Gå til innhold
  • Bli medlem

White Gasoline....


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei, jeg lurer på en ting... White Gasoline er etter mange brennerprodusenter et veldig bra alternativ til parafin eller gass på multifuelbrennere. Det eneste er at jeg har ikke fått noen på bensinstasjoner eller fritidsbutikker til å forklare hva white gasoline er...! Vet at det på norsk kalles renset bensin, er det det samme som Alkalytisk bensin (les:Miljøbensin uten tilsatt 2t-olje som f.eks. Aspen 4t-miljøbensin?)

Må ha svar fort, da jeg skal bruke den i påska... Har etter nøye vurdering kjøpt en Primus NOVA, og håper å få brukt den mest mulig nå i påska....:?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

White gasoline = White Gas = renset bensin.

Det kjøper du dyrt på apoteket, rimeligeree på noen bensinstasjoner og rimeligst(?) i enkelte sportsforretninger. Jeg kjøper mitt hos G-Sport lokalt i Moss.

Helt ordinær og vanlig brukt brennstoff til brennere, også til min Primus Omnifuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg har kjøpt en 4 liters kanne med miljøbensin på Statoil. Fungere topp på min MSR. Det blir billigere en å kjøpe litersflasker i sportsbutikken. Kjøpte 1 liter renset bensin forige tur hos turistforeningens her i Bergen. Betalte 85,- for en liter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

White Gasoline er i hovedsak heptan, og det er egentig ren heptan du får når du kjøper "Primusbensin" i sportsbutikken til ca 50 kr/liter.

Coleman-fuel er ofte synonymt med White Gas, men har et noe annet innhold som Coleman hevder at er unikt, dette virker ganske likt med lighter-bensin.

4-takt miljøbensin (som anbefales av Optimus) er i hovedsak et rent bensindestilat med få gufne tilsetninger, og har den egenskap at det hverken tetter brenneren lett eller feller ut bunnfall slik som bilbensin kan gjøre.

3 år med Nova'n fyrt på det meste gir inntrykk av en solid brenner med 0 feil.

(Den virker til og me bra på butangass og selvlaget adapter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.