Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg telt


gjranhansen

Anbefalte innlegg

@Afe:

Selvsagt er det hver enkelt bruker sitt valg, noe annet har ikke jeg skrevet heller.

Som sagt, det blir påstand mot påstand, for man finner veldig fornøyde brukere av Helsport, og samme med Hilleberg. Noen er skuffet fordi stenger knakk på et Helsport telt, og samme skjedde med de Hilleberg brukerne i linken jeg postet, og de er sikkert ikke alene worldwide. Alt handler om bruksområde, for forskjellene er marginale mellom Helsport og Hilleberg på kvalitetssiden.

Mitt godt brukte Helsport telt ga meg 15år med alround turing til alle årstider, og 15år bør kunne sies å være holdbart? Eller er du uenig i det? Jeg solgte det til en bekjent. Det er enda i bruk, og har sikkert noen år igjen, noe også serviceavdeling hos Helsport påsto.

Blir spennende om jeg nå ender opp med et Helsport eller Hilleberg telt til vinterbruk. Kan være at jeg for første gang kjøper Amerikansk telt der innerteltet settes opp først. Pris avgjør. Uansett produsent kommer jeg til å bli meget fornøyd.

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
..

Som sagt, det blir påstand mot påstand, for man finner veldig fornøyde brukere av Helsport, og samme med Hilleberg. Noen er skuffet fordi stenger knakk på et Helsport telt, og samme skjedde med de Hilleberg brukerne i linken jeg postet, og de er sikkert ikke alene worldwide. Alt handler om bruksområde, for forskjellene er marginale mellom Helsport og Hilleberg på kvalitetssiden.

...

Siterer litt fra Villmarksboka til Lars Monsen:

"Noe av det første jeg sjekker før jeg velger et telt, er om teltstengene er levert av Eston eller Dac" ((s.98)

Hardtest av Helsport Svaldbard: "Stengene er helsport sine egne, og jeg liker dem ikke noe særlig" (s97)

Hvorfor fører ikke Sportslageret, Oslo Sportslager, Anton Sport Bogstadveien m.fl. seriøse sportsforhandlere Helsport. Hvis du spør dem "privat" svarer de stengene.

Fra Børge Ouslands bok"Vinter uten nåde":

..det ser ut til at legeringen i teltstengene ikke tåler så mye kulde. Stangleddet splintres rett og slett, vi har aldri opplevd maken" (s. 76) Ousland var sponset av Helsport.

Poenget mitt er ikke at Hilleberg alltid er så forbanna mye bedre, men Helsporttelt har noe vesentlige svakheter som er kjent i miljøet - det er først og fremst stengene. Jeg vet ikke om det er forbedret. Samtidig har Hilleberg noen lure detaljer, og de snyter ikke på vekten.

Ps: jeg har slitt ut to Helsporttelt og har absolutt vært fornøyd, men jeg opplevde aldri skikkelig ruskevær med de teltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt godt brukte Helsport telt ga meg 15år med alround turing til alle årstider, og 15år bør kunne sies å være holdbart? Eller er du uenig i det? Jeg solgte det til en bekjent. Det er enda i bruk, og har sikkert noen år igjen, noe også serviceavdeling hos Helsport påsto.

Det var nettopp det eg skreiv, at når ein fyrst kjøper eit kvalitetstelt så skal det halde lenge. Og då vert prisforskjellen ubetydeleg i den store samanhengen. Derfor vel eg det teltet som passar best til mitt bruk, og mine behov, nesten uavhengig av pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@finmax:

Handler du alt av tur utstyr i de butikkene du nevner?

"Hvorfor fører ikke Sportslageret, Oslo Sportslager, Anton Sport Bogstadveien m.fl. seriøse sportsforhandlere Helsport."

Vel, sportslageret fører jo Helsport svalbard, og anton sport har ikke oppført telt i sitt segment på nett. Felles for alle disse spesialbutikkene er at de også er avhengig av å ha produkter i mellomsjiktet hva pris angår. Sportsnett tar inn modeller fra f. eks Eureka som dekker dette segmentet.

Oslo sportslager tar inn modeller fra f.eks Nanok som dekker dette segmentet. I tillegg til å selge Helsport selger de også teltplugger fra Helsport.

Det fremstår som ganske logisk at f. eks sportsnett og Oslo sportslager ikke satser på Helsport når man konkurrerer med xxl på pris.

Amfibi.no ser ikke ut til å la seg binde opp mot bestemte merker men fører et bredt utvalg av telt fra forskjellige produsenter.

Kjedebutikkene g-sport og intersport selger telt i mellomsegmentet med Nanok og Bergans ”på topp”, og klart at de får solgt dette ved å proklamere at begge merkene har vært med på ekstreme ekspedisjoner vist på tv. Av andre kjeder har man Mx-sport, som fører både Moutain hardwear, Hilleberg, MSR, TNF, Nanok og Bergans, og kan bestille Helsport.

”Helsporttelt har noe vesentlige svakheter som er kjent i miljøet - det er først og fremst stengene.”

Stengene og pluggene til side. Hvilke andre svakheter?

Samtidig har Hilleberg noen lure detaljer.

Utdyp gjerne. Jeg synes f. eks at bardunene i hver ende av Hilleberg Keron/Kaitum/Nallo osv er smarte patenter der man strekker ut 3 punkter samtidig.

Og de snyter ikke på vekten.

Det er bra! Her er vel de fleste enige om at Helsport må gjøre en jobb, men for de aller fleste havner ikke et innkjøpt telt rett på kjøkkenvekta, og for tverrsnittet av Norsk befolkning spiller ikke 200gr fra eller til noen rolle.

@afe:

Det var nettopp det eg skreiv, at når ein fyrst kjøper eit kvalitetstelt så skal det halde lenge.

Og det er det nettopp det jeg vil frem til, for de 3000 kronene noen eventuelt sparer på f. eks å kjøpe et Helsport telt så kan man overraske overhodet i huset med en langhelg i Praha :) .

@aspiranten.

Kvalitet blir husket lenge etter at prisen er glemt.

Godt skrevet! Men alt er relativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdyp gjerne.

For kuppeltelta, så brukar Hilleberg eit system med krokar for å feste teltet til stengene. Det gjer at ein kan feste alle pluggane før ein byrjar å reise teltet. Og ein person kan enkelt setje opp teltet aleine sjølv i sterk vind, det er ingen selvfølge for alle kuppeltelt på markedet.

Hilleberg har utvendige stangkanalar på sine tunelltelt, desse er betydeleg enklare å tre i enn Helsport sine innvendige kanalar. Det er sikkert ikkje verdt så mykje for deg, men når ein er våt og kald og skal setje opp teltet i litt vind og dårleg lys, så betyr det faktis ganske mykje. Helsport påstår at deires konstruksjon er betre mot vanngjennomtrenging, men eg har aldri opplevd det på mitt Hilleberg-tunelltelt, så det er løysinga på eit ikkje-problem.

Det er mange andre smådetaljar også, men det er slikt som både Hilleberg og Helsport endrar frå tid til annan, og alle mine telt er nokre år gamle, så mykje kan ha endra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel alltids litt forskjeller på forskjellig telt, endres jo over tid og hos samme leverandør. Hadde ikke vært noe moro om alle telt var like heller :)

Har et Svalbard 3. Fungert helt supert men jeg har ikke vært på ekspedisjon eller hatt det i kraftig vind eller noe.

Mitt er noen år gammelt og ser det er ting som er endret på nyere modeller, bl.a finns jo en egen high versjon. Mitt har ingen fargekoding på stenger, noe som har kommet senere.

Så det som er mest ustabilt med Helsport er jo vekta, det står jo +/- 10% men har vel inntrykk at det er mest pluss. Så synes jeg bardunstrammerne til Helsport sliter vel mye på barduner over tid. Her finnes sikkert bedre løsninger.

De 2 telt jeg har fra Big Agnes er selvstående hvor man plugger ned telt før man reiser det. Kjempeenkelt oppsett alene. Det har og detaljer som ikke Helsport har. Bl.a innvevd reflekstråd i barunder og striper på noen løkker på teltet s det er lett og se(har sikkert en del andre produsenter og). Vinterteltet har veldig store lommer i innertelt (81x27cm hovedlomme med 2 skrå lommer foran) og en liten over inngang til lykt, samt ekstra store hemper langs bakken så selve slalåmski enkelt kan brukes som plugger(de har dobbel løkke yttterst til vanlig plugg). Begge har DAC poles og vekt stemte omtrent på grammet.

Er en del småting på de som en ikke finner på Helsport. På det letteste er dog bardunstrammere bittesmå og i plast så de skal jeg skifte i noen litt større, mer praktisk i bruk samt at de tåler da mer.

Kan desverre ikke si noe om HIlleberg for det har jeg ikke. Bare sett Akto på nært hold. Ser jo bra ut men i det segmentet ville jeg heller godt for Helsport Ringstind 2 som har bedre plass på omtrent samme vekt, eller BA Copper Spur UL2 som jeg selv gjorde som har enda mere plass både i høyde, lendge og bredde på samme vekt.

Men skulle jeg kjøpt ertatter for Svalbard i dag ville jeg nok tittet på noen altrenativer hos Hilleberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitet blir husket lenge etter at prisen er glemt :)

+1 :-) Har klart hatt denne opplevelsen selv flere ganger.

Ellers sier jeg meg enig med afe, Fimax og andre.

Klipsinnfestingen til Jannu, Soulo og andre modeller er genial. Meget enkelt å sette opp teltet alene selv i mye vind.

Luftesystemet på mitt Jannu er meget gjennomtenkt (3-delt system). Mange muligheter for luftiing alt etter vind/værforhold.

Personlig liker jeg også utvendige stangkanaler bedre enn innvendige, har Exped Orion Extreme med innvendige kanaler og det er rett og slett ikke like lett å håndtere, med valne, kalde fingre eller votter på, som telt jeg har med utvendige kanaler.

Lettere å få tak på en utvendig stangkanal enn en innvendig når duken begynner å stekkes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ikke uenige med dere! Men i den kategorien (clips) har ikke Hilleberg lagd et telt som passer mitt bruk enda, altfor liten plass i forteltene. Men blant tunnelteltene til Hilleberg er det flere kandidater som nå vurderes i skrivende stund, bare rett pris dukker opp :). Nå har jeg blitt helfrelst på 2 innganger og kommer aldri til å gå tilbake på noe annet.

Oppsummert så faller det hele ned på smak og behag og bruksområde for hver enkelt.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på en ting med Hilleberg Unna...vil det regne inn i selve teltet når man åpner døren siden teltveggen ved døren er skrå? Hvilket telt av Unna og soulo vil tåle høyfjellet best med tanke på vind og snø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vil nok regne inn i unnaen ja, jeg har ''prøvekjørt'' både unna og soulo og ente opp med å kjøpe soulo, var vel bare 100gr diff på teltene,

og soulo har tre stenger er kuppeltelt, og er vel marginalt større en unna i total grunnflate?. er ikke i tvil om at jeg ville valgt soulo igjen, dog kan det nok ikke sies at unna på noen måte er et dårlig telt, hvis man takler å ikke ha fortelt.

men soulo er for meg det soleklare valget .

kan førøvrig si at jeg har tre hillebergtelt soulo, nallo4gt, og nallo2gt og er helfrelst hillebergbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Svarer på en gammel tråd ja. Fant denne ved søk her.  Siden trådstarer spurte om Unna vs Soulo deler jeg  en link her for andre som måtte forville seg inn på denne tråden etter et søk. Liken er til  komplettfritid.[...] lars-monsen [...] quebec-2010-folg-lars-pa-tur som jeg nylig snublet over, der man litt ned på siden finner en lydfil (*) Testtrapport 19.08.10 - (Testrapport på utvalgt telt til ekspedisjonen)   der Lars Monsen deler sitt inntrykk av Hillebergs Soulo (over telefon høres det ut som), hvorfor han valgte dette Hillebergteltet (i 2010, til den aktuelle ekspedisjonen) og ikke Unna som han hadde brukt tidligere.

 

Føyer til: Leser her på forumet at enkelte finner Soulo for kort på lengden, spesielt de som måler fra 187cm og opp etter det jeg kan se. Lars Monsen er jo "bare" 183cm googler jeg meg frem til. Ergo passer kanskje Soulo best til kortvokste folk som Lars Monsen....og meg selv (182cm) :)

 

* http://komplettfritid.no/lars-monsen/quebec2010/19.08.10-testrapport_telt.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket noen forskjell mellom Hilleberg keron og Helsport spitsbergen under praktisk bruk.

Hva er hilleberg keron/Kaitum/Nallo sine mer praktiske løsninger sammenlignet med Helsport (fjellheimen/camp/Svea) telt i samme segmentet Aspiranten?

Det hadde også vært kjekt om folket her begrunner sine synspunkter, da blir det litt lettere for trådstarter også.

N

 

Jeg har godt med erfaring med både Helsport og Hilleberg og vil påstå at kvaliteten merker jeg ikke egentlig noen forskjell på men må være enig med de som trekker frem at Hilleberg har noen små detaljer som at valget gjerne har falt i den retningen. Det kan være slikt som utvendige stangkanaler og at Hilleberg sitt bardunsystem fører til sinnsykt mye mindre floker enn Helsport. (Joda man kan surre opp bardunene men å surre opp alle bardunene på et Svalbard-telt etter natten mens det er minusgrader og frisk vind er en ekstra jobb man merker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har godt med erfaring med både Helsport og Hilleberg og vil påstå at kvaliteten merker jeg ikke egentlig noen forskjell på men må være enig med de som trekker frem at Hilleberg har noen små detaljer som at valget gjerne har falt i den retningen. Det kan være slikt som utvendige stangkanaler og at Hilleberg sitt bardunsystem fører til sinnsykt mye mindre floker enn Helsport. (Joda man kan surre opp bardunene men å surre opp alle bardunene på et Svalbard-telt etter natten mens det er minusgrader og frisk vind er en ekstra jobb man merker.)

Har hatt flere forskjellige hilleberg og helsport telt gjennom årene og syntes det er lett å skjønne at hilleberg ligger et hakk over helsport telt globalt sett. Når det gjelder bardunene på teltene er hilleberg sine av høyere kvalitet slik at de ikke strekker seg når de blir våt. Det er ikke tilfellet for helsport sine barduner. Jevnt over så syntes jeg hilleberg har bedre løsninger enn helsport.

Og ingen her må tro at det er noe spesielt med helsport fordi børge ousland bruker det på sine ekspedisjoner, det helsport teltet er kraftig modifisert og det finner du ikke i hyllen XXL;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer på en gammel tråd ja. Fant denne ved søk her.  Siden trådstarer spurte om Unna vs Soulo deler jeg  en link her for andre som måtte forville seg inn på denne tråden etter et søk. Liken er til  komplettfritid.[...] lars-monsen [...] quebec-2010-folg-lars-pa-tur som jeg nylig snublet over, der man litt ned på siden finner en lydfil (*) Testtrapport 19.08.10 - (Testrapport på utvalgt telt til ekspedisjonen)   der Lars Monsen deler sitt inntrykk av Hillebergs Soulo (over telefon høres det ut som), hvorfor han valgte dette Hillebergteltet (i 2010, til den aktuelle ekspedisjonen) og ikke Unna som han hadde brukt tidligere.

 

Føyer til: Leser her på forumet at enkelte finner Soulo for kort på lengden, spesielt de som måler fra 187cm og opp etter det jeg kan se. Lars Monsen er jo "bare" 183cm googler jeg meg frem til. Ergo passer kanskje Soulo best til kortvokste folk som Lars Monsen....og meg selv (182cm) :)

 

* http://komplettfritid.no/lars-monsen/quebec2010/19.08.10-testrapport_telt.mp3

 

Når det gjelder Soulo ....så slo jeg til på følgende gode tilbud (siterer fra røverkjøpstråden):

 

Fjellsport kjører tilbud på Hilleberg Soulo telt denne uken:

http://www.fjellsport.no/hilleberg-soulo-gront.html

Med Fjellforums rabattkode blir prisen 3.399 kr, dvs. 1.800 kr spart.

 

Mitt gamle Unna vil da gjøre tjeneste som sommertelt, med mesh-innertelt istedet for det vanlige. Brukte det slik i sommer når det var en del insekter. Kan også gjøre tjeneste som  "gapahuk" (dvs bare ytterteltet - uten innertelt). Soulo får da rollen som høst/vinter telt, mest høst tenker jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler bare div jeg har "kommet over":

 

En kjekk video om div. Hilleberg telt "Lake District With Hilleberg" www.youtube.com/watch?v=IG9--qIoiBQ av daveswildcamping - May 18, 2012. Du kan lese mer om videoen og møtet på bloggen daveswildcamping.com/?cat=245.

 

Rotet meg frem til ovenstående etter å ha lest flg.. blogg dzjow.com/2011/11/21/9-years-with-a-hilleberg-akto/  hvor en kar tar farvel med sitt Akto etter ni års følge (mange fine "camp-bilder" der!):

(Akto måte vike til fordel for bruk av tarp - og Soulo om vinteren)

 

En god review av Soulo av Crawlingroad på tuben: www.youtube.com/watch?v=yEfmzI1tO6I  Se også bloggen hans www.crawlingroad.com/blog/2013/05/12/hilleberg-soulo-tent-review/

 

Oversiktlig billedserie av Soulo hos Moontrail: www.moontrail.com/hilleberg/soulo/hilleberg-soulo-add-fullstup.html  ikke fult så mange bilder av Unna, men noen der også www.moontrail.com/hilleberg/unna/unna_fullsetup.php også noen av Akto www.moontrail.com/hilleberg/akto/akto_fullsetup.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.