Gå til innhold
  • Bli medlem

Støvler til klatring vinterstid


riisthabreeze

Anbefalte innlegg

Hei, trenger et par støvler til vinterklatring i Norge, noen som har noen anbefalinger?

Har frostskadde føtter, så varme er i fokus. Tur til Elbrus og Aconcagua blir det neste år så ikke dumt å ha dette i tankene mtp støvelvalg..

La Sportiva Spantik er vel den støvelen som jeg har plukket meg ut foreløpig, men kom gjerne med innspill.

Takker for alle bidrag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De varmeste støvlene er nok Scarpa Phantom 8000, La Sportiva Olympus Mons eller tilsvarende. Disse har integrert gamasj. Mine Scarpa Vega med løs goretex gamasj veier litt mer enn mine Scarpa Phantom 8000. (Og det var overraskende!)

Til høye fjell bør støvlene kjøpes rikelig store, mens det for kanskje vanskeligere klatring andre steder kreves en mer tettsittende støvel. Slike store, stive og relativt tunge støvler er vesentlig tyngre å gå med enn lette fjellstøvler. På høye fjell er det ofte bedre å bære de tunge støvlene i sekken og gå med de lette så langt som mulig. Men sekken blir tung...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Spantik på Aconcagua. De er jo selvfølgelig tunge og klumpete sammenlignet med vanlige fjellsko. Jeg har så vidt prøvd et par modeller av de stive plastskoene eks. Scarpa Vega, med da var Spantiken langt behageligere på foten. Spantik er etter det jeg har erfart temmelig lik Olympus Mons men uten den integrerte gamasjen. Spantik holder på Elbrus og Aconcagua hvis du ikke har tenkt å vinterbestige dem. Skal du ev. prøve deg på andre kaldere eller høyere fjell senere kan det være en ide å se på Olympus Mons, Millet Everest eller noen av de andre skoene beregnet for 8000 metere og de kaldeste forholdene. Men jeg kan hvertfall anbefale Spantik til de to fjellene du nevner. Men sørg for å få prøvd dem. Det er viktig at lesten passer foten din og du må antagelig opp en del i størrelse. Jeg bruker vanligvis 43(44 vinter) og måtte opp i str. 46 på Spantik. Jeg bruker vanligvis ikke Spantiken men en vanlig fjellsko med tykke ullsokker og Yetigamasj på vinteren. Men har du problemer med føttene er det jo viktig å ha det i tankene. Jeg har faktisk brukt Spantiken på isfiske her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hvordan er det med lærsko 6000moh? De er store nok til at jeg kan bruke flere par med sokker inni, men jeg vet ikke om jeg kan bruke stegjern på dem enda.

Har et par Alpha walk king som jeg håper på å kunne få brukt på Island peak og Mera peak. Og forhåpentligvis Ama Dablam også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.