
  • Bli medlem

Ingen grenser - 2012


martin.m

Anbefalte innlegg

En ny runde med Ingen grenser er i gang, ser ut som en meget motivert og spennende gjeng som er med i år også. Gleder meg til å følge med serien videre på søndagskvelder framover.

Lover meg selv å huske hva enkelte strever med når jeg synes at mine egne turer butter imot fra tid til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes også at det var litt dårlig at de ikke ble passet bedre på. 2 personer som svimer av pga for lite mat er litt for mye på første episode.

Synes også at Monsen ser ut til å være litt tilbakeholden. I utgangspunktet ser det ut til å han har litt mer glød og trives litt bedre alene på tur egentlig.

Har denne gått i flere tidligere sesonger, eller er dette den første? Ligger det tidligere sensonger på nett-tv eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Fikk kun med meg slutten. Men synes det er for mye når folk svimer av.

Fok som egentlig har nokk med sine egne funksjonshemninger skal i tillegg slite rundt på rullestoler. :lol:

Jeg er vant med tunge og seige turer men aldri om jeg hadde orket å slite med meg rullestoler opp på fjellet i ulendt terreng.

Hvorfor skal de ha med folk som ikke klarer å gå en gang? Og ikke bidra?

Dette blir for dumt i mine øyne og Monsen mister litt aktelse hos meg for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kun med meg slutten. Men synes det er for mye når folk svimer av.

Fok som egentlig har nokk med sine egne funksjonshemninger skal i tillegg slite rundt på rullestoler. :lol:

Jeg er vant med tunge og seige turer men aldri om jeg hadde orket å slite med meg rullestoler opp på fjellet i ulendt terreng.

Hvorfor skal de ha med folk som ikke klarer å gå en gang? Og ikke bidra?

Dette blir for dumt i mine øyne og Monsen mister litt aktelse hos meg for dette.

Hva med et lite forsøk på empati, her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kun med meg slutten. Men synes det er for mye når folk svimer av.

Fok som egentlig har nokk med sine egne funksjonshemninger skal i tillegg slite rundt på rullestoler. :lol:

Jeg er vant med tunge og seige turer men aldri om jeg hadde orket å slite med meg rullestoler opp på fjellet i ulendt terreng.

Hvorfor skal de ha med folk som ikke klarer å gå en gang? Og ikke bidra?

Dette blir for dumt i mine øyne og Monsen mister litt aktelse hos meg for dette.

Totalt uenig! For det første er det ikke unger vi snakker om, og for det andre er jo hele idèen å vise at det finnes ingen grenser. Og at du ikke hadde orket å slite med deg en rullestol... Høres nesten blasfemisk ut. Nei, vi to behøver ikke det, men jeg beundrer de som ikke lar det være et uoverstigelig hinder og dessuten viser dette til andre.

Er også fullstendig uenig med deg om dem som ikke kan gå. Et bidrag på tur eller ellers i livet må ikke nødvendigvis være fysisk. Men kanskje kan en person med sterk vilje og godt humør nettopp fordi de i våre øyne "burde" gi seg ende over og la seg begrense bidra til å få opp øynene på oss andre som alltids har en eller annen unnskyldning for de minste ting.

Det er nesten fascinerende å høre at Monsen skulle synke i aktelse hos noen fordi dette er for dumt!

Fant forøvrig link til tidligere programmer forrige sesong, mindviruz: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/617228/ I utgangspunktet ligger alle NRK sine egne produksjoner på nett, men de kan av og til være vriene å finne.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Det er nesten fascinerende å høre at Monsen skulle synke i aktelse hos noen fordi dette er for dumt!

:lol:

Skal sies at jeg ikke er noen stor Monsen tilhenger.

Har vell sett det meste av det som har vært på tv, men kunn fordi jeg ser det meste av naturprogrammer på tv.

Har ikke lest noen Monsenbøker, og har ingen planer om det heller.

En ting skal han ha: Han har klart å lage ett levebrød av det alle vi andre drømmer om. Der er han flink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denne gått i flere tidligere sesonger, eller er dette den første? Ligger det tidligere sensonger på nett-tv eller noe sånt?

Hele første sesong av ingen grenser kan du laste ned fra NRK som torrent

http://blogg.nrk.no/ingengrenser/2010/04/12/last-ned-ingengrenser/

Fire tanker om årets sesong

Som menneske: Blir virkelig imponert og motivert av å se den viljestyrken som deltagerne viser. Her er det mestring, humør og ståpåvilje fra start til mål.

Som friluftsmenneske: Kjenner det rykker i fiskestanga og gamle minner når jeg ser bildene fra Femundsmarka. Skal bli moro å følge ruten videre mot vest, og håper de fortsetter i kjente spor.

Som publikum: En vet jo at Monsen og andre har streng dramaturgi, og skal selge en illusjon. Men hvor ble det av Røvollen? La merke til at de hadde pause ved bålet 20 meter fra veggene, uten at så mye som en plankebit vistes. Der må de ha hatt et ryddesjau rundt bålet før kameraene ble slått på... Blir jo også litt skuffet over at de skaper et inntrykk av at det bare er steinur langs Røa. Om jeg husker riktig fra sist Monsen var på tur i området for NRK, så var det vel hvite strender, rolige stryk og padleparadis den gangen. Antar at det denne gangen er slitet og viljen til deltagerne som skal selges til publikum.

Som bransjemann: Det var ikke få brudd på HMS regler og andre lover som regulerer organiserte turer. Det ødelegger rett og slett stemningen at en blir like godt kjent med legen som deltagerne i programmet. Får gi Monsen stryk på dette punktet.

Så spørsmålet er egentlig hvorfor skal alt være så inn i H*** tøft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med et lite forsøk på empati, her?

Skjønner ikke hvorfor du drar fram empati her. Hvis dette er så viktig hvorfor gjør de det ikke på egenhånd uavhengig av en tv-produksjon? Betyr det å bryte disse terskelene at de plutselig blir å finne ute i naturen veltende og krypende i steinura etter at kameraene er slått av? Neppe.

Forresten litt artig at Lars Monsen legger ut på en ekspedisjon med en fjelltopp som mål. Det har vel ikke skjedd før..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor du drar fram empati her. Hvis dette er så viktig hvorfor gjør de det ikke på egenhånd uavhengig av en tv-produksjon? Betyr det å bryte disse terskelene at de plutselig blir å finne ute i naturen veltende og krypende i steinura etter at kameraene er slått av? Neppe.

Det var vel mest utsagnet "Hvorfor skal de ha med folk som ikke klarer å gå en gang? Og ikke bidra?" som trigget anmodningen om empati. Regner med at de fleste her i forumet, som meg, "drømmer" seg avgårde på tur når vi ser på naturprogram o.l på TV. Hvordan hadde det i så fall vært hvis vi hadde blitt rammet av noen av de "skjebnene" som vises. Jeg tror ikke vi hadde fått mindre lyst til å dra på tur, selv om evnene ble borte. Med litt empati er det mulig å se en gjeng som får realisert en drøm (selv om det er hardt), og som sikkert kan bruke det de lærer til å gjøre mer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Vet ikke om jeg vill dra på tur om jeg vet at jeg blir tung fysisk belastning på alle de andre. Tvilsomt..... :)

Ihvertfall om de andre egentlig har nokk med sine egne funksjonshemninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg vill dra på tur om jeg vet at jeg blir tung fysisk belastning på alle de andre. Tvilsomt..... :)

Ihvertfall om de andre egentlig har nokk med sine egne funksjonshemninger.

Tror ikke det kommer som noen overraskelse på noen av dem. For det første er det jo helt innlysende at det må bli slik, for det andre er det vel ikke mange som har gått glipp av fjorårssesongen.

Dessuten er det jo alltid slik i livet at den ene kunnskapen eller forutsetningen utfyller den andre. Enten det er i de mer beskjedne målestokkene eller som her hvor det er en betingelse for at gruppen bokstavelig talt klarer å sprenge grensene.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg vill dra på tur om jeg vet at jeg blir tung fysisk belastning på alle de andre. Tvilsomt..... :)

Ihvertfall om de andre egentlig har nokk med sine egne funksjonshemninger.

Jeg er vant med tunge og seige turer men aldri om jeg hadde orket å slite med meg rullestoler opp på fjellet i ulendt terreng.

Hvorfor skal de ha med folk som ikke klarer å gå en gang? Og ikke bidra?

Jeg håper at det er ironi jeg ser her?!

Hvis ikke bør du se på hva poenget med serien er, især tittelen, før du kommenterer videre.

Hvorfor skal ikke mennesker med funksjonshemminger få prøve seg på stabasiøse turer? Skal villmarka kun være for de som har alle sanser og funksjoner i god behold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Hvorfor skal ikke mennesker med funksjonshemminger få prøve seg på stabasiøse turer? Skal villmarka kun være for de som har alle sanser og funksjoner i god behold?

Det har jeg ikke sagt, men hvor strabasiøst skal det være? Og strabasiøst for hvem?

Så for deg om du av en eller annen grunn i livet blir sittende i rullestol så er det ok å dra på langtur med rullestolen i slitsomt terreng. Såpass slitsomt at de som hjelper deg og drar deg rundt svimer av?

Legg enda til at de andre også kansje mangler en fot eller en arm.

Jeg håper at det er ironi jeg ser her?!

Nei..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke sagt, men hvor strabasiøst skal det være? Og strabasiøst for hvem?

Så for deg om du av en eller annen grunn i livet blir sittende i rullestol så er det ok å dra på langtur med rullestolen i slitsomt terreng. Såpass slitsomt at de som hjelper deg og drar deg rundt svimer av?

Legg enda til at de andre også kansje mangler en fot eller en arm.

Hvis utgangspunktet for turen er det samme som for "Ingen Grenser" så JA!

Jeg er kritisk til dine synspunkter fordi du angriper et konsept som er laget for det du angriper. Hvis du er på jakt etter en generell diskusjon så er vi på et helt annet området. Det ville f.eks vært betenkelig av meg hvis jeg dro på fellestur med DNT og ikke informerte om at jeg var funksjonshemmet (tenkt eksempel, er ikke det selv).

Konseptet med "ingen grenser" er at mennesker med funksjonshemminger skal på tur sammen, og sammen komme frem til målet. Ikke at mennesker med funksjonshemminger skal på tur med hjelpere hvor det er fire "friske" pr pers med nedsatt funksjonsevne. Om det er forsvarlig av produsenten å ikke følge bedre med på matinntak for den enkelte ekspedisjonsmedlem er en annen diskusjon, men det har ingenting med funksjonsenvnen til den enkelte å gjøre.

Har du aldri dratt på tur og tatt i litt hardere enn det du burde? Det har jeg, og jeg gjentar stadig sammen feilen på nye turer, spesielt i starten. Hvorfor skal et TV-produsert turkonsept da nødvendigvis gi en blankpolert turopplevelse bare fordi det er på TV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Joda ofte. På langtur har jeg kompiser som er jevne med meg. Belastningen blir som regel jevn. Selv om jeg som regel oftest havner ut med de tyngste børene.

Dette er greit. Men aldri om jeg drar på tur og kompisene må fra dag en slite med meg.

Har skada meg på fjellet og også hjulpet andre som har skada seg. Det er en annen sak.

For min del så blir serien for fjernt. Har ingen planer om å følge med på dette.

Såg noen episoder i fjor. Synes ikke turen i fjor virket så ekstrem som de 10 minuttene jeg såg i går.

I går fikk jeg med meg han som bikka, hun som ble bært ned med brannmannsløft samt legen som fyllte halvparten av de 10 minuttene jeg fikk med meg.

Dette virket noe i overkant. Om lista er lagt der så kan jeg spare meg for fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen tvil om at det er en opplevelese for livet for deltakerne. For en sprek turmann må jo også dette være en drivende kraft for Lars Monsen, ellers hadde han vel ikke hatt tålmodighet til å streve med dem i en hel måned gjennom villmarken. Å gjennomføre en slik tur ville blitt en kostbar sak om man ikke laget fjensynsunderholdning av det. Noen må jo betale for alt spesialutstyret og støtte-apparatet som følger med ekspedisjonen, det er sikkert flere enn dem man såvidt kan se i serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som publikum: .../ Blir jo også litt skuffet over at de skaper et inntrykk av at det bare er steinur langs Røa. Om jeg husker riktig fra sist Monsen var på tur i området for NRK, så var det vel hvite strender, rolige stryk og padleparadis den gangen. Antar at det denne gangen er slitet og viljen til deltagerne som skal selges til publikum.

/...

Nå er jo deler av Femunden/Rogen mer steinete og ulendt på svenskesiden enn på norskesiden, noen få deler av strekket Rogen til Røa er ganske så steinete. Antar du har rett i at det er et dramaturgisk grep. Fimax og jeg har vært i stort sett alle kriker og kroker i Rogenområdet, det inneholder mye stein men også små idyller med silkemyke strender.

Fikk kun med meg slutten. Men synes det er for mye når folk svimer av.

Fok som egentlig har nokk med sine egne funksjonshemninger skal i tillegg slite rundt på rullestoler. :)

Jeg er vant med tunge og seige turer men aldri om jeg hadde orket å slite med meg rullestoler opp på fjellet i ulendt terreng.

Hvorfor skal de ha med folk som ikke klarer å gå en gang? Og ikke bidra?

Dette blir for dumt i mine øyne og Monsen mister litt aktelse hos meg for dette.

Jeg tror nok, SRX, at det er en del tanker bak hvorfor man gjør hva og hvordan.

Min vurdering er at de to som slet seg helt ut i begynnelsen av turen åpenbart har en sterk indre drift. Den ene til å skulle assistere/hjelpe, den andre til å skulle klare mest mulig selv. Det brant de seg helt klart på. Vi får håpe de tar lærdom av det.

Folk som egentlig har nok med sine egne funksjonhemninger...o.s.v. skriver du.

Kanskje det er en lærdom i det å skulle ta imot hjelp og gi hjelp samt gi en stor egeninnsats... Kanskje det gir egenverd ved at man som funksjonshemmet blir satt på prøver... Kanskje funksjonshemmede har lyst på litt tøffe tak, virkelig få brynt seg.

Jeg antar du ikke bare kjøre scooter samt bare drar på godværsturer med stort sett flatmark SRX, men at du også liker å utfordre deg selv, utsette deg for ubehag/tøffe situasjoner o.s.v. Hvorfor antar du at det er annerledes for folk med funksjonshemninger?

Hvorfor Monsen med dette har falt i din aktelse kan jeg heller ikke helt skjønne, snarere tvert imot spør du meg. Forklar gjerne din grunn til å mene dette.

Det synes meg dog at det er en litt annen stemning på denne turen/gjengen enn forrige utgave. Jeg for min del er spent på fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før Ingen Grenser kom på TV så var det nok svært mange funksjonshemmede som ikke klarte å se for seg ett turliv.

Å bryte mentale grenser er kanskje enda viktigere enn de fysiske grensene en rullestor symboliserer. Å sitte deprimert og nedbrutt i en rullestol er ikke det beste utgangspunktet for å ta initiativ til å bestige Galdhøpiggen. Programmet kan derfor være med på å gjøre livskvaliteten til mange funksjonshemmede vesentlig bedre. Enkelte kan tilogmed oppleve helt nye liv som følge av motivasjonen og inspirasjonen programmet brer om seg. Og ikke minst kan det være med på å gi oss førlige ett innblikk i en hverdag vi sjelden får oppleve noe fra. Kanskje vi er ekstra behjelpelige en gang vi møter noen ute på tur.

Ett kjempepositivt program med andre ord. Skal man være negativ, så kan man heller rette kanonene mot Paradise Hotel og lignende søppel... Fysjameg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.../ Hvis dette er så viktig hvorfor gjør de det ikke på egenhånd uavhengig av en tv-produksjon? /...

Det var vel nettopp det deltagere fra forrige produksjon gjorde. De dro på tur alene uten TV-team o.s.v. sommeren 2011. Motivasjon, inspirasjon samt bli klar over hva man egentlig klarer å få til (dvs. erfaringer fra forrige Ingen grenser) gjorde dette mulig for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten man liker det eller ikke, jeg kunne veldig godt tenke meg å være med på en slik tur. Jeg synes det er et flott tiltak av Monsen. (Men så har jeg min bakgrunn fra Røde Kors Hjelpekorps og er vandt til å stille opp for andre uten å forrvente å få noe tilbake.)

Tenk på alle de som sitter rundt om i dette landet med handicap, kanskje mye mindre enn de som deltar her, og som ikke kommer seg ut noen steder fordi de mangler både motivasjon, innsatsvilje og litt ekstra hjelp. Eller "et spark bak" som vi kanskje ville sagt det. Kanskje dette kunne gi litt inspirasjon både til den enkelte og til de som er i stand til å hjelpe.

Mange av disse er prisgitt den hjelpen og støtten de får fra kommunen og den kan variere sterkt alt etter hvilken kommune de bor i.

At noen av deltakerne tok seg helt ut og nesten måtte "bite i gresset" viser bare hva dette betyr for dem. Hvem av oss funksjonsfriske ville gjort det samme? Jeg husker godt hvor lite som skulle til i militæret før store sterke gutter begynte å syte og klage.

I flere år kjørte jeg flere mil hver torsdag kveld for å hente en rullestolbruker som gjerne ville være med i ungdommens røde kors. Han fikk ikke nok transportstøtte fra kommunen til at han kunne reise selv og så ble løsningen at jeg gjorde det gratis. Jeg tok ham okså med på hyttetur til Sirdal, kjørte ham gjennom 17. mai toget, Kjørte rullestol inn i skogen og stekte pølser på bål og innviterte ham hjem til meg på grillet kanin etc. etc. ved flere anledninger. Alternativet hadde vert at han hadde tilbrakt denne tiden blandt likesinnede på en institusjon.

Dette syntes ikke jeg så ut til å være så veldig hyggelig og er man missfornøyd eller mener at noe er galt, så gjør man noe med det.

Hva fikk jeg så igjen for dette? Jo en solid bekreftelse på at det er stor glede i å glede andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig litt enig at det ble litt vel drøyt i første episoden.

Hvis man er funksjonshemmet, så må man ta hensyn til det. I episoden i går fikk jeg inntrykk av at de skulle vise at ingenting er umulig, uansett hvor tungt det måtte være, og uansett hvilke hemninger man har.

Selvfølgelig skal man gjøre det beste utav situasjonen, og de kan nyte villmarkslivet slik som oss mer heldige. MEN da får de mer glede av å velge ruter som er litt enklere å mestre. Så kan det heller bli litt vanskligere etterhert. De har jo en læringskurve akkurat som alle oss andre mennesker, og ingen av oss var klar til å krysse Canada på tvers når vi hadde lært oss å gå. Dette krever trening, kunnskap og erfaring. Jeg tror ingen av deltakerene har god trenig, kunnskap eller erfaring med å dra med seg en diger rullestol igjennom skauen. Derfor skulle de fått en mye roligere start, og brukt mer tid på leirlivet, fisking, mat og bålkos. Det hadde derimot blitt en koseligere tur for hele gjengen.

Selv om jeg er helt frisk, så ville ikke jeg lagt meg ut på tur opp Mount Everest. Det er utenfor min evne enda, og på samme måte burde turen i går hvert lagt opp litt enklere, siden den turen opplagt var litt i hardeste laget for enkelte deltakere.

Etterhvert som de lærer seg å samarbeide bedre, og finne egne løsninger og "teknikker" på å komme seg lettest mulig fram er jeg helt sikker på at de vil klare seg bedre. Men som alt annet så krever dette mye trening og øvelse. De ble bare kastet rett uti det, og derfor ble vi like godt kjent med legen som med deltakererne i første episode. De gikk rett og slett på en liten smell i går, og jeg håper de får bedre tid til å nyte villmarkslivet framover, i stedet for å bare slite til de besvimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.