Gå til innhold
  • Bli medlem

vinternetter


Galvan

Anbefalte innlegg

Hei friluftsfolk,

Jeg er ny på forumet, og drister meg til å sende inn et par spørsmål. Jeg er mye på tur hele året (både i skog og på fjell) - men har stadig noe "nytt" å lære i friluftslivet. Vår, sommer og høst har jeg gjerne med meg teltet, men turene vinterstid har vært utelukkennde dagsturer (evt hytte). Ettersom min friluftsinteresse stadig er økende, ønsker jeg nå å ta "steget" fullt ut også i vintersesongen. Jeg har noen generelle spørsmål - som kanskje noen av dere "guruer" har svaret på:

1) Er det vanlig at friluftsfolk har flere telt til forskjellig type bruk (egne vintertelt)? Eller kjøper de fleste et "helårstelt" - og "nøyer" seg med det. Har notert meg at disse ofte er en del tyngre enn 3-sesongs telt. Jeg har et Fjellreven Abisko L3 telt. Dette er vel i utgangspunktet et telt for vår, sommer og høstbruk. Kan dette brukes til vinterturer, eller burde jeg da gått til innkjøp av eget "vintertelt"? Noen anbefalinger til slike telt?

2) Jeg har kjøpt et Bamse extreme liggeunderlag (som virker solid og varmt), men har foreløpig kun en "3 sesongs" sovepose. Er Tyin 5s-soveposen et godt valg med tanke på størrelse/vekt/og temperatur (skal fraktes i ryggsekk)? Denne har jo i tillegg en ok pris.

3) Om man ligger i telt vinterstid - er komforten "veldig" forskjellig fra å sove under åpen himmel (anbefales telt framfor åpen himmel når kvikksølvet synker til mange blå)?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Er det vanlig at friluftsfolk har flere telt til forskjellig type bruk (egne vintertelt)? Eller kjøper de fleste et "helårstelt" - og "nøyer" seg med det. Har notert meg at disse ofte er en del tyngre enn 3-sesongs telt. Jeg har et Fjellreven Abisko L3 telt. Dette er vel i utgangspunktet et telt for vår, sommer og høstbruk. Kan dette brukes til vinterturer, eller burde jeg da gått til innkjøp av eget "vintertelt"? Noen anbefalinger til slike telt?

Eg kan sjølvsagt bare uttale meg om meg sjølv, og eg har eige vintertelt. Grunnen er ganske enkel at det er ganske ulike behov for vintertelt og sumartelt. Om sumaren har eg teltet i sekken og ynskjer derfor minst mogleg vekt. Vinterstid ligg teltet i pulken så vekt er ikkje så viktig, men ettersom mykje meir av leirlivet foregår inne i teltet, treng eg meir plass, og har derfor eit større og tyngre vintertelt (som fungerer godt som tomannstelt sumarstid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Kjenner ikke til teltet ditt Abisko LW3. Fjellreven er en seriøs produsent. Stoffet i teltet (30D trippel ripstop) er det samme som i vinterteltene til Fjellreven. Ut fra bildene ser det ut til at Abisko har bra med barduner og fester. Teltet er litt lavt. Det gjør fyring i teltet mer problematisk.

Jeg hadde vel ikke lagt ut på tur hvis Dagmar var på vei, men ellers tror jeg nok det er et helt fint vintertelt. Jeg har selv i mange år brukt Hilleberg Nallo 2 som vintertelt og ligget ute i det i liten storm, før jeg kjøpte et dedikert vintertelt.

Like viktig som teltet er at du lærer deg vintertelting. Hvor du setter opp teltet betyr mye. At du har gode vinterplugger mm. Masse råd hvis du bruker "søk" funksjonen her på forumet.

2) Har ikke prøvd Tyin på 20 år. -20 grader konforttemperatur er en veldig brukbar temperaturskala. Da tåler du at værmeldingen slår feil og det blir kaldere enn du trodde, samtidig blir ikke posen alt for varm hvis temperaturen nærmer seg 0. Posen tar veldig mye plass. Du må ut med veldig mye mer penger for en tilsvarende, god dunpose som tar mye mindre plass.

3) Er det vind er telt veldig mye varmere enn å sove ute. I telt kan du også varme opp med primus. I skogen er det flott å ligge ved bålet eller under stjernehimmelen selv når temperaturen nærmer seg -30. Telt gjør det ikke noe varmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største forskjellen på vintertelt og 3-sesongers er luftingen og eventuelle stommatter. Fjällräven bruker ikke stormmatter, noe som er synd i mine øyne. Dette er i utgangspunktet ikke et vintertelt. Den viktigste grunnen er at luftingen sitter for lavt. Hvis du camper i skogen hvor vind og drev ikke spiller så stor rolle, går dette fint. På høyfjellet tror jeg imidlertid jeg ville vært litt mer reservert.

Selv bruker jeg Fjällrävens Akka 3 på vinteren. Det har heller ikke stormmatter, men det funker fint hvis jeg skuffer snø lags kanten. Luftingen sitter også mye høyere enn på Abisko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er jo også en mulighet å bruke en Jerven fjellduk (thermo mod) utenpå soveposen når det begynner å dra seg til med noen blå. Personlig liker jeg frihetsfølelesen ved å ligge under åpen himmel. Ved å velge en slik løsning har man muligheten til å bruke en "lettere" vinterpose (mulig 3 sesongs posen din holder) og man kan i tillegg velge å bruke duken som en Tarp om det skulle bli for varmt å ligge i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.