Gå til innhold
  • Bli medlem

En altfor sen hilsen til forumer'ne


TheEspenK

Anbefalte innlegg

:D

Hei alle fjellforumere.

Jeg er ikke veldig aktiv på siden her og må innrømme jeg glemte den litt bort.

Det var litt flaut for i fjor fikk jeg hjelp i dette innlegget https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=21139&highlight=

Så i og med jeg glemte og ønske dere god jul i fjor sender jeg heller i år en forsinket hilsen og ønsker

både God Jul og Godt Nyttår til alle sammen, en ekstra rakett går naturligvis til de som hjalp meg i innlegget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis vi skal være helt korrekte så heter det vel "Takk for det gamle" eller takk for året som gikk nå før vi begynner å bruke den nye kalenderen, og så heter det godt nytt år når året er nytt.

Men jeg henger meg på med et ønske om ET GODT NYTT ÅR til alle likevel.

P.S.

Til TheEspenK

Med ref til ditt tidligere innlegg om skytevåpen.

Ble noen drept med storviltrifle i året som gikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABB brukte .223 og det er ett typisk småviltkaliber. Storvilt er minimum 6.5x55 og større. Typiske kalibre er 6.5x55, 30-06 og .308.

2. The rifle used was a Ruger Mini-14 chambered in 5.56x45mm (.223). It appears from the photos that it is the ranch model with traditional wood stock, although at one point he discusses looking for a stock with picatinny rails, it appears as though he got some hideous picatinny tri-rail that clamped to the barrel instead. The Mini-14 was fitted with an Eotech and a 3x magnifier. He states he paid 1,100 Euros for the rifle and an additional 100 Euros for a trigger job–”to make the tigger lighter to press for rapid fire.”

http://www.thetruthaboutguns.com/2011/07/robert-farago/norwegian-spree-killer-anders-behring-breivik-used-ruger-mini-14/

Jeg vil tippe REs tenker på tradisjonelle boltrifler når han nevner storviltrifle. Det er ikke så vanlig å jakte elg med semiautomatiske våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min refernse var til TheEspenK sitt første innlegg hvor han skriver:

Hei alle.

Jeg er ny på sia her og håper noen kan hjelpe meg med litt våpeninfo?

Jeg anser meg selv som en grynende forfatterspire og i bøkene jeg skriver har helten et noe forvirret syn på våpen.

Han liker de ikke men de hører sammen med "jobben"

Jeg har heller ikke særlig peiling på våpen men jeg kunne tenkt meg i bøkene og bruke en slags kraftig rifle.

Gjerne storkaliber

Finnes det en som kan være brukende ifra 50 til 500 meter med bra gjennomslagskraft på største avstand?

Vi snakker ikke penetrere panserstål, men mer enn dødelig.

GJerne noe en kan montere fot å kikkert på men samtidig være lett å få med i en vanlig våpenkoffert.

Selv har jeg en fokjærlighet for "bøfferiflene" i fra gamle vesten.

Jeg kjenner bare til "Sharp" i kaliber 50 (tror jeg) men jeg liker lyden av denne

Samtidig blir dette gammeldags da helten min er avhengig av fler skudd, 5 eller mer.

Husk at jeg søker info om gevær inntil 1976 da handlingen foregår på denne tiden.

Gerne europeisk fabrikat.

Jeg er klar over at det ble litt svevende men hjelp meg på gli så kanskje jeg kan være mer spesifikk etterhvert.

Av "frykt" for å bli oppfattet som en "våpengal tulling" legger jeg ut email.adr her; [email protected]

Jeg blir meget glad for alle innspill og håper noen tar seg tid!

Derfor lurte jeg på om noen ble skutt i året som gikk.

De drapene som er gjengitt i media vet jeg allerede nok om og vel så det. Dette på grunn av at presse og media mener å vite at jeg adde et enormt stort informasjonsbehov og derfor har de sørget for at jeg har fått all den informasjonen som var tilgjengelig og sikkert mere til, og så har de også sørget for å repetere alt mange mange ganger.

Bra, for selv hadde jeg ikke anelse om at jeg hadde et slikt stort informasjonsbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wink:

Hei alle.

Siden Utøya er nevnt her henger jeg også med en tanke til de som har en tom stol hjemme.

Ufattelig og ja dere støttes over hele landet.

Men til REs.

I innlegget blir det også nevnt Lathi L39 og jeg (Helten) har med stor lykke gått løs på noen pansrede plater.

Det har også blitt, om jeg skal si det selv :D En levende beskrevet snikskytter episode med noe jeg mener ligner på Walther WA 2000.

SÅ JA, tipsene kommer absolutt til nytte :D En kan si at jeg prøver i bøkene og legge vekt på detaljene slik at leseren får følelsen av at vi skyter, ikke bare tar frem et gevær og da er detaljene herfra gull verdt.

Om dere lurer har jeg ikke utgitt noe enda men er fremdeles en "grynende skrive-spire" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett å skrive, man vet aldri.. . . . . . . . .

Et annet lite tips kan være å prøveskyte noen av våpnene som du beskriver. Da kan du også beskrive skytterens opplevels med mye større innlevelse enn om du bare er tilskuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

:mrgreen:

Hei igjen.

Et nyttig tips REs, det har jeg jammen ikke tenkt på :?

Etter litt roting i skuffen ser det ut til at jeg har våpen-tilatelse så jeg og hunden får prøve oss på et treff eller noe sånt i løpet av sommeren. Og ja skrivingen går av seg selv, takker for optimismen :D

Hvor bør en følge med for å finne skytestevne-datoer??????????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.